Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Plettet hest??
Forfatter: 
Dato:  05-08-2010 22:40

Hvorfor må en knabstrupper fyldt med pletter, ikke kaldes en knabstrupper bare fordi den ikke har papir.

Man kan jo ikke se bort fra pletterne som er kendetegnet ved en knabstrupper.

Kun en tåbe holder orden

et geni behersker kaos.

0
0
Svar på denne tråd

bumbum
Forfatter: 
Dato:  05-08-2010 23:09

Fordi der også findes andre plettede racer, f.eks appaloosa.

Og en hest er jo heller ikke en DV bare fordi den er brun vel...

R.I.P Fighter, den smukkeste stjerne på himlen

0
0
Svar på denne tråd

Knabstrupper
Forfatter: 
Dato:  06-08-2010 07:27

En plettet hest er bare en plettet hest hvis ikke man har papirer på at det er en Knabstrupper. Det samme gælder Pintoer og Palominoer.

Hvis det er en hoppe kan man få den kåret i Knabstrupperforeningen, og så vil det blive en Knabstrupper. Men faktisk findes der også enkelte avlere der avler plettede heste i DV-regi.

Mvh.
Charlotte

Til salg:

3-års DV-hoppe, 165 cm, e. Itsabrahma xx - Heslegårds Louis

3-års DV-hoppe, 162 cm, e. Wolkentanz II - Heslegårds Rubin

0
0
Svar på denne tråd

mullepige
Forfatter: 
Dato:  06-08-2010 08:57

Mullepige: Det er noget papiravlerne har besluttet. Nu har jeg selv papirer på mine heste, men er ikke mere hellig end som så.

Fx har jeg palominoer, som er røde - men de er skam palominoer. Omvendt er en uregistreret palominofarvet hest bare en hest. Det er da noget pjat.

Jeg kan gå med til at fx en DV eller Oldenborger kun er det, hvis de har papirer. Men andre hestetyper med udpræget race- eller farve-karakteristika kan vel få lov at kalde sig papirløse.... det de reelt ligner. Fx palomino, knabstrupper, pinto, frieser, fjordhest o.lign.

Mvh Tina

R.I.P

Turpin 20.05.1996 - 28.07.2002

Calle 28.04.1998 - 02.04.2010

"When a loved one becomes a memory,

memory becomes a treasure."

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-08-2010 10:46

Tina- det var også sådan jeg ser på det.

Måtte også bare se det fra en anden vinkel før jeg helt forstod hvorfor min "plettede"hest ikke er en knabstrupper.

Kun en tåbe holder orden

et geni behersker kaos.

0
0
Svar på denne tråd

Papiravl
Forfatter: 
Dato:  06-08-2010 11:24

Nu er racebetegnelserne jo tæt knyttet til papiravl. Uden papirer er det "bare" en hest.

En Frieserlignede hest kan jo i princippet lige så godt være en Oldenborg/Welsh Cob-krydsning.

Mvh.
Charlotte

Til salg:

3-års DV-hoppe, 165 cm, e. Itsabrahma xx - Heslegårds Louis

3-års DV-hoppe, 162 cm, e. Wolkentanz II - Heslegårds Rubin

0
0
Svar på denne tråd

tja.. svarer lige
Forfatter: 
Dato:  08-08-2010 09:04
Hejsa :-) nu svarer jeg lige her. Har selvknabstrupper og har selvfølgelig sat mig ind i avl og systemet. En plettet hest er ikke en knabstrupper. Knabstrupper foreningen ønsker ikke at få for mange heste ind med ukendt afstamning. Der kan jo lige så godt være appaloosa og dansk varmblod i din. Hvem ved? Som de andre siger en plettet hest er ikke nødvendigvis en knabstrupper :-) jeg ved at man kan kåre en hest som din i f1 i foreningen men de er vidst blevet temmelig skrappe med deres krav i den kategori :-)
0
0
Svar på denne tråd

Tja....
Forfatter: 
Dato:  08-08-2010 09:46

Hvis man kigger på hvad de kårer uden afstamning tror jeg næppe de er mere strikse med dem uden afstamning, de bliver da kåret på lige fod med de andre. Nu er DV jo netop på deres indkrydsnings liste så om hesten er halv DV eller mere er da lige meget hvis bare den er plettet for det er da netop det der er kriteriet for at stille den til kåring hvis den er uden papir.

Hø sælges i små baller, afhentes i Vadum.

0
0
Svar på denne tråd

Tjo....
Forfatter: 
Dato:  08-08-2010 10:10

Hvis den er plettet og uden grå gen så kan den kåres på lige fod med knabstruppere med papirer, dog kun i F1.

Strengere er kravene altså ikke!!

Jeg har ikke endnu set en F1 hoppe blive afvist pga. type. Dog må den ikke have kendetegn der relaterer til f.eks. welsh cob type og lign.

Der er enda to typer at stille til kåring i, klassisk og sport, så ligner din hoppe ikke ligefrem en DV i type så kan du jo prøve at stille den i klassisk og omvendt...

Jeg har selv knabstrupper og avler lidt "for sjov" og kalder godt nok også en plettet hest uden papirer for knabstrupper og en broget hest for en pinto, pinto betyder jo bare "malet hest".

Kalder også en palominofarvet hest uden papirer for en palomino.

Så længe hestene lever om til kåringskravet i det respektive forbund kan man da sagtens kalde dem for det de ligner.

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

Rasmine søger part v. Fjerritslev snarest!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider