Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Knogleforandring?fup eller fakta.
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 21:48

Hej alle! Vi er nogle mennesker der diskutere spat og håber på nogen vil/kan bidrage..

Det er jo sådan at det menes det har en arvelig faktore og mange fraråder avl på en hest med denne sygdom! men er der nogen herfra heste-nettet der har gjort det som kan komme med et fakta og hvad hvis det er udefra kommende altså opstået af slag m.m. gives det så videre? For det burde det jo ikke ligesom anden/andre pådragelse af skade/r.

Dette deles af dyrlæge,men hvad siger i?

Hilsen en debat-gruppe:-)

Ps. Vi ønsker svar med begrundelse.

0
0
Svar på denne tråd

spat....
Forfatter: 
Dato:  28-11-2010 15:05

Spat og OCD vidergives i en vis procentdel afhængig af hvor henne leddene det sidder. Mus der er kommet efter et slag eller andet udefrakommende videregives selvfølgelig ikke, da det ikke ligger i generne.

Om man vil avle på et individ der har en arvelig OCD eller spat er der lige så mange meninger om som der er mennersker. Nogel vil absolut slet slet ikke, andre kun hvis hingsten er bærer, andre igen er ikke så bange for det osv osv.

MVH Tina

Sælges:

Hoppeføl e BH Rosoff/solos Carex/leandro 20000

Hingsteføl e BH Leredo/solos Landtinus/Prismus AA 15000

Hoppeplag 2009 e Zardin/Solos carex 20000

Opstaldning tilbydes

7490. Ridebane m lys mm

0
0
Svar på denne tråd

Dejligt du ville skrive.
Forfatter: 
Dato:  29-11-2010 11:04

Jeg giver dig helt ret i din besked, men at nogen muligvis ville bruge en hingst med evt disse problemer ved vi jo, men hvorfor vælge hoppen fra med det samme problem? for hvem siger der er større chance for en hoppe avler det videre end hingsten? Spat kan også opstå af en skade. Kan det så avles videre nej vel? Dette synes at være en grå zone, som vi er nogen der gerne vil have lidt bedre forståelse og kendskab til.

MVH Jeg og de andre..

0
0
Svar på denne tråd

Arveligt
Forfatter: 
Dato:  29-11-2010 13:14

Selvfølgelig kan en pådraget skade ikke vidergives til afkom. Hvis du får et ar efter en skade, så får dine børn jo heller ikke et ar samme sted ;)

0
0
Svar på denne tråd

arvelighed
Forfatter: 
Dato:  29-11-2010 14:43

selvfølgelig kan en skade ikke videre gives gennem avl, men hvis skaden er opstået som følge af en arvelig disponering, kan det jo i høj grad videregives.

Venlig hilsen Sofie

Stud. Med. Vet.

Atlas Stengaard årets hingst 2006

Så har Atlas debuteret på landsplan, se mere på

http://www.stengaard-haslev.dk

kvalitetsponyer til avl og sport til salg

0
0
Svar på denne tråd

Tak for de venlige svar,men......
Forfatter: 
Dato:  29-11-2010 21:00

Nej det jo det vi mener og ved,men spat kan jo også pådrages som skade fx slag og monoton bevægelse/belastning ved at sparke i boksen. Dette burde jo ikke kunne gives videre( hvis der er røngten til at undrestøtte denne konklusion).

Vi ønsker også bare at få den første del besvaret.

Hvorfor der bruges hingste med ocd eller spat,hvis den største del af afkom er negativ, men hvis nogen opdager det på hoppen kassere mange den. Hvorfor? er det bevist hopper har en større procentdel der gives videre til føllet? nej vel.

Vi synes helt sikkert der skal forskes mere i dette,for det vi kan komme frem til er intet vides med sikkerhed.

Alle svar er interessante... Så fyr løs

MVH

0
0
Svar på denne tråd

det kommer
Forfatter: 
Dato:  30-11-2010 12:31

jo an på så meget og i særdeleshed på meninger.. Hvis jeg står med en 2 års med ODC ville jeg aldrig vælge at bruge den i avlen. hoppe eller hingst..

Står jeg med en hest der har haft rene billeder og der ikke er ocd kendt i avlen ved denne hest og den som 9 års udvikler spat så vil jeg da overveje tingende om den skal indgå i avlen..

Ofte har dyrlægerne et ret godt bud på om det er arveligt eller ej.. og var dyrlægen det mindste i tvivl om arvelighed ville jeg ikke bruge den i avlen.. men jeg er også en af de super hysteriske som kræver rene billeder af mine hest (både hopper og hingst) inden de indgår i avlen..

Pura Raza Española

http://www.staldrohan.dk

Basis kåret Skimmel PRE hoppe sælges.

Se hjemmeside.

0
0
Svar på denne tråd

lidt undersøgelse
Forfatter: 
Dato:  30-11-2010 13:49
0
0
Svar på denne tråd

arvelighed af spat
Forfatter: 
Dato:  02-12-2010 19:42

Jeg tror spat er arveligt i den forstand at heste med rette haser, er mere disponeret for lidelsen end andre, og benstillinger er jo arvelige så der er risiko for at føllet også får rette haser og dermed udvikler spat. Visse racer er mere disponeret for spat, hvilket jo så også tyder på at det er arveligt.

Det var bare min mening:)

Mvh Lene

0
0
Svar på denne tråd

Omvendt
Forfatter: 
Dato:  02-12-2010 19:47

Det er IKKE heste med rette haser der er disponerede for spat, det er heste med vinklede haser.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for de venlige svar
Forfatter: 
Dato:  03-12-2010 12:50

Tak for denne lille debat, men til overstående:

Det er en myte ukorrekt benstilling er mere disponerede for spat!

Det lige blevet bevist.

Vi synes også det er klogt at tænke sig om og om det er godt avlsmatriale man har inden man avler. For som vi ser det,så er vi alle nød til at avle på kvalitet, for ingen synes det er fedt at købe noget godt, som senere viser sig at få mus, spat m.m. Ja vi har en masse fine hingste og hopper ude i det danske land, så brug dem.

En opfordring til alle!

Og så burde man forske i forbyggelse.

M.V.H Fra os. God Jul:-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider