|
|
| Blis og sokker?? |
|
|
Er der nogen der ved hvordan aftegn nedarves? Jeg har jo en hoppe næsten uden hvidt, hun har en lille stjerne og en lille hvid plet i kronranden HB. Hun er mørkerød. Hun er ikke i fol, men jeg er begyndt at drømme om en lille føllebølle
Nogen der ved om hendes fremtidige føl har mulighed for blis og sokker? Har prøvet at kigge i Ridehesten når de har billeder fra følskuerne (= mange følbilleder) og hoppekåringerne, men kan ikke umiddelbart se noget system. Altså det ser ikke ud som om aftegnene følger faderhingstene...
Nogen der ved noget om den slags?
Går det - så går det Og går det ikke - så går det nok
"I virkeligheden som i drømme er intet helt som det synes"- Dean Koontz
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kan |
|
|
ingen svare på, min hingst, med blis og 3 sokker har 3 afkom med den samme hoppe 2 stk. helt røde og 1 broget.
på en anden (helt rød med 3 hvide hår i panden) har han 10 afkom, der er nogen uden aftegn og nogen med lidt aftegn 1, 2 3 sokker og nogle med med stjerne og nogen med blis og 4 sokker.
Jeg har lige fået føl efter en broget som har 3 sokker med en hingst som også har 3 sokker og jeg fik 1 sok, men den store fine blis kom godtnok.
Der har far og morfar 3 sokker og blis, morfars far har 4 sokker og blis mormor er helt rød.
Så det med aftegn er svært at spå om.
Har DU husket at ejerskifte din hest i LR databasen??
En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.
Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Splashed White |
|
|
hmm efter hvad jeg har læst mig til i min tid på HN så er det muligt at være sikker på aftegn hvis man bruger heste der er bærere af Sabino-genet - hestene får sokker og bred blis. Dette kaldes også Splashed White.
æææh altså tror jeg nok. Men prøv at søge på et af de to ord enten her eller på google. Så kommer der også nogle dejlige billeder frem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Splashed White |
| Forfatter:  |
xtiny |
| Dato:  |
11-04-2004 13:57 |
|
Er jo en slags brogethed, og brogethed nedarves forskelligt fra aftegn. Brogethed er ikke bare en slags forvoksede aftegn, som jeg længe gik og troede.
Bærere af genet for splashed white ser enten ud som om de er rendt igennem en spand maling, dvs de hvide felter går lidt nedefra og op på kroppen, eller de kan have en bred blis/hjelm lidt hvidt på benene og blå øjne.
Men heste med hjelm kan have et/begge blå øjne uden nødvendigvis at være splashed white. Blå øjne/glasøjne har åbenbart en speciel arvegang- eller kan fremkomme ved manglende pigmentering (hvidt er dybest set mangel på pigment).
MVH xtiny * @Lan plays with his privates. < Rintaun > ... < @Lan > I got these new toy soldiers < @Lan > They are really neat bash.org
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| broget vs. aftegn |
Toppuristen |
11-04-2004 19:11 |
|
Som xtiny også siger, så har genet for blis, genet for sokker og genet for broget ikke noget med hinanden at gøre. Der er dog en sammenhæng mellem nogle af dem, men det er IKKE det samme gen, der giver blis, sokker eller broget.
Genet for blis er recessivt. Det betyder, at føllet skal have et blis-gen fra både hoppe og hingst, for at føllet får blis. Får føllet genet fra en forælder men ikke fra den anden, så vil føllet ikke få blis, men være bærer af genet og dermed kunne få blis-afkom med en makker der ligeledes er bærer af blis-genet. En hest, der har blis, har således to blis-gener. Den vil altid give et blis-gen videre til sine afkom. Har afkommets anden forælder også blis-genet (men ikke nødvendigvis blis!), så vil afkommet få blis.
Det samme gælder med hestes sokker. Her er det så bare sådan, at en hest skal have et gen for sok på alle fire ben for at få sokker på alle fire ben! Det betyder, at der for hver ben er et sok-gen. Sætter man to heste sammen, hvoraf den ene ingen sokker har og den anden har fire sokker, så kan afkommet meget vel ende med slet ikke at få sokker. Det kan også ske, at man sætter to heste sammen, som ikke har sokker, men som begge er heterozygote bærere af sok-genet (har et af hvert sok-gen), som så får et afkom med fire sokker.
Giver det mening? Genet nedarves også recessivt, dvs. der skal to gener til for at give en sok. Er der kun et, så får hesten ikke sok, men kan sammen med makker med sok-gen (som godt kan være skjult), give afkom med sok.
Sætter man således to heste sammen, hvoraf den ene har sokker vf, vb og hf, og den anden har sokker vb, hf og hb, så vil føllet - alt andet lige (dvs. jeg går ud fra at der ingen skjulte sok-gener er!) - få sokker vb og hf, da det er de to ben, hvor der vil komme et sok-gen fra begge forældre.
@mettebo: Hvis du vil have føl med aftegn, så bliver du nødt til at finde en hingst med aftegn, og så er det endda ikke engang sikkert, at du får aftegn. Hvis din hoppe er heterozygot bærer (dvs. har et skjult blis-gen, skjulte sok-gener), så vil afkommet få aftegn, men hvis din hoppe slet ikke har aftegnsgener (det kan du se på forældrene; hvis en eller begge af dens forældre har sokker el. blis, så er hun heterozygot bærer), så vil afkommet ikke få aftegn, men selv kunne give dem videre.
Mht. broget, så er der fire slags broget. Tobiano, splashed white, sabino og overo.
Tobiano er den mest udbredte broget-slags. Kendetegnet for tobiano er store, forholdsvis regelmæssige hvide tegninger på hesten; tegningerne bryder overlinien på hesten, dvs. de kan "gå hen over" hestens ryg. Næsten alle tobianobrogede heste har også sokker og mange af dem har fire. Så genet for sokker "følger med" tobianogenet. Nogle tobianobrogede (men det er få!) har kun fire høje sokker og intet hvidt på kroppen, men giver alligevel broget afkom. (Men det er forholdsvis sjældent, at fire sokker indikerer at hesten er broget!!).
Tobianobroget nedarves dominant, dvs. der skal kun et brogetgen til, for at hesten bliver broget. En hest med kun et brogetgen er heterozygot og vil i 50% af tilfældene give broget afkom. En hest, der derimod får et brogetgen fra både far og mor er homozygot. En homozygot tobianobroget vil altid give tobianobroget afkom.
Splashed white broget er en form for broget, der varierer altefter hvor mange gener hesten har for broget. En heterozygot spl-broget (dvs. med et spl-gen) vil have blis og nogle gange sokker (oftest på baghovene; nogle også på forhovene) og muligvis en anelse hvidt på kroppen, men det er minimalt, hvis det er der. Har hesten sokker på alle fire ben, så har den oftest de højeste sokker på bagbenene.
En homozygot spl-broget (dvs. med to spl-gener) ligner - som xtiny beskriver - en hest, der er drønet igennem en spand hvid maling: store hvide plamager, oftest bug og bagben, nogle gange helt op til halen, sokker på forbenene, stor bred blis (hjelm), ofte blå øjne.
En homozygot spl-broget har to spl-gener og vil derfor altid give et spl-gen videre til afkommet, som så - hvis den anden forælder er en ensfarvet, dvs. ikke-spl-broget - får blis og måske sokker, dvs. er heterozygot.
Spl-broget nedarves altså recessivt - præcis ligesom sokker og blis gør det - og kræver altså to spl-gener for at give den karakteristiske spl-broget. Får en hest kun et spl-gen, så får den blis og nogle gange sokker.
Sabinobroget er en brogetslags, der giver uregelmæssige aftegn, dvs. "takkede kanter" i de hvide tegninger. Hesten har oftest en stor bred, takket blis, høje (ofte knæhøjde eller mere) sokker, der også er takkede i toppen samt nogle gange lidt hvidt på bugen.
Sabino menes at være en sammensætning af gener, der tilsammen, "når de mødes", giver en sabinobroget hest.
Sabinos nedarvning er jeg i tvivl om, men jeg mener den er polygen. (Polygen = der skal flere gener til for at give farven (det brogede)). En af mine bekendte i Tyskland har luftet den teori for mig, at sabino kan være en sammensætning af gener, som - når de mødes - giver sabino-tegningerne. Således kan der være et gen for aftegn i ansigt, et for aftegn på ben, et for "hvidt tilladt/forbudt" (om hesten får aftegn eller ej) etc ... når alle disse gener mødes i den samme hest, så bliver den sabinobroget. (lidt indviklet, jeg ved det, men der er vist ikke forsket så meget i sabinos nedarvning endnu).
I hvert fald er det sådan, at jo flere generationer af sabinobrogede der findes i en hest, jo mere hvidt får den, startende nedefra. Således vil en hest, der har en generation af sabinobrogede i sig, få sokker og blis, mens en hest, der har en lang linie af forfædre med genet kunne blive så hvide, at det kun er selve overlinien, der er farvet. Extremt, ja, men det skulle efter sigende være sket (har ikke selv set en, men har det fra pålidelig kilde  ).
Et billede af en formodet sabinobroget kan ses på Potteskårs præs. Krøllebølle menes at være sabinobroget.
Den sidste broget, overo, er kendetegnet ved større eller mindre hvide plamager på siden af hesten (ofte med "blød kant", dvs. rundede kanter). Det ligner, at der er "kastet hvide pletter på den". Dermed mener jeg, at hesten ikke har sokker og at de hvide tegninger ikke bryder overlinien. Derfor kaldes overobroget også for frame overo: frame'n, dvs. rammen, er farvet, mens der er hvide pletter på siden af hesten. Mange overobrogede heste har også en stor blis, men om det er alle ved jeg ikke. Jeg ved kun at en (vist stor?) del af dem har.
Overobroget nedarves også dominant, dvs. et gen er nok til at give overomønstret. Men med til overobroget hører, at der til en homozygot kan følge en lethal white factor (OLWS = overo lethal white syndrome), dvs. at der i homozygot form KAN forekomme en dødelighedsfaktor, hvor føllet fødes helt hvidt, men uden endetarm. Disse føl fødes levende, men eftersom de ikke har nogen endetarm og dermed ikke kan leve, slås de ned med det samme.
Det er dog muligt at gen-teste for OLWS, så man ikke avler på heste med denne gen-defekt (eller i hvert fald sikrer sig, at dens makker ikke har samme defekt); man kan sagtens avle på heste med OLWS, man skal bare ikke sætte to med OLWS sammen.
Så man kan måske sige, at sokker hører med til tobianobroget, at sokker og blis hører med til sabinobroget, at blis og nogle gange sokker hører med til splashed white broget, og at blis hører med til overobroget, men man kan ikke sige, at en hest med sokker ER tobianobroget, at en hest med blis ER spl-broget, at en heste med blis og sokker ER sabinobroget.
En hest kan sagtens have blis og/eller sokker uden at være broget. Intet problem.
To slags broget kan også godt kombineres, men da det er forskellige gener, så vil en tovero-broget (et tobianogen og et overogen) ikke give 100% broget, men derimod 75%. Men det er en hel anden og lang forklaring. Den må vente  !
Håber det har hjulpet på forståelse for nedarvning af sokker og blis - og deres "sammenhæng" med broget.
Hvis det er for indviklet, så skriv igen, så skal jeg prøve at uddybe det.
Ismulevrinsk Susan
Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Toppuristen |
|
|
Det er dog imponerende, hvad du alt ved om det emne!
Respekt 
Og hvor er det spændende at læse!!
 Bianca
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gad vide |
|
|
hvorfor den samme hingst og den samme hoppe så har fået 10 afkom med forskellige aftegn ????
En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Toppuristen |
|
|
*Falder på knæ af beundring* Det ´var lige det jeg søgte. Er vildt imponeret
Nogen der kan tjekke Alto (DV hingst efter Alexander) og Bianca Højvang og se om de havde nogen aftegn?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aftegn??? |
|
|
Alto havde en smal blis og høje sokker på begge bagben.
Bianca har stjerne og sok venste bag.
Ostwind havde en stor blis og 4 sokker i forskellige højder.
Så du har da en chance.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wee... |
|
|
Så er der altså en chance. Jeg vil nu fortælle Damen om det føl hun skal have
Men det går jo ikke så godt i spænd med mine Carano skimmel drømme...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| underligt |
|
|
jeg svarede på det her kl. 7 til morgen og indlæget er væk?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hoppe.. |
|
|
Spændene læsning!!
Min hoppe går og kan fole hvornår det skal være, er der nogle bud på hvilke aftegn føllebølle kan få?
Mor: 1 sok, lidt hvidt på to af benene, lille meget smal blis.
Morfar: Blis, 4 høje sokker.
Mormor: ukent
Far: Bred blis, 4 høje sokker.
Farmor: Blis, ved ikke om hun har noget på benene (kan jeg ikke se udfra billedet..bladre vejr *s*)
Farfar: Blis, 3 sokker.
Faren plejer at avle aftegn videre, men det kommer vel så også an på hoppen?
Hoppen har aldrig haft føl før, så ved ikke om hun "kan" avle aftegn videre.
- Trine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| carano |
|
|
jeg har mig da en carano skimmel drøm med fire høje sokker og en bred blis...
jeg ved ikke hvordan hans mor er tegnet, men det er carano/lagano
Line og Calano
Den hvide hest i parken er måske bare en zebra der har synkroniseret sig med hegnet.
-Subjektivitet er at aflæse et solur med en lommelygte -Faber est suae ciscuae fortunae
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| line... |
|
|
moderen til din har blis og sokker og er skimmel.
Og det er stadig Christina Baun som står som ejer af din hest i LR databasen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok, men carano |
|
|
må jo stadig avle genet videre. da han jo skal have to gen pr sok og to gen til sin blis for at få den.
Line og Calano
Den hvide hest i parken er måske bare en zebra der har synkroniseret sig med hegnet.
-Subjektivitet er at aflæse et solur med en lommelygte -Faber est suae ciscuae fortunae
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| diverse |
Toppuristen |
13-04-2004 13:36 |
|
@Jytte: at din hingst med den samme hoppe får ti forskelligt tegnede afkom er faktisk ret enkelt - og meget muligt.
Det er forskelligt, hvilke farve- og aftegnsgener, der gives videre til afkommet. Hvis din hingst med 3 sokker og en blis sættes til en hoppe med tre hvide hår i panden (det tilfælde du beskrev i dit første indlæg), så er hoppens gener for aftegn afgørende for, hvilke aftegn føllet får. Da din hingst kommer med tre sok-gener og et blisgen, men skal matches af samme gener hos makkeren, så er det hendes gener, der kommer som "ubekendte". At hun er ensfarvet med tre hvide hår viser os, at hun max har et sok-gen pr. ben (i og med hun ikke har sokker) og at hun muligvis har to blisgener, i og med hun har en meget lille stjerne. Hvis hun skal give blis, skal føllet have et blisgen fra hende. Har hun kun et (og det er derfor hun kun har tre hvide hår), så er det kun hver anden gang hun giver et blis-afkom. 50% chance, altså.
Når hun ingen sokker har, men der foreligger mulighed for, at hun er bærer af generne, så skal hendes gener igen matche din hingsts gener. Lad os bare sige, at hun har sokgener samme steder som din hingst. For hendes vedkommende er der 50% chance pr. ben. Giver hun ikke genet videre, kommer der ingen sok.
Hvis vi på den måde siger, at der er 50% chance for hvert sok-gen og 50% chance for blis-genet (forudsat hun har et og ikke to, hvilket jeg går ud fra, eftersom du skriver, at nogle har stjerne og nogle blis. Der må så også være nogle uden aftegn i ansigtet?) ... prøv at gange det op. 50% x 50% x 50% x 50% ....... ! Det er ikke meget ... omkring 6,25% chance for at føllet får samme aftegn som din hingst. Der er jo så to muligheder for hvert gen ... hvor tit kan du slå det samme med fire forskellige terninger  ?
Så mulighederne er uanede. Men løseligt, så må det være hen i retning af 2 x 2 x 2 x 2 (forudsat hun har tre sokgener) ... altså minimum 16 forskellige kombinationer. Nogle gange kan der så også komme to sokker og en blis. Eller tre sokker og en blis. Jo, der er bestemt mulighed for at få 10 afkom der ikke er tegnet ens.
Håber det gav mening ... statistik er ikke min stærkeste side.
@Freja: Sådan lige umiddelbart - set ud fra det du beskriver med sokker, blis etc på afstamningen af dit kommende føls forældre - så vil jeg sige, at du faktisk har chance for blis (muligvis smal, muligvis bred - ved ikke om der er forskel på nedarvningen af bredden) og (jeg tør knap sige det, for tænk nu hvis jeg tog fejl) faktisk fire sokker. Din hoppes morfar har fire sokker, men din hoppe kun tre. Da hendes far har fire sokker, men sokker kun viser sig, hvis der kommer to gener, så har hun fået et gen for hver sok fra sin far. Disse gener bærer hun på og kan give videre til sit afkom.
Hingsten har fire sokker og vil dermed give sokgener til alle fire ben. Der, hvor hoppens gener matcher hingstens sokgener (dvs. minimum de tre, hun selv har), kan der komme sokker. Mit bud er tre sokker og blis, men en, to og fire sokker + blis er bestemt også muligt. Jeg vil dog næsten (næsten!!) vædde på, at føllet har mindst en sok!
Vil du være sød at informere mig om følles farve og især aftegn, når den kommer? Nu blev jeg jo lidt nysgerrig efter, om jeg har ret  !
Håber det er forståeligt ... har lidt småtravlt, det er ikke sådan når man napper en pc i frikvarteret  .
Ismulevrinsk Susan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Findes der et |
|
|
gen for sokker (vb, hb, vf og hf) og blis???
Jeg kan bare ikke lige få det til at passe ind i mit molekylærbiologiske hoved at der er et gen der specifikt koder for sok på HB f.eks?? men det er der måske???
Hilsen
-Matilde og Snigerdyret -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| toppuristen |
Fie |
13-04-2004 15:00 |
|
Jeg forstår ikke at blis er recissivt?!
Du skriver at der skal to gener til for at give blis. Så forklarer du til Jytte, at da hendes hoppe har 3 hår i hovedet, så har den muligvis to muligvis et gen for blis?!
Men hvis den har to, skulle den så ikke have blis? Hvis den kun har ét, burde den så slet ikke have noget i hovedet?
Hvordan kan det så være at der selv i fjordheste racen, hvor blis og andre aftegn er strengt forbudt, af og til kommer føl med blis? Det føl skulle jo så have et gen fra både mor og far.....
Min hoppe skal have føl til næste år. Hingsten har blis og fire sokker, hoppen har fire sokker og stjerne.
Så burde jeg være sikker på at få et føl med fire sokker og blis?
Hvis man har en hoppe med blis, så skulle man være sikker på, at få et afkom, med minimum en stjerne. For så har hoppen jo to gener, og hvis føllet bare får den ene, men ikek noget fra faderen, så har den stadig det ene gen, og så vil det give de tre hvide hår?? Eller en stjerne??
Hvordan kan jeg så med min gamle hoppe, som havde en stor gennemløbende blis få et afkom uden noget som helst..
Jeg forstår det ikke helt!
Jeg må vist helelre lige hjem og læse lidt på det. Jeg har bogen : Hestens farver, og den er rigtig god. Det kan være jeg kommer i morgen og giver dig helt ret
Venlig hilsen Fie 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Med eller uden |
|
|
Jeg har set flere føl hvor begge forældre har 4 sokker og afkommet enten ingen har eller fx. 3, så den holder nok ikke helt.
De fleste i min hoppestamme har sokker på begge bagben, mens de har én sok på forbenene og den er skiftevis på højre og venstre forben.
Jeg er heller ikke sikker på at genet for stjerne og blis er det samme.
Da jeg havde genetik i skolen, godt nok på planter, var der noget der hed co-dominans, hvor kommer det ind i billedet????
Det var noget med at krydsede man røde og hvide blomster, så kunne man enten få lyserøde eller stribede blomster.
Jeg ved godt at farver på heste ikke nedarves sådan, men hvad med aftegnene????
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susan... |
|
|
Hej igen,
hoppen (moren til følle der snart kommer) har kun 1 sok ikke 3, selvom hendes far har 4 sokker
Jeg er også meget spændt på hvad føllebølle får af aftegn, hvis den da får aftegn *S*
Farven på følle kan vist kun blive rød, idet både mor og far er røde...? Eller hvordan er det nu det hænger sammen?
Far: rød (mørk)
Mor: rød
Farmor: brun
Mormor: rød (har jeg fået fortalt)
Farfar: rød (mørk)
Morfar: rød
Tak for svarerne - det er altid spændende at læse om genetik!
Mvh Trine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmm ... :S |
Toppuristen |
13-04-2004 20:41 |
|
Ok, jeg medgiver, at det er forholdsvis forvirrende ... jeg sad også inde på skolen og havde småtravlt (nå til undervisning etc).
Mht. de tre hvide hår. Det jeg tænkte da jeg skrev det var, at nogle heste godt kan udvikle hvide hår i fx ansigt eller på kroppen eller hvor som helst, når de fx bliver ældre. Min hoppe er brunblak (fjordhestefarvet, omend en mørk nuance) og er ligeså langsomt begyndt at udvikle få meget spredte hvide hår på kroppen (i takt med at hun bliver ældre). Det betyder ikke, at hun er skimmel, men bare at hun bliver ældre. Måske kan det samme være tilfældet for Jyttes hest?
Som en anden også nævner, så kan genet for stjerne og genet for blis godt være to forskellige gener, og er de det, så vil det være forklaringen, hvis føllene slet ikke får aftegn i ansigtet.
Som jeg også tidligere har nævnt, så er det med, at aftegn har hver deres kode (dvs. fx for sok HB), en teori, der er blevet luftet for mig i forbindelse med, at jeg spurgte til sabinobroget. Men umiddelbart lyder det da logisk for mig. Jeg er bekendt med heste, hvor moderen har aftegn hb, vb, hf og faderen hf, vf og vb - hesten har aftegn vb og hf. Jeg har også set heste, der har forældre uden aftegn, men som så pludselig selv får blis. Hvis forældrene er bærere af genet, så burde det jo være muligt.
Jeg vil da selvfølgelig ikke binde jer noget på ærmet, det er også derfor jeg ikke siger at det ER sådan og slår i bordet. Sålænge jeg ikke har entydige beviser, kan jeg ikke sige det, og det har jeg ikke. Jeg kan bare sige, at jeg har hørt, at det skulle være sådan (hvilket jeg har) og så ellers forklare, hvordan det i så tilfælde hænger sammen. Jeg har dog hørt fra en farveekspert, at genet for blis er recessivt, dvs. at der skal to blisgener til, for at hesten får blis.
@Charlotte: co-dominans betyder, at flere gener bliver dominant på en gang, dvs. at en hest, der har flere farvegener, har flere farver, dvs. at farverne kan ses på hesten. Det bedste eksempel jeg kan komme med er Randver frá Nyjabæ. Han er en brun hingst, som også har broget og - såvidt jeg kan se! - farveveksler. Man kan så sige, at broget og farveveksler (de lyse hår i lysken) er co-dominant ved Randver. Han kan således give både broget og farveveksler videre til sine afkom.
@Fie: Masser af spørgsmål, tager dem et efter et:
*At blis er recessivt betyder at der skal to gener til at give blissen. Får hesten kun et gen for blis, så er den bærer af genet, og kan give blis sammen med en makker med et blisgen.
*Stjerne og blis skulle vist ikke være det samme gen ... såvidt vides, that is.
*Hvis en hest har to gener for blis, så har den en blis. (Størrelsen kan jeg dog ikke svare for  !)
*Hvis den kun har et blisgen, så burde den ikke have noget i hovedet (aftegn, altså  ), omend naturen har sin egen måde at udstyre os mennesker og dyr på, så nogle kan måske godt have et hvidt hår eller tre. Men i teorien: nej, den burde ikke have hvidt i ansigtet.
*At der hos fjordheste af og til kommer en blis eller en stjerne ... hmm, den eneste plausible forklaring jeg kan komme på er, at der render nogle individer (fjorheste, altså  !) rundt med eet blisgen og/eller eet stjernegen og hvis sådanne to mødes, så "blandingen" giver to blisgener (eller to stjernegener) til føllet, så fremkommer der blis eller stjerne.
Jeg har iøvrigt ikke set fjordheste med aftegn, så hvis nogen ligger inde med et billede ........
*Din hoppe med fire sokker og stjerne sat sammen med hingsten med fire sokker og blis burde i teorien (!) give et afkom med fire sokker. Om der kommer noget i ansigtet på følle kommer an på, om hoppe eller hingst har gen for stjerne el. blis oveni sit eget aftegn. Sokkerne burde du dog - i teorien (!) - kunne være ret sikker på.
*Det med at hoppen med blis giver et afkom med minimum stjerne ... nah, tror det faktisk ikke. Det skulle da lige være, hvis genet for blis nedarves som splashed white broget og dermed giver stjerne, hvis hesten er heterozygot og blis, hvis hesten er homozygot. Men den er så langt ude, at jeg end ikke selv tror på det! Mit svar må blive: nej en hoppe med blis giver ikke automatisk afkom med stjerne.
*Med din gamle hoppe med stor gennemløbende blis kan du netop få afkom uden blis ved at makkeren (hingsten) ikke har et blisgen. Så er der kun et og så er der ingen blis.
@Shalu: Jeg kan ikke se, hvorfor det er så usandsynligt. Jeg mener ... hvis der er en kode for brun, en for blak, en for broget, en for farveveksler, en for cremegenet, en for skimmelgenet - og de alle kan kombineres i en og samme hest ... hvorfor er det så så usandsynligt, at der kan være et for sok hb, et for sok vb, et for sok hf og et for sok vf  ? Det forekommer da logisk
Ok, lang forklaring igen. Håber det giver mening. Jeg ville gerne undersøge det med aftegns nedarvning, men lige nu har jeg en masse mht skole, der gør, at jeg ikke har så meget overskud til det. Dertil kommer, at jeg ikke har internet hjemme ... *suk*! Det komplicerer det også.
Hvis der er nogle, der finder noget om det, så vil jeg meget gerne have et link!! Og hvis jeg finder ud af, at jeg har uret, så skal jeg nok skrive det herinde også! *lover det*
Ismulevrinsk Susan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I princippet |
|
|
nedarves det jo på samme måde... DVS. mendelsk udspaltning, men hvis nogle af generne ligger tæt på hinanden taler man om linking og der er så f.eks stor sandsynlighed for at to ellers uafhængige gener ikke nedarves mendelsk...
Det med dominans og co-dominans er også lidt sjovt.. plus nogen gange skal der et helt andet gen til for at effekten kommer...
Det med genetik er ret spændende...
Det jeg har problemer med at forstå er at der skal være et gen der koder for f.eks blissen kan jeg stadig ikke forstå?! har man fundet det gen eller???
Blis og andre aftegn kan måske også fremkaldes ved f.eks silencing af det almindelige farvegen således at området bliver hvidt... og så er der jo ikke længere tale om nedarvning på den vis...
Hmmmm
Hilsen
-Matilde og Snigerdyret -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| eh .... ok :S |
Toppuristen |
13-04-2004 21:07 |
|
@Shalu: der tabte du mig godtnok helt! Jeg har ikke den fjerneste anelse om andre nedarvningstyper end dem der hører til farvegenetikken hos heste. Jeg er selv sproglig, har ikke haft biologi andet end i folkeskolen og har senere tillært mig farvernes dominans etc pga interesse.
Jeg kan dog sige så meget: Linking eksisterer også indenfor hestefarver. Fx er der hingsten Vigri frá Ragnheidastödum (sortbrunbroget islænder), som giver sortbrun, sortbrunbroget og rødbroget. Røde afkom er der ikke efter ham. Det tyder på, at broget og rødt ligger så tæt på "gen-strimlen" (som jeg har glemt hvad hedder  ), at broget "ryger med over", hvis det røde gen gives videre.
På samme måde er minimalt brogede yderst sjældent set hos rødbrogede heste ... disse vil så godt som altid kunne have mere hvidt end fx sortbrunbrogede, der godt kan have to lave sokker og en lille hvid plet på siden.
Blis (og vist også sokker) skulle efter sigende også være linket til rød, således, at der er større sandsynlighed for at blis (og måske sokker) er bedre til at "følge med" det røde gen, således, at røde heste nok i sidste ende vil være mere tilbøjelige til at have aftegn end fx sortbrune el. brune.
Såvidt jeg ved, så er de eneste "farver", man kan genteste for: sort (E-locus), sølvtonet/vindótt/silver dapple (S-locus) og OLWS (overo lethal white syndrome - gendefekten). Andre har jeg ikke hørt om, at man kan teste for. Viden (facts) modtages gerne  !
Ismulevrinsk Susan - desværre uden molekylærbiologiske evner 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Toppuristen |
Fie |
14-04-2004 08:19 |
|
Tak for dit svar.
Jeg har lige læst i Anne Pfaff Ussings bog om hestens farver.
Så jeg må give dig ret et stykke hen ad vejen.
Jeg skriver lige noget af det :
"Genet" for hvide aftegn er recissive aleller i mange loci, der ligger ved siden af hinanden på kromosomet. Det enkelte locus skal have genet i homozygot form for at det slår igennem. Hvis den recissive allel findes i homozygot form på mange loci får hesten store hvide aftegn, hvis det er på nogle få loci, får den få og små hvide aftegn.
Heste helt uden aftegn kan være bærere af mange gener for hvidt og sammen få føl som er recissivt brogede eller har store hvide aftegn.
Så kommer det jeg ikke forstår, når du siger at hvert ben har gener for sok.
"Det er ikke beskrevet om bestemte loci giver hvide aftegn bestemte steder på hesten. Derimod er der tendens til at aftegn opstår hyppigst på bagbenene, derefter i panden"!
Hvis generne er helt tilfældige på alle fire ben, og har lige stor dominans?(betydning) hvorfor ses så oftest sokker på bagbenene?
Jeg er spændt på hvordan føllet efter min hoppe kommer til at se ud, men det får vi jo først at vide næste år!
Jeg skal se om jeg kan få min fjordheste kollega til at finde et billede. Problemet er bare, at med aftegn kan hesten ikke blive kåret, og derfor ses sjældent billeder. Men vi arbejder lige på sagen
Venlig hilsen Fie 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fie .... |
Toppuristen |
15-04-2004 19:18 |
|
@Fie: Glæder mig til at se et billede ... dejligt du arbejder på sagen, især når der ikke foreligger så mange af slagsen  ! Tak for det.
Det Anne Ussing skriver i det store afsnit du referer er, at der på hvert kromosom er loci (steder; af latin: locus = sted) for fx hestens farve. Indenfor disse loci er der forskellige aleller (jeg ser små "lodrettte stakitter" for mig med hver deres farve  ), hvor der ligger hver sit farvegen eller aftegnsgen. "Hvis den recessive allel findes i homozygot form på mange loci" ... må betyde, at et føl får to gener for fx blis, sokker bag og sokker for (det er et tænkt eksempel - håber det letter forståelsen!!), så der er mange aftegns-gener i samme hest. Dette skulle så efter sigende give større aftegn.
"Heste helt uden aftegn kan være bærere af mange gener for hvidt og sammen få føl som er recissivt brogede eller har store hvide aftegn." - bryder jeg mig ikke om, for her snakker hun ikke om aftegn, men derimod om splashed white brogede eller sabinobrogede. At en hest helt uden hvidt kan være bærer af gener for hvidt (aftegn) og dermed få afkom med aftegn, ja, det er bestemt rigtigt. Og at heste, der er almindeligt farvede (dvs. uden aftegn, evt kun med en blis) kan være heterozygote spl-brogede, ja det er også rigtigt. Men jeg bryder mig ikke om, at hun blander det sammen.
Såvidt jeg ved (selvfølgelig er jeg ikke nødvendigvis klogere end farveeksperterne, men man skal jo heller ikke tro blindt på alt hvad man hører  !), så er der forskel på aftegns nedarvning hos ikke-brogede og fx sabinobrogede. Hos sabinoerne er det nemlig sådan, at jo flere generationer med aftegn, jo større bliver aftegnene (det tilsvarer Ussings "store hvide aftegn").
Recessivt brogede er der kun een slags farve, der kan være, og det er splashed white broget.
Jeg ved ikke, om det er noget, du har taget fra et afsnit om brogede eller hvordan? Hvilken side, om jeg må være så nysgerrig? (så nasser jeg nemlig lige min søsters eksemplar og kigger lidt i den  ) Men det der beskrives om recessivt brogede hører til splashed white broget, og aftegn, der bliver større altefter hvor mange hvide alleller - det skulle vist være sabinobrogede, såvidt jeg har fanget den. Så eh ... !?
"Det er ikke beskrevet om bestemte loci giver hvide aftegn bestemte steder på hesten. Derimod er der tendens til at aftegn opstår hyppigst på bagbenene, derefter i panden"!
- At det ikke er beskrevet, behøver ikke betyde, at det ikke ER sådan. Man er jo ikke færdig med farveforskningen, og det KAN være noget, man ikke var kommet til, da bogen blev lavet.
Tendens til at aftegn opstår hyppigst på bagbenene, og dernæst i panden ... hmmm. Jeg ved det faktisk ikke.
Jeg ved kun, at der hos heterozygot splashed white brogede oftest ses aftegn i ansigtet, dernæst på bagbenene og evt. på forbenene. Så ... det er da muligt.
Men dermed ikke være sagt, at det altid er sådan; en spl-brogets aftegn har heller intet overhovedet at gøre med aftegnene på en hest, der ikke har spl-genet og dermed "bare" har almindelige aftegn.
Håber det har hjulpet dig lidt ... ved godt det lyder lidt indviklet, sorry. Skriv endelig igen, hvis det er
Ismulevrinsk Susan
Ps. Der er faktisk også en lille misser i bogen: det locus, der betegnes som "B". Det er et locus, der efter sigende skulle farve farven i hestens hud; genet findes hos bl.a. labrador-hunde, men findes med 99,999% sikkerhed IKKE hos heste. Derfor: man skal ikke tro på alt hvad man hører  ! Men derudover er det da en ganske god bog, hun har lavet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Toppuristen |
Fie |
16-04-2004 07:52 |
|
Tak for din lange besvarelse.
Ja det er en god og flot bog, men mange flotte billeder!
Jeg fik den i gave, fordi jeg har et par brogede shetlænder-agtige ponyer, og så syntes jeg det var spændende.
Det jeg har gnasket mest igennem, er brogetgenetik, samt palomino genetik.
Men det afsnit jeg citerer er på side 115. Afsnittet om "Polygenetisk nedarvning af recissivt hvidt"
Jeg vil også give dig ret i, at det er forvirrende at blande aftegnsgener med brogetgener. Så vidt jeg kan læse, er broget genet dominant, og kan derfor ikke bæres skjult!
Det er noget nyt for mig med spl.white, at de kan have mange gener for hvidt, og så blive mere hvide i aftegnene. Men jeg vidste godt, at spl. white kunne give blis og sokker som et minimum, og så nogle få pletter f.eks. under bugen.
Noget andet - jeg synes at de der buckskin (før ville jeg have kaldt dem dun)heste er vildt flotte.
Jeg troede det forholdt sig sådan, at hvis man har en brun hest, som man parrer med en palomino eller dun/buckskin (i hvertfald én med fortyndergen) så kunne man få en dun/buckskin.
Det kan man selvfølgelig også, men jeg roder bare lidt rundt i det, for så fik jeg at vide, at hvis man parrer sådan to farver, ville man, hvis man får en brun med fortyndergen, have en dun farve MED ål. Og ål synes jeg ikke er pænt.
Kan du fortælle mig om det er rigtigt, og om jeg mixer de to farver helt forkert.
Det jeg synes er flot er en nærmest gul hest, men sort man og hale. Hvordan får man sådan en?
Jeg har det sådan, at mens vi har små børn, og jeg alligevel ikke har tid til at ride hver dag, så synes jeg det er sjovt at eksperimentere lidt med farveavl. Livet er for kort til små sorte shettere, de er fine nok, fordi de kræver så lidt, men så skal der også være lidt farve-sjov i dem!
Jeg overvejer liddt at finde mig en palominofarvet shetter (ved ikke om de er til at komme til for penge..)men hvordan kan jeg være sikker på, at det ikke bare er en rød med hvid man og hale, dem er der jo nogle stykker af, og så kan de jo nødvendigvis ikke give et fortyndergen videre?!
Nå det blev vist en længere smøre.
God weekend. Jeg kan kun komme til computer fra arbejdet af.
Venlig hilsen Fie 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| farver |
Toppuristen |
16-04-2004 19:49 |
|
@Fie: Lige nøjagtig overskriften på det afsnit fortæller mig, at jeg havde ret i min formodning: du har læst om sabinobrogets nedarvning (eller noget af spl-broget). Tænkte det nok. Polygenetisk betyder at der skal forskellige gener til for at give farven (flere forskellige gener "skal mødes i samme hest" for at give farven). Mig bekendt er det kun sabinobroget, spl-broget og knapstrupperfarverne, der er polygenetiske. Man kan selvfølgelig godt sige, at en buckskin er polygenetisk i og med, at der skal sort, brun og cremegenet til, men ... det er faktisk ikke polygenetisk. Recessivt hvidt er netop aftegnene hos sabinoer (og spl-brogede).
Hvis du har en brun hest, så kan du ved at sætte en palomino på den - med lidt held - få dig en buckskin. Buckskin er de gullige heste med sort man, hale og ben. Kroppen kan få et svagt gråsort skær, især om sommeren hvor pelsen ikke er så lang, men hesten er gullig på kroppen. (Det skal måske lige siges, at nuancen godt kan variere en del og at mørkbrune heste, der har gullige hår i lysken og om mulen, faktisk godt kan være buckskins "i forklædning"; det ses ikke så tit, men det kan ske).
En dun er en hest, der er gullig på kroppen, har sort man, hale og ben, men man og hale er lysere i kanten, dvs. toppen af halen har lyse fjer og siderne af manen er lysnede. Det meste sikre til at afsløre det: ålen. Har hesten ikke ål, så er det en buckskin. Meget enkelt
Når du skriver "som man parrer med en palomino eller dun/buckskin (i hvertfald én med fortyndergen)" ... så smiler jeg lidt. Det lyder som om du er i tvivl om forskellen på generne? Hovedpinen er, at begge gener kaldes for fortyndergener, men de har hver deres virkning. Buckskinens fortyndergen, cream (eller cremegenet), giver i dobbelt dosis (homozygot form) BEC'er. Disse er mælkehvide med blålige øjne. De vil altid give enten palomino, buckskin eller smoky black på røde, brune og sorte heste (afhængig af egne "grundgener" og makkerens gener).
Dun'ens fortyndergen giver i homozygot form samme udseende som i heterozygot form, dvs. at to gener har samme effekt som eet. Det skal dog lige siges, at blakgenet på rød giver en gullig hest med rød man, hale og ben (og rød ål), og at blakgenet på sort giver en grå hest med sort man, hale, ben og ål. Disse betegnes rødblak el. red dun og musegrå el. grullo/blue dun. Dun'en hedder på dansk brunblak (og der kan ses et billede på min præs - Kylja  ).
Cremegenet nedarves intermediært (fordi der er forskellen i heterozygot og homozygot form) og dungenet (blakgenet) nedarves dominant.
Den nærmest gule hest med sort man og hale, som du synes er så flot (hvilket jeg giver dig ret i  !), er en buckskin. Den laver du nemmest med en BEC på en brun hest. Næstnemmest er det at tage en palomino eller en buckskin og sætte til en brun. De gener du skal bruge er sort, brun og creme - i samme hest.
Mht. brogetgenerne, så har du delvist ret. Tobianobroget (som er den man oftest ser) og overobroget nedarves begge dominant (kan ikke bæres skjult, og et gen er nok for at give brogede tegninger). Sabinobroget nedarves polygent (flere forskellige gener "skal mødes i samme hest") og spl-broget recessivt (der skal to ens gener til for at give de brogede tegninger; er der kun eet gen, så får hesten blis og evt. sokker).
Håber det hjalp? Ellers skriver du igen
God weekend til dig også - hvis du er gået hjem fra arbejde, så skrives vi i næste uge.
Ismulevrinsk Susan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der findes et billede |
|
|
... af en fjordhest med blis i Ingrid Schiøts "Bogen om Fjordhesten".
Aftegnene stammer tilbage fra engang i tidernes morgen hvor man fandt ud af at bruge Døle-hingste i fjordhesteavlen. Noget man iøvrigt hurtigt gik bort fra igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Toppuristen |
Fie |
19-04-2004 07:51 |
|
Godmorgen.
Det var en lang og flot beskrivelse du gav mig, og nu tror jeg nok at jeg kan hitte ud af det!
Men damn hvor skal man holde tungen lige i munden!
Tak for "opskriften" til en buckskin. Det kunne være sjovt at lave sådan en... Man ser dem ikke så ofte til salg.
Fortsat god dag.
Venlig hilsen Fie 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fie .... |
Toppuristen |
21-04-2004 19:51 |
|
Var så lidt  ! Skulle det være en anden gang!
Håber det lykkes dig at lave din buckskin  !
Ismulevrinsk Susan
Ps. Ja, det gælder om at holde tungen lige i munden, men når man har fundet balancen, så er det utroligt spændende  !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|