Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Tage fejl ved scanning?
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 10:19

Jeg har haft min hoppe ved hingst, fik hende scannet ved 16-20.dagen. Her sagde dyrlægen, at hesten ikke var drægtig, men var i pæn brunst. Desværre var hingsteholder taget på ferie, så jeg har måttet vente til næste brunst. Nu er hesten kørt derned, og denne gang i god til inden forventet brunst. Alt går planmæssigt bortset fra, at min hoppe ikke viser tegn på brunst, hvilket hun snart burde.

Nu tænker jeg, kan dyrlægen have taget fejl? Jeg mener, sådan et scanningsbillede er da lidt svært at se noget på.

Kan det der lignede et æg, have været et foster eller....?

Er sådan en scanning et sikkert tegn?

Hilsen Mette
Tanni og Duchess

Part søges til hoppe på 7 år.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 10:27

En scanning er ikke 100 % sikker, for hoppen kan jo være blevet drægtig en dag eller to senere end forventet og så kan det være svært at finde fosteret i børen (livmoderen). Men foster er heller ikke det eneste man kigger efter, man scanner også for at se om der er ødem i børen hvilket er tegn på ny brunst, gult legeme på æggestokken for at se om der har været ægløsning, aktivitet på æggestokkene, og derudover mærker dyrlægen efter om børen føles som den skal når hun er drægtig (de kalder det tonus i børen, det mærker de efter når de er i endetarmen på hoppen).

Man kan ikke tage fejl af et embryo (foster) og et æg, for fosteret ligger i børen og æggene befinder sig i æggestokkene. Derimod kan man tage fejl af cyster i børen og en drægtighed.

Min hoppe blev scannet tom på dag 14 efter sidste inseminering, så scannede vi igen på dag 18 og der var hun fint drægtig. Hun absorberede så desværre igen, og gik i brunst dagen efter.

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

Til salg; hingsteføl efter Blue Hors Rosoff/Donnergraf og 4-års hoppe efter Londonderry/Bernstein

0
0
Svar på denne tråd

Omvendt fortegn
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 10:53

Jeg har også prøvet det "den anden vej"; altså få scannet en hoppe tom - og så var den alligevel i fol.

Formidler sæd efter:

FB Gangster
"Eine Portion, d.h. 8 Pailetten, haben einen Inhalt von 800 Millionen vorwärtsbewegliche Samenzellen", Hengststation Meyer
0
0
Svar på denne tråd

Hmmm......
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 14:20

Hm, jamen hvad skal jeg gøre? Nu går hesten ved hingsten. Jeg mener, det er tvivlsomt, at vi er kommet for sent derned i fht. brunst, men hvorfor kommer hun så ikke, og hvor længe skal jeg lade hende gå der?

Hilsen Mette
Tanni og Duchess

0
0
Svar på denne tråd

Få hende...
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 15:28

Få hende scannet igen. Så kan de også se om der er et gult legeme der spærrer for ny brunst, eller om du er heldig at hun er drægtig alligevel.

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

Til salg; hingsteføl efter Blue Hors Rosoff/Donnergraf og 4-års hoppe efter Londonderry/Bernstein

0
0
Svar på denne tråd

tålmodighed
Forfatter: 
Dato:  04-08-2010 19:56

Tålmodighed er en dyd.

Hingsteholder har i dag skrevet, at hoppen er kommet i brunst, og hingsten har været på. Så nu er jeg glad igen. Så må jeg bare håbe på det lykkes.

Hilsen Mette
Tanni og Duchess

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider