Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Føl - dyrlæge ude dagen efter?
Forfatter: 
Dato:  19-05-2011 23:25

Har lige et kort spørgsmål til jer avlere

Efter foling her i stalden, har jeg altid fået dyrlægen ud den efterfølgende dag og lige tjekke at alt er som det skal være og give føl-vacc.

Men jeg tænkte lige på, om I også plejer at have dyrlægen ude dagen efter, eller synes I det er unødvendigt?

Mvh. Linea Fogh Pedersen

Stutteri Levita - avl af DV og DSP

Opstaldning tilbydes

Heste tages i ridning/tilridning/kommission

0
0
Svar på denne tråd

vaccination
Forfatter: 
Dato:  20-05-2011 00:07

Min dyrlæge mente ikke, det var nødvendigt at komme, da hoppen var vaccineret en måneds tid før folingerne og føllene dermed dækket ind.

0
0
Svar på denne tråd

Har kun fået
Forfatter: 
Dato:  20-05-2011 00:20

2 føl og nej der har ikke været dyrlæge ude dagen efter.

Hvis der var noget unormalt af den ene eller anden art, ville han selvfølgelig blive tilkaldt.

Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-05-2011 06:53

Vi får kun dyrlægen ud hvis der er nogle problemer.
Så længe hoppen er opdateret på sine vacciner, er der ingen grund til at vaccinere føllet, da det modtager moderens antistoffer med råmælken.

www.shadyacres.dk

Avl af mini shetlændere i spændende farver

0
0
Svar på denne tråd

Altid....
Forfatter: 
Dato:  20-05-2011 11:14

Alle mine føl har fået en føl vaccination, og et dyrlægetjek.

Jeg har når føllet bliver født, brugt tid og penge på det (og skal bruge mere tid og penge).

Så vil jeg godt offer de 600kr på at vide jeg har et sundt og rask føl, og jeg har gjort mit til at det forsætter på den måde.

Venlig Hilsen

Anni og Victoria!!

Og alle de andre ponyer

0
0
Svar på denne tråd

ikke dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  20-05-2011 11:15

medmindre der har været problemer, men så er det som regel til hoppen.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Ungheste sælges, 0, 1 og 2 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

jeg har gjort
Forfatter: 
Dato:  20-05-2011 20:25

det alle gangene, både for se til mor også.

Nogen gange har føllene haft lidt svært med at komme med den første afføring og så har de fået noget for det.

Føllet får en føl-sprøjte.

2 dejlige oldenborg heste sælges til rette købere - www.123hjemmeside.dk/builder/pages/ preview.aspx?pageid=991826

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  20-05-2011 21:12

Dyrlægen var her efter folingen (godt nok samme nat, pga. problemer) og igen om mandagen (han blev født fredag aften)

Han fik ikke vacc. da hoppen var vaccineret, men både ham og hoppen blev tjekket.

Camilla Gravers Johansen ©

Ejer af de smukke ponyer Jasmin og hendes føl Bel Filou e. Saxo Højgård

©

Bel Filou - Vinder af dagens bedste pinto ponyføl 2009 sjælland

Jasmin R.I.P - Jeg savner dig <3

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  20-05-2011 22:06

Hej Linea

Håber alt er vel hos dig.

Tidligere havde jeg altid dyrlægen ude indenfor det første døgn for at vaccinere føllet og tjekke hoppen.

De sidste par år er det besøg "sparet væk" her på stutteriet.

Man skal altid passe på med at råde andre, for tænk nu..... men jeg ved, at du sagtens kan se om alt er ok. Dine hopper er garanteret også vaccineret og så får føllene antistoffer gennem mælken.

Karina Josefsen
Stutteri Lajgården

Lajgårdens Chicota - GULDMEDALJE samt ÅRETS HOPPE 2010

0
0
Svar på denne tråd

Overskri
Forfatter: 
Dato:  20-05-2011 22:13
Ja har haft dyrlægen ude næste formiddag (begge føl er født om natten), så får de følsprøjten. Klyx giver jeg selv når den første tarmbeg er kommet, for der gemmer sig meget mere derinde!

Jannie

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona (født 3.3.2011)

Sydvillegaards Zander (født 10.5.2011)

GRAFIKER:
nokke.dk

HESTENE:
sydvillegaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

dyrlægen kommer også her.
Forfatter: 
Dato:  21-05-2011 09:29

dagen efter, de får følsprøjte og en gang pencillin, og så tjekker han lige navlestrengen, at alt er som det skal være.

Vi er så heldige at have tyske dyrlæger så jeg kom kun af med 350 selvom det var weekend :)

Har fået det smukkeste hingsteføl efter Blue Hors Zack

0
0
Svar på denne tråd

nej ikke her
Forfatter: 
Dato:  21-05-2011 10:15

I år havde vi ikke dyrlæge - men det havde vi sidst år pga. en vanskelig foling.

De skulle alligevel ned til dr. dyr på 6 dagen og alt forløb lige efter bogen. Så der var ingen grund til besøg.

Hoppen skulle sys lidt, men det kunne godt vente. Føllet havde ikke brug for hjælp.

Men som vores dr. dyr siger, så modtager vi så mange dyrehørn hvert år - at vi har prøvet det hele - og så synes jeg vi er gode til at læse dyrenes adfærd, så vi når at tilkalde dr. dyr hurtigt.

Hilsen Schack

Spælsau får, lammekød, dyr til levebrug eller skind.

se www.stroeyer.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  21-05-2011 12:01

...næh her bliver dyrlægen kun tilkaldt hvis der er brug for ham...det mener jeg ikke der er bare fordi der er kommet føl.

Mine føl bliver ikke vacc før de skal fravænnes, hoppen bliver vacc en lille måneds tid før foling. Mener føllet har bedst af selv at danne de antistoffer den skal i stedet for at få en sprøjte.

Hvis alt ser vel ud så kommer han ikke her efter foling.

Mvh Nina Nielsen & Plethesten

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

http://rasmine.skysite.dk/

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-05-2011 12:59

Jeg har altid dyrlægen ude efter en foling. Både for at få tjekket efterbyrd, hoppen (hun har tit fået vanddrivende) og vaccine af føllet.

Jeg vil personligt ikke spare det væk..

Mette

Højvangs Lumina

Elbækgaards A'moon

Elbækgaards Roma Nova

Elbækgaards Amadeus TIL SALG

Mor til Mie d. 9/3-2010

Termin d. 14/9-2011 :-)

0
0
Svar på denne tråd

Nej aldrig
Forfatter: 
Dato:  22-05-2011 14:22

Eller det vil sige at jo jeg har ofte haft dyrlægen ude dagen fter emn det har været med henblik på at få føllet checket til forsikring...men så blev det jo ligesom alligevel checket kan man sige.

Jeg har aldrig givet mine føl følsprøjter da der også er en risiko for infektion ved at stikke føllet. Ville kun gøre det hvis jeg anså det for nødvendigt efter en særligt hård foling, problemer med navlen el. lign..

Et sundt føl født af en sund vaccineret hoppe i et kendt miljø uden komplikationer har ikke brug for en følsprøjte.

Jeg holder selvfølgelig meget godt øje med hoppe og føl de første dage.

Jeg sprøjter feks heller ikke hoppen mod virusabort da vaccinationerne i sig selv giver en svagt øget risiko for kastning. Så løber jeg hellere den lidt større tisoko for at hoppen kaster pga virusabort og sparer hoppen for 3 indsprøjtninger om året. Igen ville jeg måske overveje hvis der ar en stor epidemi i området. Ellers ikke. Nu har jeg heller ikke ret stor udskiftning i min stald og er ret omhyggelig med ikke omgås for mange andre heste i mit alm. staldtøj.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Lejlighedsvis gode Quarter Horses til salg.

http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

Godt givet ud...
Forfatter: 
Dato:  22-05-2011 14:38

Jeg synes det er en af de ting man ikke må spare væk... jeg har dyrlægen ude dagen efter for at give føllet sprøjten og tjekke hoppen.

Derudover er jeg MEGET obs på benene, så de bliver tjekket af en proffesionel (dyrlægen) fra starten af.

Er der intet galt med hverken hoppe og føl, så er det jo ikke en stor udgift- og hvis det bliver en stor udgift, så var det jo nok nødvendigt med det besøg :-)

Jeg sprøjter ikke mod virusabort, da der ikke er udskiftning eller "gæster" blandt mine dyr. Desuden er min hoppe 11 år, så risikoen for at hun har haft den virus er temmelig stor.

Annika Lindgaard

Langmosegaard

Drudgaards Mylady i fol m/ Bøgegårdens Boney M

Termin 29. marts 2012

Føl 2011: Hingst, Langmosegaards Largo Master

efter Bøgegårdens Laurino, Master, Bonsoir.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  25-05-2011 18:24

Spændende at læse jeres svar, og jeg kan jo se at det er ca. 50/50 om I har dyrlæge ude dagen efter eller ej.

Det jeg er mest i tvivl om, er følvaccinen, (mine hopper er alle vaccineret i oktober og altså ikke en måned før foling) og jeg har også erfaret at dyrlægernes holdning til dette er forskellige.

Da en af hopperne folede for 3 dage siden havde jeg for første gang ikke dyrlæge ude dagen efter, da jeg ikke var i tvivl om at alt var fint.

I forbindelse med at jeg alligevel havde dyrlæge i stalden i dag til en anden hest, blev følle vaccineret, da dyrlægen mente det var en god ide, eftersom hoppens vaccination lå så mange måneder tilbage.

Mvh. Linea Fogh Pedersen

Stutteri Levita - avl af DV og DSP

Opstaldning tilbydes

Heste tages i ridning/tilridning/kommission

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider