Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Er det her normalt??
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 17:56

Som overskriften lyder, er dette så normalt. Hun er efterhånden 5 timer gammel og vil stadig ikke stå helt oppe på forhovene.

Billede

Kom gerne med bud på, hvad der kan være gået galt, og om det er noget der kan gøres noget ved??

Tak for hjælpen.

Hilsen Louise

0
0
Svar på denne tråd

Ved ikke
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 17:59

Men hvis jeg havde et føl der gik sådan så blev dyrlægen bestilt for at komme med en vurdering.

Mvh Janni

Wannabe venter føl efter

Siger Hit 2011

0
0
Svar på denne tråd

Har ringet
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 18:08

til dyrlægen, men han synes ikke det er nødvendigt at komme før i morgen.

Så han kommer kl. 14. men synes det er lang tid at vente på en faglig vurdering, derfor håbede jeg på, at der var en herinde der havde oplevet noget tilsvarende.

0
0
Svar på denne tråd

dyrlæge..
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 18:12

Jeg ville nok betale for et akut dyrlæge visit, jeg ville ikk ku sove godt hvis min føller stod sådan, men jeg har ikke den store viden indenfor føl. Syns bare det ser noget forkert ud :(

Med venlig hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

dyrlæge nu
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 18:13

Føllet skal øjeblikkelig sættes i boks, og så skal du have en dyrlæge ud øjeblikkeligt. Føllet skal have tetracyklin for at få de alt for stramme sener til at slappe af og give efter. Behandlingen skal gentages x-antal gange.

0
0
Svar på denne tråd

Anden dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 18:19

Find du dig en anden dyrlæge som gider komme når du ringer. Føllet har brug for behandling. Ind i boks med den, og få fat i en dyrlæge der vil komme ud idag.

Mvh Charlotte

Besøg os på..

www.staldl.dk

0
0
Svar på denne tråd

mt avl
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 18:20

Har helt ret. Og tetracyklinene skal gives inden for de første 24 timer, så du er ved at have lidt travlt.

0
0
Svar på denne tråd

Håber du sætter
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 18:26

føl og hoppe i boks for jeg tænker føllet kan få sår på forkoden af at gå sådan.

Mvh Janni

Wannabe venter føl efter

Siger Hit 2011

0
0
Svar på denne tråd

stramme sener..
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 18:34

Den ser ud til at have nogle rigtig stramme sener, den ikke helt selv kan få strukket ud, og det bliver ikke bedre så længe den går sådan der.

Få fat i en anden dyrlæge der tager dig seriøst :(

Jeg har en enkelt gang oplevet det, sidste år faktisk, en bekendts travfølle der gik sådan, han ventede, og skulle bruge noget tid på at få følle rettet op efterfølgende, fordi senerne ret hurtigt tilpasser sig føllets gang og bevægelse de første timer og døgn.

Rikke - nu med Fellini ( og med Nynne)

Fotografering jylland? klik WWW.RIKKEJOHNSEN.COM

0
0
Svar på denne tråd

smed og dyrlæge NU
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 19:00

den skal have tetrakcylin, skinner og formentligt bandager og muligvis kunsthov og det skal være nu hvis den skal redes.

Havde en for nogle år siden der var lige knap så slem, den blev redet men det var kun pga rigtig god smed og dyrlæge og fordi den selv havde forholdsvis lange koder, så da vi først fik den 'vendt' den rigtige vej hjalp koderne til at dens vægt også hjalp.

Og så skal motionen begrænses rigtig meget, ikke nødvendigvis boksro, men en meget lille fold så hoppen ikke kan gå ret meget rundt.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Ungheste sælges, 0, 1 og 2 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

Føllet
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 19:09

Er kommet i boks for et par timer siden.

Nu prøver jeg desperat at få fat i en dyrlæge. Men indtil videre uden held...... De går på tlf.svarer.

Tak for alle jeres svar. Super dejligt

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 19:25

hej

Få hurtigst muligt en dyrlæge ud. Det er absolut ikke normalt at føllet står sådan på benene. Det skal tages MEGET alvorligt, da dens sener og led kan tage alvorlig skade hvis det ikke bliver rettet og behandlet. Det kan IKKE vente til i morgen. Få straks en dyrlæge ud. Chancerne for føllet er ikke gode hvis det ikke bliver behandlet.

OG i givetvis kan det blive en meget bekostelig affære hvis du venter!

held & Lykke

håber at følle klarer den

Hestebokse udlejes i Fredensborg

se mere på www.graftebjerg.shutterfly.com

Flotte armbånd lavet af hestehår - se på min profil.

Dv Hingst efter De Noir/Landgraff I

0
0
Svar på denne tråd

Til alle
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 19:26

jer der har været urolig sammen med mig, kommer nu her en forklaring fra dyrlægen:

Den lille hoppe har for lange sener, fordi den inde i livmoderen har ligget med strakte forben.

Det skulle gerne i løbet af natten og de næste par dage blive bedre. Kan jeg onsdag ingen fremgang se kommer dyrlægen og lægger en skinne på hende.

Men som mor til to unger og nu mor til en firbenet, sidder hjertet oppe i halsen og pulsen stiger til kogepunktet, når det hele ikke bare glider derud af.............

Men lidt håb er der forude

0
0
Svar på denne tråd

Billede
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 19:52

Her er lige et billed af følle, så i kan se at hun tager verden med et smil

Billede

0
0
Svar på denne tråd

smerte
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 20:29

Det at den flæner kan altså også være et tegn på smerte.

Hellere dyrlæge en gang for meget end for lidt.

Håber det bedste for dit føl.

0
0
Svar på denne tråd

Det ser ikke godt ud...
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 20:35

Har du fået hende sprøjtet med tetracyklin? Ligesom de andre siger, skal der gøres noget her og nu!

Super dressuremner sælges

0
0
Svar på denne tråd

stakkels føl
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 20:42

håber virkelig hun har fået medicinsk behandling at du har ofret det og bedt om det som de andre har skrevet ,enhver kan jo sige sig selv at ellers blir den ikke normalt det må gøre ondt

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 20:43

Før jeg snakkede med dyrlægen, der sagde som beskrevet ovenover, havde jeg ringet til en anden dyrlæge, hvor jeg fik fat i telefonsvaren.

Den dyrlæge ringede tilbage til mig for en halv times tid siden.

Han kommer i løbet af aftenen og kigger på smuksakken.

Så skal jeg nok skrive hans diagnose, så snart han har været her.

0
0
Svar på denne tråd

venter spændt
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 20:46

glæder mig til at høre hvordan det kommer til at gå,håber det blir ordnet så den ikke har ondt og blir normalt gående held og lykke med det

0
0
Svar på denne tråd

Følle...
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 20:47

Puhh, jeg frygter for, at det ikke ender rigtig med din lille følle . Benene krøller ikke sammen, hvis strække senerne er for lange. Det er som de andre siger fordi bøje senerne er for korte. Tetracyklin nu! Inden det er for sent. Har dyrlægen overhovedet set den? Eller har I bare talt i telefon? Prøv i det mindste at få en anden dyrlæges mening - gerne en fra et af de størrer hestehospitaler.

Håber det bedste.

Mange hilsner Mette

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 21:26

Håber VIRKELIG det bedste for dit føl!

Og godt at vi mere uerfarne har et forum som dette hvor folk vil hjælpe alt det de kan :-)

KH Bettina

Mor til skønne Lærke 070106

Hoba's Civita (R.I.P)

Og

Stendalen's Haida

0
0
Svar på denne tråd

krydser
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 21:45

krydser hvad jeg kan for dit føl. det ser ikke godt ud

Mvh. Nana

og fjordhestene

Højgaards keisar og Frej

0
0
Svar på denne tråd

Puha lille følle.
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 22:24

Det ser ikke godt ud det der, vil bestemt også mene at senerne er for korte og ikke for lange.

Venter spændt på næste dyrlæges mening.

0
0
Svar på denne tråd

Umiddelbart
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 22:46

Lyder det da ikke til at være en særlig kompetent dyrlæge du har rådført dig med i første omgang. jeg vil da absolut også mene at senerne er for stramme.

Det lyder fuldstændig groteskt, at skulle se tiden an til Onsdag.

Jeg havde sidste år et føl med lidt stramme sener, tåen "stod" dog på jorden. Han blev behandlet med det samme med godt resultat.

Den rigtige fremgangsmåde er i min verden, at få behandlet første gang med tetracyklin indenfor de første 24 timer og en til to gange mere inden for de næste par dage.

Dernæst boksro i ihvertfald 24 timer. Herefter kontrolleret motion føllet må ikke løbe. Næste skridt er så fold, men når følle bliver træt og står og hænger (ikke lægger vægt på forbenene) ja så er det ind i boks igen. Så hellere på fold i korte intervaller flere gange dagligt. Når føllet ikke lægger vægt på forbenene "kryber" senerne nemlig sammen igen.

Men er som andre også spændt på hvad dyrlæge nr. to siger...

0
0
Svar på denne tråd

Fysioterapi
Forfatter: 
Dato:  11-04-2011 23:04

Hej

Jeg har haft en som var for stram i senerne dog ikke så slem som din. Jeg fik den rettet ved at lave udstrækning af senerne 6 gange i døgnet af 5 min. Dette kan gøres både liggende og stående. Vil dog også mene at der skal teracyklin til , strækøvelser kan ikke gøre det alene her ,men er et godt suplement. Held og lykke med følle. Håber at dyrlægen har været og sprøjte den lille.

Mvh.

Bente

Stald Helios

Romanov / Schufro afkom sælges 1 og 2 år samt Avlshoppe efter Latimer / Bonsoir / Racot med super morside sælges eller lånes ud

0
0
Svar på denne tråd

Så har
Forfatter: 
Dato:  12-04-2011 00:32

Dyrlægen været på besøg, og lille følle er blevet lagt i gips.

Dyrlægen mener, at den nok skal komme sig, så det er jo bare super

Lige et billed af mors mave, og følles gipsben bag ved. Dårlig kvalitet, men havde kun mobilen ved hånden.

Billede

0
0
Svar på denne tråd

dejligt
Forfatter: 
Dato:  12-04-2011 07:09

at der kom en ordentlig dyrlæge som kunne se vigtigheden af at komme i gang med behandling med det samme

pøjpøj med følle

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Ungheste sælges, 0, 1 og 2 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

med kalve
Forfatter: 
Dato:  12-04-2011 09:18

oplever vi jævnligt at de har korte sener i forbenene og står ligesom dit føl. Måske endda 5-10% af alle fødte kalve (140 kælvninger/år) og trods det at det ser slemt ud vil jeg ikke være bekymret. Efter 6-8 uger kan vi ikke se der nogensinde har været noget i vejen med kalvens ben. Og det uden at fylde anitibiotika i den. De står enkeltvis i hytter med en lille forgård de første 4-6 uger, så de løber ikke så meget omkring i den tid. Dog har dyrlægen sagt, at det er en fordel at de kommer ud og løbe lidt en gang om dagen, så retter de sig hurtigere.

Vi har aldrig nogensinde måttet aflive en kalv pga for korte sener og de har alle udviklet sig til normale voksne dyr.

MVH Mette

Opstaldning, lucerne, hø, wrap og tilskudsfoder sælges

se her: www.staldguld.weebly.com

0
0
Svar på denne tråd

Mette....
Forfatter: 
Dato:  12-04-2011 13:38

Trådstarter: Det var godt der blev gjort noget for din følle :) Håber han retter sig hurtigt. FIn er han i hvert fald

Mette: Ja, kalve er gode til at rette sig. Kan huske vi fik en sidste år som gik helt nede på koderne, klovene vendte bagud. Jeg tænkte nej, det går aldrig og far som har haft køer i evigheder havde heller ikke set det så slemt før, så vi kontaktede dyrlægen.

Han sagde, at det er helt rigtigt, at hvis det var et føl, så skulle man gøre noget, få lagt skinner på o.s.v. Men kalve retter sig altid af sig selv og meget hurtigt endda.

Og han fik ret. Jeg er så imponeret over hvor hurtigt den lille fyr rettede sig. I løbet af 3-4 uger stod han fuldstændig normalt.

Desuden er der jo den afgørende faktor, at hvis hesten får en fejl i benstillingen kan det få alvorlige konsekvenser for den som ridehest. En ko skal trods alt ikke arbejde.

Rikke med Thor

Der findes ingen rigtig måde at gøre noget der er forkert på

Sov sødt min Katinka

0
0
Svar på denne tråd

Kalve retter sig selv?
Forfatter: 
Dato:  12-04-2011 15:23

Mine forældre havde kødkvæg, mens jeg var barn/ung, og der oplevede jeg at vi måtte aflive nogle kalve, hvor benene aldrig rettede sig ud. De var så oftest bøjet helt op i knæene, de værste kravlede på forknæene, og uanset hvor meget der blev gjort både medicinsk og træningsmæssigt, så blev forbenene aldrig gode.

0
0
Svar på denne tråd

Har aldrig..
Forfatter: 
Dato:  12-04-2011 19:22

set kalve der var så slemme i deres ben som dette føl og jeg har trods alt passede 300 køer i 6 år.. Så har da set de første 1.800 kalve ca..

Det skulle eftersigende kunne have noget med fodring at gøre.. Er det e-vitamin og selen måske.?

Noget vi netop lagde stor vægt på i køernes foderplan ;-)

Held og lykke med føllet.. Den ser rigtig fin ud..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Selenmangel
Forfatter: 
Dato:  12-04-2011 19:31

Det kan sagtens være selenmangel, men det er der ikke ret mange dyrlæger der har fokus på, dog havde mine forældre de sidste år en dyrlæge der vidste meget om selenmangel. Selen har også stor indflydelse på føllenes benstilling, men de fleste dyrlæger slår korsets tegn for sig, hvis man spørger om selen til føl/hopper.

Jeg har så set 70 kalve om året i 20 år = ca. 1400. Ud af dem var der måske 5 der måtte aflives, en del flere hvor det ikke var værre end at det rettede sig.

0
0
Svar på denne tråd

mange tak
Forfatter: 
Dato:  12-04-2011 20:23

Jeg vil bare sige mange tak for alle jeres tilbagemeldinger

Vi har lige fundet et navn til skønheden. Hun skal hedde Dalkildegaards Gaya (opkaldt efter en græsk gudinde)

Jeg får taget nogle nye billeder af hende i morgen.

Det skal lige siges at hun stortrives nu, og det ser ikke ud til at genere hende, at hun har gips på. Så det er super dejligt.

Har et billede af hende, hvor hun står lidt pænere end hun gør på det øverste billede.

Billede

0
0
Svar på denne tråd

køer skal ikke arbejde
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 09:14

det er lige netop hvad de skal og de skal gå meget rundt i staldsystemet for at fungere. Faktisk så er en højtydende malkeko ligeså hårdt presset som en elitesportsudøver, så de skal i allerhøjeste grad arbejde. Fungerer bentøjet ikke, så dur koen heller ikke.

Men nu er jeg nok heller ikke så pylret...

Men godt at høre at den trives, den lille mule

MVH Mette

Opstaldning, lucerne, hø, wrap og tilskudsfoder sælges

se her: www.staldguld.weebly.com

0
0
Svar på denne tråd

Efter så mange år...
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 11:23

-med brugen af tetracyclin i sådanne tilfælde, må jeg virkelig undres over at nogle dyrlæger og følejere stadig ikke har hørt om eller vil bruge produktet. Super at der dog er blevet gjort noget for trådstarters føl, men tro mig, jeg har haft føl der var lige så grelle tilfælde som dette, og 1-2 ganges brug af tetracycklin, og føllets sener et slækket så meget at den i løbet af 8 dage går fuldstændig normalt, og det uden brug af sko, gips, skinner osv. osv... Nu er det for sent i dette tilfælde, medicinen skal gives inden for 24 timer første gang, men jeg håber og ønsker med dette indlæg at kommende følejere vil skrive sig tetracyclin bag øret, hvis de får et føl med stramme sener/ medfødt senestyltefod. Det er faktisk beskrevet i dyrlægens almindelige håndbog, som de har med i bilen...

Fortsat god følsæson til alle jer, som stadig venter

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 12:07

Ja tetracyklin er et fantastisk stof.

jeg har nu prøvet at et føl der fik det i en alder af 4 måneder da hun udviklede bukkehov. Hun er i dag uden men.

Håber dette lille føl bliver ok. Vi vil gerne se billedere når hun forhåbentlig er i orden.

MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd

Tetracyklin
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 14:55

Vores dyrlæge siger så at det bare skal gives indenfor de første 3 døgn.

Forrige år fik vi givet vores Rosentanz-føl penicillin, stivkrampeserum og selen under ½ time efter han var født, da vi alligevel havde dyrlægen ude til hans mor.

Da han så kom op at stå kunne vi se at han havde meget rette koder, så derfor ringede jeg til dyrlægen igen. Han kunne så ikke behandles med tetracyklin samme dag, da han havde fået et andet antibiotika, så dyrlægen kom dagen efter og behandlede ham igen. Dagen efter stod han perfekt på forbenene, og 2 dage efter havde han nærmest bløde koder.

Idag står han perfekt på sine ben.

0
0
Svar på denne tråd

De kære føl
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 17:42

Louise

Det er et rigtig godt navn du har fundet til skønheden . Kort og fint.

Kikker også med, hvis der dukker flere billeder op af den fine Gaya.

Held og lykke med hende.

~ Anette

Venter is-føl til sommer, måske.

Dejlig varmblodshest sælges til rette hjem.

0
0
Svar på denne tråd

Et par
Forfatter: 
Dato:  13-04-2011 19:06

Lige et par nye billeder af Gaya

Billede

Billede

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift...
Forfatter: 
Dato:  14-04-2011 11:12

Smuk er hun i hvert fald

God bedring til hende!

Charlotte

Venter spændt på Balou du Rouet-Baby (Termin 12. maj).

Safemate folealarm m. telefonmodul udlejes - Se præs.

Opstaldning/Løsdrift tilbydes i 3500 Værløse - Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Et par billeder
Forfatter: 
Dato:  18-04-2011 20:20

Så er Gaya helt rettet ud igen.

Så nu får i lige et par billeder, så i kan se, hvor fint hun står.

Billede

Billede

Det er de bedste billeder jeg lige kunne finde af vildbassen.

Hun har dejligt meget krudt i r....... Herligt

0
0
Svar på denne tråd

Hvor er det dejligt
Forfatter: 
Dato:  18-04-2011 20:25

at se ! Godt du reagerede hurtigt! Hun er vel nok smuk

Super dressuremner sælges

0
0
Svar på denne tråd

Tak tak
Forfatter: 
Dato:  18-04-2011 21:01

Tak skal du have, dejligt at høre at jeg ikke er ene om at synes hun er smuk

0
0
Svar på denne tråd

så dejlig
Forfatter: 
Dato:  18-04-2011 22:23

Hvor er hun bare skøn, og det er jo ren lykke at se hende stå rigtigt på sine ben.

Hvor er det godt du ikke bare lod dig nøje med første dyrlæge og fandt en der kunne hjælpe.

Held og lykke med den smukke.

Hilsen Mette

Der har spist sig rask fra leddegigt

Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag

og barfodstrimmere burde forbydes....

0
0
Svar på denne tråd

flotte følle
Forfatter: 
Dato:  18-04-2011 22:39

Dejligt at se den går så godt nu..

MVH Ulla

Søballegård Ridecenter tilbyder opstaldning

Ridekort sælges for 200 kr md .rabat ved 8 mdr til 1300 kr.

0
0
Svar på denne tråd

Skønt.
Forfatter: 
Dato:  18-04-2011 22:56

Åh, hvor er det godt at høre og se at hun er blevet så fin. Stort tillykke.

Mange hilsner Mette

0
0
Svar på denne tråd

Følbasse
Forfatter: 
Dato:  19-04-2011 09:22

Hun ser rigtig fin ud, og godt at hun kom sig.

Vi har engang haft et føl, der stod ligesådan. Jeg talte med to dyrlæger (begge meget erfarne og kompetente), og ingen af dem anbefalede tetracyklin. De mente begge, at mange føl født med stramme sener retter sig, hvis føllet får tetracyklin - og at lige så mange retter sig, hvis de ikke får det.

I stedet fik føllet en skinne på benet i et par timer ad gangen. Allerede da det havde haft den på første gang, stod det næsten normalt, og efter et par gange kunne man ikke længere se, at der havde været noget galt.

Godt at du fik rettet føllet, og selvfølgelig skal der gøres noget, men man kan rette rigtig meget på føl, så selvom det ser slemt ud, er der sjældent grund til stor panik.

Mvh.

Rebecca.

Sælges:

2 års mørkebrun vallak e. B.H. Zack forventet stg. 176 cm

5 års skimmel vallak efter Kermo´s White Talisman, 162 cm, redet.

Se præsentation for nærmere info.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider