Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Naturlig bedækning risici??
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 11:26

Er der nogen herinde, der vil give sit besyv med omkring hvad man bør og ikke bør ved naturlig bedækning.

Jeg mener at vide, at man når man bedækker en hoppe naturligt bør sørge for, at det øverste af hoppens hale bindes ind i et halebind, for at forhindre at halehår sniger sig med ind og river sår i skeden.

Jeg mener også at vide, at en hingsts sæd lever i op til flere døgn, hvorfor det kun er nødvendigt ved naturlig bedækning at lade hoppen bedække en gang hveranden dag.

Nogle hopper bliver syet efter ifoling, vi har aldrig haft en hoppe, der skulle syes, så på dette område er vi novicer. Jeg vil derfor gerne høre, om der herinde findes hoppeejere, der kan berette om indgrebets størrelse og eventuelle risici.

Venlig hilsen

Ane Kjær

Stutteri Stillebækken

avler wpbr på europas bedste blodlinier

avler i welsh-regi for at opnå størst mulig frihed

www.stutteri-stillebaekken.dk

www.stutteri-stillebaekken.dk/ picture.aspx

0
0
Svar på denne tråd

naturlig
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 11:48

Min hoppe "fungerer" bedst med naturlig bedækning - det er i hvert fald min erfaring.

Jeg tror det er meget forskelligt hvad man gør mht. halen. Min fik ikke halen bundet ind, og der var heller ikke problemer med hår i skeden, da hingsteholder sørgede for at holde halen til side.

Mht hvor ofte, så blev hun bedækket med 48 timers mellemrum.

Unette blev syet i skeden for ca 4 år siden efter at være sprækket med føl nr 2. Mener det kaldes en "gaslick-operation".

Unette blev syet fordi hun efter at være sprækket ved foling, tog luft ind som forårsagede forstørrede æggestokke.

Det foregik under lokalbedøvelse hvor de skærer "kødet" rent og bagefter syer sammen. Jeg mener dyrlægen sagde at de ikke måtte bedækkes den første måned efter.

Den eneste risiko jeg er bekendt med, er at det i nogle tilfælde kan være nødvendigt at "skære" hoppen op igen i forbindelse med bedækning og foling, men dette har ikke været nødvendigt med min.

En del hingsteejere kræver en ren svaberprøve af hoppen før en naturlig bedækning, så han ikke risikerer at hingsten får "snavs" han kan videregive til andre hopper..

Håber det var svar på dine spørgsmål

"Det er bedre at have elsket og mistet end slet ikke at have elsket"

Unette, Una Evigglad, Hetja & Kevin - mine hypper!

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 11:53

Er der flere der har erfaringer, de ønsker at dele?

vh

Ane

Stutteri Stillebækken

0
0
Svar på denne tråd

Caslick
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 11:54

Jeg har ejet en hoppe, som blev syet. Det er et meget lille indgreb, foretages under lokalbedøvelse og påvirker overhovedet ikke hesten negativt.

Min var en fuldblodshoppe, og det er vist ikke usædvanligt, at de bliver syet, fordi deres 'sprække' åbenbart har en lidt anderledes hældning end normalt. Derfor kan der trænge gødning ind og forurene - og det dur jo ikke, eller der kan suges luft ind under løb - det var derfor min blev det.

Hun nåede at få tre føl hos mig, fuldstændig uproblematisk. HUn blev insemineret og folede uden at blive klippet op - men det afhænger måske af, hvor meget de skal syes. Jeg fik så bare dyrlægen til lige at sy hende igen, når hun alligevel var ude og tjekke føllet.

En Caslick-operation er i mine øjne ikke noget der forringer hoppen, hverken som ridehest eller avlshoppe.

mvh Sisse

0
0
Svar på denne tråd

syet hoppe
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 12:27

jeg har en hoppe der bliver syet, faktisk rimelig meget i forhold til gennemsnittet kan jeg forstå. Hun har et år været til naturlig bedækning, helt uden problemer. Hun løder rigtig meget op ved brunst ved ikke om det er derfor.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Ungheste sælges, 0, 1 og 2 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

Min Linse
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 12:31

bliver klippet op ugen op til foling og syet sammen igen efter ca. 14 dage.

Der er så lidt plads i hendes skedeåbning at dyrlægen foretrækker at ha hjulpet pladsen (og en evt sprækning) lidt på vej - rette vej.

Vi bedækker hopperne hver 2 dag - ved hopper der er vanskelige at få i fol bedækker vi hver dag, for så er jeg sikker på at der er masser af frisk sæd hele tiden. Det kan dog slide lidt på hoppens kønsåbning

Vicky Mathiesen
med
dejlige Dejó & stjernen Liva

Welsh bedækninger 2011:

Sepstrups Casanova & Fronbach Hello Casanova

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 17:20

Ved naturlig bedækning bør man som absolut minimum sikre sig at den hoppe, som skal bedækkes er ren i sin svaber prøve, dels bliver hoppen næppe ifol, hvis den er uren og dels kan den i visse tilfælde sætte bakterier på hingsten, som han så i værste fald kan føre videre med sig til den næste hoppe.Men

jeg vil sige, at vi kræver faktisk ren svaber også, når vi inseminerer på goldhopper, det er dyrt at få bedækket i dag mange steder, så hvorfor påføre kunderne unødige omkostninger ved at forsøge at ifole på en hoppe, der måske er uren, og dermed ikke bliver ifol.

Caslick klipper vi først når folingen er igang. Det foregår med en steril saks, med runde kanter, så det er udelukket at komme til at stikke hoppen. Det er let og det går stærkt, når hoppen har lagt sig og er igang med at begynde at presse. Men det kræver at man er på pletten på det rigtige tidspunkt.

Men jeg er ikke tilhænger af Caslick ellers, faktisk så er jeg meget imod sådanne indgreb, men af og til må man vel bøje sig eller sætte hoppen på pension...

Mvh

Tina

www.linnerup-skovgaard.dk

DANSK AVLEDE KVALITETS CREMBÆREREHESTE OG AFKOM SÆLGES.

Cremello varmblodshingst af super afstamning og røntgengruppe 1 til rådighed fra 2011.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 19:50

Ifølge min dyrlæge, må man absolut ikke bedække hver dag, kun hver anden.

Grunden er at de hver gang de bedækkes naturligt får en lavgradig infektion, som hoppen ikke når at få renset ud, hvis der bedækkes hver dag.

7 års KNN hoppe efter May Sherif DVE 250, Thunder Boy KNN 96 sælges. 65000,-

0
0
Svar på denne tråd

bare en tanke
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 19:59

bare en tanke der strejfer mig omkring tid imellem bedækningerne...

I naturen vil hingsten bedække flere gange om dagen i den periode hoppen er højbrunstig. Og iøvrigt finder de også ud af det uden at hoppens hale er bundet op..

Siden hvornår er naturens model blevet et problem?

At det så sandsynligvis er nok at gøre det hver anden dag er en anden sag.

:-)

Held og lykke med det :-)

Stutteri Englykke
Avl og opdræt af Welsh B og sportsponyer.

For lease i 2011: Perlino Welsh pony hingst af bedste afstamning

0
0
Svar på denne tråd

altså harmløst
Forfatter: 
Dato:  14-04-2011 01:45

Det lyder som om det at få en hoppe syet er noger der kan karakterisers som et ganske harmløst indgreb?

Vi har lige fået at vide, at en der ønskede at købe en hoppe af os,og som betingede sig, at den kunne komme i fol, nu alligevel ikke ønsker at købe, selvom hoppen er kommet i fol, fordi hun er bange for at hoppen kan dø af at blive syet. Ovenikøbet blev det ikke tilrådet at sy hoppen af dyrlægen, fordi hoppens skede intet fejler.

Derfor blev jeg nysgerrig efter at høre, om nogen kunne beskrive det fænomen syning af hoppe som noget farligt.

vh

Ane

Stutteri Stillebækken

0
0
Svar på denne tråd

bedækning
Forfatter: 
Dato:  14-04-2011 08:42

Vi bedækker også kun hver anden dag, og bestræber os på at bedække så få gange som muligt, ofte bliver de bedækket 1-2 gange. Du skal være opmærksom på, at hvis der skal laves eks frostsæd skal det gøres inden du går i gang med at bedække.

Mht syning kan jeg ikke forstille mig at der skulle være nogle komplikationer i det, vi har et par rideponyer som er syet til dagligt (eller hvad man skal kalde det)

Venlig hilsen Sofie

Atlas Stengaard årets hingst 2006

Kvalitets ponyer til avl og sport.

http://www.stengaard-haslev.dk

Se Atlas fremvist i spring og dressur ved hingstedag i Vallensbæk d. 21.04.11

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider