Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvornår må man ride på sin hest?
Forfatter: 
Dato:  18-04-2004 18:27
Hej
Jeg er vil gerne vide hvornår man kan ride sin hest igen efter den har folet ?
Hilsen Lone
:-)
0
0
Svar på denne tråd

ridning
Forfatter: 
Dato:  18-04-2004 18:52
vi pleje at har en måned fri efter og så bare meget stille og rolig gå igang efter ....
0
0
Svar på denne tråd

Jeg takker mange gange
Forfatter: 
Dato:  18-04-2004 19:16
:-) Jeg takker mange gange for dit svar det var rart at få at vide. :-)
0
0
Svar på denne tråd

jeg har tænkt
Forfatter: 
Dato:  18-04-2004 19:32
mig at ride ca. ugen efter meget lidt med føllet ved siden af.. også stille og roligt trappe det op, med 10 fra føl, 15 min fra føl hver 2 dag ca?
En gang fjordhest,
altid fjordhest!

Hvorfor sidde hjemme og glemme, når man kan sidde på hesten og føle blæsten?
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  19-04-2004 11:52
ladet mig fortælle at hoppen helst skal have et par måneders ro for at livmoderen kan falde på plads igen.
Og af hensyn til hoppen ville jeg under alle omstændigheder give den fri.
Kan selv forestille mig hvor anstrengene det kan være med sådan en bette en rendende omkring... :-D
0
0
Svar på denne tråd

Modsat Trine.......
Forfatter: 
Dato:  19-04-2004 13:39
....har jeg så hørt at hoppen den første dag og dagene efter skal longeres for at hjælpe livmoderen til at trække sig sammen igen!
Ikke særlig længe. Bare 5-10 minutter for lige at få den rørt......

:-D En hest er ikke dårligere fordi det er en pony :-D

Shetter hingst sælges. Læs mere her:
http://www.heste-nettet.dk/lodge/9532/hest/7025/
0
0
Svar på denne tråd

Kan vi
Forfatter: 
Dato:  19-04-2004 14:20
ikke få en afklaring på det?
Nogen der ved besked om hvad der er rigtigt?
?:-)
Prøver lige at lave lidt research...
0
0
Svar på denne tråd

Okay.........
Forfatter: 
Dato:  19-04-2004 14:31
Here it comes.Har været inde på Dyrlægevagten.dk og fundet følgende:
Efter foligen (fødslen) skal hoppen motioneres, således at den væskemængde, som står i hoppens bør (livmoder), kan blive tømt ud.

Når det så er gjort hvad så? Skal hoppen have ro eller kan man trappe op efterhånden?
jeg vil nu stadig mene at for meget motion den første tid ikke er det bedste.
Måske mest hvis det er førstegangs, der sker jo mange ting lige omkring og efter foling, men på den anden side har de jo nok godt af at blive holdt lidt igang.
Det er vist et lidt individuelt spørgsmål hvad man synes, skal jo selvfølgelig også vurdere det på den enkelte hest...Men så blev vi da så meget klogere...
0
0
Svar på denne tråd

Jeg mener...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2004 21:00
... at hoppen et par uger efter foling vil have godt af at komme igang - hvis hun da ellers er sund og i god foderstand. Jeg har tænkt mig at starte langsomt op med min hoppe i næste uge - hun folede for 8 dage siden. Men tænk på at hoppen har stået stille længe, og genoptræningen skal foregå præcist lige så forsigtigt, som når en hest har stået stille efter en skade, sygdom eller lign. De første 2-3 uger er lange skridtture rigtig god træning. Og samtidig lærer hoppen og føllet også at være væk fra hinanden.
Håber du kan bruge det til noget.
Mvh. Rikke
Tjek min hjemmside med mit dejlige føl, og mine sportsponyer! supersportspony
0
0
Svar på denne tråd

Jeg gjorde det
Forfatter: 
Dato:  19-04-2004 21:18
At når føllet var 1 måned begyndte jeg at ride min hest op igen, i starten red jeg på marken med føllet ved siden af, den første dag vi ville ud og ride på avlshopperne, havde vi prøvet at holde føllene inde i deres bokse mens vi ville ride en tur.
Det var ingen succes, min mand havde haft sit at se til, mens vi var væk, de to unger var ved at splitte boksene af, og forsøgte at springe over lågerne for at komme ud til deres mødre.
Så det blev til at vi red inde på marken med den ene hoppe og begge føllene , mens den anden fik undervisning på ridebanen, så byttede vi bare, så opvarmning og afskridtning foregik sammen med føllene.
Efter nogen tid var føllene lige glade om vi red ind på ridebanen, for de kunne se os hele tiden.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Forskel på mennesker og heste
Forfatter: 
Dato:  20-04-2004 13:31
Den der historie om ridning efter fødsel gælder for mennesker. Her kan ridning efter en fødsel lave noget ravage i underlivet indtil det hele er faldet på plads. Vi er jo egentlig bygget til at gå på fire ben, men har som bekendt rejst os op. De gange jeg har haft føl af en tilredet hoppe, har jeg holdt hende i gang så længe som muligt indtil foling. Redet første gang efter foling samme dag eller dagen efter hun havde folet, ganske vist kun 5-10 min. men lidt spurt og dansen blev det til. Herefter blev hun redet stort set hver dag, hvis vi red på banen så var det uden føl, tog vi på skovtur var føllet nogle gange med i snor. Ridningen var selvfølgelig tilpasset at hun gik med føl. Fravænning af føllene er også meget nemmere når føllet er vant tilat mor ikke er der hele tiden.

Ingeborg
0
0
Svar på denne tråd

Tak til alle
Forfatter: 
Dato:  23-04-2004 23:58
:-) TAK TIL JER ALLE FOR DE DEJLIGE SVAR - DET ER OVER MIN FORVENTNING.....
JEG LAGDE SPØRGSMÅLET IND FORDI JEG HAR FÅET ET TILBUD OM AT PASSE EN HEST DER ER I FOL - JEG SKULLE SÅ RIDE DEN FØR OG BAGEFTER, MEN JEG ER KOMMET LIDT I TVIVL FORDI DER ER OGSÅ EN 2 ÅRIG SOM DER FORVENTES AT JEG GØR KLAR TIL AT BLIVE REDET PÅ STILLE OG ROLIG TRIN FOR TRIN - MEN JEG HAR ALDRIG PRØVET AT OPDRAGE/TILRIDE EN HEST, JEG VED GODT AT DER GÅR CA 1 ÅRS TID ENDNU FØR DER SKAL SÆTTES ALVORLIGT IND, MEN INDTIL DA SKAL DER JO VÆRE GANSKE ALM. OPDRAGELSE, SÅ JEG HAR KONSTATERET AT EJEREN NOK ER BEDRE TJENT MED EN DER HAR FORSTAND PÅ DEN 2 ÅRIG - DET GØR MIG LIDT KED AF DET FOR DET ER LIG MED AT JEG IKKE SKAL RIDE DEN STORE ALLIGEVEL....
DET VAR ELLERS ET TILBUD MAN KUN FOR EN GANG.....

DET SKAL SIGES AT BEGGE HESTE ER RIGTIGE SØDE...
SÅ DET ER KUN MIN TVIVL OM MIN KUNNE DER GØR AT JEG SIGER FRA..... :{-(
DEJLIGT AT HAVE HØRT FRA JER ALLE - RIGTIG MANGE HYGGE STUNDER MED JERES HESTE KNUZZ LONE
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider