|
|
| "ren afstamning" |
| Forfatter:  |
Nalle |
| Dato:  |
12-03-2001 14:19 |
|
Hejsa
Min hoppe er brandmærket i DV, men er i blodprocent ca. 60% westfaler (håber det er stavet rigtig) og godt 40% trakener. Altså hvis man skal nogenlunde dele det. Moren er 75 % trakener og Faren er 100% westfaler.
Nu er det så således, at jeg fra flere har fået at vide, at Westfaler er nogle gode heste, hvad angår temperament og ydelse.
Og derfor havde jeg tænkt på, at når min hoppe skal ifoles om nogle år, så at proppe en ren westfaler på hende. Så hendes føl får mere westfaler i sig.
Nu mit spørgsmål. Hvor mange gange skal jeg så avle med rene westfaler, før end at jeg får et afkom der er 100% westfaler.
Det skal selvfølgelig siges, at jeg (hvis hun får et hoppeføl) avle videre på følet.
Håber ikke det er skrevet alt for indviklet.
Hilsen Nalle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: "ren afstamning" |
krista |
13-03-2001 06:14 |
|
Det er vel alt efter hvad du vil føre hende videre i. Jeg mener DV eller f.eks gå over og få hende kåret i Westphalernes forbund.
Alt efter om de anerkender afstamningen på hende eller af far og mor.
Men vælger du at fortsætte i DV´regi, kan du jo bare udvælge hingste der er anerkendt i begge forbund.
Eks. Hoppeføl efter Mosegårdens Dilight, (DV af holsteiner blod) m Astaire som MF (også holst) og Schwarm som MMF(trak) DVS ca 75% eller derover er Holst afst. men alligevel er det kun FF Lucky Light der anerkendes i Holstinernes forbund , fordi han er kåret der. Så faktisk skal jeg starte forfra med at hun er en F1 hoppe i GHH hvis jeg vælger det som alternativ til DV, jeg har nemlig ringet og forhørt mig. Men vælger også selv at snuse rundt efter forholdsvis ren holsteiner, efter megen overvejelse om fremtidige føl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Heidi |
13-03-2001 10:19 |
|
Westfaler er ligesom DV et forbund, der stambogsfører heste med blandet afstamning / race. En Westfaler har derfor en "ren afstamning". Det har trakehneren derimod. Hos trakehner avlsforbundet er stambogen lukket for individer, der ikke har 100% trakehner afstamning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Louise |
13-03-2001 13:51 |
|
Hej Heidi
Det er jeg ikke helt sikker på, at du har ret i, det med trakehneren. Jeg ved, at de også bruger araberblod i deres avl. OX-hingsten Gomel, som godt nok står i Holland, er kåret i trakehnerforbundet, og har også enkelte afkom her i Danmark....
Hilsen Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Heidi |
14-03-2001 10:03 |
|
Hej Louise
Du har fuldstændig ret - trakenerstambogen er åben for araber og fuldblod - men ellers ikke andre racer. Jeg har set Gomel-afkommet.
Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet