Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hjælp til avl med fuldblodshoppe ønskes.
Forfatter: 
Dato:  24-10-2010 16:45

Hej.

jeg har lige fået en fuldblods hoppe, som jeg gerne vil avle på 2011.

Men er helt ny i d med fuldblods, så trænger lige lidt hjælp på vejen...:)

Skal hoppen kåres noget sted for at kunne avle?

Hva kan hun avle med, for at få renracet afkom?

Og er d kun naturligbedekning som er lovlig m fuldblods hopper, eller d kun hvis hun skal avle løbshest?

håber der er nogen der vil hjælpe...:)

hilsen en som er lidt grøn:))

0
0
Svar på denne tråd

Fuldblodshoppe
Forfatter: 
Dato:  24-10-2010 17:20

Hej.

Vi købte for nogle år sider en fuldblodshoppe på et væddeløbs stutteri og fik hende kåret i DV. så alle hendes afkom er DV heste.

Vi kunne også have valgt at kåre hende ved hannoveraner og så var hun ren Hannoveraner.

Vi har altid fået vores hoppe insermineret, og har ikke hørt det skulle være forbudt.

Stutteri Skovly

Maria Møller Nielsen

0
0
Svar på denne tråd

hmm... stadig lidt grøn:)
Forfatter: 
Dato:  24-10-2010 17:26

okay, men har lest nogle andre debatter her inde. der synes jeg de skriver at d kan være svært at få en xx kåret i dv...!?

hva kriterier går de efter når de skal kåre en xx i dv?

altså om der er nogle specielle ting de kigger efter. eller hvordan og hvorledes...

er altså ikke helt ind i d der m xx, ennu...:D

og jeg har også prøvet at søge lidt om min hoppe, men kan ikke rigtig finde så meget.

og hendes pas d er jo fra dansk jockey club, så ligner jo ikke de ridehest pas som man ellers er vandt til...

0
0
Svar på denne tråd

Fuldblodshoppe
Forfatter: 
Dato:  24-10-2010 17:38

Vores hoppe har hele ikke et almindelig pas.

Jeg ved at DV gerne vil havde fuldbold ind i deres alv fordi det er en rigig god forædler type samt de har et godt temp. og en god galop.

fuldbold,OX og AA osv. vil de gerne kåret i DV. De har et hold for sig selv, som de kalder forædler hold. Der bliver lagt mere vægt på udseende og type. Du kan læse en masse om det på DV hjemmeside.

Vores hoppe blev kåret i DH (hovedstambogen)

Stutteri Skovly

Maria Møller Nielsen

0
0
Svar på denne tråd

lidt klogere nu...:)
Forfatter: 
Dato:  24-10-2010 17:40

okay...

så vil jeg gå ind på dems hjemme side og kigge lidt:)

er ikk altid så nemt når man er ny i tingene....:)

men jeg siger mange tak for din hjælp i hvretfald:)

0
0
Svar på denne tråd

xx avlshopper
Forfatter: 
Dato:  24-10-2010 17:47

Hvis du vil avle løbsheste/ren xx, så er det kun naturlig bedækning der er tilladt.

Vil du avle rideheste, er det en fordel at hoppen bliver kåret i det forbund du vil avle inden for, næsten alle varmblods forbund godkender rene xx hopper, bare de lever op til avlsmålet.

Selv har jeg to xx hopper der stilles til kåring i hhv hannoveraner og trakehner næste år.

At få en ren xx hoppe kåret i DV er ikke sværer end at få kåret en hvilken som helst anden hoppe kåret deri, det eneste der er forskel mellem xx og dv hopper er at xx hopper skal opnå min 7 (mener at dem med 6 også afvises) i helhed for at opnå kåring, eller afvises de, hvor dv hopper også opnår lav kåring selvom de får 5 i helhed

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Sælges:

DV hingst ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier, ufattelig lækker model med særdeles gode gangarter. Rød med to sokker og blis.

0
0
Svar på denne tråd

ridehest avl...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2010 17:54

jeg vil avle m tanke på ridehest.

og da gerne prøve at kåre hende i dv, eller hannoveraner. (ved ikk om man os kan i holsteiner?)

da jeg gerne vil have en alsidig ridehest, m godt hovede og ok bevegælser.

nu er min fuldblods hoppe utrolig rolig til fuldblods at være. selv om jeg lige har fået hende(onsdags) er jeg ganske overrasket over hvor kold i hovede og rolig hun er.

havde en fuldblods for 5 år siden, og de kan overhovedet ikk samenlignes...

men ja, hun er ikke trænt på en stund, så meget spinkel af sig, men d er de jo som regel synes jeg.

men lidt mer muskelmasse og lidt mere i krydset ku jeg godt tænke mig på hende...

så d er noget vi skal arbejde m...:)

ellers nogen ideer om hva hingst man evt kan sette på sådan en hoppe? :)

tager gerne i mod ideer:)

0
0
Svar på denne tråd

Dressur eller Spring?
Forfatter: 
Dato:  25-10-2010 19:58

Ja skal det være dressur eller spring du satser på? Eller evt. Militaryheste.

Har selv haft en fuldblodshoppe som jeg fik kårede i DV uden de store problemere. Var selv grøn, dog fik jeg en til at løbe og fremvise hende, som havde styr på det. Hun gik på fløgen og gik i DH med 8 i helhed. Fik bla. tre 9 taller.

Billede

Evidence nogle uger inde kåringen. Hun blev målt til 169 på kringsdagen.

Med venlig hilsen Lene

.

0
0
Svar på denne tråd

ja... hva d skal være....!
Forfatter: 
Dato:  25-10-2010 22:43

er nok mest til dressur. så bliver nok en af de slags:)

havde en dv hoppe jeg havde sat i fol for to år siden, m skovnes rafael. som jeg nu synes er en rigtig lækker og flor hest...:)

men ved ikk lige om han er noget for min fuldblods...:/ :)

så kom gerne m indputt:)

hun er da en lækker sag, din hoppe. og ikke mindst gode resultater...:)tillykke m d:)

der skal dog lidt mere fyld, og muskler på min inden kåring. og en lille underhals som jeg gerne vil have væk:)

men krydser fingre for at vi kan få d ordnet inden...:)

0
0
Svar på denne tråd

Den gode væddeløber .....
Forfatter: 
Dato:  26-10-2010 08:38

...... er den med mest ro og overblik.

En almindelig DV ville ikke overleve længe i vædeløbsverdenen. Den ville bruge al for meget krudt på at se spøgelser og løbe i zigzag for ikke at blive spist af løver

Den gode XX er den der har bevist lidt på banerne, de har vist holdbarhed, overblik, udholdenhed og hurtighed, og det er det vi gerne vil viderfører til varmblodsavlen.

Sæt dig et mål, skal den stilles i DV, er det typisk i juli md det sker. Lav en langsigtet plan for ridetræning af hende, så hun på en god og rolig måde får opbygget den rigtige muskulatur, hav tålmodighed med det, husk på målet - den behøver ikke at ligne en million til foråret, bare i er på rette vej.

Tilmeld hende eksteriørkåring og ridekåring, en hest med et "R" giver dig mere retur i føllene - trods alt.

Sørg for allerede nu at få en smed på, så du kan nå at rette lidt på eventuelle problemer med benstilling. Har den som min en typisk "fuldblodsfejl" nemlig flade hove, kan det dog være svært at rette ret meget på.

Med hensyn til hingst, så bør du ved det første føl hun skal have, vælge en velafprøvet hingst. Lad være at lade dig blænde af de smarte unge basser man ser i Herning - du ved endnu ikke hvad hun giver videre, så vælg en sikker hingst som minimum ed det første føl.

Hvilken det kunne være er helt og holdent et temperament spørgsmål (dit temperament vel at mærke )Der er rigtig mange super dejlige hingste der passer godt til en ren XX'er så her kunne du - når du er blevet medlem af et avlsforbund og derved har fået et login til www.hestedata.dk - gå ind og kigge på de forskellige hingstes afkom. Her vil du kunne se hvor mange XX hopper de har bedækket, og i nogle tilfælde, også se hvordan resultatet af det er blevet.

Derfor kunne det være en god idé allerede nu at få et login, så kan du bruge de laaaaaange mørke vinteraftner foran pc'en og lave en grundig research på de forskellige hingste.

Velkommen i avler-verdnen, hvor der er gode spørgsmål er der altid gode svar

Helene W

Forhandler af Cavalor, Marstall, TRM og HorseLux på Sydfyn.

0
0
Svar på denne tråd

tak for lang besked helene:)
Forfatter: 
Dato:  26-10-2010 16:22

nu er d sådan at min hoppe ikke rides...! :/

pga stess i forhold til væddeløb, er d besluttet at hun ikke skal rides. da hun begyndte smått at stejle, men d gik desværre over gevind til sidst.

så ridehest bliver hun ikke...

så træning og forberedselse til kåring må desværre foregå på anden måde...

og tak gud for d er en kæmpe fold m godt m oppover bakke... så får hun i hvertflad lige lidt "træning" derfra... er i hvertfald bedre end en flad fold på 10 kvm...! :)

men træningen vil nok mest bestå i, longsjering, og masser af gå turer i terrenget rundt her i skoven... kupperet og dejligt tæreng. så håber d vil hjælpe mig lidt på vej...:)

(er i hvertfald lidt optimistisk, d må man jo være...!) :)

men har i andre forslag til trening til en hest der ikke kan rides, kom endelig m de:)

har os hørt om mange vitaminer og sådan, som vil hjælpe på fuldblods. sådan de hurtiger vil tage på, og få lidt masse....!?

noget i kender til?

hege

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider