Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Sort eller sortbrun?
Forfatter: 
Dato:  03-07-2011 10:41

Så har jeg et spørgsmål til HN's farvekyndige. I går overværede jeg trakhener-kåringen i Ringsted - og dommerne argumenterede fint for, at min venindes sorte hoppe er sortbrun...

Det fik mig til at tænke...Hvis denne hoppe er sortbrun - så er min egen hoppe det formentlig også. Jeg har tidligere lært, at en sortbrun hest har brun mule, og er brunlig i lysken og omkring øjenen. Det er min venindes hoppe ikke. Men her om sommeren er hun lidt lysere omkring øjenene og i lysken.

Men hvordan er det genetisk? Er sortbrun i virkeligheden "bare" en meget meget mørkebrun?

Min venindes hoppe er umiddelbart efter to sorte forældre...men hvis den er sortbrun, så må den ene forældre også være sortbrun?

Er spændt på jeres svar. Jeg bliver mere og mere lun på at få min egen hoppe farvetestet :-D

Kh. Britt

Valhallas Abigail "Abby"

og

"Sveske"

Mine to sorte skønheder

0
0
Svar på denne tråd

Tilføjelse....
Forfatter: 
Dato:  03-07-2011 10:43

Jeg vil lige tilføje, at både min venindes hoppe og min egen var musegrå, da de var helt nye og tørre...Dét har jeg lært, betyder, at de er sorte...Men er det nu en garanti?

Kh. Britt

Valhallas Abigail "Abby"

og

"Sveske"

Mine to sorte skønheder

0
0
Svar på denne tråd

min egen
Forfatter: 
Dato:  03-07-2011 11:56

min egen hoppe hotja er fuks/mørkerød da hun var lille ville brændemærkeren ikke tro på hun var rød men mente hun var brun

vi skulle igennem den store billedebog før han troede på mig.

Billede
Billede
Billede

han mente seriøst at hendes man og hale var sort.

Så det med farver det tror jeg der er mange meninger om

1 års DSP hoppe efter Mellis Dornik - Maior Domus - Golden Dancer sælges

2 års DSP Vallak efter Pour Amore - Maior Domus - Golden Dancer sælges

6 års knapstrupper vallak, 166 st. LA spring/dressur sælges ...

0
0
Svar på denne tråd

Der er mange..
Forfatter: 
Dato:  03-07-2011 12:08

Der er mange meninger om farven sort.

Jeg har været på stutteri hvor vi havde en smokey black hoppe, hun avlede sorte føl nogle gange, sådan rigtig blå sorte, men også tit sortbrune.

Jeg lærte af en mand der var ude og lave papire på en af de føl engang, at en sort hest havde et blåligt skær når den skinnede - så det er egentlig altid det jeg har kigget efter, for der er mange sorte heste der ikke er sorte.

"blå hest"

Rikke - nu med Fellini ( og med Nynne)

Fotografering jylland? klik WWW.RIKKEJOHNSEN.COM

0
0
Svar på denne tråd

fandt..
Forfatter: 
Dato:  03-07-2011 12:13

troede ikke jeg havde billedet på min PC mere, men det havde jeg.

Her er den omtalte hoppe.

Hun er fuldstændig blå sort om vinteren som på dette billede ( alt det lyse stikkel i hovede er grå hår fordi hun er oldgammel på billedet :D )

Om sommeren har jeg desværre ikke lige et billede liggende, men derer hun næsten brun/sort Grå/brum agtig, så det er svært med de farver syntes jeg.

Rikke - nu med Fellini ( og med Nynne)

Fotografering jylland? klik WWW.RIKKEJOHNSEN.COM

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2011 14:09

...jo en sortbrun hest er lys i de naturlige åbninger og sort på kroppen.

En sort hest har altid sort mule også selv om den bleger af på kroppen.

Ham her er sortbrun:

Hende her er beskrevet som sortbrun i hendes pas, men det er hun nu ikke efter min mening. Jeg vil bare sige hun er mørkebrun:

Mvh Nina Nielsen & Plethesten

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

http://rasmine.skysite.dk/

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2011 14:13

...lige et hovedbillede også så man kan se farven

Mvh Nina Nielsen & Plethesten

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

http://rasmine.skysite.dk/

0
0
Svar på denne tråd

Mons tro
Forfatter: 
Dato:  04-07-2011 09:14

at de ikke bare er Summer Black? Hvis de IKKE har brunt ved mule og lyske er de IKKE "sortbrune"...

Summerblack er den affarvede sorte som ofte ses og som få rødt skær om sommeren, det er min vallak:

www.hestegalleri.dk/uploads_xl_wm/ 1005073.jpg?18-02-2011_22:31:49

Den Sort/blå farve der er mere sjælden og aldrig falmer hedder:

Jet black :-)

0
0
Svar på denne tråd

sort/sortbrun
Forfatter: 
Dato:  04-07-2011 10:07

"Pangerégenet bleger pigmentet over mulen og undertiden også omkring øjnene, så en hest der af basisfarve er sort, fremtræder som sortbrun. En sort hest med pangerégenet vil derfor blive registreret på samme måde som en brun hest med eumelanic and tanpigmentmønster. Hos røde og lyse heste medfører pangarégenet ikke så drastiske ændringer at opfattelsen af basisfarven ændres."

Således skriver Anne Phaff Ussing i Hestenes farver. Hun har dog ved et besøg her hos os udtalt at Ninett Fjeldsted xx er sort med pangarégen ikke sortbrun og ikke brun.

Venlig hilsen

Ane

Stutteri Stillebækken

avler wpbr på europas bedste blodlinier

avler i welsh-regi for at opnå størst mulig frihed

www.stutteri-stillebaekken.dk

www.stutteri-stillebaekken.dk/ picture.aspx

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  04-07-2011 10:17

jeg måtte et år have ombesigtet mit føl, havde indberettet det til sort, men på mærkepladsen glemte jeg at nævne det og hesten blev registreret til mørkebrun.. så jeg kontaktede landscentret og sagde at når både mor og far er sort er føllet også (desværre er mor registreret som mørkebrun selvom hun er meget sort), så de måtte ud en ekstra gang og tjekke ham, der havde han så smidt følpelsen og stod smuk sort..

et vinterbillede der tydeligt viser hans farve selvom han nærmest er brun om sommeren

den der med det blåskær passer ikke.. jeg har lavet en sortbrun føl og han er absolut ikke sort, han skinner nærmest blåsort om sommeren, men han har altså brun mule og lyske..

så det er ikke nemt med de farver.

ham her er sortbrun, desværre er det svært at fange den blåsorte skær på kameraet.. men det ser vildt godt ud..

hingsteføl efter Prinz K3/BH leredo til salg.

0
0
Svar på denne tråd

min...
Forfatter: 
Dato:  04-07-2011 13:21

Min erfaring er: Du kan IKKE se på en hest, om den er SORT, sortbrun, eller mørkebrun. :) Der skal en test til!

Min blev født kulsort, og blev meget afbleget som 1-års, så hun reelt så helt brun ud!

Jeg fik hende farvetestet, og sør'me om hun ikke var homozygot sort, som jeg troede. EEaa, så hun kan ikke blive mere sort.

I år er mine knap så afblegede som sidste år, men fik lige igen spørgsmålet af dyrlægen, er den mørkebrun? Nej, men forstår ham godt. :)

Læs denne her tråd, den er genial!! --> www.heste-nettet.dk/forum/4/272205/ 272205/#REPLY Der står, at nogle sorte heste ikke har "intensiv" genet. Det har min åbenbart ikke..

Og her sidste år. Ja, hvem skulle tro, hun var EEaa. :)

The world is my paddock - Mira

0
0
Svar på denne tråd

ps....
Forfatter: 
Dato:  04-07-2011 13:23

Ps. Det der med "musegrå" fik jeg forklaret af lr.dk, at det giver en sort hest.

Når de er født kulsorte, som min, siges de at være homozygot sorte, det er ikke bevist, men her var det rigtigt.

The world is my paddock - Mira

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider