Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hingst til denne hoppe??
Forfatter: 
Dato:  19-04-2004 09:47
Hejsa

Måske nogen herinde kunne bidrage med et bud til en hingst (race) at "putte" på min hoppe.

Hun er en blanding af Lipizzaner, så meget ved vi. Den anden del formoder vi er KNN, da hun har nogle lidt afslørende pletter hist og her.
Pletterne er jo selvfølgelig drukkenet i det skimle og først dukket frem nu hvor hun er kommet op i årene.

Som sagt er hun gråskimmel, faktisk hvid nu. Billeder af hende både ung og "gammel" kan ses på min præsentation.
Hun er robust bygget.
Udstyret med et til tider "varmt" temperament, omvendt kan hun være lige så rolig og god som dagen er lang.... Hvilket hun primært er.

Hun har sidste år haft et føl efter en Frieser, hvilket gav et fremragende føl, men med et temperament der ikke helt duede til mig og min dårlige ryg.

Det næste føl skal gerne beholdes, hvis temperamentet falder mere heldigt ud.

Det vi ønsker, er udelukkende en robust type hest, med et godt stabilt temperament.

Vi har selvfølgelig selv pillet nogle emner ud, men vil alligevel gerne høre andre ideer evt......???

Grundet hendes lidt mystiske blanding, så kunne det måske give en lidt spøjs farvekombination....vil jeg tro, kender ikke ret meget til farvegenetik??!

Har nogen et bud på en race, så sig endelig frem ; )

Mvh
Janni

Halvpart søges til stor dejlig frisk hoppe. Opstaldet v. Mørkøv m gode ridefacilliteter og dejlig natur.
0
0
Svar på denne tråd

Hvad med
Forfatter: 
Dato:  19-04-2004 10:00
Irish Cob? Med hendes sokker har du stor mulighed for et godt farvet føl og mange bruger Irish cob til at stabilisere temeperamentet.

Desuden får du papirer på føllet...
0
0
Svar på denne tråd

hvad med
Forfatter: 
Dato:  19-04-2004 10:01
en frederiksborg??
der er en hingsteliste på www.fhf.dk
0
0
Svar på denne tråd

Oldenborg
Forfatter: 
Dato:  19-04-2004 10:21
Hejsa!

Jeg ville helt klart gå efter en oldenborg....der finder du et rigtigt godt temperament, samt et godt eksteriør...

Skulle jeg engang skifte race avlsmæssigt...ville det blive oldenborg, netop p.g.a. temperamentet, men stadigt med et "rigtigt" hesteeksteriør og bevægelse.

Mvh Dorte

Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent >o<
0
0
Svar på denne tråd

Hmmm....
Forfatter: 
Dato:  19-04-2004 10:41
Hejsa...

Det var lidt de tanker vi selv gik med..

Men med frederiksborg, ville jeg være lidt nervøs for at få en rødskimmel....
Skynder mig at sige jeg har set nogle pæne rødskimler, men har altså også set det modsatte ; )
Og de frederiksborg heste jeg har set og redet har været meget energiske rent ridemæssigt, gerne vil frem og har krævet en del af rytteren.
Der kan jeg ikke lige være med pga. min ryg...

Irish Cob er udelukket pga. størrelsen.... glemte at skrive, at føllet gerne skulle nå over 1.65 da jeg selv er høj.

Oldenborg er jeg også ret lun på, især pga. temperamentet og robustheden. Men så lurer den rødskimlede lidt igen?

Ved nogen hvad der skal til, havde jeg nær sagt, for at der fremkommer rødskimmel???

Min hoppe er vel i "risikozonen" pga. hendes egen blanding, her tænker jeg især på KNN??

Mvh
Janni

Halvpart søges til stor dejlig frisk hoppe.
Boks udlejes. 600 kr. inkl. hø/halm.
V. Mørkøv m. gode ridefacilliteter og tæt på skov.
0
0
Svar på denne tråd

ville nok
Forfatter: 
Dato:  19-04-2004 11:44
bruge PRE eller Lippizaner eller ja en KNN, Men din begrundelse for IKKE atbruge en frederiksborg kan jeg ikke genkende, det må være fordi du har set for få af dem. Du skal bare bruge en af den rigtige afstamning.

Med KNN kan du risikere en underlig farvekombination.

Har DU husket at ejerskifte din hest i LR databasen??

En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.

Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet
0
0
Svar på denne tråd

en god varmblods ville jeg anbefale.
Forfatter: 
Dato:  19-04-2004 14:08
gerne en med noget godt oldenborgblod i årerne. ikke noget med noget fuldblod.
0
0
Svar på denne tråd

Jytte....
Forfatter: 
Dato:  19-04-2004 15:54
Hejsa

Jytte, det duer jo ikke at bruge PRE eller Lipizzaner, når jeg ønsker en meget rolig hest.
Ønsker ikke en hest der ELSKER at arbejde, er energisk og rummer en masse energi, når jeg i forvejen har sådan en type.
Det er det rolige jeg ønsker.......

Mht. Frederiksborgheste, så har jeg kun hørt fra mange sider, at de er meget arbejdsomme og energiske heste. Rolige er de nok, men der er for meget fremdrift i dem.

Mvh
Janni

Halvpart søges til stor dejlig frisk hoppe.
Boks udlejes. 600 kr. inkl. hø/halm.
V. Mørkøv m. gode ridefacilliteter og tæt på skov.
0
0
Svar på denne tråd

Oldenborg...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2004 17:52
..tror jeg så er eneste udvej, efter at have læst inlægget.

Line&Darling&Queen
Nogen der har en gulerod?
Citat: Darling.

0
0
Svar på denne tråd

der er
Forfatter: 
Dato:  19-04-2004 20:55
jo ingen grund til at blande så meget sammen og tempereament er meget forskelligt fra individ til individ.
Og ja nogle frederiksborg vil gerne arbejde og er meget arbejdsvillige (jeg har nu arbejdet med dem i 24 år) men jeg ved også kanon mange som går som handicap bl.a. fordi de er til at stole på og har et godt sind.

Grunden til jeg anbefaler de racer er at du i forvejen afstamningsmæssigt går i "de gamle" racer og synes du vil være bedst tjent med at fortsætter der.

der er i dag ikke ret mange KN som ikke er blandet med DV.

Har DU husket at ejerskifte din hest i LR databasen??

En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.

Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet
0
0
Svar på denne tråd

Gelder eller Litaunsk trækhest!
Forfatter: 
Dato:  20-04-2004 09:33
Hej Janni!

det lyder somom det er svært at finde en rigtig far til dit føl! Jeg lederr også efter en til min, hvilket også er svært da jeg mangler god bygning på min hoppe!

Nu ved jeg ikke hvor robust du gerne vil have dit føl, men hvis dine primære krav til hingsten er rolig og helst ingen chancher for rødskimmel, kunne du måske tænke lidt på tinkeren, nordsvendske, geldere eller måske en litaunsk trækhest? De to sidst nævnte er lidt kraftig byggede, kan samlignes med lippizaneren, hvis du ikke lige har set dem før. Litaunsk trækhest er ikke udelukkende trækhest, selvom det lyder sådan pga navnet! Jeg har mødt de første 100 af hver race og de har stort set alle været nemme og tålmodige! Helt modsætning af f.eks. varmblods til tider varme hoveder! (Ingen kritik af dv, alle mine egne er dv!)

hilsen Stald Skærlund ; janne
0
0
Svar på denne tråd

iiiiiiii
Forfatter: 
Dato:  20-04-2004 15:17
Prøv da en shire!

De er da gode som dagen er lang, robuste og høje, men stadig med en vis ridelighed.

Nej, seriøst ville jeg også foreslå PRE eller Lipizzaner, det ligger i forvejen nærmest, og vil gi' et mere sikket resultat.

Men jeg ku' stadig godt tænke mig at se kombinationen med shire.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider