Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Svaber test
Forfatter: 
Dato:  16-12-2010 11:35

Hvad er det

Har funget en hingst til min hoppe og der skal hun møde med en ren svabertest, hvad er det og hvornår skal den tages ? skal jeg vente til jeg kan se hun er i brunst, eller kommer hun det af at komme til hingst ?

ja undskyld alle mine spørgsmål men det er første gang

Alice

0
0
Svar på denne tråd

En "garanti"
Forfatter: 
Dato:  16-12-2010 12:55

En svabertest/prøve tages af dyrlægen, når hoppen er i brunst. Testen sendes ind til et laboratorium og bliver undersøgt for om hoppen har urenheder i børen ("underlivet")

Det gøres normalt på hopper, som tidligere er blevet bedækket uden at få føl,kastet foster, haft vanskelig fødsel evt. med tilbageholdt efterbyrd eller hopper, som har sprunget et eller flere år over med at få føl.

Man ønsker selvfølgelig at bedække hopper uden urenheder, dels for at beskytte mod smitte, dels for at sikre en så optimal situation, som muligt, da en uren hoppe ofte ar vanskelig at få i fol.

Man kan sige, at det er en slags garanti for begge parter. (der er selvfølgelig hopper, som IKKE kan blive drægtige, selv om der øjensynligt ikke er noget i vejen)

Venlig hilsen Lena

0
0
Svar på denne tråd

når det er sagt
Forfatter: 
Dato:  17-12-2010 22:55

Når det er sagt, så vil jeg tilføje at svaberprøver er noget af det dårligste diagnostiske værktøj der findes. En svaber er en rigtig dårlig testform til at finde ud af endometriets tilstand.

Svaberen dyrkes normalt på klinikken (selvfølgelig i varmeskab), det kræver ikke ret meget, og ville kunne gøres hos næsten alle dyrlæger.

Man siger at vil man gerne ha' en negativ test, så tager man en svaber, vil man gerne se en positiv tager man en biopsi ;-)

Om end Lenas forklaring er korrekt, er den efterhånden også ved at være forældet. Tilbageholdt efterbyrd behøver absolut ikke betyde større chancer for urene hopper. Hvis ellers dyrlægerne gad behandle en tilbageholdt efterbyrd som de burde, så var det i de færreste tilfælde nødvendigt at pille i hopperne.

Med andre ord, så synes jeg det at forlange svaberprøver er noget af en falsk tryghed for begge parter.

Fotografering, webdesign og grafiske løsninger

www.ad-edition.dk

0
0
Svar på denne tråd

hmm....
Forfatter: 
Dato:  18-12-2010 09:29

Er der nogen dyrlæger som ikke smider en børstav ind efter tilbageholdt efterbyrd? Faktisk bliver de fleste hopper urene fordi de går på fold med vallakker som har lidt svært ved at acceptere deres kønsstatus :) Det er derfor man også kan tage af de helt unge hopper...

Undskyld jeg lige bruger din tråd!

Venlig hilsen Sofie

Stud. Med. Vet.

Atlas Stengaard årets hingst 2006

Så har Atlas debuteret på landsplan, se mere på

http://www.stengaard-haslev.dk

kvalitetsponyer til avl og sport til salg

0
0
Svar på denne tråd

Sofie....
Forfatter: 
Dato:  18-12-2010 09:55

Ja der er dyrlæger som slet ikke bruger børstave, og slet ikke piller i hopperne ;-). Desværre hører de til få-tallet. Men de burde vide at den korrekte behandling er flere omgange oxytocin, indtil den går af sig selv. Men det er der desværre ikke ret mange dyrlæger der gider stå og vente på, eller gide kører frem og tilbage efter. Men det er 10 x bedre for hoppen, og med den rette behandling vil jeg vove den påstand at 9 ud af 10 hopper ikke behøver at blive rodet i, og dermed ikke bliver urene. Nu har jeg efterhånden set det gjort med succes på nogle stykker, som ellers plejede år efter år at få fjernet deres efterbyrd, med vold og magt, og derefter være smæk-urene. PÅ TRODS af indlagte børstave.

Fotografering, webdesign og grafiske løsninger

www.ad-edition.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider