Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Intet yver - nærtstående foling?
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 23:00

Ja vidste ikke helt hvordan jeg skulle formulere overskriften, men har brug for andres syn på sagen.

Min hoppe har termin omkring 1. april (blev bedækket 1. dag 26. april), det er første føl hun får her hos mig, så jeg kender ikke rigtig noget til hendes historie om hvordan hun plejer at arte sig op til foling.

For ca 4 uger siden havde hun et par dage hvor hun virkede meget hæmmet af maven, stod og hang, osv. Alle tegn på at føllet vendte sig, og maven ændrede tydeligt facon.

I tirsdags ville hun så ikke rigtig æde hendes foder, hun forlod mig og spanden da hun knap havde ædt det halve, og gik for sig selv da jeg kort efter kom op på folden igen. Jeg bestemte så at hun skulle til at ind for natten, da de går i løsdrift. Både i nat, eller her til aften har hun knap rørt hendes foder, eller det vil sige at hun har spist det meste af soja og loppefrøskaller, men vil ikke røre roepillerne (som hun normalt æder med glæde) Desuden er hun blevet MEGET blød omkring haleroden og ned af, samt maven er sunket en del i løbet af idag, og lidt i går.

Men, men, men, hun har endnu INTET yver sat, yveret føles som det har gjort siden hendes føl blev fravænnet for knap 1½ år siden. Det er en meget uvant situation for mig, da mine to andre shetlændere har startet med at sætte lidt yver op til 2 måneder før foling, hvor der så ikke har været sket noget de sidste uger op til, og især den ene har snydt mig hver gang (og heldigvis klaret alt selv)

Mit spørgsmål lyder nu, er der chance for at hun kan fole i nat, selvom der intet yver er nu?

Jeg har desværre ingen alarm til hende, så det er alarmen til, og op og kigge til hende om natten, når vi når der til at foling er op over. Hvilket jeg jo i forhold til yveret ikke vil mene er nu, men i forhold til alt andet vil mene er nu...

Heidi K Nielsen

Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk

Lækker all around haflinger hoppe sælges, se her

0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  17-03-2011 23:25

Min tinkerhoppe var rigtig tæt på at snyde mig sidste år. Normalt tjekker jeg mest yveret, men tæt på termin var det stadig ikke vokset ret meget. En aften havde hun dog ændret sig meget bagtil og var blevet slap, men fortsat intet vildt spændt yver eller fyldte dievorter (eller vokspropper for den sag skyld). Jeg bestemte mig alligevel for at sætte vækkeur og ganske rigtigt så folede hun i løbet af natten. Hun kan snyde, hvis man kun tjekker yveret.

Det hjalp ikke meget mht om føllet kommer i nat, men jeg vil da ønske dig held og lykke med dit kommende føl.

Mvh Lise

Avl af Tinkere / Irish cob

www.Stutteri-Hauge.com

Hoppeføl fra 2010 født.

1 føl i 2011 i vente

Se mere på hjemmesiden

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 09:29

Jeg har haft en oldenborg her, som 14 dage før tid, havde hvad svarede til 2 tennisbolde som yver. Det er jo ikke meget... Man havde nogle andre tegn på at hun var ved at være besværet, ikke andet.. Så vi snakkede om at et par dage efter ville vi give hende alarm på... Men det nåede vi ikke, hun havde folet næste morgen... Øv, men heldigt at det var gået godt!!!! Hun var førstegangs...

Hun så aldrig ud som om hun havde meget mælk, for yveret blev ikke større.. Men da vi så skulle vænne fra, skal jeg da love fra at hun efter første nat uden baby, havde et stort yver. Det er som om at det har ligget op i hende altsammen. og selvom at jeg vænnede stille og roligt fra, som jeg plejer, fik hun yverbetændelse, fordi at det lå deroppe, så det ikke kunne komme ud og hun kunne arbejde det rundt når hun gik... Så det kan snyde meget...

Hej fra Mette

2 Oldenborg føl ventes til foråret 2011

Tjek jokkesminde.dk

0
0
Svar på denne tråd

kan snyde
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 09:41

jeg har en hoppe, man bestemt ikke skal regne med, nogle gange sætter hun yver og andre gange ikke.

Har prøvet hvor hun absolut ingen tegn gav og der var 3 uger til forventet foling.

men næste morgen stod et fin tørt og dejlig mæt føl og mælk havde hun nok af.

Så kan være hun først sætter yver lige før eller lige efter foling.

Hilsen Mig

Libra-Design.Dk

Hvis du selv vil udsmykke dine Trenser.

HiPro.Dk

Kvalitets Hestefoder.

A1link.DK

Overvågning.

0
0
Svar på denne tråd

yver og foling
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 09:55

Mente nok at have læst en gang herinde at nogle hopper ikke satte yver. Jeg var også oppe ved hende i nat, selvom jeg et eller andet sted følte at det var dumt, da hun jo intet yver har. Men efter jeres historier er jeg alligevel glad for at jeg gjorde det, og har tænkt mig at blive ved til hun står med føl ved siden. Heldigvis kan jeg nøjes med at skal op én gang om natten, da min mand er ude ved køerne omkring kl 23 og står op igen kl 5, så går jeg ud og ser til hende omkring kl 2, så hun bliver tilset hver 3. time ca.

Jeg vil også se at have hegnet repareret på den anden fold, da de stadig går på vinterfolden som er ret sort, og der synes jeg ikke at hun skal fole (selvom jeg nok tror at hun skal vælge en halm eller wrapdynge hvis det er) Jeg har nemlig en fornemmelse af at hun vælger at fole ude, da hun alle hendes dage har gået i løsdrift, og de to tidligere folinger har været udenfor. Det eneste tidspunkt hun har stået på stald har nemlig været natten op til skue eller kåring, og sidste sommer, da hun stod med en let forfangenhed.

Heidi K Nielsen

Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk

Lækker all around haflinger hoppe sælges, se her

0
0
Svar på denne tråd

Forskelligt..
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 10:57

Tror det er meget forskelligt fra hest til hest. Min hoppe har termin på mandag, dog har hun fået lidt yver, men stadig ikke nok til at hun snart har termin..

Så tror man skal se på sin hest, og prøve at lytte til hvad fornuften siger.. Selom jeg selv mange gange er lidt forvirret..

Held og Lykke med hende :D

0
0
Svar på denne tråd

yver----
Forfatter: 
Dato:  19-03-2011 20:31

alle mine heste har altid sat et mega yver - og det har været stenhårdt aftenen før.

det er lige fra miniature til store ponyer.

men sidste år fik vi en ny miniature - vi kendte terminsdatoen - og vi tjekkede yver morgen og aften. det var ligeså tomt og fladt som altid. en time senere jeg var mødt på arbejde, ringede min mand - at der stor et føl på folden :-( - der havde jeg lige tjekket yver og trukket ud....

Det er første gang jeg har oplevet det. og hun fik intet mælk i yveret - så det ud til - det var lige så slapt og tyndt, selvom hoppeføllet diede og diede. så hun har haft et skjult lager under pelsen.

held ogl ykke med det.

Stutteri Piilgaarden

Broget når det skal være bedst

- Avl af pinto'er

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider