Hej, Sidste år gik vi igang med vores lidt før jul. Der blev han klippet, fik dækken på og blev sat i arbejde. Han blev longeret ca hver anden dag, blev skridtet for hånd ca 30-60 min frisk frem inden eller efter longering (både fordi skridt opbygger, men også for at lære dem at gå i 'kårings-mode'). Derude over blev han løssprunget ca 3 gange på 2 uger. Det kan være en god idé at gå sammen med andre, så de lærer at kunne gå både foran og bagved, vores trykkede sig ihvertfald rigtig meget for de andre ved kåringen, så den slags træning kunne han godt have brugt.
Sørg for at han får diverse fodder, så han er tændt og fremstår flot blank- dommerne vil gerne se hingstepræg, og det betyder at han skal fremstå muskuløs, vågen og med en smule attitude. Men pas endelig på han ikke bliver for fed, så han kommer til at fremstå umarkeret, så hellere at man kan se de sidste par ribben.
Derudover ville jeg arbejde med ham løs i ridehuset, så han ved hvordan man bevæger sig rundt om piskeførere osv. Træn også selve mønstringen, så han kender stop og start signalerne.
Mht dem der skal vises under rytter, her kræves der ca det samme som der gør ved championaterne mht samlingsgrad og uddannelses nivea. Dvs er han kun 4 skal han gå nogenlunde stabilt i alle 3 gangarter, og han skal gå frem i et frisk tempo.
Tja, det var de tips jeg lige kunne komme i tanke om, jeg håber at du kan bruge noget af det. Og så glæder jeg mig til at se din hingst til kåring