Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Gøre føl/plage håndterbare
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 13:02

Hej Hnér,

Jeg er blevet den lykkelige ejer af en pragtfuldt hoppeplag på et år.

Hun er sød kærlig og smadder nem. Jeg vil jo gerne starte med at gøre hende vant til lidt af hvert så tidligt som muligt.

Jeg trækker ture med hende og hun går efterhånden fint i snor.

En af mine hestevenner fortalte at der var en god ide at gøre dem tidligt trensevant så det blev lettere senere hen og nu spørgsmålet:

Hvordan og hvilken type trense ville i vælge, hvordan og hvorledes med bid - kan det være et almindeligt men lille bitte bid eller findes der et træningsbid?

Er der nogle specielle forholdsregler man skal tage sig når man træner benløft med dem (ifm m smed)?

Er der andet sjovt man kan lave med dem?

På forhånd tak.

MetteH :-)

God dreng søger nyt hjem. Ralakasam har fået røngtenforandringer i det ene bagben efter fjernelse af mus, han kan ikke ride dressur mere. Søger du alletiders selskabshest el. skovturshest er han her!

0
0
Svar på denne tråd

lalala
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 13:28

vi har en 1-års plag stående, hvor ejerne bor langt væk - så vi tager os egentlig af den

hun var ikke rigtig vant til mennesker da mor og barn kom til os, så det har været lidt af en prøvelse - men til benløft (som stadig ikke er helt godt - hun bliver meget utryg) der er vi to, hvor den ene står og roser/trøster imens den anden løfter ben

jeg løfter ben ved at glide hånden fra knæet og ned til koden imens jeg siger løft - når hun løfter får hun ros (og istarten blev hun proppet med godbidder fordi det var såååå farligt )

først skulle hun bare løfte - idet hun løftede slap jeg taget og roste hende - senere skulle hun holde benet lidt oppe, og så ned og ros igen

og nu kan vi nogenlunde rense og smøre hove, uden alt for meget protest

på vores 7-ugers føl kan vi så det samme, uden andet end balanceproblemer men hun har også den fordel at have prøvet det helt fra starten, uden grimme oplevelser - 1-årsen har været lidt uheldig fra start - hoppemor trådte på hende som lille og har måtte tvangsbeskæres for at redde hoven - deraf hendes skræk for at blive berørt på fødderne (kan fx. ikke række ud efter hendes hove hvis jeg sidder på hug ved hende)

hvis din ikke har haft nogen kedelige oplevelser, er den nok ikke nær så skræmt for det

Manilla Birkedommergård - nu som foldbums... og med Romanilla e. Romanov ved siden

Balingo Birkedommergård - hvil i fred min ven :'(

Deimi - det nye ridedyr :D

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 13:33

Jeg ville aldrig putte et bid i munden på hende før hun er mindst 2½ - 3 år.

At putte bid i munden på hende allerede nu som et års, gør det absolut ikke nemmere senere....og kan give hende mange ubehagelig oplevelser i forhold til tænderne...

Mht til benløft, så skal det jo trænes indtil hun skal have smed, så denne oplevelse bliver positiv for hende.

Men inden du går igang med dette, skal hun have tillid til dig og du skal kunne strigle og røre hende overalt på kroppen, uden at hun søger væk fra dig.

At gå mange ture er ideelt, så hun kommer ud og oplever verden...

Du kan med fordel gøre hende trafiksikker allerede nu - men hav en erfaren hest med, som hun kan gå ved siden af i starten (væk fra bilerne)

Du kan også vænne hende til bomme eller andet i skal gå over - men tag det i hendes tempo og byd hende ikke mere end hun har mod på.

Plastik og presseninger kan hun også vænnes til osv.

Men lad hende endelig nøjes med grimen et par år endnu.

Vores Charmetrolde

Fjordbassen Bastian

&

Shetterne Clyed & Junker

Hesten er vores partner

Opdræt af marsvin mm - tjek hjemmesiden:

www.bordeauxgaarden.dk

0
0
Svar på denne tråd

bid mm..
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 13:49

JEg kan røre hende overalt og strigle hende overalt, rede hendes rødblonde manke og give hende hov olie på.

Det med at være to til at træne vil jeg gøre også fordi jeg ikke har mod på at have hende stående bundet uden at der er en til at løsne/redde hende hvis hun skulle blive forskrækket.

Har i dem så bare i grime hvis i går tur med dem?

Hvordan mener du at et bid kan skade? hvad hvis det evt. er et gummibid?

Mette H :-)

God dreng søger nyt hjem. Ralakasam har fået røngtenforandringer i det ene bagben efter fjernelse af mus, han kan ikke ride dressur mere. Søger du alletiders selskabshest el. skovturshest er han her!

0
0
Svar på denne tråd

bakke og dreje
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 14:04

Jeg har lært vores hoppeplag at bakke ( gå baglæns )ved at trykke hende let på bringen og samtidig sige : baaakke. I begyndelsen træder hun kun lidt tilbage på det ene ben men efterhånden kan du få hende til at bakke flere skridt, hvilket er en stor fordel når hun f.eks skal "manøvreres" ind på striglepladsen eller hvis hun kommer for tæt på dig eller noget andet osv.

Vores staldpige har også lært hende at dreje rundt inde på striglepladsen ( en stor boks )

I dag behøver vi blot at sige ordene Baaakke og dreje, så ved hun godt hvad det er vi gerne vil have hende til.

Hun har altid været utrolig åben overfor at lære og gøre/udføre noget, så hun kunne sikkert have lært en masse andre ting, men det hun har lært synes jeg i hvert fald er meget brugbart i det daglige arbejde med hestene. Men ikke alle plage er ens og det er jo ikke sikkert at din plag er så hurtig og så villig til at lære. Det er jo nok individuelt , men med tålmodighed kommer man jo langt.

Hun kan selvfølgelig også få grime af og på og hun har lært at været bundet op ( i løsdrift ved fodring og ved "grooming" ). Ligesom hun gradvist er blevet vænnet til smed, hvor vi selv holder hende.

Jeg ville heller aldrig begynde at lægge trense i munden på en plag.

Venlig hilsen Tina F

www.bricksite.com/sebrina

Pga. særlige omstændigheder sælges :

hoppe, 2 år, e. Bøgegårdens Apollo/Lando

hoppe, 4 år, e. Carano/Linaro

vallak, 1 år, e. Sir Shutterfly/Lando

avlshoppe, ...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 14:39

Det er sjovt for hende der lagde trense på hendes plag - (jeg ved ikke om den var 1 el. 2 år) har ham stadig og han lever i allerbedste velgående - er i dag 23 år og red indtil for et år siden stadig let dressur så det kan være det var sådan man gjorde det dengang (for nogen og tyve år siden :-) ).

MetteH :-)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 15:16

Vi har haft heste i 20 år og jeg kender ikke til at det er generelt at lægge trense og bid i munden, ikke på en 1 års da, men jeg ved ikke om de er begyndt at lægge bid i munden på de 2 års der kommer til 2 års kåring ?

Venlig hilsen Tina F

www.bricksite.com/sebrina

Pga. særlige omstændigheder sælges :

hoppe, 2 år, e. Bøgegårdens Apollo/Lando

hoppe, 4 år, e. Carano/Linaro

vallak, 1 år, e. Sir Shutterfly/Lando

avlshoppe, ...

0
0
Svar på denne tråd

Bid mv
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 15:31

Jeg har to 2 års plage, den ene har jeg selv avlet, og den anden købte jeg som føl. Jeg har brugt meget at træne/lege med dem når jeg har trukket dem ind i boksen i vinterhalvåret, og så ladet dem være plage i sommer halvåret. Som 1 års kunne de begge røres og strigles overalt, og få renset hove, samt jeg begyndte at vænne dem til at få noget over ryggen (et underlag, eller en lille fleecetæppe til ponyerne), ud over det var den ren hygge med striglen i fældetiden.

Sidst på vinteren deres anden vinter begyndte jeg så med biddet, jeg brugte bare en alm trense og et tredelt bid, som er det jeg mener er det blideste. Den ene lærte det lynhurtigt, og hun har her i sommers været med ude at gå tur med trense på og været til to dyrskuer, hvoraf det ene var landsskuet, her er alt uden for boksen foregået med trense på. Den anden havde noget sværere ved at acceptere biddet, så der fik jeg fat i et æblebid, og det har hjulpet noget på det. Hun var for første gang ude at gå tur med bid i munden (trukket i grime udenover trensen) igår.

Jeg starter altid med biddet før de bliver 2 år, af den årsag at de skifter tænder fra de er 2 til de er 5. Og jeg kunne ikke forestille mig at det gør oplevelsen den første gang bedre, hvis det falder sammen med en løs tand.

Heidi K Nielsen

Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk

Lækker all around haflinger hoppe sælges, se her

0
0
Svar på denne tråd

Træning af plag
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 16:17

Hvad skulle meningen være med at lægge trense på så ung en hest? Risikoen for en dårlig oplevelse er alt for stor. Er plagen håndteret korrekt fra starten er det helt problemløst at lægge trense på når den bliver 3. Så vent da endelig med det.

0
0
Svar på denne tråd

brug en kapsun
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 17:07

Jeg ville aldrig ligge trense på en 1 års, jeg har haft mange heste helt fra føl og har brugt kapsun i stedet for, den er super god til at opdrage. Med et bid kommer man nemt til at ødelægge så ung en hest´s mund og du kan få problemer med biddet senere.. Bidet og trensen er kun kommet på 2 års i tilfælde af 2 - års hoppeskue ellers kapsun helt til de bliver 2 ½

Det er godt at træne og lære den en masse, men husk nu det er stadig kun en baby du har :-)

0
0
Svar på denne tråd

bid...........
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 17:37

er igang med at træne vores plag til at bære hovedtøj, hun er til gengæld også fuldblod og skal med på åringsauktion, synes egentlig ikke der er noget problem i at vænne dem til bid tidligt (vil man have dem med på fx dyrskue er der også mange steder idag et krav om at 1 og 2 års skal have bid i munden) men det skal selvfølgelig være et bid der passer til, vores fuldblod går pt med et 11,5 cm bid og dette passer perfekt. Ville nok ikke vænne dem til bid så tidligt hvis jeg ikke havde noget at bruge det til, men når det nu skal være så må man bare tænke sig om og gøre det så nænsomt som muligt.

mvh

Vipse

Kombisadel, Wintec 500 CAIR, 17", sort, helt ny - kvittering fra 24/12-08 haves

Pris 3000,-

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 17:39

Jeg ville nu koncentrere mig om at lære hende at stå bundet, du kan ikke altid regne med at du har hjælp når du skal strigle/sadle op.

Dernæst ville jeg fortsætte gåturene og evt. sætte små øvelser fx "bak" ind.

Mth til trensen vil jeg vente til den blev 2 hvis den skal fremstilles til dyrskue som 2 års, ellers vente til den skal tilrides som 3 års.

Jeg ville desuden træne trailerkørsel med den, du behøver ikk kører nogen steder, men bare at den kan gå op og stå i trailern uden at flippe ud.

Jeg ville desuden træne den i at være alene i stalden, på folden eller når du er ude at gå, man kan heller ikke altid forvente at der er en nabohest.

Ellers ville jeg hygge og nusse og lade hest være hest, den er kun en baby og skal ikke til nogen "eksamen" de næste par år.

Sælges:

6 års DS hoppe, helsøster til ovenstående. God allround hest.

10 års DH hoppe e. B. Lantano-Lucky Light

Skriv for flere info

0
0
Svar på denne tråd

træne...
Forfatter: 
Dato:  10-08-2010 18:42

Jeg træner efter Mcleans viden om indlæring. Det har hjulpet meget på min tændte 1-års.

Hun har lært at gå i snor som til kåring, trave for hånd, stop, bak, frem, flytte skulder og bagpart. Højre (løfte hånd), venstre. Gå gennem vandpytter gør hun gerne.

Hun får lov at gå over bomme ind imellem. På banen har hun lært signal for at skifte til højere gangart. Jeg har faktisk ikke brug for mere, men det har også været en kamp at nå hertil. :)

Rækkehus fra 2005, ved Århus. Link

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 09:20

Tak for in-put.

Hun går allerede op i trailer uden problemer, kan gå væk fra flokken hun er meget tillidsfuld.

Jeg tror første projekt er at få benløftene helt på plads så min smed bliver gald :-) og så lære hende at stå bundet på staldgangen (hun kan sikkert godt jeg har bare ikke prøvet endnu.

God dag.

MetteH

0
0
Svar på denne tråd

1 års...
Forfatter: 
Dato:  12-08-2010 20:08
Min 1,5 års dreng, kan lidt af det hele.

Han er vant til at gå ture, blive bundet op, efterladet alene i f.eks. boks, løfte ben mm.
Han tager det hele rigtig fint.

For mig er det vigtigt, de er nemme og læsse, da jeg ofte vil være alene afsted - Og den lille går lige ind i traileren og står pænt.

Som mange siger, skal hestene/plagene ofte som 2 års kunne bære et bid uden problemer (til f.eks. kåring/skuer), og ikke mindst være vant til at blive hånteret med bid i munden.
Min har haft trense på nogle gange, (ud over grimen) her er slet heller ingen problemer.

Camilla Gravers Johansen ©

Ejer af de smukke ponyer Jasmin og hendes føl Bel Filou e. Saxo Højgård

©

Bel Filou - Vinder af dagens bedste pinto ponyføl 2009 sjælland

Jasmin R.I.P - Jeg savner dig <3

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider