Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Køb af avlshoppe
Forfatter: 
Dato:  23-01-2011 11:11

Hej

Jeg skal bare høre jeres mening/ideer....

Jeg sad bare og tænkte

Hvis I skal købe avlshoppe, hvad lægger i vægt på

og hvad kigger i især efter.

Er afstamningen eller kåringen det mest afgørende ?

Eller vægter i temperamentet højt???

Og hvis hoppen er ifolet hvor meget betyder det at man

kan lide den hingst hoppen er ifolet med ???

Eller er hingstevalget bare et plus eller minus ?

Lad mig høre din mening

Det kan jo være at du lige netop leder efter avlshoppe

og vil fortælle hvad du går efter.

VH Tine

0
0
Svar på denne tråd

Afstamning
Forfatter: 
Dato:  23-01-2011 11:26

Nu har jeg de avlshopper jeg skal have, selvom jeg bliver fristet meget af en veninde, som har en hoppe der lige ville passe ind i min stald. En halvblodshoppe med hannoveranerblod på den anden side.

Vi har 2 hopper fra vores gamle stamme, de er jo 100% funderet på det jeg synes om, godt gammelt hannoveranerblod. Og så er der jo lidt med at hjertet er blandet ind her.

Den anden stamme består af 2 søstre efter en fuldblodshoppe, som vi købte for mange år siden. Fuldblodshoppen blev valgt da hun var fuldblod, og kåret med 8 i type + skulder/manke. Den ene datter har vi selv avlet, den anden blev købt da jeg ønskede at få en Heslegårds Rubin-datter, og det på den måde kunne lade sig gøre uden at få en ekstra hoppestamme.

Den 3. stamme består af en hoppe som vi KUN har fået i stalden fordi hun avler super rideafkom.

Ingen af hopperne har været ifolet da jeg fik dem, og hvis de havde været skulle det enten have været med en hingst jeg bifaldt eller ganske tæt på foling, så jeg ikke skulle gå og vente 6-8-10 mdr på et føl jeg ikke ønskede.

0
0
Svar på denne tråd

ganske enig
Forfatter: 
Dato:  23-01-2011 14:48

når jeg kigger avlshopper, så er afstamningen det første der bliver gennemlæst.

Og også omkring foster/føl, er jeg meget lige som Charlotte.

Har to gange købt drægtige hopper, og begge gange har det bestemt været et plus hvem de har været ifolet med, ved den ene stod valget mellem to og denne blev valgt pga fostret.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Udlånes: Hoppemaver, har både DV/hann, FR og WM

Har også ungdyr tilsalg

0
0
Svar på denne tråd

Hej Tine
Forfatter: 
Dato:  23-01-2011 14:54

Jeg har i efteråret byttet mit Romanov hoppeføl til denne lille hoppe efter Lorentin 2/Loutanos Orion drægtig med Stevie Wonder.

Hun blev i høj grad valgt på baggrund af det føl der ligger i maven på hende, og så fordi jeg har set 3 gode føl efter hende, hvor af et gik i finalen på blue hors.

Hun er kåret med 7 i helhed, men har en super fin ædelhedsgrad, som også slår igennem på føllene.

2011 ventes føl efter Stevie wonder og Flyinfact xx.

http://www.stald-egebjerg.dk

0
0
Svar på denne tråd

Avlshoppe
Forfatter: 
Dato:  23-01-2011 16:20

Når jeg skal købe avlshoppe er afstamning selvf. det først jeg kigger på.

Hvis det er en ung hoppe som jeg ikke har en idé om hvordan avler vægter jeg karakterene meget højt. Jeg ville aldrig købe en unghoppe som kun havde fået 6-taller. Man skal nemlig aldrig regne med at føllet bliver bedre end hoppen.

Hvis hoppen var gammel og havde vist sit værd som fantastisk avlshoppe ville jeg godt kunne acceptere en DS-hoppe, men som udgangspunkt vil jeg altid vægte kåringen højt.

Sådan noget som temperament og maneere er da også vigtigt, og så skal hoppen selvfølgelig være fri for OCD(som måske er arveligt), uden staldfejl(krybbebidning,vævning osv.).

MVH.

Sofie Jensen

0
0
Svar på denne tråd

avlshoppe
Forfatter: 
Dato:  23-01-2011 16:31

I vores stald havde vi de avlshopper vi gerne ville have men vi brugte i sommerens og efterårets løb rigtig meget tid på at søge efter en fuldblodshoppe, men var meget meget kritiske med at finde hende. Havde engentlig tænkt en ung hoppe men endte med at finde en via en tysk kontakt og skulle derfor til tyskland for at hente hende. Hun blev købt udfra afstamning med bla dashing blade til far, løbspræstationer der udløste præmietitel, kåringsresultater hvor vi ikke havde noget at sætte på nogen af karakterene 8,5 for type- 8 for krop - 8 for fundament / 8 for skridt - 7,5 for traven - 9 for galop / 8,5 for helheden, hun har yderligere et fantastisk temperamet og havde fået 7 gode føl og sidst ifolet med en bundeschampinon ud ad super hoppelinier. alt i alt er eneste minus at hun er en ældre dame - men forhåbenlig har hun mange gode år (føl) endnu.

syntes det var meget meget svært at finde en god xx hoppe men er super glad for hende vi har fået her.

Tremhuse-hingste 2011

elitehingsten Cadeau eneste kårede silvermoon søn

Elitehingsten Sixtus - flere S-sejre utal af kårede sønner

og mange flere spændene trakehnerhingste.

0
0
Svar på denne tråd

afstamning
Forfatter: 
Dato:  23-01-2011 17:28

Når jeg kigger på kommende avlshopper er afstamningen vigtigst. Dernæst kommer temperament.

Jeg vil gerne avle Oldenborgere, da mit hjerte brænder for dem, og især for en alsidig ridehest med et godt temperament.

Kåringen har betydning så længe der ikke er ret mange afkom efter hoppen, dog er det ikke et must den er kåret.

Hende jeg lige har fået i stalden er 9 år og endnu ikke kåret. Men hun har lige det temperament jeg søger og så en fin afstamning.

Mvh. Gitte

Gfoto.dk

Hestefotograf

StaldOlsen.dk

0
0
Svar på denne tråd

afstamning
Forfatter: 
Dato:  23-01-2011 17:49

glemte at skrive at afstamningen/eksteriør/gang og temperament selvfølgelig også er vigtige her. Jeg kan godt se bort fra om hoppen selv har egenpræstationer, hvis hun avler godt.

så jeg kunne ikke finde på at købe en møgbuk med et føl efter en spændende hingst i maven :)

2011 ventes føl efter Stevie wonder og Flyinfact xx.

http://www.stald-egebjerg.dk

0
0
Svar på denne tråd

Avlshoppe
Forfatter: 
Dato:  23-01-2011 20:07

Vi købte vores avlshoppe sidste år (ifolet med Zack), hun er en tysk Hannoveraner og også kåret i RDH i DV.

Jeg ville have en ifolet avlshoppe (hun bliver 16 i år).

Hoppestammen skulle være gennemavlet og hun skulle selv være meget ridelig og velgående. Da hun gik sadelkåring aflagde hun Danmarks 2. bedste rideprøve det år med bl.a. 9 i galop og 9 i ridelighed (y)

Hun har fået 5 afkom (3 hingste og 2 hopper (en RDH og en BRDH) inden vi købte hende). Bevægelse og ridelighed er noget hun avler videre, så jeg var slet ikke i tvivl, da jeg så hende - til trods for hun er noget gammeldags i typen. MEN det er ikke noget hun avler videre + det skal man jo tage højde for ved valg af hingst.

Jeg håber inderligt det er et hoppeføl der er derinde - til at føre avlen videre.

Jannie

Grafiker | Sydvillegaard
Øgårdens Sammie

Sam-Sam/May Sherif/Ascot xx

Venter 2 føl i 2011 efter
Fürst Romancier/BH Don Schufro/Primus AA

BH Zack/Wanderer/Matcho AA

0
0
Svar på denne tråd

Tanja vil du definere
Forfatter: 
Dato:  24-01-2011 00:17

Hej Tanja

Må vi lige høre hvad en møgbuk er he he

KH Tine

www.stutterietkirsebaergaarden.dk

Nu er foråret snart på vej og føllene kommer

ih hvor jeg glæder mig.....

Kig på min hjemmeside en af dagene da der kommer nye

salgsheste på...

0
0
Svar på denne tråd

Sundhed/holdbarhed
Forfatter: 
Dato:  24-01-2011 08:37

Nu skriver jeg ikke meget på hestenettet men denne tråd fangede mig. Jeg synes virkelig den allervigtigste factore i avlen bliver glemt :(

Sundhed/holdbarhed

Det burde da være noget af det vigtigste i en hver avlers arbejde. Sofie er den eneste der nævner der kort og jeg ved godt det kan være svært hvis man står med en ung hoppe der har pådraget sig en skade og derfor ikke kan fungere som ridehest.

Men jeg må ærlig indrømme jeg alt for tit ser hopper til salg som avlshopper fordi de ikke har kunne holde som rideheste eller har skader (ofte skader der er arvelige) og det er en meget trist udvikling for ridesporten.

VH Anita

0
0
Svar på denne tråd

Avlshopper..
Forfatter: 
Dato:  25-01-2011 16:28

He he.. vi er nok lidt skøre, men vi kigger dem altså i øjnene og køber ind med hjertet

Papirer og kåringer kan være nok så fine, men hvis ikke vi kan lide hesten, gider vi simpelthen ikke have den i stalden. Den daglige glæde ved de pragtfulde dyr, er jo vores løn for arbejdet med at have dem

Selvfølgelig skal eksteriør og talent være iorden og det er da i første omgang afstamningen, der får os ud og se hestene. Men vi er flere gange taget ud for at kigge på det ene og kommet hjem med noget helt andet

To af vore hopper havde ved køb, skader som gør, at der ikke er en ridekarriere for dem. Men det er påvist, at det ikke er medfødte eller arvelige skader og det var meget vigtigt for os.

Vi har deltaget i championat 3 gange (med 4 ponyer, det har givet 2 vindere i spring og yderligere 3 finalepladser i dressur.

En hoppe, købt mest af medlidenhed, gik fløj som 15 årig og to andre er kåret i den tyske hovedstambog, så vi ser ingen grund til at ændre på vore indkøbskriterier

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider