|
|
| Fodring af avlsdyr |
|
|
Jeg ved godt emnet har været oppe mange gange, og det også til tider er noget ømtåligt  Men jeg har lige sidet og kigget på lidt andre fodermærker, som tilbyder produkter til avlshopper, plage og føl. Mange af dem jeg kommer ind på, der skal de knagme have meget, ved meget mener jeg over 2 kg om dagen. Af andre mærker, altså af dem jeg ikke selv i forvejen bruger, fandt jeg lige Brogaardens tilbud mest attraktiv, og jeg mener ikke Suregrow. Kald mig mærkelig, men lige den falder ikke i min smag. Jeg mener Stud Balancer, samt Fase I og II, samt et andet produkt de havde til føl (kan ikke lige huske navnet nu). Er der nogen af Jer, der har prøvet ovenstående, og hvad er jeres erfaringer med dem ?? Her snakker jeg både røngentmæssigt og kan hestene lide det, etc ?? Annette
Sælges: Clintord I/Linaro/Caletto/Calypso II, St 3030. Salg af HorseLux, Marstall, Myoplast/Myo+, TRM Ausgewählte Hengste 08/09 sælges, da jeg åbenbart har købt 2. Helt ny www.stutteri-taldorf.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Vi brugte fase I og II i starten, men måtte stoppe da det ikke længere blev forhandlet hos Land og Fritid hvor jeg køber foder. Der er ikke rgt på vores, så jeg ved ikke hvad de gemmer på, de har dog ALDRIG været halte eller på anden vis syg, ikke så meget som en gang kolik har vi haft i stalden de 6 år jeg har haft hest hos svigerfar. De ville rigtig gerne spise det, det ser også rigtig lækkert ud og min kæreste og svigerfar som begge er landmænd, gik og lugtede til det hele tiden for det lugtede rigtig lækkert. Men ja jeg er meget enig med dig i at de ofte skal have kæmpe mængder og der kan jeg simpelthen ikke klemme i min hoppe de sidste mdr, hun spiser en lille portion og så går hun over til sit wrap. Vi bruger derfor tilskudsfoder fra TM i år, det er nyt, men hestene elsker det. Jeg bruger Hors Balance til plagene og hoppen skal ha det senere.
Rideheste sælges eller lånes ud i nærheden (6200), se præsentation. Købes: Proff. Choice mørkeblå til forben og bagben, evt. med klokker, pæn stand.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Suregrow.. |
|
|
Annette, lidt nysgerrig efter at vide hvorfor suregrow ikke tiltaler dig? Bruger det selv til både føl, plag og avlshopper...
Til salg: Hoppeføl efter Tailormade Lancelot- Crelido - Limaro Hoppe 1 år efter Blue Hors Doolittle - Crelido - Limaro
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fase II |
|
|
Har haft en opstalder der fik fase II. Et müsli produkt, hvor den skulle have en forholdsvis stor mængde for at være dækket ind, og den tog ca dobbelt så lang tid om at spise sit foder (og den spiste ikke langsomt) som mine tog. Sikkert et godt foder, og hesten spiste med velbehag, men jeg er typen der helst undgår müslier (det er jo nok en smagssag). Det eneste jeg ellers ved om hesten er at den har døjet med hovbenet (mener det var den knogle).
Beklager taste og stavefejl www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Udlånes: Hoppemaver, har både DV/hann, FR og WM Har også ungdyr tilsalg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bruger Stud Balancer. |
|
|
Jeg sælger jo d&h produkter, og har også selv rigtig gode erfaringer med det, de første par år brugte jeg Mare & Youngstock (Fase II), men jeg syntes også de skulle havde for meget i forhold til deres huld (de blev for fede). De sidste to år har jeg brugt Suregrow og Stud balance, det fungere super godt, og så er det en relativ billig måde at fodre på. De første 3 heste jeg har haft i røgent har alle været uden nogen anmærkninger.
En rigtig hest er en Trakehner! www.stutteri-selsoe.dk Venter i 2011: Kancún / EH. Sixtus / EH. Tivano Kancún / EH. Connery / Herzkönig EH. Sixtus / Kostolany / Pidroneur Fly Society xx / Adenauer / Ibikus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 0ïth90u6h98u6h98 |
|
|
Har valgt at fortsætte med deres sædvagelige foder og så bare give tilskud i form af Blue horse Mega start. Nemt og let:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fuldfoder |
| Forfatter:  |
JLH ♥Wannamus♥ |
| Dato:  |
30-11-2010 22:23 |
|
aldrig noget min hoppe har prøvet; for nuværende får hun 3 dl hel havre om morgenen og 2 dl om aftenen og et par håndfulde lucerne iblandet vitaminer travo P. Helsæd på folden. Wrap hø i boksen. Vitamin/mineral rationen bliver sat op når hun går ind i de sidste 3 måneder af drægtigheden, men det er nok begrænset hvor meget krybbefoderet bliver sat op.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg blander selv |
|
|
efter foderplaner lavet af en agronom.. det går fint for 3 ud af 4.. men den 4. måtte jeg simpelthen lave helt om.. hun blev gangske enkelt for FED selvom foderplanen var lavet ud fra hun i forvejen var ved godt huld.. men mine bliver fodret ganske enkelt.. hø/wrap, travo sport, tørgær, soyskrå, roepiller og lucerne.. hende den fede kan slet ikke få andet end en lille håndfuld roepiller, ellers vil hun trille, men heldigvis spiser hun trods alt gladeligt tørgæren som jeg holder på den fulde mængde, soyaskrå er også skåret ned til næsten ingen ting.. ..
Super ridelig og ukompliceret 9 års RDS dressurhoppe sælges Super enghø i minibig sælges pris 300kr pr. stk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Regulator Complete |
|
|
Hej Annette Jeg fodrer med Regulator complete på 6. år. Regulator indeholder bla. vit/min. hvidløg, diverse urter og biotin. Derudover inderholder det INTET sukker. Min fede avlshoppe får kun det at spise samt gulerødder og vrap. Mine plage får så lidt korn ved siden af, afhængig af huld. Store varmblodsheste er dækket ind ved 450-500 g. om dagen. Jeg har haft 5-6 heste i rgn. De har alle været rene. Jeg fodrer dog også med RC om sommeren, hvilket dyrlæge Bollerup har nævnt, kan have en sammenhæng.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg fodrer mine plage med PAVO Grow. Der skal de ikke over 2 kg. pr dag. De ser fantastiske ud, både huld og pels.
WWW.ELBKGAARD.DK Højvangs Lumina, A'moon, Roma Nova Elbækgaards Amadeus TIL SALG. Mor til Mie d. 9/3-2010 WRAP MED FODERANALYSE SÆLGES
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fodring |
|
|
Tak alle sammen, I har givet mig lidt at tænke over  DVK, jeg er bare ikke til pillefoder, derfor  Det er rigtig godt, hvis man har foderautomater og kan give mange små potioner, men skal man fodre to eller tre gange om dagen, så er jeg bare til musli med lucerne. Har set heste der simpelthen spiser for hurtigt, når det kun er pille foder. Pavo, det er også piller, ikke ?? Annette
Sælges: Clintord I/Linaro/Caletto/Calypso II, St 3030. Salg af HorseLux, Marstall, Myoplast/Myo+, TRM Ausgewählte Hengste 08/09 sælges, da jeg åbenbart har købt 2. Helt ny www.stutteri-taldorf.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jo - PAVO er piller. Jeg giver lidt PAVO Daily Plus (Lucerne) oveni pillerne, så spiser de ikke så hurtigt. Jeg har en plag, som tror det gælder om at være først færdig også nemlig. Jeg tror altså det kommer meget an på hvad man giver pillerne sammen med.. Lucerne er jo altid godt til at forlænge tyggetiden, og jeg bruger det til næsten alle mine..
WWW.ELBKGAARD.DK Højvangs Lumina, A'moon, Roma Nova Elbækgaards Amadeus TIL SALG. Mor til Mie d. 9/3-2010 WRAP MED FODERANALYSE SÆLGES
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Suregrow.. |
|
|
Annette, nu får mine også andet end suregrow i krybben... De får valset havre, lucerne og olie. Og kan jeg få fat i gode gulerødder ryger der også nogle af dem med..krybben er fyldt og masser af tyggetid.. Jeg følger simpelthen foderanvisningen fra Brogaarden. Kan godt lide at jeg selv kan regulere på havren. Det ville jeg ikke kunne med et mûsli foder... Kan da godt se det ser mere lækker ud, men jeg har en kræsen dame blandt mine og hun spiser gerne..
Til salg: Hoppeføl efter Tailormade Lancelot- Crelido - Limaro Hoppe 1 år efter Blue Hors Doolittle - Crelido - Limaro
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har i godt 3 år fodret med stud balance og lucerne til DV hoppe og plage. Og er meget tilfreds - Det er det billigste jeg endnu har fodret (også billigere end fase 1 og 2, da de skal have en del mere af det både for at være dækket ind, men også for at holde huld). De 4 'føl' jeg har fodret op på det er alle rene i røntgen (som hhv. en 3års og 2 2 års. og en 1års) Føllene fra i år bliver selvfølgelig først tjekket næste år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fodring |
|
|
DVK, selvfølgelig kan du regulerer med havre, når du bruger müsli produkter. Fordi et foder er müsli, er det jo ikke ens betydende med det er et fuldfoder. Zucht og Young-Star, og det er Stud Balance også, lavet til at man kan suplerer. Nu vælger jeg at suplerer med fiberpiller istedet for havre, og så vil det bliver piller med piller, samt lucerne. Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Uha Annette jeg er lige i en anden tråd blevet belært om at der ikke er noget der hedder fuldfoder, det er kun hos kvæg... I min verden findes fuldfoder nu stadig hos heste... Men jeg gør nemlig præcis som sig, bruger et tilskudsfoder så jeg kan give andet ved siden af ved behov.
Rideheste sælges eller lånes ud i nærheden (6200), se præsentation. Købes: Proff. Choice mørkeblå til forben og bagben, evt. med klokker, pæn stand.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Suregrow... |
|
|
Hermed en illustration der forklarer lidt om mit valg af foder, samt den højere koncentration af kobber der er i suregrow.. Nedenstående er foder forslag til en drægtig hoppe de sidste 3 mdr. på 600 kg. Stud Balancer 2 kg/dag 9,75 kr./kg. ialt pr. dag = 19,50 Lucerne 1-1,5 kg/dag Havre 1,5-2 kg/dag Hø min. 7-8 kg/dag Evt. Olie 1-3 dl/dag Suregrow 1 kg/dag 11,85 kr./kg ialt pr. dag = 11,85 Lucerne 1-1,5 kg/dag Evt. Havre 0,75-1,5 kg/dag Hø min. 8 kg/dag Evt. Olie 1-3 dl/dag Synes tallene taler for sig selv....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| glad bruger |
AD-Edition |
03-12-2010 20:03 |
|
Glad bruger af suregrow. Der findes næppe et mere efterprøvet foder, og at det er piller ser jeg kun som en fordel. Ulempen ved müsli er at ikke alle dele vejer det samme, derfor vil man i bunden af en sæk finde en anden sammesætning end det man gav i toppen af sækken. Med piller får de altid nøjagtig det samme i krybben, og selvfølgelig tildeler vi lucerne, for at forlænge tyggetiden, og forhindre eventuelle forslugne heste i at spise for hurtigt. Det er koncentreret og man får super kvalitet for en relativ lav pris. Hestene ser altid fantastiske ud, og (7-9-13) har vi aldrig kolik m.m. i vores stald. Ydermere er det en fordel at føllet lan lære at nippe til hoppens foder, og så efterfølgende kan fodres med samme foder. Så vænner føllet sig til smagen på en let måde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fodring |
|
|
DVK, nu var det jo ikke økonomien jeg talte om, og hvis jeg har lyst til at betale lidt ekstra, for at have den foder type jeg har det bedst med, så er det vel op til mig ?? Snakke vi økonomi, så var det billigste jo for mig, at få vredet armen rundt på kæresten og sige han skal lave så noget havre, og så give vitaminer, havre, lucerne og hø, men det gør jeg heller ikke. Nu kunne jeg heller aldrig finde på at nøjes med at give 7-8 kg hø/wrap om dagen, og når man giver mere, faktisk dobbelt op, så kan du give mindre i krybben, og stadig sørge for de er dækket ind, eller også kan man tilføje lidt vitaminer og mineraler. Jeg følger ikke slavist foderanvisninger på sække, det gør jeg da heller ikke med Marstall Zucht. AD-Edition, jeg har aldrig i de år jeg har fodret med müsli, og det er altså en del år nu, oplevet at sammensætningen er forskellig i toppen og bunden. Men nu tager jeg også og hælder sækken over i beholder, og inden jeg gør det, der ligger mine sække ned, lige fra de kommer fra fabrikken og indtil de bliver hældt op, så jeg tvivler meget på det sker. Desuden så ved jeg jo heller ikke hvad de spiser på folden hver dag, og nogen dage får de to kg hø/wrap mere end andre, der er forskel på indholdet i den ene ende af wrap balden, end i den anden, etc. Så man kan jo også komme til at gå i for små sko, og være for nøjeregnet med det hele. Jeg ser tingene i det store billed  Man kan også vende den rundt og sige, giver man et halvt mål piller, så kan der hurtigt komme 100 gram mere eller mindre i hver gang, da de jo vejer mere til end müsli. Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| konklusion.. |
|
|
Annette: Vi må jo bare konkludere at vi er forskellige... Jeg aner ikke hvor meget hø / wrap mine får. De har fri adgang både ude og inde... Men jeg er bare overbevist om at suregrow er et godt foder. Det kan deres muslifoder også meget vel være. Jeg har nu heller ikke valgt den billigste løsning med suregrow, mener bare det er et godt foder til de type heste jeg har. Men synes altid det er godt med en konstruktiv debat herinde... Jeg fæstede mig ved at du skrev at du bruger fiberpiller istedet for havre.. Hvilket mærke bruger du?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fodring |
|
|
Selvfølgelig er vi alle forskellige, ellers var der jo ikke så mange varianter på marked Jeg har det sådan, at så længe man holder sig til de "gode" fabrikater, så er det nok hips om haps hvad man bruger, og ja nogen er til piller andre til musli. Jeg bruger HorseLux´s, dem som VJA producerer Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til... |
|
|
til mine nøjsomme hest bruger jeg TM hors balance, med samme protein % som suregrow. Mine kunne ikke lide suregrow - spyttede det ud igen, men dette smager neutralt, og er UDEN korn, hvilket suregrow ikke er. Og de skal have lidt mindre mængde, og så er det meget billigere 
Der er noget ved hestens ydre, der er godt for menneskets indre Gratis shetter-hingste plag, til godt hjem! Djursland. Skriv pb for info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg bruger |
|
|
stud balance til min DSP hingst, da han så skulle være dækket ind med muskelsættende protein og e-amino. Han spiser det med velbehag og ser super godt ud!
http://dphorses.dk RM Caiser. Nykåret DSP hingst e. FS Champion De Luxe/Antario N Ponyer tages i ridning og kommision
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Suregrow |
|
|
Jeg bruger også suregrow til mine plage og er glad for det. Det er nemt at dosere, og de skal have en forholdsvis lille mængde for at være dækket ind. Jeg vil hellere bruge en større mængde grovfoder end kraftfoder. Jeg vil egentlig gerne have at de er hurtigt færdige, da de er bundet op i løsdriften. Så jeg skal stå og holde øje med dem i mens. Ikke at forstå, at de skal forsluge sig, men en lille mængde suregrow kan de hurtigt fortære uden at det bliver kritisk. Så kan de hurtigere komme hen til deres hø, hvor de får så stor en mængde, at de er beskæftiget i lang tid, og jeg skal ikke stå og vente. Tidligere brugte jeg også fasefoderet, også til ridehestene, men måtte droppe det pga, at det ikke kunne bruges i foderautomaterne, som jeg har i boksstalden. Jeg har også prøvet youngstar fra Marstal. Også et godt foder, men skal blandes med en del havre for at kunne løbe gennem automaterne. I går købte jeg dog 2 sække suregrow med betegnelsen Dansk Suregrow. Det lugter altså ikke, som det plejer. Det andet havde en rigtig god æbleagtig duft, de her lugter nærmest at gammelt øl. Jeg blev helt dårlig, da jeg åbnede fodertønden her til morgen. Nogle der ved om det bare er duften, der er anderledes, eller det også gælder indhold og evt. smag?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad så når |
JLH ♥Wannamus♥ |
05-12-2010 18:58 |
|
føllene er født ? Hvad vil I så mene er det optimale ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingen "fuldfoder" her |
|
|
Jeg kommer nok aldirg til at bruge et fuldfoder igen.. mine bliver simpelthen for fede i forhold til er være dækket ordentligt ind.. Her får alle efter individuelle foderplaner: (hopper, hingste og føl/plage) Wrap. Regulator Complete. Lucerne. Fiberpiller. salt. Så er alle dækket ind med de skal have uden hverken at blive for fede eller for tynde, vokser i fint tempo og hingsten holder hul selv i bedækningssæson.
Pura Raza Española http://www.staldrohan.com Basis kåret Skimmel PRE hoppe sælges. Se hjemmeside. Hø net med små masker sælges. se hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tilskud... |
|
|
Jeg har fodret og er gået tilbage til Super müsli plus fra Tjørnehøj. Også et tilskudsfoder i müsliform. Jeg er selv til hænger af müsli i stedet for piller både for tyggetiden og for min egen "smags" skyld. Synes bare müsli må være mere lækkert . jeg er absolut ikke tilhænger af fuldfoder. Dette fordi det indeholder for meget unødig stivelse i form af korn efter min mening. Hvis hesten ikke kan holde huld på tilskudsfoder og stråfoder, så får de fiberpiller fra Horselux. Førhen gav jeg havre, men synes bedre om fiberpillerne. Det skal her siges det er meget få af mine heste der ikke kan holde huld på stråfoder og tilskud. De får det stråfoder der skal til alt svingende mellem 12 og 20 kg. At jeg har valgt super musli plus fra Tjørnehøj er at der er betydelig mindre stivelse i denne og ingen korn i forhold til suregrow. Suregrow er et godt præperat men bryder mig ikke om der er korn i når dette ikke er nødvendigt. Det samme gælder for Fase balance, Fase I og II. Unødvendig tilsat korn efter min mening.  Min føl og plage får det samme som mine avlshopper. Bare forskellige mængder udregnet efter mit foderprogram og hjælp fra Tjørnehøj. Jeg kan godt lide føllene får det samme foder som de tidligt starter med at "stjæle" fra hoppens krybbe . Men sikke en jungel med alt det foder. Der er lige så mange holdninger som der er mennesker. God fornøjelse Annette 
MVH Tina Sælges: Hoppeføl e BH Rosoff/solos Carex/leandro 20000 Hingsteføl e BH Leredo/solos Landtinus/Prismus AA 15000 Hoppeplag 2009 e Zardin/Solos carex 20000 Opstaldning tilbydes 7490. Ridebane m lys mm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fodring |
|
|
Endnu engang tusind tak for Jeres svar Jeg har helt sikkert fået nogen brugbare svar, til at tænke lidt videre over. Det er tydeligt at se at folk har mange forskellige holdninger og meninger om foder, hvilket jo er fint, samt hvilke mærker de fortrækker  Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hippolyt og Pavo |
|
|
Jeg har en der ikke vil have müsli, men som er pjattet med Pavo  Så jeg har både Pavo og St. Hippolyt
Jannie Grafiker | Sydvillegaard Øgårdens Sammie Sam-Sam/May Sherif/Ascot xx Venter 2 føl i 2011 efter Fürst Romancier/BH Don Schufro/Primus AA BH Zack/Wanderer/Matcho AA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|