Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Soreldo afvist???
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 20:01

Læser at Soreldo er blevet afvist idag. Nogle der så ham idag??

Sidste år var han jo vildt overlegen.

Mvh Charlotte

Besøg os på..

www.staldl.dk

0
0
Svar på denne tråd

Soreldo
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 20:13

Hej

Har kun hørt fra andre at han ikke fik vist sig optimalt, meget trist for han er en dejlig hingst, men han har desværre kun været redet 4 uger siden matrialeprøven , da han har været skadet siden , så det er jo klart at resultatet nok ikke er så imponerende , dog er det trist for han vidste virkelig kvalitet sidste år, men vi glæder os nu til hans føl alievel, tror ikke der er 135 der har set forkert.., han er jo stadig kåret i tyskland hvis han består en ny matrialeprøve..:-)

Det er snart set så mange gange at DV smider fløjene ud året efter, så det kommer ikke som et chock, dog er det ærgeligt at man ikke giver ham et år og afventer og ser hvordan avlen er , men ja det er jo blot min mening..

mange hilsner Hanne

0
0
Svar på denne tråd

soreldo...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 20:27

Jeg sad og kiggede lidt med på web tv da hingstene blev vist og jeg må sige at Soreldo i den grad skuffede mig, han lignede ikke en tidligere fløjhingst. gangmæssigt ikke noget særligt, særligt skridten var dårlig, meget spændt og pasagtig. Han virkede ikke særlig ridelig, og var meget anspændt.

Rigtigt ærgeligt at han ikke fik vist sig bedre, for han er jo en smuk hingst.

Stine

Med de to skønne heste, Prinsessen Isabella og Dronningen Senta. Hvad mere kan man forlange.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg så ham
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 22:39

i Herning og smuk er han jo

Han virkede dog ikke helt tilpas under rytter og især hans skridt var meget dårligere under rytter end uden.

Jeg er trist over at det er en af de "mindre" hingstestationer der må lide den bet.

Mvh Janni

Nu med sportsvogn

:-)

0
0
Svar på denne tråd

Han var meget uriddelig
Forfatter: 
Dato:  10-03-2011 22:53

Jeg vil sige at han er eksempel på at det ikke er nok at billedskøn og have stamtavlen iorden - man skal også kunnes rides - nu var hans 35dages test heller ikke jordens bedste med 752 point.

Her er lige et billede fra i dag

Billede

Hilsen Per T

www.aafoto.dk

www.salgshest.dk

www.stald-hejbol.dk

"HUSK AT LEVE MENS DU GØR DET"

0
0
Svar på denne tråd

Soreldo
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 01:51

Hej igen

Til per vil jeg sige at der var en grund til han var så dårlig under sin matrialeprøve, da han var i den grad ikke i orden,ang dette har man også kunne læse sig ud fra, hans skade har varet lige til først i Feburar.

At så han ikke viser sig godt i Herning , ja det er rigtig ærgeligt, men jeg vælger stadig og tro på der er årsag til det, men vi dømmer alle ud fra det indtryk en hingst giver os de få gange vi ser den gå, og i Soreldos tilfælde er det bare rigtig ærgeligt, men sådan er gamet .

Bliver spændende og se de andre unge hingste i dag i longe, har hørt der skulle være nogle rigtig fine nogen imellem..

mange hilsner Hanne

0
0
Svar på denne tråd

det står
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 07:36

inde på deres hjemmeside at han har stået skadet i en lang periode. så det er nok derfor han ikke viser sig optimalt.

jeg syntes det er ærgeligt.

men syntes dog også at de burde have rykket ham til den ekstraordinære kåring for de hingste der er blevet syge.

4 uger er godt nok ikke lang tid at gøre en hingstebasse klar til en hingstekåring, efter så lang en sygeperiode.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 08:06

Soreldo aflagde en forrygende 10 dages test efter hingstekåringen sidste år, med gode karaktere over hele linien - også i ridelighed!

Han er simpelthen den rareste hingst med et helt fantastisk temperament

Jeg synes det er voldsomt at gå fra fløjhingst til kasseret i løbet af et år. I dette tilfælde er der jo ikke tale om, at han bliver udtaget pga at kvaliteten af føl er for dårlig, som feks BH Doolittle.

Jeg ser frem til hans følårgang med sindsro; det skal nok vise kvalitet.

0
0
Svar på denne tråd

om man vælger
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 08:35

at fremstille en hingst efter en lang sygdomsperiode med kun 4 ugers træning - det må jo være hingsteholders valg - eller er der et hold ejere, som har presset på, som måske ikke har den store erfaring med unghingste? Det ved vi jo ikke....

Men faktum er, at hans skridt sidste år heller ikke var overvældende - at karakteren ikke afspejler dette, er en anden sag. Ved matr.prøven fik han også dårligst skridt karakter - og igår var skridten ganske dårlig!

Om dette er nok til at kaserere ham? Det mente avlsledelsen altså - man kunne måske godt have afventet hans føl!

Men hvis han ikke kan skridte bedre end han har vist hidtil, så er det den rigtige beslutning - hopperne kan trods alt ikke udøve mirakler.

Men det er meget kedeligt for hingsteholder - håber de finder en ny ung stjerne i år :-)

hilsner

Sussie

Stutteri Følholm

Følholm avler Haflingere og Varmblod.

0
0
Svar på denne tråd

Forsvar..
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 10:17

Nu vil jeg lige forsvare BH Doolittle i denne sammenhæng.. Han blev trods alt kåret med meget fine karakter.

Det var jo ikke DV`s beslutning at han blev taget ud af avlen.. Og med det store antal hopper han havde, vil nogle føl selvfølgelig falde ved siden af... Jeg har en 2 års efter ham, som jeg er yderst tilfreds med.. Se bill.

Når det er sagt, mener jeg "skylden" mht. Soreldo må ligge hos ejerne af ham. Man burde nok vente til hingsten var klar, fremfor at vise den nu og give den dårlig reklame... Men smuk er han da..:-)

Føl 2011:

BH Romanov - Lauries Crusador xx (Hingst f. 11/2)

Tailormade Temptation - Crelido

0
0
Svar på denne tråd

Soreldo
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 11:02

Hvis Soreldo kun er redet ca en måned det sidste halve år, så synes jeg da at han gjorde det rigtig godt, han er jo kun knap 4 år! At det ikke er godt nok til en hingstekåring for en 4 års er en anden sag... Han burde måske ikke været vist, men det er jo ikke hans fejl... Er der nogen der ved hvilken type skade han havde?

Jeg er rigtig spændt på hvordan hans føl bliver, og jeg håber der er nogen som lægger ind billeder etc her af hans føl. Så håber jeg at han kommer igen senere :-)

Marit

0
0
Svar på denne tråd

doolittle
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 13:06

jeg vil også godt lige forsvare doolittle...

vi har avlet 7 føl de sidste 3 år, med med 5 forskellige fædre, deriblandt romantic. og den 2 års vi har stående i stalden, er gangartsmæssing klart den bedste... efter min mening er der hvor doolittle ikke helt slog igennem, var med typen...(og størrelse) vi fik to afkom efter ham, og der var det i begge tilfælde tydeligt at det var mutti der leverede typen.

men gangarts mæssigt, var der i begge tilfælde bevægelse i overflod...

0
0
Svar på denne tråd

Vrider i bagben
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 16:26

Jeg talte med min veninde, som er deroppe og hun sagde han for det første ikke var speciel at se, men også at han gik pas og vred meget i bagbenene! Jeg synes da selv, at det er rigtig ærgeligt, men også at det er godt, at de tør gøre sådan og ikke bare lade ham gå igennem fordi han var fløj sidste år... men ja- en sygekåring her ville nok være bedre, hvis han virkelig har stået skadet så længe.

Annika

Drudgaards Mylady i fol med Bøgegårdens Laurino

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-03-2011 21:02

Jeg har også haft et afkom efter Doolittle og var tilfreds.

Men faktum er stadigvæk at han blev taget ud af avlen fordi kvaliteten af føl var for svingende i kvalitet. Det stod på BH ´s hjemmeside.

For nu lige at gøre det færdigt - men det er ikke ham vi skal diskutere her

0
0
Svar på denne tråd

Soreldo...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2011 20:30

Os der har været i Dv avlen i rigtig mange ved at det er sket rigtig mange gange at en hingst er blevet afvist også fløj og Præmie hingste.

Måske skal der laves begrænsninger på bedækninger igen så der ikke bliver født så mange føl efter hingste som man aldrig ser blive uddannet og hvor man ikke kan sælge dens afkom..

Man regner nok ikke med som hoppeejer at det kan gå galt når man vælger en præmie hingst men måske skal man stoppe lidt op når man ser disse gangart karakter 9-8,5-5 men som sagt hvem ved om han kommer igen som Blue Hors Cavan gjorde ikke mindre end 2 gange og endelig kårede de ham eller Calzone som blev afvist efter material prøve pga. tunge problemer som kom til at gå Grand Prix og havde flere afkom med medalje..Ja man kunne nævne i flæng men sådan er livet..

Den der intet vover intet vinder men lad os nu se om ikke der kommer nogen super gode føl som også kan skridte på følskuerne

0
0
Svar på denne tråd

Hej Goodi
Forfatter: 
Dato:  13-03-2011 22:15

Måske ikke en tosset idé med begrænsninger for bedækninger når vi snakker unge ukårede hingste.

Soreldo har jo haft mange bedækninger; og jeg håber virkelig der kommer fine føl efter ham

Men DV har nu også et ansvar - hingsten er kåret med 7-9-9 i bevægelse.

Da han har gået sin materialprøve er hopperne jo ifolede.

Jeg synes DV skal stramme sig op og forbedre deres vejledning til hoppeejerne.

Mvh Janni

Wannabe venter føl efter

Siger Hit 2011

0
0
Svar på denne tråd

Soreldo
Forfatter: 
Dato:  13-03-2011 23:04

Selv om Soreldo blev afvist i Torsdags glæder jeg mig ufatteligt til selv at få et føl efter ham. Som Come (Hanne) skriver længere oppe i mailen er der ikke 135 der har set fuldstændigt forkert.

Han er en super lækker hingst, og ja måske er hans skridt ikke den bedste, så skal man jo bare ikke vælge en hoppe med dårlig skridt. Alle heste har stærke og svage sider, de er jo ikke maskiner som mange vil gøre dem til.

Jeg tror stadigvæk på Soreldo.

0
0
Svar på denne tråd

Soreldo
Forfatter: 
Dato:  14-03-2011 01:07

Fik disse karakter i torsdags i herning 9 i galop 8,5 i trav og 5 i skridt så man må sige at det er blevet betydelig dårligere i skridt siden sidste år.

Jeg glæder mig også til at se hans føl og ved at han er brugt på rigtig gode hopper så mon ikke det lykkedes i den positive retning

0
0
Svar på denne tråd

ikke hestens skyld, elendig rytter!
Forfatter: 
Dato:  14-03-2011 03:53

nu har jeg selvf ikke lige fulgt med i år på hingste fronten, men en ting vil jeg sige.

det bill per T viser, hvis det er fra hingste kåringen,

ja så er der sku da intet at sige til at hesten gik anspænt og dårligt.

rytteren kan da tydeligvis IKKE ride.

1 han hænger tilbage i sadlen (ryggen er BAG sadlen)

2 hans ben stritter frem mod skuldren (benene er IKKE under rytters sæde)

3, han KØRER tydeligt hesten i munden. (han er ved at rygge kæben afled på hesten og henderne er tydeligvis igang med en god gang SAVNING)

JEG forstår ikke at dv har tillade denne rytter at blive på ryggen af den stakkels hest, er det ikke dem selv der er såkaldte foretalere for at folk SKAL ride ordentligt.

en ting den rytter da tydeligt IKKE gør!

stakkels hest at få skylden for rytters elendige ridning.

havde jeg set det der live var jeg fanme hoppet ned i arenaen og havde rygget rytteren af eller havde råbt til dommerne at de da ikke kunne lade sådan en elendig rytter fremvise en muligt kommende avls hinngst.

MVH mig

0
0
Svar på denne tråd

Til Splitfire
Forfatter: 
Dato:  14-03-2011 09:30

Når du ikke selv har været i hallen og set fremstillingerne, så skal du ikke dømme som du gør! Man kanm ikke se alt på billeder - og det du dkriver grænser til person forfølgelse!!

