Ja vidste ikke helt hvordan jeg skulle formulere overskriften, men har brug for andres syn på sagen.
Min hoppe har termin omkring 1. april (blev bedækket 1. dag 26. april), det er første føl hun får her hos mig, så jeg kender ikke rigtig noget til hendes historie om hvordan hun plejer at arte sig op til foling.
For ca 4 uger siden havde hun et par dage hvor hun virkede meget hæmmet af maven, stod og hang, osv. Alle tegn på at føllet vendte sig, og maven ændrede tydeligt facon.
I tirsdags ville hun så ikke rigtig æde hendes foder, hun forlod mig og spanden da hun knap havde ædt det halve, og gik for sig selv da jeg kort efter kom op på folden igen. Jeg bestemte så at hun skulle til at ind for natten, da de går i løsdrift. Både i nat, eller her til aften har hun knap rørt hendes foder, eller det vil sige at hun har spist det meste af soja og loppefrøskaller, men vil ikke røre roepillerne (som hun normalt æder med glæde) Desuden er hun blevet MEGET blød omkring haleroden og ned af, samt maven er sunket en del i løbet af idag, og lidt i går.
Men, men, men, hun har endnu INTET yver sat, yveret føles som det har gjort siden hendes føl blev fravænnet for knap 1½ år siden. Det er en meget uvant situation for mig, da mine to andre shetlændere har startet med at sætte lidt yver op til 2 måneder før foling, hvor der så ikke har været sket noget de sidste uger op til, og især den ene har snydt mig hver gang (og heldigvis klaret alt selv)
Mit spørgsmål lyder nu, er der chance for at hun kan fole i nat, selvom der intet yver er nu?
Jeg har desværre ingen alarm til hende, så det er alarmen til, og op og kigge til hende om natten, når vi når der til at foling er op over. Hvilket jeg jo i forhold til yveret ikke vil mene er nu, men i forhold til alt andet vil mene er nu...