Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvor er det svært med de ældre heste
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 21:25

Jeg er i syv sind - har efterhånden nogle ældre heste gående, en ponyvallak på 20, et par hopper på hhv. 12 og 15 år - men deres virke hos mig er ved at være ovre. Der er yngre kræfter, som har taget over. Det er sunde og raske dyr. Jeg vil ikke forære dem til slagteprisen, for de må for alt i verden ikke ende på i et koldt skur i mudder på en mark et sted som selskabsheste eller endnu værre på en transport til Italien. Så burde jeg jo selv sørge for at få dem slagtet, så er det sikret - men omvendt er det jo raske dyr, som er trivelige og stadigt kan rides eller avles på. Jeg er eneforsørger, så hesteholdet skal helst "løbe rundt" - men hvor er det bare svært med de ældre heste, som jo er dejlige, har en funktion i flokken osv. - skal man gøre sig hård og få dem slagtet...hvad gør I andre?

Pinvigs heste behøver ikke at springe over, hvor gærdet er lavest ;o)

Husk at nyde din dag - det kan andre ikke gøre for dig :o)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 22:49

tjah jeg har en ponyvallak på 21 som jeg p.t. har lånt ud til 2 små piger (han er lånt ud sammen med en shetlandspony, som han har stået med de sidste 12 år). det går rigtig fint, jeg tager på uanmeldt besøg engang imellem (hvilket er helt i orden med dem). det går rigtig fint, og jeg er glad for at se, at de tager hensyn til hans lidt specielle behov (han er tidligere forfangen, mener beslagsmeden sagde kronisk forfangen) - han er holdt fint slank selvom de går på græs, hvilket jeg synes er ganske imponerende. de er begge passet med beslagsmed (som låner står for), og jeg har p.t. ikke været utilfreds med noget ved dette udlån (hvis jeg havde været det, var han blevet hentet hjem med det samme)!!

I september sidst år købte min mor ligeledes to haflingere, en på 12 og en på 20 år (21 denne sommer).

Den på 12 (uden stamtavle) er både krybbebider og vindsluger, ligeledes har hun tidligere haft mange traumer - hun var skrækslagen for dækkener, regntøj og alt hvad der sagde lignende raslelyde. ligeledes var hun stort set umulig at komme op på, da hun slet ikke ville stå stille. hun havde også flere gange løbet løbsk med en del af de tidligere ejere, kunne ikke klappes/nusses på halsen mens man sad på hende (kunne heller ikke rette pandelok el. lignende), hun var også vant til at hun kunne trække af med folk når man trak hende fra jorden, var ikke vant til at komme ud alene, og kan ikke noget videre dressur, springer dog nemt 120 med rytter og er 110% trafiksikker. pg.a. alt dette har hun været solgt rigtig mange gange, da folk simpelthen mistede modet på at ride hende. vi fik hende ret billigt, mod at vi lovede hende et blivende hjem.

hoppen på 21 (fin, østrigsk stamtavle), havde stort ikke været reddet i 5 år, lidt stivbenet, ret overvægtig og fuldstændig ude af form, blev som ung importeret fra østrig, hvorefter hun kom i løsdriftsstald hvor hun blev tvangsbedækket af de andre heste - heraf kunne efter sigende ikke gå på fold sammen med store heste, og det kunne ikke garanteres at hun kunne rides i nærheden af store heste heller (bange for dem). hun er altid nederst i hierakiet og får deraf en del skrammer, hun er ret øm over sin bagdel og sparker derfor ofte ud efter de andre heste (advare dog altid kraftigt først), dyrlægen kan ikke tage temperatur på hende - og vi beder til at hun aldrig behøver at blive tjekket for kolik! hun kan ikke blive i fol da hun absorbere føllet (er hun også snart for gammel til), hun har tidligere slået noget knogle løs på næseryggen (de fik opereret det på igen) men derfor er det bedst ikke at ride hende med almindeligt hovedtøj.

udover det er hun en utrolig sød hest, som er meget menneskeglad (hun bliver deprimeret hvis man ikke tager hende ud et par gange om ugen). hun er gammel showhest, tager alting meget rolig og er fuldstændig trafiksikker. hun går nemt til biddet, men har ikke ret meget balance, og er svær at træne op (kondition, muskler)

vi fik hende billigt mod at vi lovede enten selv at beholde hende, eller sælge hende tilbage til tidligere ejer (som vi købte hende af), hun blev kun solgt da de ønskede at hun blev brugt lidt og fik mere opmærksomhed end de havde tid til at give (de havde haft hende i 12 år, og var meget glade for hende). :) '

den gamle hest bliver kun brugt som turhest, da det p.t. er hvad vi vurdere at hun kan holde til.

Den yngre bliver brugt mere alsidigt, men er indtil videre også kun brugt til tur, pg.a. manglende ridebane (som nu er færdig)

Der er dog ikke skrevet kontrakt på nogle af hestene, ang. det med at beholde og sælge tilbage. men det er helt sikkert noget vi vil overholde! ligeledes er begge de tidligere ejere til hver en tid velkommene til at komme og hilse på deres gamle heste, som vi er meget glade for! :)

Så jo, man kan sagtens finde gode hjem til sine 'gamle' heste.. det er dog som altid lidt en chance at tage, da man ikke kan være sikker. Min gamle pony bliver aldrig solgt! han er min første pony og jeg har haft ham i 12 år, så jeg foretrækker at den endelige beslutning forbliver min, så jeg ved han kommer herfra når det er bedst for ham (ligeledes at han ikke bliver brugt over evne, han kan stadig nemt springe 1 meter (han er selv 117), men har begyndende gigt og har ikke været brugt jævnligt de sidste 8-9 år så det kan han slet ikke holde til!) :)

jeg mener desuden ikke at hverken 12 eller 15 år er gammelt!

Det blev meget langt, men jeg håber du bærer over med mig

0
0
Svar på denne tråd

Det er svært
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 10:08

Vores gamle Sif går lige nu bare til pynt. Eller gammel - hun er 17 år, det er jo ikke vanvittig gammelt.

Hun har noget i ryggen/korsbenet/lænden, som ind imellem gør ondt, og i vinter havde hun det rigtig skidt. Måske er der lidt gigt med i det - hun har fået et par føl og været konkurrencehest i skarp træning i flere år.

Kiropraktoren har givet mig nogle øvelser, som jeg skal lave med hende med jævne mellemrum, og her i sommer har hun det fint. Jeg ved dog ikke, om hun ville have det ligeså fint, hvis hun skulle bestille noget - og det burde hun egentlig. Dels er hun ikke helt tilfreds med, at det altid er de andre, der kommer ud og oplever noget, og dels har jeg den holdning at en hest er for dyr som plæneklipper.

Nu er det sådan, at vi har 3 andre heste, som bruges, og da døgnet kun har 24 timer, har vi ikke rigtig fundet tiden til at få hende genoptrænet, så p.t. er hun en dyr plæneklipper.

Hun skal ikke sælges, så meget er sikkert - så der er jo kun slagteriet tilbage. Spørgsmålet er bare hvornår. Som du selv er inde på, så er 17 år jo ingen alder, og hesten er rimelig rask, og i hvert fald i godt humør :)

Hun bliver nok plæneklipper lidt endnu ;)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 10:27

Tja vi har også et par ældre hopper gående, og de bliver også her. Men så skal vi jo så også lige have udfærdiget det der lovpligtige hestepas inden længe. Sådan er det jo bare!

Mvh

Tina

www.stutteri-moelleaaen.dk - www.linnerup-skovgaard.dk

DANSK AVLEDE KVALITETS CREMBÆREREHESTE

Importeret Cremello varmblodshingst af super afstamning

0
0
Svar på denne tråd

Ældre heste
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 11:01

Jeg har også en ældre hest gående. Nu er det en lidt anden situation, da alle mine heste i princippet er hyggeheste, og jeg derfor påregner en del udgifter i forbindelse med mit hestehold (altså, jeg er ikke avler, som skal forsøge at få det til at løbe rundt), og derfor er det jo fint med mig, at hun også koster penge.

Nå, men det jeg vil sige er, at man skal huske på, at de her ældre heste ikke altid trives med at blive flyttet. Min gamle hoppe kan fx ikke klare sig i hierarkiet længere. Derfor kan hun eksempelvis ikke bare sådan lige lånes ud. Jeg mener også, at man må sørge for at give de heste, som har "tjent" en gennem livet en værdig alderdom - eller slagte dem! Har de fortjent at komme ud i en ny flok med alt hvad det indebærer? Jeg synes det ikke.

Med andre ord må du beholde de gamle eller få dem slagtet.

Anderledes er det, hvis hestene vitterligt ikke ER gamle. Altså, er de stadig stærke både fysisk og psykisk, så kan de måske gøre glæde et andet sted. Det er ikke altid alderen, som betyder noget. Men hvis de er ubrugelige og måske har lidt skavanker, så mener jeg ikke, du kan sende dem videre.

mvh Stine

http://www.sk-farm.dk

Nu med avlshingst! New Park Tamerlane 82 cm

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 14:33

jeg har en gammel dreng på 21 år som jeg har haft i 16 år, han kommer ingen steder.

men heste på 12 eller 15år er da ikke gamle, de burde begge have mange gode ride og avls år tilbage.

måske det er synd at en 20 årig pony skal til at skifte hjem og flok, men på den anden side, jeg kender flere ponyer som er både 26 og 30 år som stadig er enddog meget aktive, både rideskoleheste og private konkurrenceponyer, så hvorfor skulle han ikke kunne glæde en lille pige/dreng som lærehest, i mange år frem.

jeg solgte min gamle konkurrence/avlshoppe for 4 år siden, da hun var 13år, hun har gået en masse stævner med sin nye ejer(T) som elsker hende, mindst lige så meget som jeg gør. hun er nu pensioneret og skal vist gå som avlshoppe.

jeg ville ikke aflive så unge heste, men finde gode kompetente ejere.

Da jeg solgte min hoppe, valgte jeg flere købere fra fordi de ikke harmonerede med hesten, som er lidt følsom, men da hesten efter endt ridetur med T, lagde sit hovede på hendes skulder(gjorde hun ellers kun ved mig), var hun godkendt af både hesten og mig, og jeg er næsten sikker på, at jeg ikke kunne have fundet hende et bedre hjem end hos T.

Professionsbachelor i Medicinsk Laboratorieteknologi

Bioanalytiker B.M.L.T

0
0
Svar på denne tråd

Forskel fra hest til hest
Forfatter: 
Dato:  23-08-2010 10:32

Hej

Jeg kan sagtens genkende dine tanker...

Har selv haft en NF-pony jeg har beholdt til han var 26 og kom godt herfra. Har haft en Trakehner hoppe som kun blev 17 - det gik pludselig stærkt ned ad bakke med helbredet. Hun stod i 3 år uden at lave noget/gik på og hyggede sig på folden. Datteren til førnævnte hoppe har pga. en lettere benskade stået til "pynt" hos os i mange mange år og faktisk "været lidt i vejen" da vi sidste år købte en afløser til vores shetter til pigerne.

Hoppen var der 20 år og flere sagde - få den da aflivet. Men det kunne jeg ikke nænne - hun ser meget flot ud endnu og har været til elitehoppeskue som 3 års. Man kan ikke se hun er så gammel. Jeg fandt en annonce i gul og gratis fra en supersød kvinde på min alder som søgte en selskabshest til hendes vallak. Det var godt nok over 200 km fra os af....men vi kørte afsted og jeg har ikke fortrudt dette en eneste dag! De to heste gnubbede hinanden kort tid efter de blev lukket sammen på fold - tror der gik 1 - 1½ time så gnubbede de hinanden. Min hoppe er lånt ud - så låner "kun" betaler for kost og de almindelige ting en hest nu koster. Hoppen bor stortset på samme måde som hun har gjort det hos os - med samme dagligdag som hun kender fra os af. Jeg er meget taknemmelig for at der er nogen der tør at "tage" en gammel hest og vi er begge glade for at have "fundet" hinanden via nettet.

Jeg har så en springhest (datter af hoppen på 21 år) på 16 år og når den en dag ikke skal gå spring mere - skal hun ikke skifte hjem da hun nok ikke egner sig til at skifte flok.

Det samme gør sig gældende for vores shetter som er blevet meget gammmel i det sidste års tid - vi har haft hende i 8 år.

De to går meget sammen og det ville være synd at lade dem skifte flok.

Så der er nok forskel fra hest til hest...men generelt skal man ikke opgive gamle heste efter min mening.

0
0
Svar på denne tråd

Hvis en hest
Forfatter: 
Dato:  23-08-2010 11:34

hos dig er gammel når den er 12 - så ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal sige.

Vores er 18 og 20, fejler intet, og har forhåbentlig mange år endnu. De kommer under alle omstændigheder ikke herfra.

Men hvis du helt ærligt overvejer at slagte heste på 12 og 15 fordi du synes de er gamle - ja så ved jeg ikke hvad jeg skal sige, synes der er meget synd.

.

0
0
Svar på denne tråd

næh...
Forfatter: 
Dato:  23-08-2010 15:00

Måske er de ikke gamle, men i ren handel er de åbenbart umulige at komme af med, og det piner mig, at jeg nok bliver nødt til at slagte dem. Ponyen får dog lov til blive gående, da han pt. fungerer som foldkammerat til en anden pony, jeg har opstaldet.

Det er gode hopper, men på grund af alder og manglende ridning, da især den ene (12 år) har været anvendt udelukkende til avl de seneste år, så kan de ikke sælges. Der er så mange - og yngre - billige heste på markedet lige nu...Den yngste har stået til salg med jævne mellemrum gennem det sidste års tid - men hun avler supergode heste. Den ældste kan rides, men da hun er 15 år, har hun åbenbart det ene sæt ben i graven allerede...jo jeg er sq lidt bitter...sorry.

Jeg synes virkeligt, at det er svært at skulle slagte dem, for de er jo ikke uanvendelige - slet ikke. De fejler intet - Men hos mig har yngre kræfter taget over...og det manglende salg i det hele taget betyder jo, at jeg vælger blot at ifole 2 hopper mod i stedet 4... :o/ Jeg er tvunget til benhård prioritering, hvilket jeg egentligt ikke har noget imod, da det burde give de bedste heste på sigt, men når man så bare ikke kan få solgt...

Derfor synes jeg, at det er en meget tung beslutning at må se i øjnene, at det sikkert bliver hos slagteren, at de skal leveres til efteråret.....

Det var blot ordene...bagsiden af det at avle lige for tiden...

0
0
Svar på denne tråd

ja det er svært
Forfatter: 
Dato:  23-08-2010 15:32

at sælge noget i øjeblikket - og alligevel sætter du 2 ifol, og overvejer at slagte to på 12 og 15 år? .

Det er lige før jeg må sige den ene ville være velkommen her.

.

0
0
Svar på denne tråd

Underlig indstilling
Forfatter: 
Dato:  24-08-2010 09:25

Jeg havde stor forståelse for dine overvejelser i starten - men syntes at du modsiger dig selv lidt efterhånden. Du har ondt af dem men mener benhård prioritering er nødvendig pga. af god avl i dit sidste indlæg og øverst er det pga. økonomi....

I Østrig ved haflingerne slagter man føl når de ikke "gode" nok - der bliver selekteret tidligt...

Prøv at læse tråden om følauktion og se hvad det koster at lave et føl osv. måske skulle du overveje dine planer - eller mangel på samme - når du har læst indlægene.

Jeg har ingen forståelse for folk der bare ifoler for at der skal ifoles. Hørte sidste dag om en person som fik tilbudt 25 ponyer til ingen penge - de var " i vejen" når nu der skulle laves pas og chippes....sørgeligt...

0
0
Svar på denne tråd

Rent avlsmæssigt
Forfatter: 
Dato:  24-08-2010 09:34

....er en hoppe gammel når den har passeret de 10 år. På det tidspunkt skal den erstattes af en datter hvis man vil bringe avlen videre frem.

Men jeg må indrømme at mine avlshopper ikke kommer herfra andet end til slagtning/aflivning.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-08-2010 13:30

Synes da det lyder rigtig trist, at du overvejer at slagte dem. Jeg har genoptaget ridning efter mange år og har netop fået anbefalet, at når jeg skal have egen hest kunne det være en idé at købe en der er "lidt oppe i årene". Det samme med min datter, der kigger jeg da også efter ældre ponyer, fordi de forhåbentlig har "krudtet af", så det bliver en god oplevelse for datteren at have egen hest. Så jeg er da helt sikker på, at der er et marked for "ældre" heste, men markedet er vel bare generelt ikke "sælgers marked" ?

0
0
Svar på denne tråd

benhård prioritering...
Forfatter: 
Dato:  24-08-2010 21:55

netop af økonomiske årsager - men det er da bestemt ikke for sjov jeg avler - så ifoler ikke blot for at få flere heste, men på grund af en ambition om at lave de gode heste - ellers var det jo hammer ligegyldigt. Det er jo netop derfor, at de gamle hopper bliver sat ud af avlen, da de erstattes af yngre heste, som for mig er mere værdifulde avlsdyr. Derfor er det jo korrekt, som charlotte skriver, at mine hopper er gamle i seriøs avlsmæssig forstand. Hidtil har jeg da kunnet bytte dem eller sælge dem. Den yngste ifolede jeg sidste år, for at gøre hende mere atrativ for køber, men intet skete, så det gør jeg ikke igen -for hvor er fornuften i det?

Tråden er oprettet i frustration over, at der ikke er et marked lige nu, hvor man kan komme af med en hoppe, som stadigt har flere gode føl i sig eller kan anvendes til hyggeridning i en del år endnu til et godt hjem. Jeg har blot gennem det seneste års tid måtte konstatere, at sådan er det ikke mere.

Jeg er helt fortrolig med følauktionerne - og er enig med Annettet i hendes betragtninger om i en anden tråd, at det er et godt tiltag. Priserne er rimelige endog ok for føl, hvor morlinjen er veltrukket.De dårlige priser må avlerne så tage til efterretning - det de laver er ikke interessant nok for køberne... Nok om det!

Jeg har det bare så skidt med at skulle køre hopperne til slagteren - en træls måde at få dem herfra på. Det var da 100 gange skønnere at finde et godt hjem til dem. Men det er åbenbart helt umuligt.

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa...........
Forfatter: 
Dato:  24-08-2010 22:28

Jeg havde nok ikke "vendt sagen" herinde på HN - enten lyder det som et "kattekillingeindlæg" hvor man "truer"/"håber" at nogle forbarmer sig og henter killingen/tilbyder at betale mere end slagteprisen for dine hopper. Og ellers lyder man "hård" fordi man vælger at få dem slagtet.

Når markedet er som det er, ja så kan man jo kun prøve at gøre de heste man ønsker at sælge interessante for købere.

Ifoling har du prøvet, og det er ikke interessant.

Du siger de kan rides, jamen så send dem i ridning, og håb at du kan få udgiften ind igen ved et salg.

Og ellers så ville jeg kører dem til slagteren før de begynder at koste dig flere penge.

De har haft et godt liv hos dig - og du er ejeren og kan vælge hvordan de skal herfra.

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

kære gimdr
Forfatter: 
Dato:  26-08-2010 08:01
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider