Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Fravænning
Forfatter: 
Dato:  24-08-2010 18:56

Jeg kan læse at folk har forskellige erfaringer med fravænning.

Jeg har et knap 5 måneder gammelt føl, sundt og rask. (Det er hoppens 4 føl). Med føllets alder, så varer det vel ikke længe før jeg bør tænke på fravænning.

Sagen er den at jeg ikke har de store muligheder for selv at bestemme fravænningsprocessen, medmindre jeg skal flytte den ene af dem (hvilket jeg ikke ønsker). Hoppe og føl skal denne vinter dele en stor boks om natten (hvis de bliver ved med at kunne enes), ellers skal de gå på fold med den vante flok (voksne heste samt 2 andre føl).

Føllet kan stå alene i boks når jeg rider uden problemer.

Hoppen er ikke mor med stort M og skal nok selv sige fra (har jeg fået fortalt af gamle ejer)

Efter denne mindre beskrivelse vil jeg gerne spørge til: hvad vil der ske ved ikke at fravænne og bare lade dem gå sammen i deres vante flok?

Den farligste af vore fordomme er at tro,

at vi ikke har nogen.

0
0
Svar på denne tråd

Altså nu har
Forfatter: 
Dato:  25-08-2010 00:06

jeg ingen lang avlskarriere skal det siges

Men umiddelbart kan det vel nok lade sig gøre vil jeg mene. Tror sagtens mine 2 sidste år kunne have stået sammen om natten.

Dog har jeg også set hopper være så trætte af deres føl og tydeligt give tegn til at de har brug for et frirum; at jeg kunne være nervøs for at hoppen ville skade føllet inde i boksen.

MVH Janni

DV hingsteplag fra 09 til salg - se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

fravænning
Forfatter: 
Dato:  25-08-2010 10:19

Jeg er ikke så nervøs for skader (ved godt man aldrig skal sige aldrig). Hoppen har før mit ejerskab stået med andre i en boks. Bla. hendes voksne søn og hoppen tager det ganske fint.

Men ud over evt skader, hvad vil der ellers kunne ske? Vil det forskyde noget fodringsmæssigt, at hoppen evt lader føllet få af mælkebaren vinteren over??

Føllet får pavo foder til den alder hun er, svarende til hun er dækket ind med vitamin og mineral. Da der stadig er græs. Og vil vinteren igennem have adgang til græsgræs og hø/wrap)

at vi ikke har nogen.

0
0
Svar på denne tråd

Naturen
Forfatter: 
Dato:  25-08-2010 20:17

I naturen fravænner hopper selv deres føl. Hvis det er et hingsteføl vil hun nok afvise ham på et tidspunkt, og han skal selvfølgelig ikke begynde at bedække nogen.

Er det en hoppe er det ikke sikkert, der er nogen problemer. Men du er nødt til at have en plan B, hvis det ikke går, så du ikke pludselig skal ud i desperate løsninger. Det vigtigste er, at føllet også omgås andre heste, og at moderen ikke er for grov ved de andre, så føllet ikke får nogen naturlig opdragelse af de andre heste. Men generelt er det positivt at fravænne hesten senere, end traditionen er i DK.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

Tina MJ
Forfatter: 
Dato:  25-08-2010 20:48

I naturen går de i store flokke med flere føl der har hinanden, og hopperne er som oftest drægtige igen.

Jeg ville personligt aldrig byde mine hopper at de skulle i samme boks som deres afkom af den størrelse, så hellere to hopper i en boks og to føl i en anden.

Har netop fravænnet mine de to ældste i dag, hingsteføllet sagde intet, hoppeføllet kandte et par gange - begge hopper så helt lettet ud...

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Sælges:

DV hingst ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier, ufattelig lækker model med særdeles gode gangarter. Rød med to sokker og blis.

0
0
Svar på denne tråd

Boksstørrelse
Forfatter: 
Dato:  25-08-2010 21:14

Jeg er enig med Mette i, at boksstørrelsen er et problem, jeg tog alene stilling til, om det var et problem at undlade fravænning i efteråret. Beklager.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

plan B
Forfatter: 
Dato:  27-08-2010 07:25

Tak for svar.

Føllet er et hoppeføl fra 5 april.

Jeg har ingen plan b på stedet. Men dec/jan, er der evt en mulighed for at stille føllet i sin egen boks. Har kun en plan, hvis de skal flyttes væk og det er jeg ikke meget interesseret i. (af personlige årsager ønsker jeg at ha dem tæt på).

Sagen er den stalden er nedbrændt og der er de udebokse som der er. Inden næste vinter burde den nye stald stå klar.

Om hoppen er hård ved de andre kan jeg ikke svare på, ved kun hun er førehoppe. De gange jeg har set hende regere, er det kun med kropssprog hvor de andre viger for hende.

at vi ikke har nogen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider