Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Kold/varmblodslinier.
Forfatter: 
Dato:  06-05-2004 12:14
Kæresten har spurgt mig hvad forskellen er på en varmblodshest og en koldblodshest.

Jeg har sagt til ham at jeg ikke er 100% sikker, men at varmblodsheste har blodlinier tilbage til heste fra de varme lande, araberhesten.

Koldblodsheste er fremavlet på koldt blod, altså nordlige blodlinier, nordeuropa ect. kolde lande.

Er det egentligt rigtigt og i så fald er islænderen så en koldblodshest?

Håber i kan hjælpe.
- Life is the essence of you -
0
0
Svar på denne tråd

type..
Forfatter: 
Dato:  06-05-2004 14:04
koldblod er de "tunge" heste, f.eks jydske heste, shire... mener der er ponyer der også går ind under koldblod, f.eks tinker, men jeg vil helst ikke hænges pga. det sidste.. *S*

varmblod er er "rideheste" typerne, oplagt er selvfølgelig Dansk VARMBLOD som eks.

Fuldblod er enten arabisk eller engelsk fuldblod, altså galopheste og arabere.

-Ariann
0
0
Svar på denne tråd

Jo irish cob (tinker)
Forfatter: 
Dato:  06-05-2004 14:12
er koldblodsheste.

Hilsen Helle

Hvis du ikke vil have en prop så prøv en Irish Cob

HELLES IRISH COB
0
0
Svar på denne tråd

Det ved jeg
Forfatter: 
Dato:  06-05-2004 17:22
men hvorfor hedder det varmblod og koldblod?

Er heste der går under betegnelsen varmblod, heste vis blodlinier kan spores tilbage til de arabiske heste, altså heste fra de varme lande?

Er koldblodsheste, heste som er lavet udfra racer hvis oprindelse stammer fra nordeuropa?

Jeg er ikke så interesseret i hvilke racer der er koldblod og hvilke der er varmblod (lige udover islænderen), men hvorfor de er delt op i kold og varm fra begyndelsen.

Jeg taler "videnskabeligt" :-)

Hvis der ikke er nogen der ved det, må jeg bare igang med bøgerne.
0
0
Svar på denne tråd

kold- varmblods
Forfatter: 
Dato:  06-05-2004 18:14
Den mest logiske forklaring, og den jeg har hørt flest gange, er at kold- og varmblod ud over at sige noget om oprindelsen, refererer til temperementet. Varmblods (og fuldblods) har nemmere ved at hidse sig op, end koldblods der er mere flegmatiske og langsomme.

Min egen lille Tinker har desværre aldrig hørt at hun er en koldblods... :-D
Der er ofte kun en gradsforskel mellem ”hobby” og ”lettere sindssyge”.
0
0
Svar på denne tråd

En fuldblods
Forfatter: 
Dato:  06-05-2004 20:58
er den race der kan føres tilbage "til de varme" lande som du kalder det. bla. araberen, de kan føres flere 1000 år tilbage.

Varmblodsheste er blandingsheste af flere racer. Varmblodstypen er en "ridehest af den lette type"

Koldblodsracer er renracede heste som ikke tillader anden race i stambogen, bla. Haflingeren og Fjordhesten. Koldblodshesten er lidt mere tung og kompakt hest.

Det har intet at gøre med hvor i verden hesten kommer fra, altså en varmblods kommer ikke kun fra de varme lande, og en koldblods kommer ikke "kun" fra de kolde lande. :-D :-D :-D.

Hvad Islænderen egentlig er ved jeg ikke, men jeg går ud fra at det også er en koldblodshest. Men spørg på Islænder fora, de ved sikkert mere om islændere end jeg ;-) ;-) ;-)
mvh

Kirsten
Lykkelig haflingerejer og avler !!!

Jo mere jeg lærer mennesket at kende, jo mere holder jeg af dyrene

Drejgårdens Haflingere
0
0
Svar på denne tråd

ikke forstå
Forfatter: 
Dato:  07-05-2004 08:46
re: Kirsten det forstår jeg ikke, du skriver: Koldblodsracer er renracede heste som ikke tillader anden race i stambogen, bla. Haflingeren og Fjordhesten. Koldblodshesten er lidt mere tung og kompakt hest.

Vil det sige at kriterierne for om noget er en koldblod, er at racen har en lukket stambog ?:-)

Den holder ikke helt...

Frieseren har vel også en lukket stambog, og det er en varmblod, trakehneren har lukket stambog, og er en varmblod..

Derudover så kan man vel reelt ikke sige at engelsk fuldblod stammer fra "de varme lande" den stammer fra england og er opbygget på basis arabere - det er det hele..

Jeg hælder til at tro at koldblod - varmblod - fuldblod opdelingen er en kategorisering som ikke har faste kriterier, men jeg vil da lige tjekke op på det.

Ane

Det er altid for tidligt at give op
0
0
Svar på denne tråd

en tilføjelse
Forfatter: 
Dato:  07-05-2004 09:02
Jeg har lige været en tur i encyclopedia Brittannica

..og det gik op for mig at opdelingen sikkert er dansk ?:-)

På engelsk kan jeg ikke finde noget ord for koldblod og fuldblod... jo altså racen engelsk fuldblod hedder naturligvis thoroughbred, men de har ikke en samlet kategori der også indeholder ox araberen (og Akhal-teken)

Der er heller ikke noget der hedder coldblood i encyclopædien - det hedder drafthorse og bruges om de racer der er opdrættet til det tunge mark/transportarbejde - så måske er det kun på dansk vi kategoriserer på den måde.... vældig interessant synes jeg :-D :-D

Ane

0
0
Svar på denne tråd

tysk opdeling
Forfatter: 
Dato:  07-05-2004 09:31
Ja nu går bibliotekaren lige lidt i selvsving... 3 indlæg i rap ;-D ;-D

opdelingen stammer fra tysk (selvfølgelig 8-))

se eksempelvis her : http://www.pferdetipps-fuer-kids.de/seite3.html (forklaret for børn)

men inddelingen baserer sig igen på vage kriterier om noget med temperament og kropsbygning - jeg har desværre ikke adgang til nogle online opslagsværker på tysk :-( men jeg skal prøve at slå det op et mere pålideligt sted end nettet når jeg kommer på arbejde igen...

Ane

0
0
Svar på denne tråd

Endnu engang
Forfatter: 
Dato:  07-05-2004 10:34
scorer bibliotekarerne i den store kamp på viden :-)

Ane, topscorer på sit hold Bibber med Stil :-)

Bliv endelig ved Ane (y)

0
0
Svar på denne tråd

rød i kinderne
Forfatter: 
Dato:  07-05-2004 10:40
bibbetekaren bukker og takker...

:-D :-)

Jeg lover at se om jeg kan finde yderligere forklaringer..

Ane

0
0
Svar på denne tråd

Nå, nu kom jeg til at svare
Forfatter: 
Dato:  07-05-2004 12:22
På Islænderforummet. ;-)

Koldblod vs Varmblod

Hvis blod-betegnelsen stammer fra tysk, hvorfor heddet det så en Blodhund? Jeg må indrømme jeg forbinder blodhunde med engelsktalende lande. Men jeg bør nok bare læse mere om racen. 8-)

MVH
xtiny

* @Lan plays with his privates.
< Rintaun > ...
< @Lan > I got these new toy soldiers
< @Lan > They are really neat

bash.org

0
0
Svar på denne tråd

blod betegnelsen
Forfatter: 
Dato:  07-05-2004 13:28
det er jo ikke ordet blod der er tysk ... ?:-) Har jeg skrevet det?

Men så vidt jeg kan se kommer betegnelserne vi bruger om heste fra tysk.. altså betegnelserne fuldblod, koldblod og varmblod - jeg kan ikke finde lignende betegnelser på engelsk.

Jeg troede det var logisk ud fra de ovenstående indlæg. Blodhunde har jo ikke rigtigt noget med denne her sag at gøre og du har da ret xtiny der er da masser af engelske ord der indeholder ordet 'blood' ?:-) :-D

Ane

0
0
Svar på denne tråd

Ane- det hedder
Forfatter: 
Dato:  08-05-2004 11:13
En blodhund, svarende til betegnelsen fuldblod- altså et dyr, med stamtavlen i orden og "rent" blod. (Fra dengang man ikke vidste noget om gener, men troede, egenskaberne sad i blodet).

Derfor tager jeg blodhunde med ind i diskussionen. Det hedder ikke en blodhund, som et bandeord- eller fordi, den er specielt bidsk/følger blodig fært. Det er netop en hund, der avlet på sin fine næse- og med kendt afstamning- modsat "raceløse", der også kan have fine næser og evner for sporing.

MVH
xtiny

< Rintaun > ...

bash.org

0
0
Svar på denne tråd

jeg forstår stadig ikke
Forfatter: 
Dato:  08-05-2004 14:51
Hej Xtiny

Jeg forstår stadig ikke hvad blodhunden har med opdelinge af racer i kold- fuld- og varmblod, samt kriterierne herfor, at gøre ?:-) :-) Ja englænderne kalder det en blodhund og jeg kender også oprindelsen af dens navn. Men det de bruger betegnelsen blood om en renracet hund har vel ikke noget med det andet at gøre...

Men lad mig spørge anderledes... kan du finde nogle klassificeringer på engelsk der svarer til de danske og tyske opdelinger i koldblod og fuldblod (varmblod bruges på engelsk)? Eller evt. nogle faktuelle kriterier for om en race er det ene eller det andet? (jeg har læst dit indlæg på islænderforummet).

v.h. Ane
0
0
Svar på denne tråd

fuldblod = stamtavle
Forfatter: 
Dato:  08-05-2004 15:45
Nu ved jeg ikke om jeg misforstår dig, men du skriver: En blodhund, svarende til betegnelsen fuldblod- altså et dyr, med stamtavlen i orden og "rent" blod.

Fuldblod / thoroughbred kan ifølge Brittannica ikke bruges som begreb a la "stamtavlen er i orden"

Der står:

The term thoroughbred is sometimes incorrectly used to mean purebred, but Thoroughbreds are a specific breed, registered in the General Stud Book of the English Jockey Club, organized about 1750, or in the studbooks of similar clubs in other countries.
Encyclopedia Brittannica

v.h. Ane

0
0
Svar på denne tråd

Ja så må jeg sandelig
Forfatter: 
Dato:  08-05-2004 16:13
have lov til at være naiv, jeg troede det hed en blodhund fordi den er så god til at spore dyr/mennesker, altså lugte blod eller sporstoffer fra levende væsener.

0
0
Svar på denne tråd

Nej Engelsk Fuldblod
Forfatter: 
Dato:  10-05-2004 01:44
Er jo også en krydsning- der er jo indkrydset de tre berømte araberhingste. Thorougbreed betegner også
fx de amerikanske Quarterheste, der i dag har deres egen lukkede stambog, men som blev betegnet noget nedsættende som krydsninger i starten.

Jeg skal gerne søge kilderne op for min viden, pt vil jeg kun i farten henvise til begrebet "Blodhest", der er nævnt i "Livsens Ondskab".

Og en hurtig Googlesøgning: Bloodhorse

MVH
xtiny

< Rintaun > ...

bash.org

0
0
Svar på denne tråd

ikke noget med bloodhorse at gøre?
Forfatter: 
Dato:  10-05-2004 08:39
Jamen vi er ikke uenige på det punkt (så vidt jeg forstår)Der ER noget der hedder bloodhound og bloodhorse...

Om hvorvidt blood - garanterer for noget med fuld stamtavle, det synes jeg er sagen uvedkommende (igen.. så vidt jeg har forstået)

Jeg kan ikke se det sted i debatten hvor filmen knækker for mine udtalelser...

For at skære det ud i pap inden jeg bliver tvunget ud i en længere diskussion om blodhunde og quarterhorses. Så er min påstand blot den at..

opdelingen i koldblod /varmblod /fuldblod

1: er baseret på ikke-faktuelle karakteristika. Der er nogle kriterier om noget med kropsbygning og temperament, men en race der ikke i forvejen er indplaceret kan være svær at placere.

2: opdelingen stammer fra det tyske sprog, adopteret til danmark gætter jeg. På engelsk kan jeg ikke finde kategorier der svarer til vores ide om fuldblod, koldblod og varmblod. Englænderne opererer med nogle typer som Cob, Hunter, og drafthorse. På tysk benævner de heste som værende koldblod/varmblod.

Jeg fatter ikke helt hvorfor vi har denne her diskussion - hvor er det (skåret ud i pap) du mener jeg tager så grueligt fejl. ?:-)

Ane

0
0
Svar på denne tråd

xtiny.
Forfatter: 
Dato:  10-05-2004 09:51
Det kan godt være at der er noget der hedder bloodhorse på engelsk, men det refererer da ikke til vores varme/kolde blod.

Jeg må bare se i øjnene at jeg har fortalt kæresten noget forkert, han må nu leve på en livslang løgn :-)

Jeg tænke netop på varme og kolde lande pga. fuldblodens slægtskab med de føromtalte 3 arabere.

Nå men tak for hjælpen
:-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider