|
|
| Oldenborghingst til denne hoppe |
|
|
kære Oldenborgfolk Nu ved jeg jo der er nogle rigtig rutineret Oldenborgavlere herinde og jeg håber i vil komme med inspiration og gode råd i forhold til min kommende avl. Hvis alt går vel skal denne hoppe være stamhoppen til min oldenborgavl. Hun er efter Union Jack og har Præstegårdens Herold til morfar. Hun er 8 år, men endnu ikke kåret. Hun skal stilles i 2011, så har ingen tal på hendes styrker og svagheder. Hun er 75% Oldenborg, 164 cm.   Hvis i er uenige med mine antagelser er det helt ok. Vigtigst for mig er holdbarhed og temperament. Hendes styrker er: Masser udtryk God hals/nakke Super temperament Svagheder: Bedre fundament ønskes Bedre gang (har jeg hørt, har endnu ikke set hende bevæge sig) I første omgang vil jeg meget gerne lave en ridehest til mig selv. Evt. hoppeføl skal blive hos os, mens hingste/vallakker skal tilrides og sælges. Mine vigtigste værdier er en alsidig hest med god holdbarhed og godt temperament, gerne med en flot udstråling samt god bevægelse. Hele afstamningen kan ses her:  For god ordens skyld skal det lige siges at hesten endnu ikke er min, men jeg har hende stående og arbejder på at købe hende i nærmeste fremtid. Hvad er jeres forslag? Vi bor på sydsjælland, og vil gerne bruge en billig løsning første gang indtil vi ved hun er kåret og kan avles på, dog skal føllet være iorden, altså en hingst der passer på hende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tillykke med hende. |
|
|
Dejlig dame,- du der har i kikkerten.... Jamen jeg ville da køre damen til Falster. Der står da to dejlige drenge. Hubertus Alstrup og Smedegårdens Mercer.
Saxpos Oxygen sælges 100% oldenborg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| også min første tanke |
|
|
*hi hi* Faktisk så har jeg lige snakke med Jane, ang. Hubertus Alstrup. Hvordan er temperamentet på Smedegårdens Mercer? - har mødt ham til nogle stævner og umiddelbart virker han... ømm .. noget varm og hingstet på en meget frembrusende måde. Men ville det også være et godt match? For det er nemmeste og billigst at bruge Hubertus -men hvad er jeres mening, er han også et godt match til hende?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hubertus |
|
|
er et udemærket valg, han er en smuk og velgående dreng, med en god afstamning, og super temperament, men Mercer er også en rigtig flot og dejligt gående hest, som rent udstrålings mæssigt nok efter min smag er flottere end Hubertus, jeg har dog også set ham opføre sig knap så høfligt og afbalanceret, som jeg ellers helst vil se en hingst,bla på roskilde dyrskue, men jeg har hørt at det ikke er så meget et temperaments spørgsmål hos hingsten, men der i mod et spørgsmål om mangelfuld opdragelse af ham, jeg ved dog ikke om det passer. Det er vel sådan med avl, at man selvfølgelig skal forsøge at finde en hingst der passer til hoppen og som så vidt muligt udligner nogen af hoppens eventuelle mangler, men garantier findes ikke, to verdensklasse heste gir ikke nødvendigvis et verdensklasse føl, så hvis du syns om Hubertus, og du mener at passer til din hoppe, og det oven i købet, rent praktisk er nemt, så er det da bare med at få bestilt bedækning ved ham. Har du tjekket de to hingstes bedømmelser fra kåring og materiale prøve? og samlignet med dine ønsker og prioriteter? Måske kan du også finde nogen afkom efter dem? Held og lykke med projektet.
En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest. "Buger" forever Blå Brava
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hubertus |
|
|
er et udemærket valg, han er en smuk og velgående dreng, med en god afstamning, og super temperament, men Mercer er også en rigtig flot og dejligt gående hest, som rent udstrålings mæssigt nok efter min smag er flottere end Hubertus, jeg har dog også set ham opføre sig knap så høfligt og afbalanceret, som jeg ellers helst vil se en hingst,bla på roskilde dyrskue, men jeg har hørt at det ikke er så meget et temperaments spørgsmål hos hingsten, men der i mod et spørgsmål om mangelfuld opdragelse af ham, jeg ved dog ikke om det passer. Det er vel sådan med avl, at man selvfølgelig skal forsøge at finde en hingst der passer til hoppen og som så vidt muligt udligner nogen af hoppens eventuelle mangler, men garantier findes ikke, to verdensklasse heste gir ikke nødvendigvis et verdensklasse føl, så hvis du syns om Hubertus, og du mener at passer til din hoppe, og det oven i købet, rent praktisk er nemt, så er det da bare med at få bestilt bedækning ved ham. Har du tjekket de to hingstes bedømmelser fra kåring og materiale prøve? og samlignet med dine ønsker og prioriteter? Måske kan du også finde nogen afkom efter dem? Held og lykke med projektet.
En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest. "Buger" forever Blå Brava
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bud på bedste match |
|
|
Jeg vil meget gerne hører jeres bud på et rigtig spændende match med min hoppe. Hvis di frit skulle vælge en hingst til hende - hvem ville det så være og hvorfor?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bum bum |
|
|
Nå nu du bor på Sjælland og vil have noget med godt temperament på din hoppe ville mit bud bestemt være Sonny Boy Højbogård. Den scorede ret høje karakterer for temperament til sin materialeprøve (9 eller 10 point). Der får du bestemt også udstråling med. Held og lykke med det. Er spændt på at se en lille kommende følle af din (næsten din) fine hoppe. MVH Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567890 |
|
|
Hvad med Tarzan af kloster? Dejlig hingst, god gang, avler et fantastisk temperament!!! Link til hjemmesiden: http://www.bahlhors.dk/index2.php
Vh Pernille Lykkelige ejer af *Skovbakkens Avalon* & kattene Dina & Kailey. R.I.P Dear Tana C. My Soulmate!!! Klik: *Stald Royal* = Eller se min Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blå *Brava* |
|
|
Og hvor har du så hørt det ????
Saxpos Oxygen sælges 100% oldenborg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville anbefale.... |
|
|
Unions Big Ben...men ups det går jo ikke, da din og Big Ben er halvsøskende  Jeg er ikke Oldenborgavler, men har et godt øje til Big Ben og kunne godt finde på at bruge ham til min DV hoppe, for at dyrke det gode temperement og så har han også vist sit værd i ridesporten  vh Karina
1 boks og 1 værelse ledigt i Frederikshåb, mellem Billund og Egtved 61 70 97 82/75828473 Mvh karina og Tom
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg.... |
|
|
jeg ville vælge kirsebærgårdens joker til hende. Jeg har fået en lækker dame ud af det. Du kan se mor og datter på min profil, hvis det er.
Der er noget ved hestens ydre, der er godt for menneskets indre Gratis shetter-hingste plag, til godt hjem! Djursland. Skriv pb for info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nye muligheder |
|
|
Helt fantatiske muligheder har åbnet sig. Jeg vil derfor gerne hører om jeres erfaring omkring inseminering kontra naturlig bedækning? Overvejer nemlig inseminering, og muligheden byder sig med disse hingste:      Samt Nautilus e. Nando Se bort fra hvad jeg kunne ønske mig. Hvis man skulle lave en spændende avlshoppe eller ridehest - hvilken kombination ville så være mest interessant? og hvorfor? Skal se om jeg kan få taget nogle billeder af hoppen snart - så i kan sammenligne. Selv er jeg meget til Eminenz, mindes jeg har hørt godt om hans afkom. Modelmæssigt kan jeg personligt godt lide Findus B, men jeg er også til de lidt mere stor og robuste oldenborgheste, men hvad er det der sælger?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| oxalia |
|
|
jeg så Mercer opføre sig rigtig dårligt og meget hingstet på den ufede måde, for et par år siden på roskilde dyrskue og overhørte nogen af folkene omkring oldenborgheste "forsvare" hingstens dårlige opførsel med, et opdragelses problem, det skal lige siges at Mercer var super smuk og flot gående, men ret dårligt fremvist og uopdragen efter min menig, han var den enste hest i oldenborg flokken, som opføret sig sådan. jeg tænker dog, at det ikke skal komme hingsten til skade, at han er lidt kæk, derfor behøver han jo ikke give "dårligt" temeperament videre, hvis det bare er fordi han ikke har fået den rigtige "besked" på hvordan man opføre sig når man er i byen. syns i øvrigt at, det at anbefale valget af den "perfekte" hingst er næsten umuligt, for det kræver stort kendskab til hoppen og ligeledes kendskab til hvordan han avler på forskellige tyber af hopper, og samtidig er det vist også for en stor del, en smags og tillids sag, hvilken hingst man vælger og selv om man gør sig umage med at vælge, er føllet altid et produkt af en kombination af to individuelle individers gerner, hvor mange forskellige udfald er muligheder for bla farver, bevægelse,størrelse og temperament. Ligesom det miljø hoppen bor og foler i også har virkelig stor betydning, så alt kan i virkeligheden ske. endnu engang held og lykke med projektet, lad os vide hvordan det går.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| perfekt er vel heller ikke nødvendigt |
|
|
Her går vi skam ikke nødvendigvis efter det perfekte, men jeg elsker at hører andres mening samt erfaringer. Idag fik vi taget lidt billeder af damen, dog i sneen så benene kan ikke helt ses     Vi så hende også bevæge sig lidt, og det gør hun fint. Glæder mig til at vi kan se hende på en god bund. Hun er helt kanon i hovedet - lidt varm men meget fornuftig. Og så er hun i lidt for god stand - men hun har jo været skadet så er slet ikke i form. Hun bliver sat i arbejde når vi ved hvad røntgenbillederne siger - og hun er sat på kur. Hvad syntes i? Skal måske lige opdatere at hun er 75% Oldenborg efter Union Jack - Præstegårdens Herold
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Gitte. |
|
|
Personligt syntes jeg du skal prøve dig frem. Der er ingen facit liste på hvordan afkommet bliver efter hoppe og hingst. Som du jo selv ved, så har jeg prøvet lidt af hvert af hingste, til min Urprinz hoppe. Jeg valgte Rams. Jr da han jo var forædlet, også ikke for en kraftig hingst (50%), men alligvel var Micado jo lidt den robuste ende. Så er der jo Mica som er efter Lajos K, som også var 50%, og der syntes jeg har fået oldenborg præget samt, en god gang i alle 3 gangarter og så er hun ikke robust som sin mor eks. er. - det skal siges at, på hele mor siden er det 100% afstamning. Så har vi prøvet Lami Søndervang (Malou). Jeg tror hvis ikke Malou havde haft nyreslag, så har Malou været mere elegant og ædel bygget. Hun har ganske vist en rummelig trav og fin galop, men hun bliver ikke særlig stor. Hun har et kønt hoved, men bliver en smule robust (som jeg kalder det) Så er der jo rosinen i pølseenden, Mickey...min lille charmetrold. Jeg må ærlig indrømme jeg er lidt stolt over ham. Han er selvfølgelig i vækst, men han bliver en høj og ædel oldenborger. (jeg målte ham for 2 dage siden, 147 i forpart og 151 i bagpart..fnis ) Jeg er syntes han er faldet godt ud og hans gang er jo bestemt heller ikke dårlig, faktisk så er han den afkommene som har vidst sig bedst som føl. Somsagt så syntes jeg du skal prøve dig frem. Selvom hingsten eks. har ry for at lave gode afkom, så er det jo ikke sikkert din hoppe passer til ham. Og omvendt, er også noget jeg har tænkt tit over. Det kan godt være at, der findes hoppe der er kåret højt, men er de så sunde og raske i deres led og lemmer? Jeg forventer ikke Mica bliver kåret højt, men er der noget jeg ved, der ikke kan tages fra hende, så er det at hun sund og rask i hendes ryg og lemmer. Og det er værd at tælle med. Fortsat godt nytår og held og lykke med hingste valg. ps. har lige et sidespørgsmål til dig, lidt underligt, men nu kan jeg lige så godt høre dig ad. Jeg har kig på et Nikon d60, er det helt skidt at købe. Mvh. Lotte
Hingsteføl sælges eft. Nando/Urprinz, 2 års hoppeplag eft. Lami Søndervang/Urprinz sælges - se mere på www.staldmiller.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vil gerne forsøge |
|
|
Hej Lotte Tak for dit svar - Det er rigtigt, jeg må prøve mig frem. Men, når det så er sagt så kan man lade være med at lave de dårligste match først. Jeg er af den overbevisning at man kan komme langt med viden om linierne tilbage samt hvordan de enkelte hingstes afkom viser sig. Det er ingen sikkerhed, men kan guide en inden man forsøger sig hovedløst. Du har jo også haft en grund til at vælge som du har - det ved jeg  Ang. kameraet så er jeg kun kendt i Canon, desværre. Godt nytår til dig også - og Micado var helt perfekt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| selvom man |
|
|
forsøger sig med linierne i stamtavlerne, syntes jeg stadig der kan være forskelle. Ligesom der er en der skriver, kan man ikke lave den perfekte hest. Men jeg syntes også det er vigtigt at inden man begynder at avle, ( og jeg ved der er nogen der ikke helt holder med mig ) at hesten er sund og rask i kadaveret. En sund og rask ryg, lemmer, ingen hovproblemer har. Jeg har selv prøvet at have en hoppe der havde forbenet dragtbrusk i en meget mild grad, men det var altså ikke så nemt at sælge hendes eneste afkom efter hende. Hun er idag på Sjælland, hos en familie der er super glad for hende. Ligeledes kan jeg sige at, det er heller ikke nemt at sælge en hoppe, som har haft nyreslag som føl, trods det at hun ingen mén har af det, altså sund og rask. Der visse ting man ikke kan gardere sig imod, men jeg syntes hvis hestene har benstillings fejl og andre ting, så vil jeg ikke avle på hesten. Med den købelov man har idag, er det faktisk køber der er bedre stillet end sælger. Så man kan sige at, fundamentet er vigtigt at kigge på. Og som du spurgte i en anden tråd, som var omkring spat var mere hyppige ved olderne end andre heste, så har fodring alt at sige i hesteholdet. Der er jo nogen der sparer på fodret og så tror at de kan forlange en jet-jager for deres heste, selvom far eller mor har gode resultater i sport. Det er jo lidt uhørt, når der er nogle der går i det med liv og sjæl med fodringen (indrømmer gerne jeg er en af dem).
Hingsteføl sælges eft. Nando/Urprinz, 2 års hoppeplag eft. Lami Søndervang/Urprinz sælges - se mere på www.staldmiller.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| interiør og eksteriør |
|
|
Jeg ønsker selvfølgelig et sundt og stærkt eksteriør, men for mig er også interiøret vigtigt. Et fornuftigt hoved, cool men levende, arbejdsvillig og rolig er også noget jeg vægter højt. Ville gerne sige at jeg kun avlede til mig selv, men ved også at vil man avle mere end 1 føl, så skal der på et tidspunkt også sælges nogen. Det vil jeg da også gerne. Derfor laver jeg som udgangspunkt heste jeg selv ønsker - men som andre helt sikkert også kan få glæde af. Derfor er det altid spændende hvem der ville vælge hvilke hingste?.. Det giver et billede af hvad andre ville prøve. Personligt er jeg mest til en Valesco-følle først. Så kan jeg danne mig et billede af hvordan de avler sammen, og så er jeg mest til de renstammede. En kombination med Daylight vil sikkert blive en fantatisk springer, men er ikke det jeg ønsker i første omgang.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| avl..... |
|
|
Jeg plejer at sige at, det man vælger, det skulle man jo også selv gerne kunne arbejde med, eks. ride osv. Angående Valesco, tror jeg bestemt ikke du går fejl af ham. Det kan da godt være han er brun osv, men han jo en fin hingst. Og de afkom jeg har set af ham, ser de rigtig fine ude. Daylight tror jeg der skal en stærk hoppe til i ekstriøret. En som slår godt igennem, uanset hvem man parre sammen med hende. Ingen tvilv om Daylight er en køn hingst, men gangmæssigt syntes jeg ikke han er så stærk inu. Det kan være det kommer når han er blevet ældre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Med hoved eller hjerte |
|
|
Peter syntes jeg skal vælge med hjertet med det første føl. Så beslutningen er taget - vi prøver med Daylight først. Nu kan jeg bare slet ikke vente til hun skal ifoles... pyha der er lang tid til... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| avls valg |
|
|
har fulgt lidt med på tråden her har selv en Eminenz hoppe på 3 år som stod fløj til eliteskuet med 23 point og bronzemedalje sidste år så jo hans afkom har gjort det godt så det er da en mulighed også af se på ham nu hvor der er fra støvringhingstedepot du skal have fra men Daylight er heller ikke et dårligt valg har tænkt på ham til min hoppe hilsen brian
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
Hej Gitte Det er en dejlig hoppe du har købt. Hende har jeg selv haft kig på tidligere. Jeg har været på hjemmesiden og se dine nye billeder af hende. Hun minder meget om min Urd, syntes jeg. Hun har samme rare blik. Jeg er glad for at du vælger Daylight. Vi køre vores nye hoppe til Daylight - jeg er nemlig, som du, helt skudt i ham og jeg glæder mig rigtig meget til at nyde ham i Middelfart. Det bliver spændende at se 3 føl på HN efter Daylight næste år. Det føl jeg har haft mest med at gøre efter ham er helt fantastisk.. Han kan ses her: www.stald-noir.dk/Zejr/index.html Han er solgt til hingsteholder og vil formentlig blive stilt til kåring. Niels har ligeledes også købt et føl efter Daylight, som også bliver stillet. MVH Helena
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|