Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Værd at avle på?
Forfatter: 
Dato:  20-04-2004 21:57
Jeg har en oldenborghoppe som jeg overvejer at sætte i fol. Hun er kalknæet på begge forben. Dyrlægen sagde ved handelstjekket at det ikke havde nogen betydning, for hendes fremtidige brug. Nu har hun for en mdr. siden fået konstateret slidgigt i begge forknæ. Dyrlægen mente ikke at det kunne være kommet pga. hendes benstilling, men pga. af en skade hun fik på bagbenet året før. Skaden gjorde at hun aflastede bagbenene og derfor havde fået slidgigt. Det var også værst i det ene forben.

Mit spørgsmål er så om I synes jeg skal avle på min hoppe eller ej? Føllet er udelukkende til hjemmebrug!

Kom med jeres meninger...
Venlig Hilsen Lisette

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  20-04-2004 23:54
Hvis du kan finde en hingst med et godt sæt ben, og som på ingen måde antyder at have samme ben-fejl som din hoppe - husk også at tjekke hans forfædre i et par led tilbage, de skal også være fri af denne skavank - ja, så tror jeg sagtens du kan få et sundt føl på din hoppe.
0
0
Svar på denne tråd

Check hoppens forældre
Forfatter: 
Dato:  21-04-2004 08:30
og om muligt bedsteforældre...

Hvis de allesammen har fine ben er det nok en engangsforteelse. Menhar de samme eller andre tydelige benproblemer skal du nok lade være.

Og ja, vælg en hingst med 100% god benstamme og som laver føl med perfekte ben.

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

Hej Lisette.
Forfatter: 
Dato:  22-04-2004 08:22
Hvis det var mig som havde en hoppe med de problemmer, vil jeg nok overveje hvor mange føl jeg havde tænkt mig at hun skulle have.
For selvom de jo selvfølgelig bare går, når de venter føl, så er det jo en tung vægt de efterhånden kommer op på. Og så vil belastningen af ben jo være mere end den plejer at være.
Hvis hoppen ikke er overvægtig og ellers sund og rask, vil jeg i første omgang se om hun kan holde til at få føl, ved at du prøver den her gang. Går det godt og hoppen ikke har problemer med at gå, og er ikke overvægtig, så kan du roligt lægge måske 1-2 føl mere i hende.
Så det jeg vil kigge efter, inden jeg lægger hende i fol, er at se på hvordan hun egentlig har med at gå. Er hun besværet, eller går hun fint. Gør hun det sidste vil jeg prøve at lægge et føl i hende.
Hvis hun gør det første, vil jeg ikke gøre det. For som jeg skrev først, vil belastningen jo være mere når den er i fol.
Med hensyn til valg af hingst, kan du ligeså godt vælge en hingst som er sund og rask på alle 4 ben.
Dvs. den har en normal benstilling. Har en god gang osv.
Held og lykke med det.
Mvh. Lotte.
"Oldenborg heste kan og vil"""Dejlig Oldenborg vallak sælges
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider