Min hoppe "fungerer" bedst med naturlig bedækning - det er i hvert fald min erfaring.
Jeg tror det er meget forskelligt hvad man gør mht. halen. Min fik ikke halen bundet ind, og der var heller ikke problemer med hår i skeden, da hingsteholder sørgede for at holde halen til side.
Mht hvor ofte, så blev hun bedækket med 48 timers mellemrum.
Unette blev syet i skeden for ca 4 år siden efter at være sprækket med føl nr 2. Mener det kaldes en "gaslick-operation".
Unette blev syet fordi hun efter at være sprækket ved foling, tog luft ind som forårsagede forstørrede æggestokke.
Det foregik under lokalbedøvelse hvor de skærer "kødet" rent og bagefter syer sammen. Jeg mener dyrlægen sagde at de ikke måtte bedækkes den første måned efter.
Den eneste risiko jeg er bekendt med, er at det i nogle tilfælde kan være nødvendigt at "skære" hoppen op igen i forbindelse med bedækning og foling, men dette har ikke været nødvendigt med min.
En del hingsteejere kræver en ren svaberprøve af hoppen før en naturlig bedækning, så han ikke risikerer at hingsten får "snavs" han kan videregive til andre hopper..
Håber det var svar på dine spørgsmål