Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Et tab for Dansk Sportsponyavl
Forfatter: 
Dato:  11-05-2011 22:54
Indsat fra nyheden Et tab for Dansk Sportsponyavl:

Hinsten Concorde SPH 179 var så uheldig under en bedækning at få et spark på det ene ben af hoppen han betjente, derfor valgte ejeren Egon Kragh i samråd med smed og rytterforældre, til trods for at Concorde kun var en smule uren, alligevel at køre den på Højgård Hestehospital for et sikkerhedstjek af skadens omfang. Velvidende at den kun 5-årige hingst gik en sæson i møde med et rekordhøjt antal bedækninger, ville Egon Kragh sikre sig, at hans hingst var i en sådan form, at den uden at lide overlast, kunne betjene de utallige hopper, der stadig ventede på at blive betjent af den unge hingst.

Ved halthedsundersøgelsen i longe på Højgård Hestehospital, er Concorde bedøvet, først i hoven og senere også i kodeleddet. Hingsten træder nu rigtig igennem, men kun få skridt, før hovbenet brækker og bøjesenen springer. Hingsten står ikke til at redde og aflives akut på stedet.En rystet dyrlæge udtaler at han, i de over 10 år han har praktiseret, aldrig har oplevet noget lignende.

Egon Kragh spottede den dengang 2-årige FS Concorde i Tyskland, og kunne som en af de få se igennem den unge hingst og forestillede sig den hingst han ville blive. Ikke et øjeblik tvivlede den garvede hingsteholder på sin hingst, og FS Concorde var da også en stor investering han aldrig fortrød. Som 4-årig slog den unge hingst for alvor igennem, også som dressurpony, og vandt, med sin kun 14- årige rytter Jeanette Haugård, DSP dressurchampionatet med bla. 10 i trav og kapacitet. Her i 2011 var Jeanette og Concorde stort set ubesejrede på distriktsplan, hvor Concorde ofte fik procenter langt over 70%. Som Jeanette udtaler: "Jeg får andre ponyer og heste, men ingen kommer nogen sinde til at give mig den fornemmelse jeg fik hver gang jeg satte mig på Concorde".

FS Concorde er et stort tab for dansk sportsponyavl. Han var en af de få hingste der havde hele pakken: En unik stamtavle med det bedste dressurblod i Europa med bla. FS Champion de Luxe, Dornik B og Golden Dancer representeret. En smuk palominofarve, topmoderne eksteriør, fantastisk bevægelse og en ridbarhed ud over det vanlige. Som Egon Kragh udtaler: "Jeg har andre, og vil måske få en ny hingst men Concorde vil være meget savnet fremover på Saga-gården".

Kilde: Pressemeddelse

0
0
Svar på denne tråd

RIP Concorde
Forfatter: 
Dato:  11-05-2011 23:11

Min dybeste sympati går til Egon Kragh og ikke mindst til min datters veninde Jeanette ..hende og Concorde var et fantastisk par der kun lige nåede til drømmenes begyndelse.

Jeg ved, efter time lange samtaler med min veninde Rikke (Jeanettes mor) at det var en meget voldsom oplevelse hende og Egon havde på Højgård. RIP Concorde... dit liv på jorden blev kort, men du vil blive husket længe, og du vil leve videre gennem dine smukke føl.

0
0
Svar på denne tråd

Så utrolig trist
Forfatter: 
Dato:  12-05-2011 00:09

Det var en utroligt trist meddelse jeg modtog fra Rikke. Concorde er aflivet.

vores dybeste sympati går til Egon Kragh og ikke mindst til Jeanette og Rikke som var Concordes rytter/ponymor .

Jeanette og Concorde var et fantastisk par, som gjorde det utroligt godt sammen. Et par som vi forventede os meget af.

Jeg var så heldig at være med på sidelinie, fra første gang Jeanette og Concorde red deres først klubstævne sammen i Bramming, efter få dages samarbejde. Var med til at se den store positive udvikling, der skete med dem. Jeannette og Concorde blev mere og mere en super makkerpar.

Tabet af Concorde er et stor tab for sportspony avlen og de danske dressur konkurrancer.

Concorde ville med tiden og rutinen også havde gjort sig gældende til internationale stævner. Han havde det der skulle til at gå hele vejen

Hilsen

Mona

0
0
Svar på denne tråd

HVAD!!!???
Forfatter: 
Dato:  12-05-2011 08:03

Forfærdentligt!!!
Men hjælp mig lige... var det grundet undersøgelsen det skete???

(hovbenet der brækkede, og senerne der røg!?)

Venlig Hilsen

June Melanie

Vær den forandring, du selv ønsker at se i verden!

0
0
Svar på denne tråd

R.I.P. Concorde
Forfatter: 
Dato:  12-05-2011 08:16

Jeg læste med tårer i øjnene den tragiske nyhed! Jeg føler med Egon og Elin, som står tilbage uden deres gyldne stjerne.

DSP har mistet deres til dato bedste hingst!

Har slet ikke ord for hvor frygteligt jeg synes det er!

Venlig hilsen

May-Britt

Se vores hjemmeside: www.maygaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

Stor medfølelse
Forfatter: 
Dato:  12-05-2011 09:04

Til ejerne og Concordes rytter.

Det er frygteligt når sådanne ulykker indtræffer.

Mvh. Gitte

Gfoto.dk

Hestefotograf

StaldOlsen.dk

Oldenborg Hoppeføl 19. april 2011

Findus B - Top of Class - Urprinz

0
0
Svar på denne tråd

Naturlig bedækning
Forfatter: 
Dato:  12-05-2011 09:38

Det er jo desværre sådan noget der KAN ske når man bedækker naturligt. Hopperne kan virke så villige, og når så hingsten kommer tæt nok på så slår de.

@June Melanie: Nej, jeg tror skaderne er sket ved sparket, og selvom hesten ikke var blevet bedøvet så skaderne blev forværret af at hesten trådte igennem på benet, så tror jeg at det bare ville være sket på et andet tidspunkt.

Mvh. Charlotte

Züchten heißt, in Generationen denken

4-års hoppe med stort dressurtalent

Da vi ikke selv skal ifole i år udlejes hoppemaver. Hopperne er kåret både i DV og Hannoveranerforbundet.

0
0
Svar på denne tråd

til orientering VIGTIGT !
Forfatter: 
Dato:  12-05-2011 10:26

Ingen ved på nuværende tidspunkt hvad der gik galt på dyrehospitalet, men sagen er ved at blive undersøgt.

Jeg tror ikke det er i hverken Egons eller rytterfamiliens ønske at denne tråd skal forvandles til et forum hvor ponyens skadesforløb skal diskuteres. Men jeg VED at de sætter pris på alle de søde ord og kondolancer i vil bringe til dem via denne tråd...så lad os endelig bevare det sådan.

0
0
Svar på denne tråd

Concorde
Forfatter: 
Dato:  12-05-2011 10:37

jeg var ikke specielt imponeret af ham som 3 års, men måtte efter hans endelige kåring og hans optræden ved championaterne æde mine ord. En fantastisk pony og en fantastisk makker for Jeanette, det er virkelig en skam!

Venlig hilsen Sofie

Atlas Stengaard årets hingst 2006

Kvalitets ponyer til avl og sport.

http://www.stengaard-haslev.dk

Flere ponyer til salg, se bl.a. Nymfe Stengaard med sejre på over 78%.

0
0
Svar på denne tråd

Har altid været
Forfatter: 
Dato:  12-05-2011 10:52

meget imponeret af den smukke hingst

Super pony .. min dybeste medfølelse til ejer og rytter med deres kæmpe tab

www.rawasport.dk

flere spændende ponyer sælges

DSP samt Reitpony 0-4 år

Hilkens Black Delight / Landois

Brooklands Moonwalker / Landois - hingsteemne

udd hestemassør ...kommer i hele vestjylland

0
0
Svar på denne tråd

Det var godt nok en trist nyhed.
Forfatter: 
Dato:  12-05-2011 13:13

Det er jeg meget ked af at høre. Jeg så Concorde først gang da han blev kåret i Tyskland før han kom til Danmark og syntes alred den gang at han var en spændende hingst.

Jeg kan også se at nyhed også kommer rundt i Europa så er ikke bare et tap for os her i Danmark.

www.eurodressage.com/equestrian/ 2011/05/12/fs-concorde-euthanized- after-breeding-accident

MVH

En lidt ryste.

Heidi Haabendal

Nu med Tai Calido

Avl af rideponyer til fremtidens rytter.
glem din import vi har avl til sport.
0
0
Svar på denne tråd

En stjerne er slukket
Forfatter: 
Dato:  12-05-2011 15:24

Jeg kan kun tilslutte mig her.Jeg havde ikke lige fået min telefon slået fra "lydløs " igår, da jeg var kommet hjem fra arbejde, men så først til aften, at Annette havde prøvet at kontakte mig ved middagstide. Jeg skyndte mig selvfølgelig at ringe til hende. Da hun tog telefonen, sagde hun at den var helt galt, og jeg blev jo selvfølgelig helt bange. troede først der måske var sket noget med hendes far.Det var der så heldigvis ikke. Så fik jeg Egon i telefonen, og nej, hvor han var ulykkelig og græd.Jeg blev jo også helt ulykkelig på hans vegne. man var jo slet slet ikke i tvivl om, at det var Egon's helt særlige øjesten, hans stolthed.Kan endnu mindes da Concorde med Jeanette i sadlen dansede sig til sejren i DSP's 4-års championat sidste efterår. Det var en ny verdensstjerne, som var på vej op ad.Nu er stjernen slukket.Der er heldigvis mange smukke føl efter ham , som bliver spændende at følge fremover.Jeg kan kun sende mange varme tanker til Annette, Elin og specielt Egon i denne svære stund.

Conni Sønderstrup Lynge

Stald Lykkebo

www.stald-lykkebo.dk

Nu med to medaljehopper med "R"

Reserver dit næste DSP-føl nu.

0
0
Svar på denne tråd

åhhh nej da
Forfatter: 
Dato:  12-05-2011 20:41

Det var da godt nok en trist nyhed, min Ninja skulle ha været ud til ham i år.

Det må ha været en frygtelig oplevelse:o(

Bliver helt tom indeni øv øv

Klipper heste i Vejle/kolding området

Super welsh palomino kat 3 på 4 år nytilredet sælges, rigtig prinsesse pony

0
0
Svar på denne tråd

Puha....
Forfatter: 
Dato:  12-05-2011 21:07

Det var dog en rigtig grim nyhed, at tjekke ind på.

Min dybeste medfølelse går til Egon og Elin, har slet slet ikke ord for, hvad jeg skal sige.

Det er virkelig et tab for ponyavlen!

http://dphorses.dk

ÅRETS SPRINGHINGST DSP

2011

RM CAISER

SPH 194

Ridning/salg/kommison

tilbydes af seriøs rytter.

0
0
Svar på denne tråd

TRIST TRIST
Forfatter: 
Dato:  12-05-2011 22:41

Det var dog en forfærdelig oplevelse for Elin, Egon og Anette - vi sender dem vore tanker og dybeste medfølelse. Concorde var efter vores opfattelse en fantastisk hingst af den vidunderlige Rheinlændertype, som vi kæmpede for skulle vinde indpas i DSP.

En hingst med krop så stor at selv store ponyryttere kan finde sig til rette og ikke syne for langbenede og med en indbygget smidighed, som gør at de har let ved sidebevægelser, og deres indre ro gør dem i stand til at tænde og geare ned - tænde og geare ned, så de kan holde niveau over 3 dage. Det så vi i Concorde - lad os håbe, at der blandt hans mange afkom vil vise sig en værdig arvtager.

Med venlig hilsen

Ane og Peder Kjær

Stutteri Stillebækken

avler wpbr på europas bedste blodlinier

avler i welsh-regi for at opnå størst mulig frihed

www.stutteri-stillebaekken.dk

www.stutteri-stillebaekken.dk/ picture.aspx

0
0
Svar på denne tråd

en varm tanke
Forfatter: 
Dato:  13-05-2011 01:06

til familien på Saga-gården og Concordes rytter.

Da jeg sidste sommer var på Saga-gården med en hoppe til bedækning oplevede jeg en hingst med et helt unikt sind, hvilket jeg lægger meget vægt på, da ponyer skal kunne håndteres af børn.

Nu venter jeg spændt på resultatet, der gerne skulle se dagens lys omkring d. 15. juni.

Jeg havde egentlig planlagt, at bruge Concorde igen - er der nogen der ved, om der er frostsæd fra ham?

Hvor mange afkom har han fået?

tine
0
0
Svar på denne tråd

Sørgeligt...
Forfatter: 
Dato:  13-05-2011 10:54

Det er så forfærdeligt, når sådan noget sker.

Vores dybeste medfølelse til alle jer på Sagagården.

Det var en stor fornøjelse, at se så velfungerende en hingst.

0
0
Svar på denne tråd

stakkels
Forfatter: 
Dato:  13-05-2011 11:53

hvor er det bare forfærdeligt alle de gode heste forsvinder bare. Ja jeg føler med dem at miste en hest på den måde er det mest frygtelig, jeg har selv mistet en konkurrance hoppe pga af brækket bageben.Stakkels familie de går en svær tid i møde.

susanne von mehren.dk

0
0
Svar på denne tråd

FS Calimero
Forfatter: 
Dato:  16-06-2011 21:24

Elin og Egon Kragh har hentet ny hingst hjem fra Tyskland. Det er hingsten FS Calimero, som skal erstatte Concorde . Calimero er fløjhingst fra kåringen i Rheinland i efteråret, og er nu avlsgodkendt i Dansk Sports Ponyavl. I kan se mere her sportspony.dk/images/stories/media/ filer/hingsteliste2011/ SPH%20201%20FS%20Calimero.pdf

Se mange billeder af hingsten her www.facebook.com/media/set/ ?set=a.1906778921052.1...1589183461

Conni Sønderstrup Lynge

Stald Lykkebo

www.stald-lykkebo.dk

Nu med to medaljehopper med "R"

Reserver dit næste DSP-føl nu.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider