|
|
| Hvad koster det egentlig at lave et føl? |
|
|
Da jeg overvejer at smide min hoppe i fol. Har jeg gået og spekuleret over hvad det egentlig koster. Har listet lidt af det op jeg sådan lige kunne komme i tanke, i må rigtig gerne komme med inputs både om pris og behov for føllet osv  Bedækning ca 5000 Scanning Forsikring Håndprøvning Følvacc. Håber i vil hjælpe mig 
- Malene - m. Bára fra Stårup og Frodo www.jølver.dk - Amatørfotograf
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| omkostninger.. |
|
|
Hej.. Det er ret fedt at begynde at lave et "budget" over omkostningerne til at lave føl. Jeg har selv oplevet at den ca. pris jeg havde regnet med, blev overskredet noget da jeg så stod med føllet. Det gjorde nu ikke glæden ved at få føl mindre hi hi.. Bare husk (hvis din hoppe skal køres til hingst) at indregne transport af hende. Min veninde har en hoppe som skulle køres 150 km hver vej og hun har været afsted to gange i år og er stadig ikke i fol, derfor skal hun afsted igen til foråret og koster en del. Det er selvfølgelig også et sted man kan spare hvis man selv har mulighed for at køre.  Desuden er der også en pris for opstaldning af hoppen, hos hingsten, altså hvis det er naturlig bedækning 
Hilsen Karina Nu med en masse katte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Transport |
|
|
Er så heldig at hoppen står samme sted som hingsten  så opstadling og transport sparer jeg  og det egentlig meget rart 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skidt år i år! |
|
|
Intet er jo sikkert ift ifoling - du kan være heldig at hoppen bliver drægtig i første hug og så er omkostningerne til at overskue - men du kan også smide 12000,- efter hoppen uden at gå føl ud af det, hvilket jeg lige har gjort i år på min avlshoppe der ellers aldrig har "brændt" mig af 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Ud over det du allerede selv nævner, så er der ekstra foder til hoppen de sidste 3 måneder inden termin og også så længe føllet dier. Derudover bør du få en dyrlæge til at tjekke føllet og hoppen, efter folingen. Måske skal du også leje en folealarm. Held og lykke med det - Føl er fantastiske 
Charlotte Nu med skønt hoppeføl efter Tailormade Stardust =) - der skal være storesøster til en Balou du Rouet Baby omkring d. 12. maj 2011!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min... |
|
|
min havde kostet 18.000 som 9 måneders. Og havde ikke været syg.  Bedækningen var 3.000. Og hun har stået i løsdrift, så hun har kostet 500 sommer, og 1000 vinter i opstald.
Der er noget ved hestens ydre, der er godt for menneskets indre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Mit Romanov hoppeføl fra i år er nu ½ år, og hun har indtil nu kostet omkring 22000 kr at lave. Det er incl. ALT. Hun har ikke været syg.
WWW.ELBKGAARD.DK Højvangs Lumina, A'moon, Roma Nova Elbækgaards Amadeus TIL SALG. Mor til Mie d. 9/3-2010
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| følpris |
|
|
min kostede 25.000 at lave. og tjente sig selv ind, og lidt lommepenge til mig selv oveni, som 1 årig.. men det er godt nok nogle år siden, håber også på at det bliver lidt billigere for mig til næste år 
Sagt af Jeanette og Nosey Mor til den skønne Jonathan 13/12-09 Welsh typerne er bare de rigtige gangmaskiner alt andet er billige kopier!!! Nu med den skønne og vidunderlige Nosey til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når man snakker |
| Forfatter:  |
JLH ♥Wannamus♥ |
| Dato:  |
05-10-2010 20:24 |
|
omkostninger til ifolig synes jeg man skal holde opstaldningspriser for hoppen udenfor. For om hun er eller ikke er ifol så koster det altså nogenlunde det samme at føde hende 
MVH Janni DV hingsteplag fra 09 til salg - se præsentation. Wannabe venter føl efter Sieger Hit - termin 26/4 2011
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Indtil videre har jeg brugt rundt regnet 25000 kr. og min er "kun" 97 dage henne ..  Jeg har så godt nok også brugt 11000 kr . på sæd . 
Cindy Faber - Med fantastiske heste !<3 Dressur hesten Pupsik (ifol m. BH Romantic) ?Junior i himlen? Gucci & Sylvester <3 Lad vær' at straf dem, for det de gør forkert. Ros dem for det, de gør rigtigt !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Virus abort |
|
|
Ikke at glemme evt. svaberprøve og de 3 gange hoppen skal vacc. mod virusabort inden folingen. Dette tør jeg ikke udelade! + Evt. kåring af hoppen. Held og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pris påfølle |
| Forfatter:  |
nulheste |
| Dato:  |
06-10-2010 09:24 |
|
var ca 13.000kr da hun endelig kom ud. Det er for inseminering, sæd, scanninger, virusabort. Ikke inkl hoppens drift - foder, smed, dyrlæge( har ikke haft brug for en heldigvis)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opstaldning |
|
|
Penge for opstaldning når hoppen er til hingst ell. inseminering skal da regnes med alt efter hvor dyrt det er. Mange hingstestationer tager mellem 50-100 kr pr. døgn, så det kan også godt løbe op, hvis hoppen ikke lige kommer i fol med det samme. Mvh Anita
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gratis bedækning |
|
|
Hej Jeg vandt for nogle år siden en "GRATIS" bedækning til min hoppe. Den løb så op i over 7500.- + transport 250 km hver vej! Du skriver ikke lige hvilke race du har? Der er stor forskel på de enkelte racer.. Husk dog at medregne udgifter til pas og chip efter følle er født, da det er en ikke helt uvæsentlig udgift.
Et menneske på en hest er en rytter. Et menneste uden hest, er kun et menneske...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alt incl eller ? |
|
|
Der er jo mange måder at lave det regnestykke på. For mit vedkommende er hoppens udgifter regnet med, da jeg jo ikke ville have en avlshoppe gående, hvis jeg ikke avlede, altså er hun jo med i føllets udgifter. Jeg lavede for et par år siden et seperat regnestykke for en af vores hopper. Hun gik i fol ved første inseminering, pris for sæden var 7000 kr, altså meget gennemsnitligt! Hun var ikke syg under drægtigheden og ej heller efter foling, og hun sled sine hove ret godt, så der var kun 3 smederegninger på hende. Derudover var der udgifter for følskue og senere eliteskue. Da han stod som 7 måneders, havde han kostet os 40.000 kr at lave og passe indtil køber afhentede ham. Og egentlig burde man også iregne vandafgifter/udgifter og hvad man kunne have fået i leje af jorden, hvis man ikke havde brug for den til avlsdyrene.
Hilsen Belinda Stutteri Highmoor, kvalitetsavl af dressurheste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| føl føl føl |
|
|
Vi har 2 hoppepiger fra marts 2008... Jeg tror efterhånden de er løbet op i 50.000kr hver! - sæd (8-10000 pr stk) - inseminering (et par tusind for den ene, som ikke ville i brunst hos hingsteholder, men gerne hjemme, så de måtte komme hjem til os og inseminere) - opstaldning hos hingsteholder (60kr * 2 * 3uger) - transport (ca. 1000kr) - vaccinationer mod virusabort (kan det passe de koster ca 1000kr pr stk? Eller var det mon begge hopper der i alt kostede 1000kr pr. vaccination.. hver hoppe skal have 3....) - ekstra foder de sidste 3 måneder + de første 7-8 måneder efter foling (amningsperioden)(også et par tusind..) - tilsyn efter foling (ca. 1500 pr føl - de kom jo ikke samtidig) - brændemærke, chipmærkning, vaccination af følle (igen på den anden side af 1500kr pr stk.) - pas og medicinsider efterfølgende (en lille tusse pr stk) - smed til følle (beskæring hver 6 uge....) Vi har så valgt at beholde vores føl, som vi har hjemme, men stadigvæk er der jo - føl og senere plag foder (og det er altså dyrt!) - grovfoder - strøelse - smed - dyrlæge (vaccination og årligt 'eftersyn') - forsikring - udstyr af forskellig art (især nu hvor de er 2,5 og så småt får trense, bid og sadel på for tilvænnings skyld) Her har jeg så udeladt sygdomme, men den ene var i hegnet i sommer og det kostede 6 ugers boksro, 6 uger på sygefold og 25.000kr .. Man skal overveje om man har råd til pludselig at stå med en ekstra udgift af den størrelse... Jeg tror ikke man kan spare penge på at lave føllet selv kontra at købe en 1/2 års, men der er så mange glæder ved at lave et føl selv, at det kun kan anbefales 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ifoling.. |
|
|
Lea: Det tror jeg bestemt heller ikke man gør, har også leget med tanken om at skulle købe en halvårs.. Men vil super gerne ha et føl efter min egen hoppe. Hvilket jeg tror i sidste ende går hen og bliver en opgave langt udover alle grænser, hun fylder 15 til mig og har aldrig været i fol før, men efter vi er flyttet på gård med en del hingste, viser hun brunst konstant. Hvilket jeg tager som et positivt tegn eftersom jeg i mange mange år ikke så nogen tegn.. Hun er Islænder, og står på det samme sted som hingsten står.. Så allerede der er der nogle fordele i opstadlingen bl.a. da jeg så bare kommer til at betale det jeg i forvejen betaler og intet ekstra .. Men tak for alle de super gode inputs, det har da åbnet øjene for at der er mange ting der skal sørges for.. I må meget gerne forsætte med at komme med meninger og kommentarer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| priser :o) |
|
|
Scanning, her skal du regne med 1300 kr., men synes måske nu hvor hingsten står der, at du bare teste om hun kommer i brunst igen, med mindre du er bange for at hun skal blive drægtig med tvillinger, så kan du måske spare den væk  Forsikring, det er forskellig alt efter hvor man tegner, men ville nok ikke tegne sådan en, når man er nede i den pris klasse som du er i, for så kan du godt ligge ca 5000- 7000 kr oveni beløbet, men forsikring og de tre virus aborter, håndprøve m.m. som forlanges, jeg ville ikke tegne en forsikring, hvis jeg kun skulle give 5000 for bedækning incl moms og indberetning til landskontoret, jeg går ud fra at det er en kåret hingst, ellers er det en meget dyr bedækning  Håndprøvning koster 1000 kr, men jeg ville bruge hingst nu hvor han står der, for det er bare for teste om hun er med føl, men hvis, men hvis du skal have følforsikring, så kraver de en håndprøve fra en dyrlæge. Følvacc.1100 kr pr stk men der kommer også pas og mærkning af føllet når det er født, held og lykke med det, det er dejligt at have føl 
Niendamgaard tilbydes opstaldning i super gode omgivelser og hvor hestens velfærd er nr. 1
Se mere på www.niendamgaard.dk eller kontakt mig på 53293335
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen så skal du da |
|
|
Nej det kan slet ikke svare sig at avle. Det er langt billigere at købe en plag. Her kan du selv vælge kønnet, farven, gangarter osv... Når det er sagt, så er der ikke noget i verden der kan bebude foråret som sådan en fantastisk lille en. At være tilstede ved folingen, se og høre den tage sit første åndedrag, er bare en oplevelse uden sammenligning, suk:-) Vi har talt meget om at begynde at købe i stedet, men alle mine følelser og forventninger siger avle-avle-avle, mens min fornuft siger købe-købe-købe! Kampen er ikke helt afgjort endnu;-) Så drømmer du om et afkom efter netop den hoppe, så prøv da i det mindste en sæson og se om det lykkes!
Hilsen Belinda Stutteri Highmoor, kvalitetsavl af dressurheste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan blive dyrt |
|
|
hej. Som andre siger, så kan det ikke betale sig. Det er meget billigere at købe et føl. Men ja det er sjovt at lavet et selv. Jeg har brugt 25.000kr på den ene hoppe i år, og den kom ikke i fol. Den anden har jeg brugt 20.000kr på og den er lige blevet håndprøvet. Så der er mange udgifter endnu. Bl.a. virus abort vacc, divs. dyrlæge, smed og foder når den er født. Det løber hurtigt op. Jeg havde lavet et ca. budget, og det blev langt mere end jeg havde regnet med. Og hvis din hoppe er 15år, og den ikke har haft føl før, så er det muligt den er svære at få i fol. Men hvis man vil avle, så skal man gøre det fordi det kunne være sjovt, og så ikke tænke på at det højstsandsynligt giver underskud i kassen. Held og lykke med det:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har her i maj |
|
|
sat min hoppe i fol. Det har indtil videre kostet: 7500 for sæd og 3500 for dyrlæge (inserminering, svaberprøve, drægtighedsscanning osv.) Så det er en pæn sum penge. Har kun gjort det fordi jeg synes det er sjovt, og jeg har hesten hjemme hos mig selv. Tror ikke der er den store forretning i at avle. For man ved jo ikke hvad der kommer ud 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da op |
|
|
Jeg har været heldig med min lånehoppe kan jeg regne ud! 1 inseminering = gevinst i første omgang og ingen problemer siden! Så jeg gav prisen for bedækningen (ca 6500 incl moms og attest) Inseminering hjemme (ca 600 kr) 2 x scanning (18. dagen og 70. dagen) Og det var det. Har betalt for ekstra foder til hoppen som står hjemme hos ejer. Og så var føllet født med for korte bøjesener på forbenene så dyrlægen skulle ud i weekenden, + smed og så lige dyrlæge pga en tur i hegnet, men det er billigt sluppet alligevel. Nu har jeg så også DK's mest flexible og søde hoppeejer. Det hjælper lidt på det.  Hvor må det være ærgeligt at smide 25.000 kr ud af vinduet fordi hoppen ikke kommer i fol! Ved ikke om jeg turde satse på den næste år?
Hilsen Christina med Kanoa (FRB), Madelaine af nord-Als (Shet.) Og Langhoffs Favour (DV) Tak til AT Horsecare for super god service! Gyngestol købes!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hoppe i fol :) |
|
|
Min hoppe er nu snart 5 mdr henne, og der render det op i ca. 30.000 kr, hvoraf hingsten kostede ca. 16.500 (2200 euro) - Hun løb om en enkelt gang, hun blev sprøjtet i brunst begge gange, og så var det 80 kr i opstaldning hos dyrlægen pr. dag - forsendelse af sæd var ca. 1500 kr. pr gang, måske jeg skulle prøve at lægge mine regninger sammen, så jeg kan se hvor dyr min følle bliver men 30.000 har det i hvert fald kostet  Så må jeg bare håbe på resultatet bliver som jeg håber  Så snart føllet er født, kommer der jo også udgifter på bl.a. registrering (mener det er lige godt 1500) + chipning af den. Held og lykke med dit projekt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|