|
|
| Stadig for lille :'( |
|
|
Hej HN'ere Jeg købte en dejlig 2 års hoppe for 2½ år siden. Jeg har valgt ikke at tilride hende som 3-års, da hun kun målte 159 cm., og jeg havde en klar mistanke om, at hun ville komme til at vokse noget mere. Det har hun også gjort - men kun i bredden!! Hun ligner en hel hest nu, fremfor en forvokset unghest. I går fik jeg taget mig sammen til at måle hende igen, og hun er ikke så meget som en kvart milimeter over 159 cm.... Hun skal være min kommende ridehest, og hendes højde passer egentlig fint til mig, men selvfølgelig vil jeg gerne have hende kåret. Jeg ser bare ingen grund til at kåre hende, når hun pga. højden kun kan gå i DS. Og jeg synes bare det er så ærgerligt!!! Er der nogen af jer der har prøvet, at en 4-års hest lige har taget et par centimeter ekstra...? Jeg vil ikke stille hende til kåring før om et par år, man kunne jo håbe.... Men min fornemmelse er, at hun uanset ikke får en ligeså god kåring, når hun ikke er over 160 cm. Selvfølgelig kan hun ikke få mere end 7 i helhed, men min fornemmelse er, at størrelsen trækker ned på det hele. Er der nogen af jer, der står i samme situation som mig? Valgte I at kåre hesten - eller at lade være? Et billede af damen fra sidste år, 3 år gammel. Jeg har åbenbart ikke fået taget nogen billeder af hende siden...: 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har en |
|
|
efter De Noir, som 3 års målte hun 162cm vi ventede med at kåre hende til hun var 4 da målte hun 167cm og gik i DH. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Leiffr |
|
|
Leiffr: Det kan jeg ikke rigtig bruge til noget..... Hun er allerede 4½ år gammel nu. Kan godt se det ikke fremgår herover, andet end at jeg købte hende som 2 års for 2½ år siden. Hun er fra juni 2006.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Det gælder nok ikke 100 %, men måleren plejer nu sjældent at sige de er under 160 hvis de er meget tæt på. Så giv hende en sko på, og så få hende kåret, er ret sikker på hun bliver målt til 160 eller 161 
Reni Nielsen, Stutteri Krone www.stutterikrone.dk Til salg; hingsteføl efter Blue Hors Rosoff/Donnergraf og 4-års hoppe efter Londonderry/Bernstein
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Reni.... |
|
|
Reni: den triste nyhed er at hun allerede har sko på! Så der skal altså temmelig meget god vilje til, for at hun når op på 160 cm....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min hoppe |
|
|
målte hjemmefra 161 (3 år) og blev målt til kåring til 164, og jeg havde altså ikke tryllet  Idag 4 1/2 år er hun 165 (på mit stangmål). Hun har en god potion fuldblod og trakenere i årene, og de vokser jo længe....... Håber din lige tager et på cm mere:) Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Janni.. |
|
|
Janni: dit svar kan jeg godt lide Måleren må hjertens gerne lige ligge et par cm. på  Den lille dame er 1/4 fuldblod, men jeg synes hun er meget fuldblodspræget både i sine gangarter og i sin kropsbygning. Det her er et af de nyeste (men ikke særlig gode) billeder jeg har af hende. Det er fra april, og hun har sat meget r*v siden da; hun har så meget at hun er blevet rigtig hjerte-formet henover bagen/krydset, det synes jeg er voldsomt af en normal-vægtig hest som endnu ikke er i decideret træning. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vokser til 7 år |
|
|
Hej Jeg har en hoppe efter Weltjunge/ BH. Schufro som voksede helt ind i sit 7 år . Så de kan vokse længe Mvh. Bente Stald Helios
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flinke målere |
|
|
Min hoppe blev kåret som 4 års. Hjemme målte hun 1.61, men blev til kåring målt til 1.64! I dag er hun så 1.64, så nu passer det  Hoppens første afkom var 1.61 som 3 års, 1.64 som 4 års og endte på 1.68. Jeg har haft en vallak, som jeg købte, da den var 4 år og 3 mdr. Han var da 1.69 men endte på 1.73. Skal jeg blive ved ?? Mange heste tager et par cm efter de fire år. Er hun tilredet? Min træner siger altid, at tilridning giver et par cm  Ved du hvornår hendes mor var færdig med at vokse? Bilder mig ind, at genetik spiller en stor rolle. Hvis bare hun ikke syner lille (er klejn). Så plejer de som regel at være flinke til måling, det er jo trods alt ikke kun højden, der er afgørende for om en hoppe går i DH, men om det er DH-materiale. Synes din hoppe ser rigtig fin ud 
Venlig hilsen Dorthe
Vi har ret til at sige vores mening, men der er ingen, der forpligter os til at gøre det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor er jeg glad |
|
|
Neeeej, hvor er det skønt at læse at jeg ikke er den eneste der står og kigger på min hest og tænker, kom nu, bliv nu stor og høj...  Jeg har en dejlig 4 års (fra maj) efter Sandro King, som på en god dag er 159 cm. Hun er rigtig smart, men synes da også det ville være dejlig hvis stangmålet sagde 160 cm min. Jeg har det på samme måde, at jeg ikke har så meget lyst til at tage til kåring før hun reelt har størrelsen. Men har nemlig også hørt at hvis hesten ellers ser fin ud er det tit ret flinke målere  Jeg ventede netop også med at ride hende til, fordi hun var så lille. Nu bliver hun dog redet og håber at det sætter lidt gang i det hele. Hun har hele tiden vokset meget symmetrisk. Der er ikke andet for end at vi må bede gud om at være lidt sød med centimeterne på kåringsdagen. Held og lykke 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hvis ikke hun er vokset så meget som 1 cm siden hun var 3 år gammel, så ville det overraske mig meget om hun pludselig 1½-2 år efter begyndte at vokse igen. Men som de andre skriver, kan du sagtens komme ud for at der ryger et par centimeter på ved målingen til kåringen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan være du er heldig |
|
|
Min veninde havde en super fin og ekstrem velgående hoppe til kåring i 2006. Dagen før med sko målte hoppen 156. - Til kåringen fik vi gasset den op inden den skulle ind til måleren. - Har aldrig set en hest stå så meget på tæer. Målingen endte med et resultat på 162 - Hoppen kåret i DH!!  Ved godt det ikke hjælper din situation, men chancen er der jo. Krydser fingre for dig og hoppen!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| desværre.... |
|
|
bliver jeg lige nød til at ødelægge alle de optimistiske svar mht. måling ved kåring  købte en hoppe som 3½ års kåret i hovedstambogen i trakehner forbundet målte 162 cm ikke redet til. jeg solgte hende så i august i år som 17 årig, men fik et føl sidste år efter hende som kun kunne blive dv hvis hun blev kåret i dv, så det er hun så lige blevet sidste weekend men men men hun er alle de år jeg har haft hende fra hun holdt op med at vokse blevet målt til 164 cm uden sko og 165 cm med sko men til dv kåringen med sko blev hun målt til 161 cm.....så vi stod med åben mund og polypper ja ja ja ved godt det er nok men at hun efter tilridning og sen udvoksning skulle være 1 cm mindre end som 3 års er da helt skørt, så der er altså ingen garantier her i verden desværre øv bøv  men held og lykke med hende mvh. Loa
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træning og højde |
|
|
Jeg har da hørt, at heste der kommer i træning godt kan 'vokse' et par centimeter, og at dette bla. indimellem kan være et problem mht. ponyer der er lige på grænsen. Så hvis der er hold i den påstand, burde hun da nok kunne lægge en enkelt centimeter til, når hun kommer i træning og får opbygget muskler osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville stadig have håb for den ene cm |
|
|
Hej Rasmine3 Hold da op en fin hoppe du har, håber da virkelige at hun tager den ene centimeter mere i højden eller bliver målt op. Andet ville da være synd  Jeg står lidt i samme problem. Købte her i sommers en 2 års hoppe, der ved købet blev målt til 1,57, regner dog også stærkt med at hun tager mindst 3 cm mere. Hun er også stadig høj bagtil, så chancerne er der da  Men jeg har håbet med mig, da jeg får godt fire år siden købte en vallak, dengang 3½ års på 163 og han tog i hvert fald 2-4 cm i årene efter. Om det så var genetisk eller pga ridningen ved jeg ikke, men de kom, så satser på det samme for madammen jeg har købt nu  Men du må endelig lige skrive om hun tager den ene cm mere og forhåbentligt holde modet oppe på os andre Hilsen Maj
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Op med humøret... |
|
|
Jeg har også et par solstrålehistorier  Vi har også en hoppe med en del fuldblod som var meget lille og voksede langsomt, så vi ventede til hun var 4 år med kåringen. Dagen før kåringen målte vi hende til 161 stg, og jeg krydsede fingrer for at det også var det hun ville blive målt til til kåringen. Ved målingen fik vi dog et glædeligt chok, da måleren målte hende til 163 stg - hvor de ekstra cm kom fra ved jeg ikke. Nu efter hun er blevet redet i 1½ år har hun taget de ekstra cm, så hun nu er 164 stg. Vi har desuden en anden hoppe der heldigivs altid har været stor. Vi målte hende til 166 stg som 4 års, og til kåringen samme år blev hun målt til 168 stg. Nu er hun så efter 1 års ridning og et føl blevet 170 stg. Udfra mine erfaringer kan man sagtens være heldig til kåringen. Desuden synes jeg at alle de heste jeg har tilredet har taget mindst et par cm. under tilridning og efterfølgende uddannelse. Så kom igang med damen, så kan det være du er lige så heldig som mange af os andre  Held og lykke! Sara -Tunebjerggaard
- har fået det smukkeste B.H Romanov/B.H Romantic/Beg XX hoppeføl i år 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak :) |
|
|
Tusind mange gange tak for alle jeres historier, det gav mig da lidt mere ro i sindet Og ikke mindst mange tak for de pæne ord  Jeg er i fuld gang med forberedelserne til tilridningen, ja rent faktisk mangler jeg kun at sætte mig op og ride (men det er jo så til gengæld også den sværeste del af det ). Men jeg har også mange gange hørt det med, at de vokser når de kommer i rigtig ridning - så jeg håber da at det er tilfældet for min lille dame også. Bare to ekstra cm ville altså gøre mit liv lidt nemmere. Jeg kan godt se, at det måske giver et par cm mere ude til en kåring, hvor de står og er mere eller mindre oppe og køre. Herhjemme er hun meeeeeget rolig, så måske kan jeg hente den ene cm bare på temperamentet til kåring. Og så kan jeg godt se logikken i, at målerne måske er lidt flinke, hvis der står en fin hest foran dem. Man kan jo også vende den rundt og sige, at det ikke gør den store forskel på avlspræstationerne om moderen er 1-2 cm +/-. Så lidt god vilje er ikke af vejen  Jeg ser det som en stor fordel at hun har en del fylde, for hun virker nemlig slet ikke lille, det er kun når jeg står med stangmålet at jeg kan se det... Min søster har bl.a. en unghest på 3, som er VIRKELIG klejn i det, det er en Michellino(MF)/BH. Armano, og hun er virkelig faldet ud efter sin far!! Hun er meget spinkel overalt, så selvom hun faktisk er 5 cm højere end min dame, så virker hun bare så lille i forhold til. Så på konkurrencebanerne forventer jeg faktisk ikke at det bliver et problem - der er ikke noget værre end at miste et par point fordi dommeren synes at hesten er "ubetydelig". Jeg blev noget overrasket over at jeg ikke har nyere billeder af damen, så det må jeg lige få lavet her i weekenden, så kan I også bedre få at se hvad jeg mener med fylden. Men "for the record", så er hun næsten tilredet, se bare her fra sidste sommer:  Vi mangler bare at piloten er modig nok til også at hoppe på med sadel og hovedtøj 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kåring |
|
|
er jo nogen gange ikke lige til at forudsige. Man kan have en fin velgående hest på 165 som bare ikke er et DH-emne, og man kan have en lille hoppe på 158 som på dagen blir målt til 163 og går i DH. Tag den med og se hvad der sker. Selvom den blir målt stor nok, har den måske alligevel ikke karakterne til DH... Dog synes jeg, at de er flinke til at give et par cm ekstra, ihvertfald til 3 års hopperne. Vores blev i år målt til 161 hjemme og i Sdr. Hygum sagde de 164. Held og lykke med det.
;-) Bianca Nu med guldmedaljehoppen Holballes Deeba 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stor hest |
|
|
Min "gamle" dv vallak på 14 år købte jeg for 10 år siden som 4 årig som rå unghest. Han blev ved købet målt til 165 cm. Fint tænkte jeg, for så bliver han nok max 170 cm og en fin pige hest til mig. MEN ak dog..... Min lille fine pige hest voksede sig til en velvoksen herre hest på ca 174 cm, og ikke nok med at han gik voldsomt i højden, så voksede han også i længden. Heldigvis er han en sød og dejlig hest som er nem at ride. Så Jeg vil mene at din hest vil kunne nå nogle cm i højde endnu,
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stor 2 år´s |
|
|
Vi er i den omvendte situation. Vi har en 2 1/2 år´s hoppe efter BH Rush Hour. Hun er gigantisk stor. Har lige målt hende til 1.78 cm. Så hun må da gerne holde en pause med det vokseværk. Moren er 1.65 cm og faren er ca. 1.70 cm. Har desværre ingen billeder af hende, som hun er nu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stor 2 år`s |
|
|
Har sat et billed ind af hende på min præsentation. Billedet er fra i sommers.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt at høre |
|
|
Det er virkelig rart at høre alle jeres svar, så er der håb endnu for at hun bliver bare en smule større. Og Tanana; jeg er i hvert fald glad for at hun er for lille, fremfor for stor. For hold da op hvor der er meget hest i din 2-års. Nå, men nu har I været så søde at dele jeres erfaringer, så jeg kan da give jer lidt nyheder herfra, desværre lidt triste nyheder, synes jeg. Jeg har idag besluttet, at damen skal ud af huset for at blive tilredet. Jeg har jævnligt nogen små "uheld" med hende, og med bortset fra en enkelt gang, hvor jeg fik min hånd flået op af en karabinhage der sprang, så er hverken jeg eller hesten kommet noget til. Det gjorde vi heller ikke idag, men nu blev det hele vist bare for meget. Vi havde et lille uheld i lørdags, hvor hun fik sadel på inde i stalden, jeg stod i bøjlen, som så mange gange før, og så gled sadlen altså bare!! Så den hang godt ned af siden på hende, jeg fik den af i en fart og ingen skade sket. Men man tænker bare "godt der ikke skete noget!!". Det samme kunne jeg så tænke idag. Jeg trak hende ind på en lille træningsfold jeg har, og bandt hende løseligt til en pæl, præcis som vi plejer. Hun var noget "obs", stillede sig med stramt træktov og virkede lige lovligt vågen. Jeg besluttede at træningen ikke skulle afbrydes af den grund, men det var så en dum beslutning. Jeg fik pakket hesten ud af dæknet, begyndte at strigle og før jeg ved af det har hesten knækket 8 cm. træpæl og hevet hele hegnet med sig i den anden ende af træningsfolden, ligger med alle 4 ben i vejret og har væltet mig på vejen derhen... Jeg kommer på benene, får løsnet hesten, får sat træktov på igen, hegn på plads og får hesten på folden til de andre. Ingen skade sket, andet end at både jeg og hest blev en smule beskidte. At hesten endnu ikke er tilredet har ikke så meget med denne specifikke situation at gøre, men jeg magter det simpelthen bare ikke.... Der er alt for meget usikkerhed, alt for meget uro, og mine nerver holder bare ikke til det... Jeg har langt om længe fået skovlen ordentligt under vores alene-problem, jeg kan fint tage hende på stald alene nu, og hun går ude hver morgen alene i nogen minutter også. Jeg tror ikke rigtigt, at der er et problem mere faktisk. Det, og så størrelsen, var grunden til at hun endnu ikke er tilredet. Men hun fylder 5 ved årsskiftet (er fra juni, så...), og hun er bare ved at være for gammel til den slags pjat, og til ikke at kunne rides. Jeg HADER!!! tanken om, at sende min hest i tilridning - jeg hader at andre skal træne den, skal rode med de ting jeg har lært den, og så er jeg hulens bange for at få en "ødelagt" hest hjem igen. Så jeg lavede en liste med for og imod, og så blev beslutningen taget. Det tungestvejende argument er, at jeg kan sende hesten til en berider, hvor min bedste veninde får tilredet sine heste, og som stutteriet, hvor jeg har købt hesten, også benytter til al tilridning. Så hvis jeg skulle købe hende idag, ville det være samme tur, hun skulle igennem. Hun er sadelvant, trensevant, longevant og vant til at jeg sidder på ryggen af hende, så hun skal faktisk bare rides. Og mine nerver holder altså bare ikke til det. Jeg købte hende kort efter, at jeg havde haft et slemt uheld med min søsters hest; jeg var blevet kylet af pommern til og røg med ambulance, men igen, ingen skade sket, bortset fra at jeg lignede og følte mig som en der havde fået tæv med et baseball bat.... Jeg ved at uheld sker, men risikoen er altså noget mindre, end hvis man selv vil tilride en hest... Jeg frygter også bare, at jeg aldrig kommer på ryggen af hende igen, når/hvis hun kyler mig af. Og hvis jeg skulle have ny hest idag, så havde jeg såmænd nok stadig valgt hende, bare i en tilredet udgave. Men jeg er bare meget pernitten med mine heste, og jeg ville hade hvis nogen ændrede på noget af det, hun er god til. Men jeg kan også vende det rundt og tænke, at 2 års grundigt arbejde nok ikke kan ødelægges på 1-2 måneders ridning... Men det er svært, når man er vant til gerne at ville gøre alting selv, og det er et kæmpe nederlag for mig. På den anden side, så er mine nerver tyndslidte, og jeg har ikke brug for et nyt uheld. Man kan nok ikke regne med at man bliver ved med at slippe fra tingene i god behold  Så nu må vi bare håbe at der er plads, det sted jeg har tænkt mig, at hun skal hen, og at hun hurtigt bliver en dygtig hest, og ikke mindst at hun bliver rettet lidt af, så hun ikke får så mange udfald. Samtidig håber jeg, at ridning kan sætte lidt fut i vokseværket 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Puuuuuuuuuuuuuuhaaaa |
|
|
Puuuhaaa et lang afsnit uden mellemrum mellem afsnittene!!!!
Jannie Grafiker | Sydvillegaard Øgårdens Sammie Sam-Sam/May Sherif/Ascot xx Venter 2 føl i 2011 efter Fürst Romancier/BH Don Schufro/Primus AA BH Zack/Wanderer/Matcho AA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fat mod |
|
|
Jeg tror ikke du skal være så bekymret for at sende hende væk, hvis du iøvrigt har gode erfaringer med stedet fra andre. Det lyder som om det er den rigtige beslutning. Alene det faktum, at du har været udsat for uheld flere gange og har tyndslidte nerver siger mig at du ubevidst kan sende signaler til din hest, der gør den mere usikker, og alene det kan skabe farlige situationer. Ungheste er ikke til at spøge med, hvis ikke man har megen erfaring, specielt ikke hvis din ikke er en af de helt lette. Overlad dog dette arbejde til nogle der kan deres kram og har prøvet det mange gange før. Du kan jo sørge for at besøge den ofte, og følge træningen tæt, ligesom du evt, kan udarbejde en liste med oplysninger om hesten og dens træningstilstand. Det kan medvirke til at du ikke får ødelagt noget af den træning du har lagt i hesten, ligesom det kan være en fordel for dem der skal tage sig af din hest, at de har en ide om hvad der er trænet, og hvorfor den reagerer som den gør. Se du blot at få den sendt afsted, og hvil i dig selv med den beslutning, og glæd dig til at få hende hjem igen, lidt mere afrettet! Tine
Avler af kvalitetsheste - trakehnere og varmblod
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilridning |
|
|
Puha hvor en række trælse uheld I har haft. Kan godt forstå du ikke har nerver til at fortsætte tilridningen alene. Samtidig forstår jeg også godt din bekymring for at sende hesten afsted. For jo 1-2 måneders ridning kan sagtens ødelægge en hel masse. Det har jeg selv oplevet, og det har taget ekstremt lang tid at få hesten tilbage på rette spor. Derfor er det vigtigt at du virkelig sætter dig ind, hvordan der arbejdes, der hvor du vælger at sende hende hen, og at du helt ind i maven kan mærke, at det er det rigtige. Og så er det jo altid en god ide at følge træningen nøje. Pøj pøj med det. Håber du finde den helt rigtige løsning for jer.
Mvh Mette
Sommergræs i Kolding tilbydes Se mere her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tine... |
|
|
Tine: tak for dit svar. Jeg tog den endelige beslutning igår, ringede til stedet og hvis madammen vil gå i trailer så kommer hun afsted i dag. Hurtigt ud og forhåbentligt hurtigt hjem igen Jeg har virkelig virkelig svært ved, at andre skal arbejde med min hest (man har jo lidt den holdning, at ingen andre end mig kan behandle den godt - og det er noget pjat!). Jeg er bange for at få en ødelagt hest hjem, og derfor er beslutningen ikke taget før. Men med kendskab til andres gode erfaringer, så tager jeg det ikke så tungt. For hvad er alternativet? En smuk hest at kigge på men ikke en ridehest?? Ej, det holder ikke. Og igår fik jeg i hvert fald afklaret, at det ikke er en opgave jeg selv har nerver til længere. Så hvis hun kommer hjem om en måned eller to og kan rides i alle tre gangarter, uden at jeg har haft nerver på eller fået dårlige oplevelser, så synes jeg at det er ganske simpelthen fantastisk. Men hold da op for en lettelse det var igår, da beslutningen var taget! Det var nok noget, jeg burde have gjort for længe siden, men det er altid nemt at være bagklog. Jeg har vist heller ikke været klar på at give slip på tanken om at have formet min hest helt fra bunden før nu. Man kan også vende det om og sige, at med de to hele års hårdt arbejde jeg har lagt i hende, så går det vel nok at overlade den værste del af det til andre i en kortere periode, for eget helbreds skyld. Der er jo stadig milelangt til at have en god ridehest. Så jeg er glad for min beslutning, omend det er svært. Og så er det dyrt, pyyyyh. Men for at bruge lidt penge og så få leveret en ridehest, det synes jeg måske er fair nok... Og hvis jeg skulle købe en hest idag, ville jeg også helt klart vælge en unghest, som var tilredet. Og jeg vil jo ikke af med min hest, så jeg får - forhåbentligt - bare den hest hjem, som jeg gerne vil have  Kryds fingre for at alt går som det skal for os 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| at sende afsted |
|
|
Jeg har selv en unghest, jeg gjorde hende ryttervant og havde en aftale med en nøje udvalgt berider (jeg vidste red på hestens præmisser).. og afsted hun kom i 2 måneder.. efter hjemkomsten(og kåring) holder jeg hende ganske let ved lige.. to gange ugentlig af 10 min (hun er jo kun 3 år) og jeg kan tydelig mærke det gode arbejde der er lagt i hende.. så find den rigtige og send hesten afsted..
Super ridelig og ukompliceret 9 års RDS dressurhoppe sælges Super enghø i minibig sælges pris 300kr pr. stk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorhen? |
|
|
Hvor har du "sendt" hende hen i tilridning? Jeg ved lige hvordan du har det for jeg stod jo i samme situation først på året med min unghest. Håber I begge får noget godt ud af "opholdet"... /Lisbet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min hest |
|
|
kom hen til Johnny Hansen ved Beder/Århus. Han er godt nok springrytter, men en super sympatisk mand, der rider på hestens præmisser. Jeg fik ihvertilfald en meget tilfreds og ridebar hest hjem. en af hans tidligere elever hører til på Fyn.. og har forhørt mig ad af hun også er god, kan ikke lige huske hvad hun hedder.. men det står på hendes hjemmeside.. og Karen Burberry herinde fra får undervisning.. men ellers kender jeg ikke noget til hende..
Super ridelig og ukompliceret 9 års RDS dressurhoppe sælges Super enghø i minibig sælges pris 300kr pr. stk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tålmodighed |
|
|
I må have lidt tålmodighed med at få at vide, hvor jeg har sendt hende hen. Jeg har taget beslutningen, og den er jeg rigtig glad for, og jeg har det godt med det valg, jeg har truffet, både at hun skal afsted men også stedet, hun skal hen. Jeg ønsker endnu ikke at dele med jer, hvor det er, for jeg har ikke brug for at få andres mening og evt. komme i tvivl om min beslutning. Man kan sikkert altid finde nogen, som har en dårlig oplevelse... Hvis alt går vel kommer hun afsted idag, og så glæder jeg mig bare så meget til hun kommer hjem igen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan sagtense vokse mere |
|
|
Jeg købte min vallak som 4 års, og der målte han 149cm - Nu er han 8 og måler 157cm - så din kan sagtens nå at gro lidt endnu )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tanja... |
|
|
Tanja: hold da op! Nøj hvor jeg håber det sker for min også, bare et par cm. vil gøre meget gavn, men 5 cm. ville heller ikke gøre noget 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| et par støtteindlæg :) |
|
|
jeg har en oldhoppe (25% fuldblod) - hun blev til kåring som 4 års målt til 162 stgm. Nu er hun 7½ og måler 167 stgm. har også en NF - som 4 års 148 stgm. - nu - 10 år - og måler 153 stgm. Har haft en 50% fuldblod, 25% araber og 25% oldenborger (noget papirløst piratavl. Blev købt som 4 års (uberørt af menneskehånd - og opvokset på temmelig tilfældigt foder) - hun var 1.62 stgm da jeg købte hende - og hold fast - da hun var 7 målte hun 178 stgm. Blev kåret i DV - også som 7 års. Har haft en DV hingst - indkøbt som 5 års og også temmelig uberørt - 168 stgm., som 7 års målte han 174. Så enten er det noget med mit foder - eller også har jeg bare haft et drøn af heste der har valgt at sætte størrelse efter deres fyldte 4. år. (Du kan sende hende hjem til mig - så skal jeg gi' hende 5 - 10 cm mere - historikken taler jo sit tydelige billede ) KH:)Annette
rigtige piger rider hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annette... |
|
|
Annette: haha, ja det kan da være at hun skal nogen måneder hjem til dig efter tilridningen, så kan hun jo lige tage et par cm. der Men bare for nysgerrighedens skyld; hvad fodrer du med? Ku da være jeg skulle give hende lidt i samme dur når hun kommer hjem igen. Jeg var i øvrigt så heldig, at det sted jeg har sendt hende hen, der fodrer de med præcis det samme, som jeg gør herhjemme. Jeg tilføjer godt nok nogen ting herhjemme, men det er lige meget for den tid hun skal være der. Problemet er, at hun er ret kræsen, ikke at hun ikke vil spise alm. foder, men der er nogen ting som hun bare ikke rører! Så hvis nu de lige havde noget, som hun bare ikke kunne lide, så blev det en dyr eller besværlig fornøjelse. Hun er især slem ved vitaminer, hvilket jo sikkert er ret normalt. Da jeg fik hende puttede jeg blue hors mega start i hendes foder, det er et pulver, og hver dag lå det fint tilbage i bunden af krybben. Hvordan hun har sorteret det fra ved jeg ikke, for jeg har blandet på livet løs eller hældt det direkte ovenpå, det gjorde ingen forskel. Men tak for dine erfaringer. Altså hvis bare hun tager et par cm. mere, så er jeg jo rigeligt tilfreds. Hvis hun bliver 163-167, så er jeg lykkelig, men højere end det har jeg ikke brug for. "Be carefull what you wish for, you might get it".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rasmine3 |
|
|
jeg kan jo ikke gi' dig en foderplan/eller alternativt give dig det endegyldige svar - uagtet at jeg gerne ville. Mest fordi mine heste - lille/stor/ung/gammel/stærk/svag/ - alle er blevet fodret individuelt. Yep - et værre cirkus med 1.mio forskellige produkter i foderrummet. Men sådan er det bare - og sådan har det altid været. KH:)Annette
rigtige piger rider hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Adian... |
|
|
Adian: nu kunne det jo være at du lige havde en hemmelig ingrediens, som gjorde det store udslag Mine bliver også fodret individuelt, efter udarbejdede foderplaner. Så de skulle gerne være dækket ind med alt. Anyway, en lille opdatering herfra: Min søde lille hest har nu været hjemmefra siden onsdag 3/11, dvs. i runde tal i en uge. Jeg har for første gang i dag været at se hende blive trænet. Jeg havde et lille håb om, at de havde haft rytter på hende, men jeg skal da lige love for at jeg ikke blev skuffet Hun fik rytter på første gang i mandags, blev redet løs i skridt første gang i går, og blev så idag redet løs i både skridt og trav. Og nøj hvor var hun dygtig Jeg havde godt nok ikke regnet med, at hun allerede kunne rides løs, men på den anden side, så har jeg jo lagt så meget arbejde i hende selv, at man som sådan bare manglede at sætte sig op og ride. Og det er der så andre der klarer for mig, så mine nerver kan holdes i ro Så det var vildt dejligt at se at det er gået så stærkt, vel at mærke med en hest som er godt forberedt og helt med på idéen. Dejligt, dejligt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|