Jeg skriver IKKE, at jeg er uenig i dine betragtninger MEN der bør holdes en sober tone overfor ALLE - også prof.ryttere, som måske ikke ser så heldige ud på nogle billeder!

Hingsten har aldrig vist en overvældende skridt - og sidste år fik han ganske enkelt for høj bedømmelse - det er der rigtigt mange gamle avlere som er enig med mig i.... og derfor er det jo også avlernes fornemeste opgave SELV AT SE hingstene før man bruger dem på sine hopper.

Det kunne have gået sådan, at hingstens skridt havde forbedret sig i det forgangne år - men når han har stået skadet så længe og ikke har haft mulighed for at blive ordentligt genoptrænet - ja så kan selv en prof. rytter altså ikke trylle! Det kan måske også være, at hingsten faktisk ikke er helt ovenpå endnu og derfor ikke viser den største gålyst under rytter... men når man skal fremvises for publikum, så SKAL man altså bare gå de 5 min!! Som jeg har skrevet før, så må det være hingsteejer, som mhar truffet beslutningen at vise ham. Hvis det var min hingst og jeg havde muligheden for det - ja så var han blevet hjemme! Enten fordi han ikke var klar - eller fordi jeg godt selv kunne se, at den skridt ikke var god nok!

Der er også en kommentar til avlsledelsen, at nu må den stramme op og ikke kassere en tidligere fløjhingst: det er da netop derfor avlsledelsen er der! Det er da sandelig alle de avlere som med bind for øjnene bare bruger fløjhingsten uden at gøre sig yderligere tanker om deres hoppemateriale. Det kan selvfølgeliug godt være, at alle 150 bedækkede hopper har en super skridt, så der kommer fine føl til verden. det må vi da alle håbe. Men smuk det er han - og det alene er som bekendt et rigtigt godt salgsargument!

hilsner

Sussie

Stutteri Følholm

0
0
Svar på denne tråd

Gamle...
Forfatter: 
Dato:  14-03-2011 18:23

Gamle Avlere som du(Sussi C) og andre burde måske have fortalt uerfarne og nye avlere vagt i gevær hvis i virkelig synes at denne hingst måske ikke var værdig til denne titel og ikke kunne give sine for høje gangart karakter videre i avlen.

Jeg synes måske at der skulle noget nyt blod til af dommere eller måske udenlandske som man bruger i nogen forbund.

Jeg bliver nød til at nævne en hingst som man så nødig ville kåre som året hingst i 2006 men ikke kunne blive ved med at overse Michellino som selv var en buk at ride på og var så høj i tændningen at han ikke var for børn.

Han var heller ikke idealet af en super moderne hingst lidt sluttet og ikke nogen fantastisk skridt.Men rideheste børn det kunne han lave selvom alle sagde den hest er ikke normal.

Han fik så igen en pris i år i Herning for hans formågen at rideheste det kan han lave og så enda på verdens plan Tillyke til ham og hans ejere som enda også er Soreldos ejer...

Der hvor jeg vil hen er at man skal lige klappe hesten og lad os håbe at de 130 hoppeejere kan sige når føllene kommer den der ler sidst ler bedst...

Der er ingen grund til at svine hinanden til billeder eller ej.

Jeg bliver lige nød til at nævne en hingst mere som ingen og absolut ingen ville bruge SANDRO som stod på bregnerødgaard han blev solgt tilbage i halvfjerserne fra Danmark til Poul Schokemuhle i tyskland og hvilken held for ham for mon ikke det er en af grundene til at han er så velhavende idag...

0
0
Svar på denne tråd

fuldstændig ret
Forfatter: 
Dato:  15-03-2011 07:00

Goodie, du har fuldstændig ret, jeg husker også tydeligt med Michellino,jeg har haft 6 afkom efter ham,og husker tydeligt alt om hvordan det var i starten.

Og med Sandro, så var der ikke en herhjemme der ville bruge ham,så kom han til tyskland og så må man sige tingene ændrede sig..

mange hilsner Come

0
0
Svar på denne tråd

goodi...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2011 09:19

!!

4 års shetlandshoppe på ca. 90 cm i stg. udlånes!!

0
0
Svar på denne tråd

ha ha ha...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2011 09:55

Goodi... Godt ord igen!!!! Vi glæder os til de Soreldo føl...

0
0
Svar på denne tråd

Goodi...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2011 11:44

Nu er det jo sådan, at vi hver især danner os en mening om hingstene....og hvis nogen af de uerfarne avlere spørger, forsøger vi vist alle at give vores bedste råd :-) vel at mærke med fare for at blive jordet herinde på HN.... Men for at give rigtigt gode råd, skal man jo kende hoppen og hendes stamme, styrker og svagheder rigtigt godt - og det er et stort arbejde at finde alt frem. derfor er der vel også mange, som bare vælger den smukke fløjhingst? Hvis vi alle bare valgte det rigtige hele tiden, så var det da nemt ;-)

Mht Sandro, så ar den ene af de 3 S-heste efter Sandro avlet i DV regi, sådan set trukket på min Diamantshoppes mormor :-) Han var bare før sin tid i vores del af hesteavlen - hans grundelementer var i orden :-) Besøgte forøvrigt Sandro i 1998 (tror jeg) på Zangersheide - stolt gammel hingst med meget krogede forben :-)

Mht ejeren af Soreldo, så tror jeg da bare at de kommer fra samme hingstestation som Michellino?

Du remser en hel række af mangler op ved M: men det er vel primært fordi han ikke avler almindelige amatørheste, at man har sagt pas på!! og verdensheste er sjældent amatøregnede som unge... heller ikke Sandro´erne, som voldte rytterne dengang STORE problemer, fordi det er/var meget sensible rideheste - og det kendte man ikke så meget til dengang :-)

Men ja, vi glæder os selvfølgelig til at se Soreldo-føllerne i år :-)

hilsner

Sussie

Stutteri Følholm

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-03-2011 11:45

Splitfire: "den som ikke lytter lærer heller ikke"

Sikke et dumt useriøs indlæg. Ud fra billeder, at komme med disse kommentar. Defor synes jeg du skulle læse din egen signatur.

Jeg synes det er en skam de ikke har givet ham et år mere og fik set hvordan han avler inden han bliver afskrevet.

Jeg synes han skridtede ok ved hånd.

Jeg glæder mig meget til at se mange billeder af hans forhåbentlige smukke føl.

Men jeg må sige, jeg er blevet bekræftet i, at jeg holder fast i ,kun at bruge færdig kårede hingste.

MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd

MIne hopper
Forfatter: 
Dato:  15-03-2011 13:56

foler begge med Soreldo i år, og det var da også med en lidt træls fornemmelse i maven at jeg kunne læse han var afvist.

Jeg har brugt ham på Dh hopper med fine gangartskarakterer og håber ikke det bliver noget problem og afsætte disse føl når tid er.

Men undrer mig også over hvorfor de ikke venter et år og ser, når nu så mange har brugt ham.

Når man ellers sidder og ser konkurtenceklasserne i Herning må jeg indrømme at der er altså ikke mange jeg har set skridte godt under rytter overhovedet. Det er bare den nemmeste gangart og påvirke negativt og er den god fra jorden har jeg altså ingen problemer med og se gennem fingre med det.

Mvh Susanne

Sælges:

5 års vallak efter Noblemann,174 cm, Sælges billigt.

2 års -De Noir/Diamond - kanon gående og kæmpe udstråling.

2 års Skovens Rafael/Akinos - lever rød, højstillet.Super gående.

0
0
Svar på denne tråd

skridt skridt skridt/sandro Hit
Forfatter: 
Dato:  15-03-2011 16:17

Jeg mener stadig at skridt får du ikke fra Sandro Hit blodet, men de avler så til gengæld så mange andre gode ting frem (som oftes),såsom type og i mange tilfælde ædelhed og udtryk og højstillethed og gålyst.

Jeg vil stadig sige alle hingste har fejl, det handler stadig om at finde en hingst der har de kvaliteter man syntes man godt kan bruge .

Dommerne dømmer hårdt på skridt og på generalt Sandro Hit blodet da man ved det ofte har været et problem for mange med Sandro hit i nu vil jeg sige til Sussie følholm, jeg har set Soreldo mange gange , og jeg må sige at jeg har set ham skridte til hans 7 tal, han gjore det ikke i Herning under rytter, men jeg syntes altså ikke at han skridtede SÅ dårligt ved hånd.

Sidste år blev han dagens hingst på Sjælland og der vidste han sig altså rigtig godt.

Jeg syntes som Susanne at skridt er en gangart der er meget nem og ødelægge, og tit syntes jeg at de unge har lidt svært ved det i starten og så lære de og slappe af og så kommer det.

Men er det hans eneste fejl, ja så er jeg ikke nervøs :-))))), jeg venter 3 Soreldo børn og selvfølgelig vil man da helts den hingst man har brugt klare sig godt, i mit tilfælde er han jo stadig kåret i Tyskland, og mine hopper er kåret i det tyske oldenburg, jeg valgte og bruge ham fordi jeg syntes han var dejlig ædel og smidig gående og blodlinierne var gode og have en tilpas størrelse.

Vi venter føl efter ham på to brilliantrings hopper, begge efter Wolkentanz II, den ene er helsøster til Wakana international grandprix hest under Ulla Salzgeber og moderen til disse to er også ifolet hun er efter Wandersbursch II/Poet, den anden Wolkentanz II hoppe er så med Donnerhall/den tyske Figaro længre ude.

Det bliver nu spændende og se alle de Soreldo børn , ingen ved hvordan han avler så lad os nu se, måske det ikke bliver så tosset, ved Jørgen Dam i Nordjylland har brugt den på sin guldmedalje hoppe Bolivia, han er da også en gammel kending som avler og har gjort det godt med Diana stammen.

Tror nu alle os der har valgt Soreldo har set et eller andet i ham og vi kan så håbe at han kommer med nogle gode børn, og heldigvis har hopperne også noget og skulle have sagt...tror jeg nok ha ha ...

Man er jo altid lidt farvet når man har brugt en hingst og den så får kritik, det er klart, men jeg omvendt så syntes jeg også man skal se både de positive og de negative ting i forhold til hinanden , og som skrevet før så har alle hingste fejl , nogen større end andres.

Vi må se hvad tiden bringer...

0
0
Svar på denne tråd

til come
Forfatter: 
Dato:  16-03-2011 04:24

Godt ord igen :-)

Du er en af de avlere, som har gode hopper, der ligger nogen overvejelser i - og også overvejer hvorfor du bruger en bestemt hingst --- respekt :-) Det jeg reagerer på i denne tråd, er at mange lader til ikke at kunne forholde sig til, hvorfor han blev afvist - når nu han var fløj sidste år.... man bør jo altid overveje positive og negative egenskaber ved hingstene - som du jo også skriver v. Sandro Hit blodet! Jeg har (selvfølgelig) også brugt Sandro Hit-blod, og også gjort mig overvejelserne inden: mine hopper har alle rigtig god skridt (dressur-hopperne ihvertfald) så derfor har jeg heller ikke haft de store kvaler!

Jeg "fandt" en rigtig interessant hingst for 3 år siden (ej der var vist en artikkel om ham!): trukket på Donna Dea SK´s ældste søster Safir (e. Diamond og helsøster til Dia Trio), som blev exporteret til USA som ung, uddannet til GP og var reserve til det amerikanske OL-hold i Sidney. Hun har en søn efter Parabol (amerikansk westfaler eft. Paradox) ved navn Patriot. Han er i ridning hos Oliver Luze og går nu GP. Super smuk hingst med stort stort dressur-potentiale :-) Så ham har jeg brugt og fået et super godt gående afkom; der er så bare lige den lille hage ved det, at DV synes der mangler en kåret hoppe i 5.led....altså i den danske morstamme engang i 70erne!!! Heldigvis er han trukket på en tysk præmieret hoppe, så jeg ikke er så afhængig af DVs beslutninger - men det samme kan man jo ikke sige om alle Soreldo-afkommene i år??? Men lidt træls er det jo for alle de "ramte" avlere...

hilsner

Sussie

Stutteri Følholm

0
0
Svar på denne tråd

kårings systemet osv
Forfatter: 
Dato:  16-03-2011 07:35

Susanne følholm - Ja det er rigtig ærgeligt , jeg vil sige som Hanne Holt, man kan begynde og frygte og bruge de 3 årige fløjhingste og vente til de er færdig kåret, men der vil jeg så også sige, hvis vi venter ja så ved vi jo stadig heller ikke hvordan de avler, og det er jo avlen der er vigtigt.

Det nemmeste er jo og gøre som alle andre, og vælge det sikre, men jeg syntes stadig når man vælger en fløj , så må man altså ikke smide den ud året efter , så skal man give den chancen et år , se hvordan den avler og lade den gå en ny prøve, og så måske som nævnt før, sætte en begrænsning i antallet af bedækninger det første år, så der ikke står 135-150 skuffede hvis det uheldige skulle ske at den bliver smidt ud.

Avl er ikke altid lige let, nogen gange får man positive oplevelser , og andre gange negative, derfor er det også rart vi kan få en debat så frustrationerne kan komme lidt ud og vi kan få diskuteret lidt ...

god dag til alle

0
0
Svar på denne tråd

rettelse
Forfatter: 
Dato:  16-03-2011 08:17

Hej igen

Beklager Sussie fik kaldt dig Susanne

0
0
Svar på denne tråd

dejlig dreng lige meget hvad
Forfatter: 
Dato:  18-03-2011 21:26

der er mange forskellige meninger om soreldo, og om hans fremvisning i herning i år. Men er der nogle der har tænkt på at spørge Støvring hvad der gik glat? Det er jo så nemt at hænge ud herinde, man høre lidt et sted og noget andet et andet sted!.. OG hvem får lige skrevet det man hørte rigtig ind?.. Jeg så ham også sidste år og han var helt klart den bedste hingst, derfor blev vi også glade for at dem vi står opstaldet valgte ham. Han er så sød også på stald. Er der nogen der så ham lige før han kom over til vilhlemsborg? han var gude smuk og hjemme var der vist ingen problemer med at ride ham. Ja og så så vi alle resultatet af at have ham opstaldet og redet af eleverne på vilhelmborg... Stakkels hest siger jeg bare!

Men mit råd er ring eller skriv til støvring og få sandheden! de vil sikkert meget gerne fortæle hvordan det kunne ske at sidste års fløj helt blev kasseret før kåringen for alvor gik igang...

0
0
Svar på denne tråd

blot en reminder
Forfatter: 
Dato:  23-03-2011 21:56

Hej igen

Ja, jeg sad lige og så resultaterne fra de nye hingste der lige er blevet kåret i Herning, deres 10 dages prøve er lige færdig med godt resultat.

Blot en lille reminder ...

Soreldo's 10 dages resultat lød .

Meget ridelig med stor gålyst

Skridt smidig og taktfast

Trav smidig og indundergribende med god knæ og hase aktion.

Galop rummelig og velafbalanceret og taktfast.

Ja, man undre sig jo, for her er da et resultat der lyder i mine øre flot, at der så er sket noget i mellem tiden er bare så ærgeligt, men det viser at det er levende dyr vi har med og gøre, syntes da bare lige det var skægt og sætte hans resultat fra 10 dages prøven ind.

mange hilsener Hanne...

0
0
Svar på denne tråd

Soreldo....
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 11:32

Mht. Soreldo, så ved jeg at DV's avlsledelse frarådede ejeren på det kraftigste at stille den til kåring i år pga. dens skridtkarakterer og at den netop var kommet ud af et genoptræningsforløb. De havde gjort ejeren opmærksom på risikoen ved at stille den til kåring i år, men han har insisteret hårdnakket på at stille den alligevel.... og dette blev så resultatet.

En hest der skridter klokkeklar pas SKAL trækkes ned - og på baggrund af det synes jeg ikke avlsledelsen har kunne gøre andet end at afvise ham. Men det er da pokkers ærgerligt. Både for hingsteholder og de hoppeejere der har nået at bruge ham. Han er jo ellers en rigtig dejlig hingst. Men skridten er bare ikke uvæsentlig.

Ærgerligt man ikke ventede med at stille ham til kåring i DV til næste år, så man måske havde haft mulighed for at finde årsagen til den pasagtige skridt og gøre noget for at forbedre det..

*** Hilsen Mette ***

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 11:44

Mette: hvor ved du det fra ??

MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 16:10

Ja tak, Mette. Forklaring ønskes på den viden - det tror jeg simpelthen ikke på overhovedet.

Og har du fået det at vide af avlsledelsen, så er det da kun fordi de nu vasker hænder.

Jeg har min viden om Soreldos forløb, da jeg har fulgt det på tætteste hold. Og det du citerer, passer simpelthen ikke.

Og til jer kære hoppeejere: det her er de historier som man præsenteres for og skal tage sig stærkt iagt for!

Er der nogen der har yderligere spørgsmål så henvises der til Støvring hingstedepot. De står til rådighed med den sande historie om Soreldo.

Og til jer der får historierne fra avlsledelsen: i min verden bør I nok spørge jer selv om kvaliteten og validiteten af deres svar.

Når man sætter en hingst på fløjen det ene år og afkårer den året efter pga enkelte passager i skridt, falder deres troværdighed markant. Havde Soreldo heddet noget fancy til fornavn så havde situationen og kåringsresultatet sandsynligvis været en anden.

0
0
Svar på denne tråd

Føl Soreldo..
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 16:42

Som en lille opløfter til jer der venter Soreldo føl, kan jeg sige... At jeg så det smukkeste ædle Soreldo føl forleden. Og vil da sige at hvis det er kvaliteten på hans kommende årgang - Så har I noget at glæde jer til

Men mon ikke han kommer stærkt igen næste år, når der er kommet styr på hans seneskade...

Bliver spændende at følge hans føl til følskuerne rundt i landet hen over sommeren..

Føl 2011:

BH Romanov - Lauries Crusador xx (Hingst f. 11/2)

Tailormade Temptation - Crelido

0
0
Svar på denne tråd

Venicia ♥med føl i maven♥
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 21:39

Så vidt jeg husker så har skridten tidligere engang været gruden til at en hingst med fint fornavn ikke blev endelig kåret, så hvorfor skulle det ikke kunne ske igen...

Der er iø en halv side i ridehesten hvor der står en lille smule om dommernes syn på soreldo.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Udlånes: Hoppemaver, har både DV/hann, FR og WM

Har også ungdyr tilsalg

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 23:26

Jeg ved godt hvad der står i Ridehesten og jeg ved godt hvad dommerne siger om Soreldo.

Men der er meget mere end den historie end hvad rygterne siger og hvad der står i Ridehesten.

Jeg opfordrer såmænd bare alle til, at få alle sider af denne historie om Soreldos afkåring.

Og min egen mening er stadig, at jeg synes DV´s avlsledelse er ude i hegnet.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-04-2011 23:56

Ja jeg venter ikke føl efter Soreldo. Jeg kan i princippet være ligeglad.

Men jeg er medlem af DV og jeg så selv hingsten sidste år og til 10 dages testen og i år om torsdagen i Herning. derfor mener jeg at jeg har lov til at have en mening.

En hingst der for et år siden var fløjhingst og betragtes som fremragende, skidter godt til 10 dages testen. Består 35 dages testen og har over 100 bedækninger. At han afvises før vi har set hans afkom, er i min verden tåbelig. Ingen tvinges til at bruge hingsten, avlsledelsen gør opmærksom at hans skridt ikke er for god. Derefter må det være op til hoppeejerene selv at tage valget. Giv den dog 1 års bedækningstilladelse og max 50 hopper.

Jeg synes han skridtede elendig under rytter, men ok for hånd.

Jeg synes skridten under rytter var alt for kort og ingen takt men ikke pas. Da han skridtede ved hånd var den ok derfor er jeg ikke bange for arveligheden i skidten.

Jeg synes det er en hingst men en rigtig spændende afstamnig, hel vild god galop, ja og smuk som bare pokker.

Sæt afkommene er helt over forventning og så må vi ikke bruge ham . I min verden tåbelig.

Alt det snak omkring skade, avlsledelsen ,hvem siger hvad og hvorfor. Det kender jeg ikke noget til. Men ved hvad jeg har set.

Ligeledes har jeg en bekendt der har brugt ham efter opfording fra avlsledelsen. Der bagefter siger han er da stadig en fremragende hingst og der helt sikker kommer finale føl efter ham .

Ja jeg må være for dum, forstår ikke en lyd.

MVH Hanne, der mener der er alt for meget sladder inden for heste verden.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider