|
|
| Milan afkom ...... |
|
|
Jeg har pt. kig på et Milan afkom som en mulig afløser for min nuværende hest, men hun er temmelig nervøst anlagt, og jeg har svært ved at vurdere om det er noget hun med tiden vil lægge fra sig når der bliver opbygget noget tillid, eller om hun fortsat vil have så voldsomt et reaktionsmønster ?!
Rygtet siger jo at Milan afkom generelt er varme, men er det sandt ?
Er der andre der har Milan afkom og kan be eller afkræfte dette?
Hvis der er nogen der har Milan afkom kan I så ikke fortælle lidt om deres temperament, reaktionsmønster m.v. ?
På forhånd tak.
Mvh.
Pia
"A horse can lend it's rider the speed he or she lacks - but the rider who is wise remember it is no more than a loan" "The soul that beholds beauty becomes beautiful"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Generelt |
|
|
Jeg tror nok det er generelt, har hørt det fra flere. Det ligger i generne og er nok svært at ændre.
Vores dyrlæge pjatter med at Milan og Michellino-afkom er dobbelt takst pga. temperamentet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Milanafkom... |
| Forfatter:  |
Christina (Frühmi) |
| Dato:  |
20-04-2004 12:39 |
|
Jeg kender kun en enkelt en af slagsen - den virker faktisk helt fornuftig, taget i betragtning af at den ikke har været så meget i hænder.
He...Charlotte...din dyrlæge har da lidt humoristisk sans, hva'?
Chris, Fjederfoden & GrislingenAlle er vi krummer i livets store kagedåse - undtagen mig, jeg er en lille lækker chokolademarengs - Garfield
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Milan afkom |
|
|
Jeg har selv haft en hingsteplag efter Milan, som var ekstrem rolig, faktisk for rolig. Men han var også lavet på en hoppe med gammelt blod. Ellers kender jeg nogen, som har en tre års og en to års efter ham. De er begge fornuftige, men med gnist og temperament.
Der skal jo også være noget gnist hos hesten at arbejde med. Ungheste med temperament kommer ofte længere end de rolige og bliver bedere rideheste med alderen, Milan er jo selv et eksempel på dette!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Milan afkom |
|
|
Hej Pia
Jeg har selv en 4 års hoppe efter Milan - og jo den ER da vågen. Hun er opmærksom på alt - men dermed også sin rytter og har hun tillid til rytteren,ja så går hun gennem ild og vand.
Men jeg har da også tit været ved at fortvivle over hendes hurtige reaktionsmønster*SS* - men hun er blevet mere fornuftig efter hun er blevet tilredet.
Det skal så også tilføjes at hendes mor også er en hest med temperament.
Og til Charlotte - dyrlæger er der ikke nogen problemer med *SS*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Milan afkom |
|
|
Dem jeg har set (5-10) har været meget fornuftige men vågne og med gnist, men det er jo gnisten man når til tops på, desuden ser en hest med knist også ti gange så smart ud som en stor (kedelig) Holstefant./Hannovafant.
Billeder af en del tyske og danske trakehner top Hingste på min hp.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Janus... |
|
|
Og hvad er det så lige det meste af Milan afstamning består af???? Men du hæfter dig måske kun ved de 31%trakehner blod han har. Ellers har han en del hannoveranerblod og så noget hollandsk køreblod. Så jeg ved sq... ikke hvor spændende det er. Hans far har da produceret en del gode heste, men også en del køremodeller.
Men ellers er jeg da enig med dig, du ser gerne at avlerne ikke udtaler sig om ridning. Jeg på min side ser gerne at rytterne undlader at udtale sig om avl, det har de vist ikke mere forstand på.
De fleste ryttere tror at fordi en hingst er køn, velgående og let ridelig så er det også en god avlshest. Hvis det var sådan, så var avl let. Men det er det desværre ikke.
Hvis trakehnere var så fantastiske rideheste hvorfor ser man så ikke flere i international dressur???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trakehner |
|
|
Jeg sagde intet om at en trakehner var noget fantastisk, jeg udtalte mig om Milan, (som ikke er trakehner), og at en let hest er mere elegant end en tung, det var det hele...
Jeg udtalte mig ej heller om avl men og de temperamentes mæssig egenskaber, på milans afkom.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Milan afkom |
|
|
Jeg har en plag efter milan og min trakehner/hannoveraner hoppe, og han er noget af det sødeste.. Han er ikke nervøs, men kan til tider godt være lidt varm, men han er også meget nem at få ned på jorden igen. Jeg syntes at han er skøn at arbejde med, og ville til hver en tid bruge milan igen..
Du kan se billeder af min plag inde på min præsentation, han hedder mercur, og hans mor er iliana som du også kan se derinde. Hvis du har flere spørgsmål, er du velkommen til at skrive en mail, så svarer jeg med glæde..
Hilsen Fie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå, Charlotte... |
|
|
skal vi tage en tur igen
Ja, jeg er fuldstændig enig med dig i, at bare fordi en hingst er smuk og velgående, er det ikke ens betydende med det er en god avlshingst. men ikke desto mindre vil jeg holde med de andre i, at heste der har nerve, ginst og er "let antændelige" er de heste der kommer længst - hvis rytteren formår at håndtere temperamentet korrekt, og det er nok her vi må sige at os ryttere kommer til kort......
vi er ikke følsomme nok - ganske enkelt. de ovennævnte heste kan ikke klare en rytter, der "roder" rundt og egner sig bestemt ikke til "forsøgsdyr", som mange andre racer, der tålmodig finder sig i de mange rytterfejl.
og gunden til at der ikke er overvældende mange trakehnere i toppen, skyldes dels ovennævnte men også at der jo tords alt ikke er så mange renstammede trakehnere - det er jo et lille forbund.
meeen nogle er der da - fx Münchausen, B.H Hertug, og goe gamle Schwadroneur der er elitehingst i DV, A hest i dressur og bla har 2 guldmedalje døtre, flere avlsgodkente hingste i DV og TAF og er far til flere A hest i dressur.
Eller en hingst som Monteverdi gør det da også meget godt i sporten med bla sejre i Prix st. georges og Intermediere til hingstekåringen 2004, hvor B.H Hertug i øvrigt blev nr 2 eller Kaiser Wilhelm, der har flere placeringer i Grand prix st. george.
Det er da egentlig også væsentligt, at 4 ud af 7 starter i en Prix st. georges i Herning er renstammede trakehnere......
Det er også bemærkelsesværdi at flere af de sidste års fløjhingste i DV har været ren trakehner blod fx Latimer
Jeg synes egentlig trakehner hestene viser sig udmærket i toppen i forhold til forbundet størrelse..... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trakehnere |
|
|
Jamen Andersen, jeg er da også enig i at en dressurhest skal være smuk, udtryksfuld og have "gnist". Men de skal jo også gerne være så de kan arbejdes fornuftigt med. Fx. Michellino har vi da set et utal af gange i Herning, med forskellige beridere på ryggen, men altid med det samme resultat.
Trakehneren er følsom, det har du helt ret i. Spørgsmålet er så bare, er den for følsom??? Hvis ikke almindelige gode ryttere kan få noget fornuftigt ud af dem, ja så er de måske. Hvis ikke topryttere kan så er de helt sikkert.
Der er meget få ryttere der kan ride en trakehner med godt resultat, det er synd, men desværre en fact
Jeg kan da godt forstå at fx. fløjhingstene i Herning er trakehnere, de er da smukke, velgående mm. Nu skal de bare bevise at de også kan avle. Fx. Latimers første følårgang i DV-regi var ikke prangende, de var enten kraftige eller pjaltede. Selvfølgelig var der da også gode føl, men de andre var i overtal, i hvert fald i vores region
Selvfølgelig har trakehnerne et handicap i ikke at være så mange, men de er dog lige så mange som fx. holstenerne(som ikke er min kop te). Det er vel kun hannoveranerne som er væsentligt flere end de andre.
Og ja Fie klarer sig da rigtig godt med Münchausen, Monteverdi og Guzzi, men det gør hun nu uanset hvad du sætter hende op på
Men jeg startede da med trakehnerblod i mine heste, og vil meget gerne have det igen. Så hvis du kan anbefale en rigtig god forædler-trakehnerhingst, så sig til.
Jeg synes jo at en hingst som His Highness er et godt eksempel på hvad trakehneren kan bidrage med til varmblodsavlen. Og ellers synes jeg at hvis folk ynder Michellino og Milan, så findes der en rigtig god hingst der hedder Michelangelo, de kunne bruge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trakehner |
|
|
Danmarks pt. bedste Grand Prix hest er jo som bekendt også trakehner, nemlig Esprit.
Til Charlotte, hvis du søger en god TRAKEHNER avlshingst, så skulle du nøje overveje Buddenbrock eller faderen Sixtus.
Hvis nogen syntes at trakehnere magler resultater i dv avlen så gik på hingste som Ibikus, Donauwind, Herbsturm, Bergsturm og Schwadroneur, disse hingste er vel nogen af de bedste i DV's avls historie.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da ferie.... |
|
|
... en diskussion jeg har fået startet.
Det var nu ikke meningen.
Jeg er helt enig i at heste skal have gnist.
Jeg er vant til vågne heste, de to sidste heste jeg har haft har været arabere. Den første købte jeg af en pige der var blevet hunderæd for den, men med ordentlig motion og motivation blev han en super fin hest, selvom han da stadig til tider kunne vende uventet rundt og løbe ned i den anden ende af banen hvis han blev bange for noget.
Min anden hest var ikke redet til da jeg købte ham, og selve tilridningen skabte en del problemer, derfor endte jeg med at sende ham i tilridning hvilket jeg aldrig skulle have gjort, de ringede til mig og sagde at han var tosset i hovedet og skulle han rides så kunne jeg selv komme og gøre det. Det viste sig at hesten havde fået smidt dem af, og i den forbindelse havde han virkelig fået en tur med grovfilen - han var som et rystende espeløv da jeg selv måtte igang med ham igen. Han blev bange for selv den mindste bevægelse når du sad på ham, hvilket til tider endte i panikreaktioner som dem jeg også kan spore hos den hest jeg har kig på nu. Pointen er at han da jeg fik ham hjem faktisk blev en rigtig fin hest, panikreaktionerne blev lagt på hylden, og han ændrede fuldstændig psyke - han blev alletiders hest og jeg tror aldrig jeg har stolet så meget på en hest som jeg har gjort med ham. Det er 5 år siden nu, og imellemtiden har jeg ikke haft brug for et specielt hurtigt reaktionsmønster - spørgsmålet er så bare om jeg kan reagere hurtigt nok når hun får disse panikreaktioner?
Som sagt kan jeg se de samme panikreaktioner hos denne hest som jeg kunne hos min gamle hest. Jeg ved også at hun har været i tilridning ude i byen, men blev taget hjem fordi det ikke gik, spørgsmålet var derfor om Milan afkommets psyke sammenholdt med den uheldige oplevelse den har haft med tilridningen gør at den aldrig bliver ordentlig at ride på ?
Pia
"A horse can lend it's rider the speed he or she lacks - but the rider who is wise remember it is no more than a loan" "The soul that beholds beauty becomes beautiful"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Paniske reaktioner og afstamning |
|
|
Paniske reaktioner hænger oftest sammen med et reaktionsmønster hesten har påtaget sig under "en for den" dårlig oplevelse.
Jeg tror derfor ikke, at denne hests reaktionsmønster hænger sammen med, at den er efter en bestemt hingst.
Der findes da sandsynligvis lige så mange rolige heste med trakehner baggrund som urolige. Det er bare så uheldigt, at det kun er de "urolige" man hører om.
Men sådan er det jo - ellers er der jo ikke noget "sensationelt" over snakken/rygterne.
Og generelt tror jeg ikke på snakken om, at man skal være en bedre rytter for at kunne ride en trakehner fremfor en varmblod. Næ jeg tror nu snarere at det drejer sig om, at trakehneren fungerer bedst under en tålmodig og retfærdig rytter, som ikke udsætter den for mere end den kan honorere i en given situation.
Man kan sagtens være konsekvent overfor en trakehner, men det skal være retfærdigt ellers mister hesten respekten for rytteren og begynder at handle selv (den er jo hurtig i opfattelsen) - "jeg kan jo alligevel ikke stole på min rytter - så jeg må hellere".
Jeg tror, at ovenstående hest efter Milan har været presset lidt længere end den på daværende tidspunkt har kunnet honorere. Rytteren er faldet af - hesten er blevet bange og frygter, at det sker igen næste gang den får rytter på. Den har absolut ingen tillid til "mennesket som rytter" hvorfor den reagerer som den gør for at "redde" sig selv. "En lille lyd deroppe fra ryggen - betyder jo måske, at min rytter enten vil straffe mig eller falde af. Så jeg må hellere komme væk / skaffe mig ud af denne situation".
Der er selvfølgelig forskel på reaktionsmønstre afhængig af hestens temperament/psyke. De lidt mindre vågne heste reagerer knapt så voldsomt som de lidt mere vågne.
De fleste heste kan hjælpes af med deres paniske reaktioner, hvis de er så heldige at få en ejer med tålmodighed og accept af, at problemet måske skal afhjælpes over en længere periode.
Når nu denne hest er blevet bange for at have rytter på ryggen er det vigtigt, at man ikke presser den for længe ad gangen med at have rytter på. Det gælder om at få vendt en ryttersituation til noget positivt.
F.eks. kan man på dag 1 eller 2 jo nøjes med at trække med den på banen/i ridehuset for så senere at stige op og ned igen med det samme. Så masser af ros - og så tilbage til stalden.
Dag 3 og 4 (eller hvornår hesten nu er klar) beder man hesten om at skridte nogle skridt frem. Af igen - masser af ros - tilbage til stalden. Osv osv så kan du langsomt få vent ryttersituationen til noget positivt.
Om du skal købe denne hest eller ej afhænger i høj grad af om du er indstillet på, kan og vil acceptere, at du skal bruge noget ekstra tid på at få vendt rytterproblemet til noget positivt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spændt kontra spændstig |
| Forfatter:  |
Camilla L |
| Dato:  |
21-04-2004 20:03 |
|
Da jeg for et år siden skulle købe hest gik jeg uden om afkom efter Michelangelo, Michellino og Milan. Jeg synes Milan er gude smuk og rigtig godt gående i trav og galop, men jeg har endnu ikke set ham skridte rentaktet.
Afkom efter disse hingste er meget smukke, udtryksfulde og særdeles velgående, men jeg har set for mange med et for eksplosivt temperament til at jeg ville risikere at få sådan en.
Selvfølgelig skal en dressurhest have lidt gnist, men der altså stor forskel på spændstighed og spændthed, og jeg gider have en hest hvor jeg måske ikke når længere end op ad midterlinjen fordi hesten går i panik over dommertårnet.
Tænk også på de mange heste der når utrolig langt fordi de netop er enormt ridelige og altid leverer en flot indsats på banen fordi de ikke bruger krudt på at se spøgelser i alle hjørner.
Camilla L
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trakehnere....Tossede?? |
|
|
Pia H bare tag det roligt!!
- tror Charlotte og jeg især har været denne debat igennem før og vi er vist begge stadig ved godt mod
Jeg har to trakehnere !! og jeg er almindelig amatør rytter, der blot er bevidst om mine handlinger. jeg har redet begge til stille og roligt og uddannet den ældste med god succes på trods af han aldrig havde været i hænder indtil han var 2½ år og han er endda efter "farlige" Schwadroneur!!!
jeg har ikke bøvl med at komme op ad midterlinjen, læsse i trailer eller ride en tur for lange tøjler i trafikken - nej, jeg har en skøn og dejlig hest, der er utrolig arbejdsvillig og lærenem.
trakehnere er ikke værre end vi gør dem til
Charlotte:
Nej, jeg er heller ikke specielt vild med Latimers afkom. Men lad os nu se, når der ældste viser sig i sporten hvordan de former sig. ligeledes er jeg heller ikke specielt vild med Kaiseren, men jeg må indrømme at mange af hans afkom er virkelig fine....
Avl er squ en svær størrelse....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhhh...Pia H |
|
|
Kan du sige lidt flere oplysninger om det milan afkom du har i sigte ??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Morfar |
|
|
Morfar til den er Højvangens Lukas, ellers ved jeg ikke så meget om den rent afstamningsmæssigt.
Var der andet du ville vide ?
Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trakhenere |
|
|
Jeg har også selv redet et par Schwadroneur afkom til (den ene ren trakhener den anden holstener/trakhener), og som sagt har mine to egne heste heller ikke givet mig nogen problemer der for alvor har skræmt livet af mig.
Som sagt var det kombinationen af den tilridning som hesten øjensynligt ikke har haft en god oplevelse med i første omgang, og så Milan afkommenes vågne temperament jeg var interesseret i at høre om. De fleste heste falder noget ned med alderen og så snart de er mere i hænder kommer tilliden oftest også - men nu er jeg på dette punkt mest bekendt med arabernes temperament og reaktionsmønster og jeg har derfor svært ved at vurdere Milan afkommenes psyke mere indgående - derfor spørger jeg
Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej tænkte |
|
|
bare, at jeg måske kendte den.....
men det gør jeg ikke
held og lykke med det!
|