|
|
| En avlers værste maridt... |
|
|
Ja her kommer lige en beretning, som ikke er for sarte sjæle... De sidste par nætter har vi siddet oppe og gloet på overvågningen, for at følge vores hoppe som efterhånden var nået termin og havde sat voks. Natten til igår er hun flere gange urolig og flehmer, og vi sidder spændt og venter. Om morgenen kommer hun på fold, hvor hun vandrer lidt hvileløst rundt, så vi er slet ikke i tvivl om, at det er ved at være tiden. Kl ca. 15.30 begynder hun at flehme og lægge sig ned så vi skynder os at få hende ind. Ikke længe efter går vandet og hun begynder at få presseveer. Hun presser og presser, men det eneste der kommer til syne er fosterhinde. Vi ringer lidt urolige til dyrlægen (pga en anden historie er vi ekstra opmærksomme på hende) som siger at han kommer ud. Hun bliver ved med at presse og der kommer stadig ikke nogle ben til syne, så handske på og hånden i for at mærke hvad f...... der foregår. Vi finder først 1 ben, så en mule og så et ben til. Så langt så godt. Prøver at hjælpe lidt ved næste presseve, men pludselig mærker vi et ben til! Dvs 2 forben og et bagben. Ringer til til dyrlægen igen som træder ekstra på speederen og vi begynder at gå med hoppen for at stoppe veerne. Da dyrlægen kommer arbejder han hurtigt og aser og maser, for at skubbe bagbenet tilbage. Hoppen står op og brøler af sine lungers kræft! Da dyrlægen har fået benet tilbage begynder han at hale i føllet, til sidst står de to mennesker, min kæreste og dyrlægen, og haler og haler, men lige lidt hjælper det. Skulderen kommer ikke med ud, og føllet har ikke vist livstegn på noget tidspunkt. Bagbenet sidder så stadig foldet op under den og pga at føllet er dødt, kan de bare ikke rettes ud! Det eneste det handler om nu er at få det føl ud så hoppen overlever. Hun har lagt sig ned og kan ikke komme på benene mere. Efter lige knap to timer får jeg den mest bizarre bestilling nogensinde: Få fat i den største og skarpeste kniv du kan finde, vi er nødt til at partere føllet for at redde hoppen. Der bor nogle lejere i huset hvor hestene står, og den ene er kok så jeg fik fat i en kniv, og så gik dyrlægen ellers igang. Jeg gik ud, kunne ikke se på det, men min kæreste blev og hjalp til. Tiden gik, men de åndsvage bagben kunne stadig ikke komme ud! Kl er blevet 19 og dyrlægen, som har ligget og bakset rundt nede på gulvet og er smurt ind i fostervand og blod fra top til tå, er efterhånden gået temmelig sukkerkold og tilkalder forstærkning. De står nu to dyrlæger og saver stykker af føllet inde i hoppen, men de kan ikke få bækkenet og bagbenene ud. De får savet bækkenet over i to men lige lidt hjælper det, fordi at benene er krøllet sammen. Kl 21 giver de op, og siger at vi bliver nødt til at køre den på hospital. Hoppen bliver læsset, og afsted til Højgård. Her er det til alt held en dylæge med lange tynde arme der har vagt, og han kan få begge arme i hoppen og rette benene ud mens min kæreste haler i dem, og det lykkedes efter en lille times tid at få begge bagben ud. Hoppen ligger til obsevation for bughinde betændelse nu, men alt ser lovende ud. Hun skal selvfølgelig skylles og efterbehandles, men hun er indtil videre frisk, så vi håber på det bedste. Det blev en lang og rodet historie, men skulle simpelthen ud med det. Det er så fuldstændig langt ude. Og det var selvfølgelig totalt drømmeføl: Sort med stjerne, snip og 3 sokker :-/ Køn er dog ukendt...
Hvis det ikke er en Trakehner, er det bare en hest...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stakkels hoppe... |
|
|
.. det lyder som en ganske forfærdelig oplevelse, både for den stakkels hoppe og selvfølgelig også for jer. Og stakkels lille føl, der ikke fik lov at leve. Jeg håber at hoppen kommer sig oven på det og slipper for betændelse og andet grimt.
£isbeth & Baloo Politicians are like diapers. They need to be changed often - and for the same reason.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uha altså |
|
|
Det er så bare det værste ved den ellers så glade føltid. Hvor er det synd for både dig og hoppen. Håber ikke ret mange skal igennem oplevelser som disse. Tanker fra Tina
MVH Tina Sælges: Hoppeføl e BH Rosoff/solos Carex/leandro 20000 RDH Avlshoppe/ridehest, La3, 20000 Hoppeplag 2009 e Zardin/Solos carex 20000 Opstaldning tilbydes 7490. Ridebane m lys mm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puha ... |
|
|
lyder som en slem omgang. Krydser fingre for at alt går let med hoppen uden mén.
Beklager taste og stavefejl www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Udlånes: Hoppemaver, har både DV/hann, FR og WM Har også ungdyr tilsalg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åh nej dog |
| Forfatter:  |
Langmosegaard |
| Dato:  |
30-03-2011 11:33 |
|
Får helt tåre i øjnene af den historie  Håber på det bedste for din hoppe!!!
Annika Drudgaards Mylady mor til Langmosegaards Largo født 27.3.2011
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| puha en oplevelse |
|
|
ja puha en oplevelse. min mor har oplevet det sammen med en af hende miniature hoppe der måtte de også skære fællet i stykker for at få det ud. det tog dog ikke lige så lang tid. men godt at det lykkes og så krydser vi bare finger for at hoppen kommer sig fuldt ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Samme Historie.. |
|
|
Jeg mistede en hoppe og føl på nøjagtig samme måde for nogle år siden hvor bagben havde sat sig som en kile i fødselsgangen vi skar også føllet i stykker men var ikke så heldige at kunne få hoppen på benene så vi fik ikke hele føllet ud og måtte aflive hoppen i boksen. Jeg får gåsehud af at læse din historie som enhver avler gruer for skal ske. Jeg håber det bedste for din hoppe og hun klarer det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| SKRÆKKELIGT!! |
|
|
Jeg sidder helt med en klump i halsen og læser jeres historie.. Det er virkeligt forfærdeligt. Ingen tvivl om at hoppen har lidt under det her, men for fanden hvor er det godt i var opmærksomme på hende!!!! Uden jer havde hun garenteret ikke været til at redde. Skulderklap til jer efter den trælse oplevelse! Held og lykke med jeres hoppe. Håber hun snart er frisk igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tragisk og meget uhyggeligt |
|
|
Det er dog en forfærdelig oplevelse, enhver avlers maridt.. Men hvor er det godt gået at i har fået reddet hoppen og hun tilsyneladende virker til og klare den, det er jo bare så godt når man har så god hjælp ved hånden... Krydser og håber på det bedste for dig og din hoppe.. mvh Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Utroligt |
|
|
skrækkelig historie. Jeg vil dog lige høre om noget, ikke for at være yderligere bizar eller negativ, bare lige høre hvorfor de ikke kunne få bagbenene ud? Var der misdannelser eller noget i den retning? Vi har prøvet det med en kalv som fik samme tur, og den var meget misdannet. Håber din hoppe kommer sig, og et eller andet sted er det godt hun er på dyrehospitalet så der kan gribes hurtigt ind. Det er et mareridt at vente på dyrlægen når det skal gå rigtig stærkt. Go bedring til jer alle.
Har du et barn på Vasehus Rideklub? Jeg har to bluser se præs! Udstyr til barn, se præs! Bud modtages.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke misdannet |
|
|
Tak for jeres omtanke, og i må gerne spørge. Føllet var ikke misdannet. Navlestrengen var snoet et par gange og meget stramt rundt om det ene forben, så teorien er, at den er død lige før foling. Den har så ikke kunne hjælpe til og rette bagbenene ud selv, plus den jo er blevet stiv i mellemtiden, så det var fuldstændig umuligt at få rettet de bagben ud når man ikke kunne få begge arme med ind.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det må være |
|
|
en helt forfærdelig oplevelse. God bedring med hoppen, håber I alle kommer jer uden mén.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Puha.... |
|
|
Sikke en frygtelig omgang... Det er jo hvad man gruer for når folingen er igang. Kommer de to forben og mule til syne som de skal osv. Men håber hoppen kommer sig og kan få føl igen. Godt I formåede at handle hurtigt og dyrlægen kom Jer til hjælp. Men på med vanten igen, det er trods alt sjældent det går så galt.
Føl 2011: BH Romanov - Lauries Crusador xx (Hingst f. 11/2) Tailormade Temptation - Crelido
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sidste år |
|
|
Vi oplevede det samme sidste år men hoppen stod ikke til at rede. Så det var både føl og hoppe vi mistede, håber ikke nogle sinde at opleve det igen. Håber din hoppe kommer sig
Stutteri Hvedholm >Avl af Pinto< Flere pintoer og et stk prima welsh tilsalg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frygteligt |
|
|
Nej nej nej - sikke dog en forfærdelig oplevelse både for jer og hoppen... Det er simpelthen det værste jeg har hørt, det er jo SÅ forfærdeligt kontra et "bare" dødfødt føl... At skulle partere den inde i hoppen... Håber hoppen klarer den - krydser fingre... og få så snakket det her igennem (ikke mindst med kæresten som oplevede det på tæt hold). ØV hvor jeg føler med jer 
Jannie Grafiker | Sydvillegaard Øgårdens Sammie RDH (Sam-Sam/May Sherif/Ascot xx) Sydvillegaards Fiona (født 3.3.2011 Fürst Romancier/BH Don Schufro/Primus AA) Wendy Klint ERDH (termin 5.5. med Blue Hors Zack)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min kæreste |
|
|
Har prøvet noget lignende med en af belgierhopperne. Desværre mistet de både hoppe og føl efter mange timers kamp. Sender et stort knus...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Puha... |
|
|
Puha, hvor grim en oplevelse.. Sidder her med en klump i halsen og tænker tilbage på min oplevelse. Jeg prøvede noget lignede for 7 år siden, dog var føllet ik færdig bagt og komme ca 6 uger for tidligt. Jeg havde også 2 dyrlæger ude og de prøvede at trække føllet ud. De opgav efter 3 timer og føllet havde været død i nogle dage.. Hoppen blev læsset og vi kørte på Ansager. Her tog det dyrlægen ca 20 min og føllet blev trukket baglænds ud. Dette føl lå fint med forbenene fremme, men hovedet var bagover.. En rigtig grim oplevelse og jeg kender den følelse du sidder med nu. Jeg håber din hoppe kommer sig 100% og du stadig tør ligge føl til... Heldigvis sker disse oplevelser meget sjælden. Vil lige fortælle min hoppe kom sig, men vi fik hende aldrig drægtig igen efter 3 forsøg..
Sælges: 0 års føl e. Rosoff 1 års Gudesmuk hingst Royal Star Cornett e Rosoff 2 års Babyhest hingst Don Dee Cornett e. Doolittle 4 års Super ridelig La Cour Cornett e. Leredo RDH avlshoppemave udlånes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det giver myrekryb.. |
|
|
Det var dog en frygtelig historie, men tilsyneladende ikke helt ukendt når man taler om heste eller køer? Min hoppe er i fare for ikke at blive ridehest igen, så tankerne om at få et føl på hende har strejfet os. Men så er det, at historier som denne og i øvrigt mange andre skrækscenarier dukker op og jeg tænker, at det må være næsten umuligt at få en normalt levedygtigt føl der står pænt på sine ben?? I min uvidenhed spørger jeg - kan man ikke lave kejsersnit på en hest??? Jeg håber, at din hoppe kommer sig og jeg beundrer, at du har haft mod til et skrive det hele ned. Mvh Susanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åh nej |
|
|
Sikke en grim historie. Føler virkelig med dig og din hoppe. Håber hun klare skærene. Min værste oplevelse har været da vi mistede hoppen kort efter foling for et par år siden og da vi fik et dødfødt føl i sidste uge. Ved siden af din oplevelse er mine jo rent vand. Håber det bedste for dig og din hoppe Mvh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forfærdeligt |
|
|
Hej Diana og A.G. Det gør mig undt at høre.......det er jo bare en avlers værste mareridt i der har været igennem.....jeg håber sørme for jer at jeres hoppe klarer sig igennem det. Hilsen Susie
Trakehnere er dejlige heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen føl |
|
|
Det var da en grusom oplevelse at læse om. Håber at i det mindste har hjulpet, at skrive om det her. Ved det er en ringe trøst... Sender en venlig tanke til hoppen og dig.
Venter is-føl til sommer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grimt grimt |
|
|
Det var da en frygtelig oplevelse. Det er godt nok en grim måde at få føllet ud på. Det er egentlig underligt, at heste ikke tåler kejsersnit. Jeg har ofte oplevet køer få kejsersnit (mest ved tvillinger), men jeg har også oplevet at måtte skære en død kalv ud. Jeg håber, at din hoppe kommer sig helt.
Venlig hilsen M
Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation 4 års DV vallak sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det var dog skrækkeligt |
|
|
Sikke dog en skrækkelig oplevelse. Jeg føler med jer, og sender de bedste tanker til jer og den stakkels hoppe. Håber også i kommer jer - og tør ifole igen.
"Hvo intet vover - Intet vinder" Anne Krogh med de to skønherlige prinsesser; Møllgårds Beauty & Fazcinating 2B
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt igennem skrækkeligt |
|
|
...må have været et sandt mareridt for jer og stakkels stakkels hoppe også. Håber den kommer sig helt. Føler med jer og krydser fingre for at min hoppe foler som hun skal til sommer....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stakkels jer! |
|
|
Det lyder virkelig fuldstændig forfærdeligt :'( Det er virkelig én af de ting, der bare IKKE må ske! Krydser alt for, at jeres hoppe kommer helt ovenpå!
Hø og Tørt Wraphø anno 2010 - minibig - 1. års hesteblandingsgræs - Super kvalitetsgræs Djursland - kontakt for info!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det løb mig koldt |
|
|
koldt ned af ryggen da jeg læste din forfærdelige historie, og jeg må sige det gjorde noget ved mig at læse hvordan din hoppe havde skreget....Så forfærdelig en historie er det....Jeg håber I alle får det snakket godt igennem og bearbejdet.... Nogle af jer nævner kejsersnit, det kan altså sagtens lade sig gøre på en hest, endda med stor succes...Min venindes hoppe ventede sidste år et føl efter Bøgegårdens Laurino, en fødsel som gik helt gal,den gik simpelthen i stå, føllet kunne ikke fødes, fordi føllet var misdannet, havde bla. svanehals.... I nattens mulm og mørke blev hoppen kørt til Ansager dyrehospital, og hoppen fik foretaget et kejsersnit....Det gik godt, føllet stod selvfølgelig ikke til at redde, men hoppen overlevede og er i dag i fuld vigør igen på ridebanen.... De har faktisk jævnligt kejsersnit på heste i Ansager, og overlevelsesprocenten for hoppe og føl er høj... Min veninde fortalte, at de havde sagt at en hoppe kan gennemgå et kejsersnit 2 gange....Regningen...?? Den taler vi ikke om, hun var bare glad for at hun trods alt i dag har en sund og rask hoppe.....
Livet er aldrig for sent til en hestepige..... <3 Anglo Arabere , det er sagen.... <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Puha sidder med gåsehud over din historie.. Sikke et maridt:( Håber hoppen har det godt og hun kommer sig uden men.. Vi har idag måtte bære et dødt føl ud af boksen, 4 dage gammel.. Moderen har lagt sig oven på den lille fyr..
Anja STALD SØGAARD WWW.STALD-SOGAARD.DK Super lækker, velgående broget 1års hingst e. De Noir/Hoelgaard´s Kontrast sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mange tak |
|
|
Mange tak for jeres for jeres omtanke. Vi var ude og besøge hoppen tidligere idag, og hun har det efter omstændighederne godt. Ingen væske i bughulen indtil videre, men (selvfølgelig) en masse væske i børen. Hun var lidt på fold mens vi var der. Hun virker lidt trist og træt, men kalder ikke efter føllet. Har fået det en smule på afstand, forstået på den måde at det er så langt ude en oplevelse, at jeg slet ikke fatter at det er sket.. Men bliver nu lidt trist nå jeg ser hopper med deres små føl ude på markerne. Det skulle have været hos os Og den var så fin... Hvis de ikke havde kunne fået bagkroppen ud af den naturlige vej, så skulle hun have været lagt ned og åbnet. Gudskelov at det ikke blev nødvendigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skrækkeligt men læreridt |
cauda |
30-03-2011 23:13 |
|
kære lady di en forfærdelig historie ....men du skal alligevel have tak for at du deler den herinde .. jeg har ved at læse om din skrækkelige oplevelse lært en masse om hvor slemt det kan gå, og føler mig på en eller anden måde bedre forberedt ...hvis noget skulle gå galt når jeg i maj måned skal have føl igen-. det vil glæde mig hvis du blev hængende lidt her , og løbende fortalte hvordan det går med din hoppe .... tusinde varme tanker herfra .... føler stærk med jer .... ulla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PUHA en grim oplevelse |
|
|
Og noget man bare aldrig ønsker for nogen at skulle opleve  Så grusomt og voldsomt og uvirkeligt på en og samme tid  Stakkels stakkels jer - de bedste og varmeste knus og god bedring til hoppemor. Knus Lillian
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Arme hoppe |
|
|
Hvor er det synd for din hoppe - I må forkæle hende rigtig meget i den kommende tid. Vi havde en foling som gik helt galt sidste år - og endte med at vi mistede hoppen. Hvis Keep ikke allerede var i fol, tror jeg ikke at vi havde orket at få føl i år. Men heldigvis går vi lige nu og overvåger i spænding  Det er rigtig synd for jer og hoppen. Men desværre går det ikke altid som man ønsker. Jeg har lige haft en trillingefødsel på et får, som var meget tæt på at ende som din foling. Det midterste lam var så stort at det ikke kunne komme ud og dr. dyr mente at det var dødt. De var 3 mand om at hive det ud og fåret var så udmattet at det ikke kunne stå på benene. Da alle 3 lam lå på gulvet, tog min mand det "døde" for at fjerne det og da det hang med hovedet nedad, begyndte det at spjætte. Og pludselig havde vi travlt igen  Heldigvis har mor og børn det rigtig fint i dag. Men vores får skal ikke have flere lam - det var alt for hårdt ved hende.
Hilsen Schack Spælsau får, lammekød, dyr til levebrug eller skind. se www.stroeyer.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frygtgeligt |
|
|
Det er en frygtelig oplevelse. Jeg har heldigvis aldrig oplevet noget der bare ligner med hestene, men af og til med mine forældres køer. Bagbenene kan sagtens vende fremad og hindre en naturlig fødsel, selvom fosteret er levende. Jeg har da oplevet at vi måtte lave kejsersnit på en ko, hvor en forholdsvis lille kalv røg baglæns hver gang man slækkede trækket i forbenene. Den blev født forlæns ved kejsersnittet, da bagbenene lå op/fremad på modsatte side af hvor koen blev åbnet. Så dyrlægen måtte stoppe kalven ind, vende den og trække den forlæns ud af siden. Jeg håber alt går godt, desværre er der stor risiko for at hoppen aldrig bliver drægtig igen efter sådan en omgang, men det vigtigste er da også at den overlever.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skrækkelig oplevelse |
|
|
Kan godt forstå, at du ikke kunne se på. Ikke at man kan sammenligne køer og heste, men vores nabo (som har vores heste opstaldet) havde et nærmest identisk forløb med en ko i fredags - her klarede koen det heller ikke. Jeg kom først i stalden efter det var overstået, og vidste ingenting, så jeg gik nærmest i panik, da det første jeg så var blodet. Var egentlig på vej i byen, men hestene fik lige et ekstra tjek inden det gik op for mig, hvad der var foregået . Håber din hoppe bliver ok, og drømmeføllet kommer ved anden lejlighed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen. |
|
|
Jeg forstår ikke man byder hoppen alt det. Hvorfor søren laver man ikke et kejsersnit på det stakkels dyr ? Alt held til jer med hende, håber hun stadig har det godt.
Saxpos Oxygen sælges 100% oldenborg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift... |
|
|
Åh nej hvor er det dog trist  Jeg håber hoppen snart er glad igen og at hun ikke får nogen mén.. Stort trøstekram herfra...
Charlotte Nu med skønt hoppeføl efter Tailormade Stardust =) - der skal være storesøster til en Balou du Rouet Baby omkring d. 12. maj 2011!!! Safemate folealarm udlejes - Se præsentation..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| væsentlig forskel |
|
|
På heste og køer - nemlig at man med en ko kan lave et kejsersnit på staldgangen, men en hest er meget mere følsom overfor bakterier m.m. så den skal køres til et hospital, hvor den skal indlægges, opereres m.m. under sterile forhold. Desuden skal man måske lige overveje forskellen på at kigge tilbage på forløbet og så stå i det. Man ved jo ikke med det samme hvad der er galt og hvordan udfaldet er. Er sikker på alle handler bedst muligt i situationen. Jeg håber at i og hoppen kommer jer godt over den kedelige oplevelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Væsentligere forskel |
|
|
En meget mere væsentlig forskel er at når man laver kejsersnit på en ko, så har man 4-6 timer måske endda mere at gøre godt med. På en hoppe har man 30-60 minutter. Det er det tidsrum der går fra fødselen går i gang til efterbyrden løsnes. Så der er ikke tid til at opdage at der er noget galt, og så stadig nå at lave kejsersnit.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en frygtelig oplevelse |
|
|
er hvad det er, og jeg ved hvordan du har det efterfølgende. Det er så voldsomt en oplevelse, at der går lang tid før man fatter at det virkelig skete. Det var akkurat det samme som skete for vore hoppe sidste år, føllet var dødt og lejret på samme måde og vi måtte også partere. Heldigvis fik dyrlægen det sidste ud af hoppen, hun lagde sig om på ryggen og så smuttede dyrlægen ind mellem hendes ben og fik krogen i bagparten. Hoppen var ellers begyndt at "ralle" i sin vejrtrækning og jeg havde helt opgivet, det var helt helt forfærdeligt. Jeg kan stadig ikke tænke på den nat uden at få ondt i maven over det. Hoppen sørgede tre dage hvor føllet lå i boksen, det var meget varmt i disse dage, og det lugtede fælt da hun endelig dækkede det til og var klar til at komme ud til de andre, men så kaldte hun heller ikke på ham mere. Hun skal ifoles i år, jeg håber ikke der bliver problemer med det. Moderkagen var fin og hel og føllet havde ikke været dødt i mere end 24 timer. Hun blev efterbehandlet med stave umiddelbart efter folingen og igen efter tre dage. Godt hoppen overlevede, og selvom det har været en barsk oplevelse så vær glad for, at I var der for hoppen og at I var så hurtige til at reagere. Alternativet ville have været helt ubærligt. Held og lykke med hoppen og en masse medfølelse herfra. Hilsen Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når jeg skriver |
|
|
Når jeg skriver kejsersnit, så var det kun med tanke på hoppen, ikke for at redde føllet, som man jo har afskrevet da man begynder at ville parterer. Nej Gitte selvfølgelig aner man jo ikke, hvor det fører hen i nuet, men jeg tænker, at når dyrlægen er kommet dertil, at ville bruge en kokkekniv, så er man da allerede langt over, hvad der måtte kaldes sterilt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Oxalia |
|
|
Det kan jeg sagtens følge dig i, da man desværre ofte får ødelagt noget inde i hoppen når man parterer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg.... |
|
|
følger med dig... har prøvet det samme med et føl... vi nåede på højgård mens føllet stadig var i live og sad fat i hoppen... jeg glemmer aldrig lyden der kom fra føllet... føllet havde ikke en chance, de måtte aflive det og så skære det ud men hoppen overlevet og fik et lille pjele føl og har ikke nogen men efter det... smiler held og lykke med din hoppe...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| åhh hvor trist |
|
|
Sender dig og hoppen mange gode tanker. sikke dog en skrækkelig oplevelse 
Venter juni føl efter Ci Ci Senjor Ask / Lucky Light .
I de forkerte hænder er selv det største og prægtigste dyr hjælpeløs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sort uheld |
|
|
Hvor er det dog synd for dig og hoppen. Du har ret - det er ikke for sarte sjæle, og som kommende førstegangs føl "mor" skulle jeg nok ikke have læst det! Min hoppe skal fole om 7 dage, jeg er meget spændt, det er første gang jeg skal have føl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skrækkelig historie |
|
|
Stakkels jer. Heldigt at I reddede hoppen. Ja det kan være barsk at være avler. Jeg har haft mange uheld, men denne variant har jeg heldigvis hidtil været forskånet for.
Sommergræsning tilbydes på store strandenge på Mols. Se mere her. Nu med ny hjemmeside - klik ind og se! www. kuhlmannhorses.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Puha det har godt nok ikke været en sjov oplevelse hverken for jer eller for hoppen Godt at høre at din hoppe har fået det bedre. Min veninde oplevede noget der minder meget om det sidste år med sin ene miniaturehoppe. Der kom også 3 ben ud og føllet sad godt og grundigt fast. Føllet som bare var drømmeføllet, var i live i starten, men døde inden hun kom ud Hoppen som er min venindes bedste hoppe røg til dyrelægen med det samme. Hun havde meget ondt i sit bækken da hun kom hjem og der gik mange måneder før hun var rengående igen. Hun har det heldigvis fint idag og kan sætte i fol her i år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åh føj ;( |
|
|
Sikke en skrækkelig historie. men i gjorde det rigtige. sikke da en grim oplevelse. både for jer og hesten. føler med dig ;(
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skrækkelig |
Inge ♥skorpion63♥ |
31-03-2011 20:21 |
|
historie,men god bedring til hoppen.Til stald Lund,vil jeg kun sige,at osse ved køer er der begrænset tid,fra fødslen går i gang til kejsersnittet skal være overstået.Vi passer osse køer og havde 2 kejsersnit for 2 år siden, der sagde dyrlægen,at de max havde 2 timer,ellers ville efterbyrden løsne sig.Så dør kalven,men vi var heldige og fik 2 fine tyreknotter.Men hvis en ko først har fået kejsersnit,kan de være svære,at få med kalv igen.Jeg tror måske det samme gælder heste,ellers fatter jeg da ikke den dyrlæge,der var ude ved trådstarter.Desværre bliver der flere og flere kvindelige dyrlæger,ja,misforstå mig nu ikke men de har altså ikke de samme kræfter som mænd.Jeg ville da nødig stå med en hest med mulig kejsersnit,og en kvindelig dyrlæge,der ikke evnede,at udføre et kejsersnit.Det var det vi oplevede med de 2 ovennævnte,hun var nyuddannet,og måtte ringe efter assistance,fra en mand.De var 4 mennesker om det.2 dyrlæger,min mand og en anden mand.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kejsersnit på køer |
|
|
Jeg mindes nu ikke at køer har været svære at få drægtige efter at der har været lavet kejsersnit. Vi havde 2-4 kejsersnit om året i de 20-22 år jeg kan huske, vi fik 65-70 kalve om året. De første mange år kom dyrlægerne og kiggede på køerne, når de opdagede at de ikke kunne hive kalven i land, så kørte de hjem, pakkede/kogte udstyr og kom så igen. Så der gik mange timer. Senere blev udstyret pakket sterilt, så de kunne have det med når de kom.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kunne godt tænke mig at høre |
|
|
hvorfor vi ikke skulle kunne få hoppen drægtig igen når føllet er blevet parteret.? Hilsen Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Slimhinder |
|
|
Der er en vis risiko for at slimhinderne bliver beskadiget ved parteringen. En skade i slimhinden vil medføre dannelse af arvæv, og så er det slut. Jeg har som sagt kun oplevet parteringer og kejsersnit på køer, men det var sjældent at køer blev drægtige efter de havde fået parteret en kalv ud, mens de altid blev drægtige efter et kejsersnit.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skrækkelig historie |
Inge ♥skorpion63♥ |
31-03-2011 21:32 |
|
Stald Lund/Charlotte:den ene vi fik kejsersnit på blev ikke med kalv året efter,og dyrlægen sagde,det sker tit efter den slags fødsler,og jeg tror nu han vidste hvad han snakkede om,da han senere samme år gik på pension så han må ha været mindst 65 år.Jeg har osse selv været indenfor landbrug (mest på hyggeplan) og har før oplevet,at koen aldrig blev med kalv igen.Og indenfor moderne landbrug er den slags,det samme som en dødsdom.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dødsdom |
|
|
Ja, selvfølgelig er manglende drægtighed lig med en dødsdom. Vores køer kælvede normalt om foråret, og var de ikke drægtige når kalven blev fravænnet, så blev de puttet i en fryser. Det skete hvert år med en vis procentdel af de førstegangsfødende. Men som sagt har jeg en ganske stor erfaring med køer, og jeg tror at 95% af de køer der var lavet kejsersnit på fik indtil flere kalve. Vores dyrlæge havde bla været dyrlæge på Friisenborg, hvor de havde Belgisk Blå-Hvidt, som fik kejsersnit hver eneste år, da de fik kalve med dobbelt-lårmuskulatur og derfor kun sjældent kunne kælve normalt. De havde køer som havde fået 5-10 kejsersnit.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| partering |
|
|
parteringen forgår jo udenfor hoppen og det er vel kun i selve livmoderen at et arvæv vil kunne forhindre ægget i at sætte sig fast? mvh Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skrækkelig historie |
Inge ♥skorpion63♥ |
31-03-2011 21:51 |
|
Charlotte: Jeg har godt nok aldrig før hørt,om så mange kejsersnit til en ko,de fleste dyrlæger anbefaler max 3 på sådan en ko.Det skulle være noget med,at livmoren kunne briste,ved flere operationer,jeg ved da osse(uden sammenligning),at kvinder frarådes flere kejsersnit,se bare på vores egen Dronning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Partering |
|
|
Nej, parteringen kan også foregå inde i skeden/livmoderen, der bruges en "osteklinge". Fx har jeg da oplevet at de er gået ind og har halveret bagparten, så den kan komme ud, det er oftest den der er problemet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kejsersnit m.m. |
|
|
Lige en statusopdatering: Vores hoppe har det stadig okay. Der er stadig ingen væske i bughulen. En undersøgelse med et spekulum viste dog trykninger på livmoderhalsen og skader i livmoderen, så det er tvivlsomt at hoppen nogensinde kan blive drægtig igen  Hun kommer på fold meget af dagen, hvor hun trisser rundt og græsser lidt. Hun kalder ikke, men virker stille og trist. Glæder mig til, at vi kan få hende hjem! Vores dyrlæge er utrolig kompetent hvad angår stordyrskirurgi, og havde han ment, at kejsersnit i stalden var en mulighed havde han gjort det. Jeg synes der er KÆMPE forskel på, om man snakker at åbne maven på en hest kontra gå ind vaginalt hvad angår sterilt miljø. Udover det kunne hoppen ikke stå på benene, da første del af parteringen begyndte, så hvordan vi skulle have kørt hende de 60 km til klinik på det tidspunkt, det ved jeg virkelig ikke. Kokkekniven kom IKKE ind i hoppen men blev brugt til at skære det ene forben og skulder af, og tømme føllet for indvolde for at lave mere plads, så dyrlægen kunne få en arm med ind, og prøve at få føllet ud. Efterfølgende kom der forstærkning i form af en ekstra dyrlæge samt et embryotom til at partere føllet med inde i hoppen. Som Charlotte skriver, blev føllets bækken savet over i to, men det lykkedes stadig ikke at få bagparten med ud. Først på Højgård da en dyrlæge med lange tynde arme kunne få begge arme ind og vippe "skinken" op over bækkenbundskanten, og kæresten med en kæde omkring koden kunne trække til samtidigt, lykkedes det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trykker tommelfingre |
|
|
for at hoppen klarer skærene, jeg kan godt forstå du glæder dig rigtig meget til at hun kan komme hjem i de trygge og vante omgivelser.... Voldsom oplevelse, og ingen tvivl om , sådan som jeg læser det, at jeres dyrlæge handlede hurtigt, og prøvede det der var muligt.... Håber at hele den forfærdelige historie trods alt ender så godt som den nu kan.... Mange tanker herfra.....
Livet er aldrig for sent til en hestepige..... <3 Anglo Arabere , det er sagen.... <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Håber din hoppe snart kommer hjem. |
|
|
Flere har kommenteret det jeg skrev med kejsersnit... Jeg skrev det ikke, fordi jeg mente dyrlægen eller TS ikke var deres ansvar bevist. Men kun fordi jeg ikke vidste bedre, og undrede mig over, at man ikke kan gøre det på en hest, når man kan på en ko. Har været med til at ælte en livmoder ind i en ko efter en kælving, og den blev fint med kalv årene efter uden problemer. Hvad angår heste, har jeg kun avlet to, som begge er gået lige efter bogen.  Så jeg sidder sandelig også og glæder mig over at hoppen klarede skærene og stadig er i bedring.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jo mere du går i detaljer |
|
|
jo mere fantastisk forekommer det, at det virkelig lykkedes for jer at redde hoppen. Det må have været meget voldsomt at overvære og som du skriver er det føllet som jo er dødt man skærer i, ikke hoppen. Steril teknik kan man under alle omstændigheder også godt glemme alt om når man står med så stort et dyr der ikke er bedøvet i så usterile omgivelser. Håber hoppen snart kommer ovenpå igen, hun vil naturligvis være meget meget træt de første dage, det var vores også, det er en kæmpebelastning hun har været igennem. Deres presseveer er med enorm styrke og normalt skal de jo ikke presse flere timer som din hoppe har måttet gøre. Kan godt forstå du trænger til at få hende hjem, man får helt specielle følelser for en hest man har været den slags igennem med. Hilsen Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skrækkeligt |
|
|
Håber virkelig hoppen får et godt liv ovenpå sådan en omgang. Jeg kender 2 hopper, som har været igennem samme tur: begge har senere fået flere føl ... men de havde brug for min. 1 år til at komme sig i. Den ene var blevet skadet en del i bækkenet, så hun kunne ikke holde bagbenene sammen - hun fik så en cykelslange bundet mellem bagbenene, så hun kunne gå! For kun tid og langsom genoptræning virker - dvs foldliv i eget tempo. Du har så en masse gode oplevelser til gode som avler. Ønsker dig og hoppen al mulig held fremover.
hilsner Sussie Stutteri Følholm
Følholm avler Haflingere og Varmblod.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opdatering |
|
|
Så er der lige en lille opdatering. Vi fik lov til at tage hoppen med hjem i fredags, så det var bare dejligt! Hendes livmoder har trukket sig rigtig fint sammen, og skylle-væsken så fin ud fredag. Vi valgte at lade hende gå på fold alene fredag, så de andre lige kunne falde til ro uden hun var indsblandet. Igår lørdag blev hun så lukket sammen med de andre, hvilket hun nød (og selvfølgelig stadig nyder) i fulde drag! Men hun virker meget stille (dog meget bedre end på klinikken) og også temmelig træt, men det er der jo ikke noget at sige til. Vi glæder os bare til, at hun bliver lige så fræk som hun plejer at være og alting er normalt igen. Umiddelbart er hun også allerede i brunst, men det er jo nok kun positivt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift... |
|
|
Dejligt med en positiv opdatering Håber det fortætter!
Charlotte Nu med skønt hoppeføl efter Tailormade Stardust =) - der skal være storesøster til en Balou du Rouet Baby omkring d. 12. maj 2011!!! Safemate folealarm udlejes - Se præsentation..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dejlig opdatering |
|
|
Det var godt at læse 
Jannie Grafiker | Sydvillegaard Øgårdens Sammie RDH (Sam-Sam/May Sherif/Ascot xx) Sydvillegaards Fiona (født 3.3.2011 Fürst Romancier/BH Don Schufro/Primus AA) Wendy Klint ERDH (termin 5.5. med Blue Hors Zack)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det var nok ikke lige sådan en tråd jeg burde have læst, når nu min egen lille hoppe er ifol Det gør mig rigtig ondt at i har mistet føllet, og så på den måde.. Men det er dejligt at læse at hoppen har det godt 
Sagde Berit:) En gang fjordhest, altid fjordhest  en vallak skal du fortælle en hingst skal du spørge en hoppe skal du diskutere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|