Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

naturlig el. ins. gør det nogen forskel?
Forfatter: 
Dato:  22-05-2011 12:57

Som overskrifen siger, er der så større chancer for drægtighed hvis man bedækker naturligt?

eller er der bare større risiko for at tilføre hoppen bakterier.

Vores hoppe fik sidte år parteret et føl ud og vi besluttede at hun efterflg. ikke skulle bedækkes det år. I stedet valgte vi så at bruge penge på at forbedre hendes CV med et R, hvilket også lykkedes. Glade var vi.

Lige indtil jeg her på HN erfarer at det kan være tvivlsomt at hun overhovedet kan blive drægtig igen - tak for den information siger jeg bare til de dyrlæger jeg har snakket med forinden vi kastede os ud i at bruge flere penge på hende.

men nu står vi så midt i det. Hun har været afsted to gange og er nu i dag igen i brunst.

Så er det vi diskuterer om hvorvidt vi skal forsøge en tredie gang - eller om vi skal skifte spor og prøve med en naturlig bedækning.

Men gør det nogen forskel ?

Hanne

www.dyreservice.dk

Folealarm udlejes

0
0
Svar på denne tråd

Ins...
Forfatter: 
Dato:  22-05-2011 14:32

Ved ins. kommer der ikke så mange bakterier med ind som der KAN komme ved en naturlig bedækning og hvis hun står på stedet hvor de tapper, så får hun jo frisk sæd. Men har i fået lavet en svaberprøve eller biopsi for at se om hun er ren?

Hvilken hingst har i valgt? For måske skal der bare en til, som har en utrolig god sædkvalitet :-)

Men... har i fået hende scannet selvom hun viser brunsttegn? Vi har lige scannet en hoppe i torsdags som viser brunst og "lignede" en der skulle komme i brunst på scanningsbilledet... der var bare ingen folikler- udover den befrugtede ;-)

Annika Lindgaard

Langmosegaard

Drudgaards Mylady i fol m/ Bøgegårdens Boney M

Termin 29. marts 2012

Føl 2011: Hingst, Langmosegaards Largo Master

efter Bøgegårdens Laurino, Master, Bonsoir.

0
0
Svar på denne tråd

ins......
Forfatter: 
Dato:  22-05-2011 16:17

Vi har valgt en hingst med høj ifolingspct, Diamant de revel.

Hun er blevet efterbehandlet og syet efter første ins.

Hun har haft gode regelmæssige brunster siden januar.Denne gang er hun dog gået i brunst allerede 14 dage efter ægløsning, hun plejer at starte på 20 dagen og have ægløsning 5 dage efter brunststart.

Jeg har ikke fået hende scannet endnu, men hun viser meget tydelig brunst og er SÅ venlig overfor de andre heste i dag.

Vi overvejer at få hende ins. hjemme selvom det gør det lidt mere bekostelig.

Hanne

www.dyreservice.dk

Folealarm udlejes

0
0
Svar på denne tråd

Scanning...
Forfatter: 
Dato:  22-05-2011 16:38

Altså den hoppe jeg beskriver er normalt en bestemmer-hoppe og MEGET efter de andre. Hun viser også tydelig brunst og er kælen til tods for at hun er ifol.

Startede på ca. 16. dagen...

Men det er svært med de hopper- og det er da ikke sikkert at de overhovedet er muligt med din længere... :-( Men jeg ville nu give det et forsøg mere med ins. Vi er jo ikke langt henne i sæsonen endnu.

Annika Lindgaard

Langmosegaard

Drudgaards Mylady i fol m/ Bøgegårdens Boney M

Termin 29. marts 2012

Føl 2011: Hingst, Langmosegaards Largo Master

efter Bøgegårdens Laurino, Master, Bonsoir.

0
0
Svar på denne tråd

Bedre brunst
Forfatter: 
Dato:  22-05-2011 16:41

Det bliver spændende at se om den bedre brunst hun har, udfra hvad du skriver, gør udslaget. Det normale er jo brunst 16 dage efter ægløsning, og så ny ægløsning ca 21 dage efter den forrige.

Men ellers så ville JEG nok have haft givet hende fred indtil næste år, da der er meget der skal komme i orden efter sådan en omgang, og dermed inden den bliver drægtig igen.

Mvh. Charlotte

Züchten heißt, in Generationen denken

Sælges:

4-års hoppe med stort dressurtalent

Hannoveraner-hoppeføl efter Stevie Wonder - De Noir - Bohéme

0
0
Svar på denne tråd

brunst
Forfatter: 
Dato:  22-05-2011 16:53

hun er også førehoppe og som du beskriver ikke den der står og nusser med de andre, udover når hun er i brunst. Jeg kan jo ikke vide mig sikker og det ville være fantastisk, men normalt viser hun ikke brunst når hun er i fol.

Jeg blev rådet til at spring sidste år over og vente til i år, men det kan jo godt være hun har brug for et år mere.

Vi har ikke bøvlet med at få hende i fol før, det plejer at lykkes første eller anden gang - med frost også. Men vi har normalt også være længere henne på året da hun har folet sent. Kan det være at hendes brunster bare ikke er gode nok så tidlig på året?

Ja det er jo da lidt spændende.

Hanne

www.dyreservice.dk

Folealarm udlejes

0
0
Svar på denne tråd

tilbage til spørgsmålet
Forfatter: 
Dato:  22-05-2011 22:49

kunne jeg nu stadig godt tænke mig at høre om det er lykkedes nogen at få deres hopper i fol ved naturlig bedækning, hvor det ikke er lykkes efter inseminering?

Hanne

www.dyreservice.dk

Folealarm udlejes

0
0
Svar på denne tråd

Forskel
Forfatter: 
Dato:  23-05-2011 07:26

Der er ingen forskel på om du bedækker naturligt eller om der insemineres med fersk sæd. Hvis ikke hoppen er allergisk overfor fortynder, så er der heller ingen forskel på inseminering med transportsæd og naturlig bedækning.

Men når ikke hoppen har haft en problemfri foling, det inkluderer også tilbageholdt efterbyrd, så er sandsynligheden for gevinst minimeret.

Mvh. Charlotte

Züchten heißt, in Generationen denken

Sælges:

4-års hoppe med stort dressurtalent

Hannoveraner-hoppeføl efter Stevie Wonder - De Noir - Bohéme

0
0
Svar på denne tråd

naturlig vs ins
Forfatter: 
Dato:  23-05-2011 13:02

normalt ville jeg også sige at det ikke har den store foreskel om det er naturlig eller råsæd, har dog hørt om meget få hopper der faktisk har behov for den der ekstra klat hingsten afleverer efter sæden. Ved dog ikke hvorfor.

Selv har jeg et år skiftet fra ins med råsæd og til en hingst der bedækkede i stod, og her blev hoppen drægtig med det samme, ligesom hun det år hun blev bedækket naturligt også var drægtig i 1. forsøg, de andre år er hun først blevet drægtig i 3. forsøg.

Så selve stimulationen af hingsten tror jeg også påvirker nogle.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Ungheste sælges, 0, 1 og 2 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-05-2011 14:26

Nu fik jeg ikke helt fat i om i startede med en biopsi i år, inden i påbegyndte ifolingsprojektet, for ligesom at have et vink, om hvor det evt. ville bære hen.

Når det så er sagt, så kan råsæd ved insemination ilægges, såfremt hoppen står, hvor hingsten tappes. Råsæd har en levetid på ca. 45-60 min fra det er tappet, hvis temp. holdes. Ellers skal der fortynder i for at sæden kan holde sig i live.

Vælger man naturlig bedækning er det af stor vigtighed, at både hoppeejer og hingsteholder har samme opfattelse i forhold til hygiejne både på hingst og hoppe, i alt fald, hvis man vil have føl ud af det.

Og ja her har vi i alt fald haft stor ifolingsprocent også på naturlig ifoling de tidligere år, men det kræver altså at man fanger baktusserne, hvis de er der, og får dem behandlet, inden naturlig bedækning.

Mvh

Tina

www.linnerup-skovgaard.dk

DVH 571 Lionell på Linnerup Skovgaard

Cremello varmblodshingst af super afstamning og røntgengruppe 1 til rådighed fra 2011.

0
0
Svar på denne tråd

biopsi
Forfatter: 
Dato:  23-05-2011 17:03

har vi ikke fået lavet. Vi var egentlig ikke opmærksomme på at der kunne være et problem med ifoling, da hun ikke plejer at have problemer. Hvis hun ikke kan blive i fol pga. arvæv efter folingen sidste år er det nok en mere specifik undersøgelse af de indre kønsorganer der skal til, men jeg tvivler på det er noget man kan påvise.

Som jeg har fået det forklaret kan arvæv betyde at hoppen ikke kan lukke ordentligt i livmoderhalsen og derfor vil være kronisk uren. men det ser hun bare ikke ud til at være. Den dyrlæge der inseminerede hende sagde at hendes livmoder ikke virkede som om den var trukket ordentlig sammen så hun fik oxytocin, hvilket havde hjulpet noget da hun skulle insemineres anden gang.

Vi prøver at inseminere herhjemme denne gang, hun kan normalt tåle frost og burde ikke have problemer med kølesæd. Det kan jo også være jeg bare lige skal slappe lidt af, jeg kan jo se der er andre der prøver mere end to gange.

Hvis det ikke lykkes har vi enten Flyinfact xx i kikkerten ( han står næsten lige om hjørnet), eller Rockland som dog kræver noget af en køretur. Men nu ser vi lige om det her ikke lykkes.

Tak for jeres svar.

Hanne

www.dyreservice.dk

Folealarm udlejes

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-05-2011 18:33

Ja hun kan tåle frost. Men frostsæd er absolut heller ikke det samme som kølesæd tværtimod, der er nemlig overhovedet ikke blandet fortynder i frostsæd.

Men en uren hoppe bliver ikke i fol uanset om det er naturmetoden, transport eller andet og da slet ikke med frost.

Mvh

Tina

www.linnerup-skovgaard.dk

DVH 571 Lionell på Linnerup Skovgaard

Cremello varmblodshingst af super afstamning og røntgengruppe 1 til rådighed fra 2011.

0
0
Svar på denne tråd

uren.....
Forfatter: 
Dato:  23-05-2011 20:30

nej det har du fuldstændig ret i.

Men hun er blevet efterbehandlet så det burde hun ikke være, der er heller ikke tegn på at hun er det. Men jeg kan få taget en svaber for en sikkerheds skyld inden vi går igang denne gang, så bliver det af- eller bekræftet. Jeg har dog erfaring for at en svaberprøve ikke er 100 pct. sikker så derfor fik jeg hende efterbehandlet med et bredspektret antibiotika.

Hun er også blevet drægtig med kølesæd tidligere.

Hanne

www.dyreservice.dk

Folealarm udlejes

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider