|
|
| Hingst til denne hoppe?? |
|
|
Jeg ejer to dejlige DV hopper og da jeg har dårlig ryg og er blevet frarådet at ride i minimum et år, skal jeg jo have fundet ud af hvad der skal ske med hestene.
Plan A er at sælge begge heste.
Plan B er at sælge Alifére og ifole Copinette, (kaldet Diva).
Plan "snedig ræv" er at ifole begge heste!
Som en kvinde i den fødedygtige alder, bliver jeg fyldt med moderlige følelser og misundelse, når I viser Jeres dejlige hestebabyer frem i dette forum. Sådan en vil jeg også have! Så jeg hælder mest til plan B (egentlig mest til plan snedig ræv, men der er grænser hvad der kan blive penge til, når man kun har S.U.).
Så kommer spørgsmålet, hvilken hingst skal jeg bruge til denne hoppe:

?
Det bliver nok ikke helt nemt, for hoppen er udpræget springtype, men jeg vil gerne have en dressurhest ud af det!
Hun er efter trakehner hingsten Chopin, der er A-hest i spring. På morsiden er hun ren hannoveraner med Aspirant til morfar (også A-hest i spring, og dressur for den sags skyld). Hvorfor skal hun lige være efter den ene trakehner hingst i landet, der er mest til spring?
Diva er bygget til at springe højt, og hun kan springe højt! Hun har 3 hæderlige gangarter, men jeg vil gerne have dem forbedret i føllet. Derudover er hun meget ædel og lidt knap i rammerne, så der er brug for en udpræget forstærker hingst, især én der giver noget hals og skulder. Hun er kun 160, så der skulle også meget gerne lidt højde på.
Egentlig ville en hingst som Come Back II være perfekt, fordi ham både kunne give gang, hals og skulder, samtidig med at man kunne avle videre på hendes fremragende springegenskaber. Eller hvad?
Men må man putte en holstener hingst på en trakehner/hannoveraner hoppe? Jeg har ingen erfaring med avl overhovedet, så jeg har virkelig brug for hjælp. Kan I foreslå andre hingste?
På forhånd mange tak.
Mange hilsner Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Med fare for at gentage mig selv |
|
|
Så vil jeg foreslå Heslegård's Platin. Han er hannoveraner, af springafstamning, dog også med gode gangarter og så er han meget velrejst.
Eneste fejl, han står på Sjælland. Men der kan helt sikkert sendes sæd.
Han var vinder af DV's materialeprøve samlet og i spring, nr. 2 i dressur.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Årets hingst Carano |
| Forfatter:  |
Tine-Lykke |
| Dato:  |
18-04-2004 13:49 |
|
Med springafstaming, men har lavet fine dressurheste. Han står i Ribe og kan ses HER
Venlig hilsen Tine  - it's never personal! "So sue me- everyone else is" Min hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt forslag. |
|
|
Hej Charlotte
Ja, det var da absolut et emne! Tak forøvrigt for hjælpen med billedet.
Nu hvor det er første gang, hun skal ifoles, og jeg sådan set ikke ved om det overhovedet kan lade sig gøre, vil jeg gerne have hende ifolet hos hingsteholderen for at undgå eventuelle skyhøje insimineringsomkostninger for ingen verdens nytte. Så sjælland er lidt et problem, men det kan vel løses, hvis det er det, der kan give det bedste resultat.
Er der andre, der har forslag?
Mange hilsner Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synes også Carano |
|
|
Hej
Syntes også Carano må være sagen til din hest, da han er langt bedre med hensyn til at lave rideheste, (tjek hestedata) end for eks. Come Back der har 1100 afkom men kun ganske få der har point, Carano har slet ikke så mange afkom men % mæssig mange flere der har point, han lave både gang og spring og jeg forstår slet ikke at han ikke er blevet elite hingst noget før for hvis nogen er berettiget til det så er det da ham. Hvis nogle siger han kun laver springheste så tjek lige Cervina Skovvang, det er flot at så ung en hest allerede går gran prix, og husk lige på Carano er altså kun 13 år og har en afkom der går gran prix dressur, godt gået ikk.
Hvis jeg ikke havde valgt hingst til min hoppe for langt tid siden(har bestemt det for flere år siden) så havde jeg brugt ham, og min hoppe er der også trakhener i.
Tjek lige hestedata hvis du har mulighed for det og se hvad afkom den pågældende hingst du tænker på at bruge, har af afkom der har point, man kan godt blive overrasket, sammenlign så antal afkom og antal heste der har fået point og udregn så procenten, du skal selvfølgelig først tælle afkom med fra de er 5 år.
Held og lykke med at finde hingst, der er så mange at vælge imellem.
Hej fra
Ladina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Højagergaard |
|
|
Hej Mette
Nu du bor i den del af landet vil jeg da foreslå at du kigger lidt på højagergaards hingste. De tre unge holstenerhingste Coronardo II, Corratus og Colorado er virkelig et kig værd, både med hensyn til spring egenskaber og gangarter.
Derudover er der Loudini som har givet rigtig mange gode afkom med super bevægelse
Du kan kigge på deres hjemmeside: www.hoejagergaard.dk
MVH Nanna
Er du interesseret har jeg både billeder og video af ovenstående hingste og deres afkom.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Holstener på hannoveranr/trakehner!? |
|
|
Hej Alle
Tak for de gode bud. Carano er bestemt også en dejlig hingst og hvem ville ikke gerne avle en Cervina Skovvang!
Men er det okey med det misk mask af racer blandet sammen? Jeg har også selv tænkt lidt på Loudini, da han jo bestemt har en god højde og fantastisk gang, men holstener på hannoveraner/trakehner -må man det?
Mange hilsner Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DV .... |
|
|
DV er jo en farvet landhandel... man skal selv vurdere om man vil blande racerne. Jeg ved, at Carano bla. får masser af Michellino (Trakehner) hopper pga af temperamentet.
Jeg tror ikke jeg ville være så bange for at putte en holstener på en trak/hann.... især ikke når der nu er så mange gode holstenerhingste der passer til din hoppe.
Held og lykke med det.
Kører selv til Højagergaard med min ene hoppe i morgen.
MVH Nanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville aldrig |
|
|
...gøre det, for godt nok siger alle at DV er en blandet landhandel. Men hvis du spørger avlsledelsen, så anbefaler selv de at man "holder sin sti ren", dvs hannoveraner på hannoveraner.
Et andet alternativ kunne være Solos Landtinus, han er ½ hannoveraner og ½ holstener.
Eller Feinbrand, som absolut er et nyt og spændende bekendtskab, han står på Støvring Hingstedepot
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bernstein |
|
|
Hvad med Bernstein - han er trakehner/hannoveraner...
Kåringsbeskrivelse:
Stor hingst af særdeles god type. Godt hingsteudtryk. Velansat hals. God skulder og et godt velmarkeret sadelleje. God og smidig overlinie. Velformet kryds. Lemmerne er passende føre og tørre. Bevægelsen er særdeles god. 10-9-9-7-8-8-9-10
Materielprøve beskrivelse:
En flink og reel hingst med god opførsel i stalden. Et godt temperament og en god karakter. Hingsten arbejder villigt såvel ude som i ridehus med tre særdeles gode gangarter. Springer villigt såvel løs som under rytter og med god teknik. Hingsten har udviklet sig positivt. Konkurrenceegenskaber særdeles gode. Materialprøven er aflagt i 1999 på Vilhelmsborg.
Andre bemærkninger:
Fløjhingst som 4 årig, ved 1. delkåring 2000. Kåret frem til 2. delkåring 2005
eller se her: Bernstein
Du kan godt blande racerne, men ´det bliver sværere at avle på afkommet, da det kan være svært at gennemskue hvilken gener det videregiver, så jeg ville nok være påpasselig med at blande alt for mange racer...
pøj pøj
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Milan/kaiser w. |
|
|
Jeg syntes at Milan og Kaiser Wilhelm er helt fantastiske. Jeg brugte Milan på min hoppe for 2 år siden, og jeg er meget tilfreds med udfaldet.
Jeg så Kaiser Wilhelm oppe på york, og var helt facineret af ham..
Du kan se billeder af min plag efter Milan inde på min præsentation, og du kan finde kaiser Wilhelm inde på www.york.dk
(kunne desværre ikke finde noget billede af Milan på nettet).
Hilsen Fie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingstevalg... |
Christina (Frühmi) |
20-04-2004 09:17 |
|
Hej Mette!
Spændende at du skal ifole!
Jeg vil som Charlotte også skriver, foreslå en hingst som Landtinus - her vil du også få opfyldt dine krav om en god hals, skulder, større rammer og mere højde og højtstillethed på afkommet. - Jeg skulle selv havde forbedret en del af disse ting i forhold til min hoppe i sin tid - jeg brugte Landtinus, og minsandten om ikke... 
Samtidig vil du formentlig få et føl med et fortræffeligt temperament. Han kan lidt af hvert, så det vil høj grad være op til dig, og du skal have en spring- eller dressurhest.
Der er jo endvidere den fordel at han står i det jyske, så du kan jo bare trille hende ned til Solos.
Ellers kunne Weltjunge fra Katrinelund måske være et bud...?
Chris, Fjederfoden & GrislingenAlle er vi krummer i livets store kagedåse - undtagen mig, jeg er en lille lækker chokolademarengs - Garfield
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Weltjunge |
|
|
Jeg vil så ikke anbefale Weltjunge, da en af de ting der skal forbedres er halsen(mere rejsning). Det er absolut ikke Weltjunges stærke side. Jeg har selv brugt ham, men på en hoppe efter Heslegård's Platin, der har arvet lidt af sin fars hals.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte... |
Christina (Frühmi) |
20-04-2004 11:47 |
|
Nedarver han lav halsansætning, eller hvordan?
- Det synes jeg da bestemt ikke har været tilfældet på de føl jeg har set efter ham....
Synes da at han selv er rimelig velrejst...men der ligger selvfølgelig også lidt tungt blod længere ude i stamtavlen...
Chris, Fjederfoden & GrislingenAlle er vi krummer i livets store kagedåse - undtagen mig, jeg er en lille lækker chokolademarengs - Garfield
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mit indtryk |
|
|
... er at halsansætningen og hvælvingen på halsen på Weltjunges føl ikke er optimal. Jeg vil i hvert fald ikke bruge ham på en hoppe som ikke har optimal hals selv.
Hvis du ser på hans hals på billedet fra 4års kåringen hvor han var fløj, så kan du også se det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hals... |
Christina (Frühmi) |
20-04-2004 12:45 |
|
Charlotte, er det Wannabe - jeres føl fra i år - du hentyder til?
Halsen ser da fin nok ud på føllet, men ok - hvis det også er på en Platin-hoppe...
Jeg må lige hjem og kigge i de gamle april-numre af Ridehesten...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hals... |
|
|
Sidste år havde vi et Weltjunge føl efter en gammel Asfergs Cyklo dressurhoppe på græs. Og hans ejer var meget ked af halsen, det lignede slet ikke noget der nogensinde blev en dressurhest.
Selvfølgelig skal man passe på med at generalisere, for afkommene ligner da ikke alle hinanden, og jeg tror da også at Weltjunge indimellem laver gode halse på hopper hvor halsen ikke er i top, men hvorfor satse???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte... |
Christina (Frühmi) |
20-04-2004 13:40 |
|
Nej, man kan ikke generalisere, men som dig tør jeg heller ikke satse.
Men bare se hvor forskelligt vi har opfattet afkom efter Weltjunge - vi har begge bedømt det udfra de afkom vi selv har set...jeg har kun set gode (5-6 stykker vil jeg tro), og du har så set eksempler på mindre gode.
Det er jo først nu, med dine inputs, at jeg er blevet opmærksom på at Weltjunge kan have tendens til at sætte en trist hals på sine afkom - derfor er det jo godt at man kan trække på andres erfaringer, gode som dårlige
Så holder jeg fast i Landtinus til Mettes hoppe (man er jo også fan...)
Når nu jeg har dig, Charlotte, så er jeg lidt nysgerrig mht. dine Rubin afkom - blodmæssigt kunne han være meget interessant på min ene hoppe, men jeg er især bange for at der ikke vil komme nok størrelse på afkommet...?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rubin... |
|
|
Jamen det har du helt ret i Christina. Rubin kan avle meget småt hvis ikke hoppen er stor selv. De bedste afkom er klart set på hopper over 170, og gerne med store heste i afstamningen samtidig. Jeg har da set en par stykker på omkring eller under 160. Til gengæld avler han jo så en rigtig god bevægelse på sine afkom.
Men du har da ret i at man ser forskellige ting når man ser på heste. Jeg valgte Weltjunge pga. hans ædle højtstillede afkom. Og stor var min overraskelse da der i følbeskrivelsen anbefales at han bruges til højtstillede hopper?????
Men Wannabe er også højtstillet så der er slet ingen problemer. Og så har hun jo gummi-ben i overmål, så det er jo slet ikke tosset.
Et andet problem på Weltjunge afkom kan være galoppen, specielet da de er meget glade for at trave og ikke får øvet galoppen.
Vi har dannet en ERFA-gruppe hvor vi er 6-8 avlere der mødes og udveksler erfaringer, en rigtig god ide. Så har man chancen for at snakke avl med andre end hinanden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dressurhest ud af springhest? |
|
|
Hej igen.
Tusinde tak for jeres tid og alle Jeres gode forslag.
Feinbrand havde jeg aldrig selv fundet på, men nu da jeg har set ham og læst lidt om ham, tror jeg bestemt at han ville passe super godt på min hoppe.
Bernstein er også dejlig, men det er jo svært at vide og det er trakehneren i ham der kommer til at slå igennem i afkommet, og det ønsker jeg ikke, da hoppen i den grad skal tilsættes noget masse. Af samme grund ønsker jeg heller ikke at bruge Milan eller Kaiser Wilhelm til denne hoppe.
Når Solos er en blanding mellem holstener og hannoveraner, så vil et eventuelt afkom være en blanding mellem de 3 racer trakehner, hannoveraner og holstener -nøjagtig som hvis jeg havde brugt Carano, Loudini eller en af de andre holstener hingste, er man så ikke lige vidt?! Kan man så ikke lige så godt bruge en af de renstammede holstenere?
Men for at vende tilbage til Feinbrand, så er han så vidt jeg har forstået, ren dressurstamme. Er det realistisk, at han kan præge afkommet så meget at føllet der kommer ud af min springhoppe med springheste bygning, er en dressurhest og bygget som en sådan? Jeg har på fornemmelsen at det bedste resultat nok opnåes ved at bruge en springhest som samtidig kan forbedre gangarterne hos føllet, så det også kan blive en god dressurhest. Hvis man sætter en springhest og en dressurhest sammen risikerer man så ikke bare at de hver især forringer hinandens stærke sider, så afkommet bliver sådan en "midt imellem ting" i begge discipliner?
Jeg har somsagt ingen forstand på avl, så jeg ser da meget gerne at I dementerer ovenstående teori (så kan jeg jo bruge en ren dressurhingst, som jeg jo gerne vil for at få et dressurafkom).
Det er nok ikke den nemmeste opgave jeg har sat Jer på med at finde en hingst til min hoppe, når hun nu er springhest, men ikke holstener, og jeg gerne vil have en dressurhest ud af det!? Men Platin er stadig et bud....
Håber på lidt mere hjælp.
Mange hilsner Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Feinbrand |
|
|
Jeg tror ikke det bliver noget problem.
Men derudover så indeholder Feinbrand også via sin far en del springgener og har da også opnået ganske pæne springkarakter ved sin materialeprøve.
Dressurindeks: 141,66 (placering: nr. 2 udaf 70)og springindeks: 122,49 (placering 10/70). Mange rigtige springhingste opnår faktisk ikke højere karakterer.
Men din hoppe indeholder jo også en del dressurgener. Udover Chopin er Chopstick jo overvejende dressurproducent og Aspirant er også far til begge dele. Et år var han far til både Succes Nexen, der vandt DM i spring og Arkibal, der vandt DM for YR.
Så jeg tror godt du kan avle en rigtig godd dressurhest på din hoppe. Hun har jo adlen og udtrykket der vil gøre sig godt på dressurbanerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Weltjunge.. |
Christina (Frühmi) |
22-04-2004 08:03 |
|
Så Charlotte - så fik jeg fundet det gamle Ridehesten frem, og jegmå give dig ret...det ser mærkeligt ud med den hals...
Fandt også et billede hvor han går materialeprøve - det ser næsten ud som om han har underhals, og jeg kan godt se at foreningen mellem hals og hovede ikke er optimal - det ser noget anstrengt ud!
Sjovt at der slet ikke står noget nævnt om det i hans kåringsbeskrivelse...
Jeg tror desværre ikke jeg tør bruge Rubin til Frühmi...medmindre jeg vil have en fin I'er pony ud af det...  Ærgerligt, for han ville være fin til hende blodmæssigt...og også virke lidt forædlende.
Kender et Rubin afkom på en May Sherif-hoppe...den er 3 nu og på en god dag omkring de 1,58 - rigtig ærgerligt, for det er en fin lille hest.
...øv....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis... |
|
|
Hesten er velgående - hvorfor er det så et problem, at den kun er 1.60 (eller lidt mindre)? Der findes jo masser af små kvindelige ryttere, som ville matche sådan en hest perfekt?
Dommeren kan vel ikke dømme ned på stangmålet?
Mette (Fjolle)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mette... |
Christina (Frühmi) |
22-04-2004 09:32 |
|
Når jeg skriver at det er ærgerligt at den er så lille, så er det fordi at hvis Rubin kan avle så "småt" er det ikke den rigtige hingst til Frühmi.
Grunden til at hesten gerne skulle være over 1,60 er pga af mine lange stænger...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|