Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Erfaringer ved sadelkåring af DV
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 11:02

Kære gode HN brugere...

Jeg vil rigtig gerne høre, om der er nogen der har erfaringer omkring sadelkåring af ældre hopper?

Jeg vil gerne vide hvad der forlanges af en 6 års hoppe rent ridemæssigt til sadelkåring. Jeg har talt med DV omkring deres krav. Meldingen er, at de forventer, at den er redet mere end 3 års - hvilket jo er indlysende, men jeg er i tvivl om hvor meget samling, bæring og stabilitet de forventer.

Jeg vil også gerne vide hvordan fremmedrytteren "tester" hesten. Her tænker jeg ikke på skridt, trav og galop, men mere om de "tester" om den kan sætte sig og svarer bagtil osv..

Er der nogen der har stillet ældre hopper til sadelkåring eller 1-dagsafprøvning der kan give gode råd??

Jeg har haft hoppe til kåring før, men den gik sadelkåring som 3 års dengang. Jeg har derfor ikke den store erfaring med kåring af ældre hopper.

Hilsen Charlotte

Den heldige ejer af skøn dressurhest efter Zardin Firfod

samt

skønne de skønne Belgierheste, Albert og Lydia

http://www.pilested.dk

0
0
Svar på denne tråd

Erfaring
Forfatter: 
Dato:  03-09-2010 10:17

Jeg har haft en hoppe med til 1-dagsafprøvning. Den bestod ikke, selvom den gik rigtig fint (og det er ikke fordi hoppen ikke har kapacitet). Hoppen var ikke redet så meget, da hun har været avlshoppe, men gik stabilt i alle tre gangarter, men kunne ikke samles elles sætte sig, som jeg tror var grunden til at hun ikke bestod.

Testrytteren prøvede at samle hende, og det brød hun sig ikke om.

Hvis jeg skal have en ældre hoppe med næste gang, ved jeg at der forlanges noget mere. Jeg havde læst i reglerne hvad de forlangte, og det var det hun kunne, og der står ikke noget om at de forlanger mere af en 5 års og ældre, men det gør de altså. Lidt synd for de hopper som går i avlen, og skal have rideprøve på et senere tidspunkt.

Jeg vil i fremtiden foretrække at rideprøve mine hopper som 3- eller 4 års.

Så mit råd er at være godt forberedt og hellere vente et år og få den helt klar end stille op og så få "ikke bestået" registreret.

0
0
Svar på denne tråd

Havde selv en med
Forfatter: 
Dato:  03-09-2010 14:27

Hejsa!

Jeg havde selv en 6 års hoppe med til sadelkåring på Wilhelmsborg d. 24 August i år.

Hun er uddannet til La6 og redet en del. Med egen rytter red hun bare i skridt, trav og galop men der blev selvfølgelig "redet" noget mere på. Tesrytter pressede den i dens øgninger samt han red hende i kontragalop på begge volter (sikkert for at tjekke hendes balance).

Men ellers testede han den ikke yderligere. Min hoppe blev kåret i RDH og opnåede bla. 8.5 i ridelighed. Så de forventer helt sikkert noget mere af en 6 års, altså når du giver den et signal eller ber den om noget skal den svare med det samme.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for respons...
Forfatter: 
Dato:  05-09-2010 09:28

Tak for jeres respons

Min hoppe hører til dem, der har været skadet og derfor ikke er alderssvarende uddannet...

SanneK: Tak for din beskrivelse. Jeg tænkte, at de nok gerne vil teste om hesten er stærk nok til at svare og sætte sig bag til..

Garibaldi: Også tak for din beskrivelse. Din hest er noget mere redet end min.. Tillykke med det fine resultat

Jeg håber, at min mule bliver klar til sadelkåring næste år. Hun er heldigvis typen der elsker at arbejde og lærer hurtigt, så der er håb forude..

Jeg hører gerne, hvis der er flere der har erfaringer inden for kåring af ældre hopper..

Hilsen Charlotte

Den heldige ejer af skøn dressurhest efter Zardin Firfod

samt

skønne de skønne Belgierheste, Albert og Lydia

http://www.pilested.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider