Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Brune Friesere
Forfatter: 
Dato:  14-01-2011 10:48

Hej farvekloge.

Nu har jeg lige sat og læst de indlæg om farver. Og kom til at tænke på de fine Friesere jeg så for et par år siden.

Min svigerinde fortalte mig, at hendes kusine avler meget fine Friesere. ok, dem ville jeg da meget gerne se. Hun fik så lavet en aftale, og vi tog afsted.

Og vi blev skuffet- for der stod en stor flok brune Friesere...

Min svigerinde spurgte så- hvorfor er de ikke sorte? og fik at vide, at det var pga solen afbleger pelsen om sommeren. Ingen af os sagde noget, for vi vidste jo, at min Frieser stod derhjemme i solen og var kulsort.

Hvordan kan det være? har det noget med det der sorte gen- halløj at gøre?

Mvh Tina.

0
0
Svar på denne tråd

Der er stor forskel..
Forfatter: 
Dato:  14-01-2011 15:42

dem jeg passede, var der meget stor forskel på selvom de gik ligemeget ude..

Den gamle avlshoppe bliver meget brun om sommeren, mens vallakken forbliver kulsort..

Tror bare nogen er mere modtagelige overfor solens stråler end andre, ligesom med os mennesker..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i Horsens og omegn - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  14-01-2011 15:44

...ved ikke helt hvorfor nogle sorte heste ser brune ud, men du kan for det meste se om de er brune eller sorte på deres mule, mulen skal være sort. Er mulen brun er hesten ikke sort efter min mening.

Man og hale og lidt pels på kroppen kan godt blege, men ja i en del tilfælde vil jeg også kalde enkelte friesere for brune...hvorfor ikk, der findes jo også røde friesere så det skulle være underligt hvis ikke der blev født en brun også nogle gange.

I gamle dage fandtes der også gråskimlede friesere.

Mvh Nina Nielsen & Plethesten

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

http://rasmine.skysite.dk/

Georg Jensen Bernadotte kande sælges!

0
0
Svar på denne tråd

hmm ja
Forfatter: 
Dato:  14-01-2011 16:01

brune frisere... omdiskuteret emne må jeg sige... har hørt fra nogle friser opdrættere at brune friser forkommer fordi de har to genner for brun pikment på B-locus.

I følge Dan Phillip Sponenberg (og mange andre efter sigende) fines der ingen mutation på B-locus som skulle ændre den sorte pikment til brun pikment.

hvorfor der er så stor forskæl på hvordan solen så påvirker sorte hestes, sorte farve elt efter årstiden er faktisk et rigtig godt spørsmål.

en teori er at; alt efter hvilken genetisk kombination den sorte farve er lavet på, bliver farven påvirket forskælligt.

efter som at friseren er frem avlet for sin sorte farve burte man jo mene at alle frisere skulle være aa E^dE^d på nuværende tidspunkt, hvis i så fald begge mutationer er tilstede i genpuljen(den gen muligheder som er over alle renavlede frisere).

hvis der så også er mørknings gen tilstede i genpuljen, vil man jo også skulle mene at alle heste skulle være homozygot for denne enskab.

jammen hvorfor så den store forskæld fra hest til hest?

det er et kendt fenomen at det er mega svært at avle resessive gener ud. hvilket vil sige at nogle frisere kan genetisk være kun sorte på A-locus (aa) og alm. farvet på E-lokus (EE) og uden mørknings genet på Sty-Locus (stysty) hvor andre igen som hvor solen kun har meget lille eller ingen efekt kan have hetero eller homo på E eller Sty-loci.

Med mere nomale og mindre tekniske sprugbrug.

der er ikke nogen der har undersøgt hvorfor, men ja det har noget at gøre med den såkaldte; sorte gen- halløj at gøre.

0
0
Svar på denne tråd

farver
Forfatter: 
Dato:  15-01-2011 01:33

Min Frieser blev i sommeren 2009 meget brun hvorimod hun ikke blev brun i 2010. tror det er meget forskelligt. og ligesom os andre bliver vi bleget af solen...

****Elsker min sorte perle****

0
0
Svar på denne tråd

farven brun
Forfatter: 
Dato:  18-01-2011 13:57

vores friesere veksler meget fra år til år.

Nogle år forbliver de sorte og andre bliver de mere brune.

I sommers oplevede jeg noget usædvanligt på min ene hoppe, hun var kun blevet sommer brun på den ene side, hvorimod den anden var kul sort. Jeg må jo så konkludere at hun vel har valgt kun at stå med den ene side i direkte sol ellers burde det jo være umuligt at lave den solblegning.

En af de andre jeg har , har i de år jeg har haft hende være kulsort hver sommer, men i år blev hun altså brun, så meget at min søster ikke kunne kende hende .

Så jo solen har bestemt sin indflydelse.

Hilsen Mig

Libra-Design.Dk

Hvis du selv vil udsmykke dine Trenser.

HiPro.Dk

Kvalitets Hestefoder.

A1link.DK

Overvågning.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider