@Jeanette:
skimmelgenet nedarves dominant, dvs. hvis en hest har et skimmelgen, så bliver hesten skimmel. En brun hest kan således ikke bære et skimmelgen.
For at en hest bliver skimmel, skal den have mindst et skimmelgen. Nu er det sådan, at der til enhver farve hører to "alleller" (en slags "dele", kan man vist kalde dem) - et "allel-fra-far" og et "allel-fra-mor". (for nu at gøre det lidt enkelt, ikke

!). Hvis en skimmel har to skimmelgener (dvs. begge alleller er skimmel), så vil hesten altid give et skimmelgen videre til sit afkom. Hvis makkeren er ikke-skimmel, vil afkommet få Gg (skimmel og ikke-skimmel). Eftersom skimmel nedarves dominant, så vil føllet skimle. Det vil altså blive hvidt med årene (om der går to eller tyve år er ligemeget - hesten kaldes skimmel (faktisk en gråskimmel uanset grundfarve, forklaring følger)). Hvis man sætter to Gg-skimler sammen (dvs. med et skimmelgen og et ikke-skimmelgen), så vil du i 25% af tilfældene få GG (den vil altid give skimmelafkom), i 50% af tilfældene Gg (den vil give skimmelafkom hver anden gang) og i 25% af tilfældene gg, dvs. ikke-skimler. Så på den måde bliver det muligt for to skimler at få et ikke-skimlet afkom.
@Charlotte:
se, det er lige nøjagtig derfor jeg skelner mellem skimmel og farveveksler

*driller dig*! Når man bruger skimmel og farveveksler, så undgåes misforståelser som nu fx her ...

! Nej, undskyld *flov* nu skal jeg nok lade være.
@alle:
Det det hele drejer sig om er, at en gråskimmel er en hest, der fødes i en hvilken som helst grundfarve (rød, sort, brun, blak, broget, etc) og med tiden bliver hvid. Det kan tage et år eller elleve - det er ligemeget! Hvis hesten ender med at blive hvid, så er det en gråskimmel.
En blåskimmel er en farveveksler med sort grundfarve. En brunskimmel er en farveveskler med brun grundfarve. En rødskimmel er en farveveskler med rød grundfarve.
Og hvad er så en farveveksler? Jo, det er en farve, der har indflydelse på hestens underuld, som bliver hvid/meget lys. Når hesten skifter pels forår og efterår ses den hvide underuld, fordi den er længere end de mørke dækhår (forår) eller fordi den vokser ud før dækhårene (efterår). Hestens hoved, man, hale og ben beholder hestens oprindelige farve, og farveskiftet kommer på kroppen. Det kan godt ske, at nogle farveskiftere beholder lidt hvide hår hist og her på kroppen, men sålænge hoved, man, hale og ben IKKE BLIVER HELT HVIDE, og kroppen bliver tydeligt hvid ved pelsskift, så er det en farveveksler

! Ret enkelt, faktisk

! Farvevekslere betegnes også blue roan (sort farveveksler/blåskimmel), bay roan (brun farveveksler/brunskimmel) og red roan (rød farveveksler/rødskimmel).
Det ville selvfølgelig være meget nemmere, hvis alle heste, der får hvide hår hist og her var skimler, men nej. Sådan er det ikke.
Generne for skimmel og generne for roan nedarves dog ens: dominant. Forskellen er bare, at skimmel kan renavles (ved at hesten får to skimmelgener og bliver homozygot og altid vil give skimmel), mens roan ikke kan, da genet i dobbelt dosis (hvis føllet får det fra både far og mor) er letalt, dvs. føllet dør i fosterstadiet. I langt overvejende grad udstødes fostret og hoppen kan nå en anden ifoling i løbet af samme sæson, men jeg har hørt om en hoppe, der faktisk bar føllet til det skulle fødes og desværre omkom både mor og føl *snøft*. Jeg ved ikke hvordan, men føllet blev såvidt vides testet homozygot på farveveksler/roan, og det kan ikke afvises, at det kan have haft noget med det at gøre.
Man kan dog sagtens avle på farvevekslere, for sætter man dem sammen med ensfarvede heste (læs: ikke-farvevekslere), så er der 50% chance. I teorien kan man også godt bruge to farvevekslere, men der er altså 25% chance for dødfødt føl, så ... personligt ville jeg ikke gøre det.
@Emilie:
1. den sorte man er IKKE det eneste, der afgør, om en hest er blåskimmel eller gråskimmel. For det første er der genet. Skimmelgenet og roangenet er slet ikke det samme og de har to vidt forskellige indflydelser på en hests farve! Du mener altså at en hest med sort man automatisk er blåskimmel? Dvs. min gamle springer var blåskimmel? Han var godtnok brun på kroppen og havde sorte ben, sort hale - og sort man! Meeeen ... ??? (Nej, han var helt almindelig brun, men han passer da på beskrivelsen

)
2. jeg vil ikke være paragraf-rytter eller noget, men du kan godt tale pænt til os herinde. Hvis du i stedet for at sige at "vi jo bare kunne tage ridemærke af første grad, for der skal man læse om farver", så havde skrevet, at du havde lært det ved dit ridemærke, hvor du havde læst om farver ... så havde det haft en noget mere positiv effekt på os andre. Jeg personligt ville ikke have kommenteret det

!
3. Hvilken bog har du læst det i? Jeg mener ... i hvilken bog har du læst, at det UDELUKKENDE er manen, der afgør, hvorvidt en hest er blåskimmel eller gråskimmel? Enten er det skrevet forkert (og så er du naturligvis undskyldt

!) - eller også har du læst det forkert (og så er du egentlig også, for selv de bedste begår fejl

!). Er lidt nysgerrig, altså

!
@Lene:
du har ret ... det er tit der tages fejl af blå- og gråskimler. Primært fordi folk ikke helt er klar over forskellen, men også fordi det kan være svært at se, om en hest skimler eller er roan. Et tip dog (til alle): hvis en hest bliver hvid i ansigtet (omkring øjne, næsebor, mule, i panden), så er den skimmel. Bliver den kun hvid på kroppen (men ikke i ansigtet), og primært ved pelsskift, så er den roan

.
Det var vist alt ... hvis så puteren funger efter hensigten, så får jeg også sendt indlægget

!
Ismulevrinsk Susan