Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Ekstrem tynd avlshoppe
Forfatter: 
Dato:  26-07-2010 21:18

Hej,

Jeg står med lidt af et problem der skær i mit hjerte. Jeg er ven med en pige på facebook som har lagt nogle billeder ind af sin hoppe og dens føl, og jeg kan simpelthen ikke få billederne ud af hovedet. Hoppen er ekstrem tynd og jeg syns det tangere til mishandling.

Jeg har ikke set hesten live, men billederne taler for sig selv. Jeg ville gerne lægge dem herind så I kan se dem, men ved ikke om jeg må?!

Hvad gør man lige i sådan en situation? Jeg har spurgt til om hoppen har været syg, så er der måske en grund til at den er så ekstrem tynd. For syns godt nok at det er synd for hoppen, og nu når føllet også skal die hos hende, bliver hun da kun endnu mere tynd..

Hvad ville I gøre her?

Mvh. Kathrine

0
0
Svar på denne tråd

Godt du holder øje..
Forfatter: 
Dato:  26-07-2010 21:42

Hvad sagde hun til det med sygdom?? Kunne du måske påpege det mere direkte?? Jeg ville nok prøve at spørge meget direkte, hvorfor den er så tynd, og først herefter overveje at lægge billeder herind (jeg ville virkelig være forsigtig med at offentliggøre billeder af en andens hest herinde, der kan jo være en grund som du selv nævner).

Hvis der ikke sker noget, ville jeg kraftigt overveje at anmelde det til en af dyreværnsorganisationerne, som nok bedre kan tage stilling til det og reagere.

Politianmeldelse ville jeg nok kun vælge som første løsning, hvis det er slemt. Ellers bør vedkommende nok lige have mulighed for at forklare sig/rette op på situationen.

Fantastisk at du gør noget - det ville jeg også gøre! Og har du ikke andre muligheder end fx en anonym politianmeldelse, ville jeg uanset foretrække dette fremfor intet, men forhåbentlig kan mindre klare problemet..

0
0
Svar på denne tråd

Tynd avlshoppe.
Forfatter: 
Dato:  26-07-2010 21:49

Nogle hopper malker så ekstremt hårdt at deres føl bliver fede, og de selv har svært ved at holde huld uanset, hvor meget de spiser. Når det er så ekstremt som du beskriver, skal man nok overveje, om man bør avle på den pågældende hoppe, men det er jo svært, hvis det er hoppens første føl.

Jeg er sikker på at din facebook veninde i forvejen er ked af at hoppen ser sådan ud, og gør alt hvad hun kan for at få hesten pæn igen. Alt andet ville da være ulogisk, når hun nu stolt viser sit føl frem og tilsyneladende er glad for hestene.

Mange hilsner Mette

0
0
Svar på denne tråd

TW.....
Forfatter: 
Dato:  26-07-2010 21:53

Hun sagde at den havde orm, og fordi den var i fol måtte de ikke give den ormekur.. Men hold da op, de orm har da virkelig bare ædt alt sul på den hoppe..

Troede godt man kunne gå på kompromi i sådan en situation, men måske har dyrlægen der har sagt nej til ormekuren ikke set hoppen, det jo ikke til at vide..

Ved ikk helt om jeg bare skal slutte sagen her, og håbe for hoppen at den godt må få ormekur selvom føllet dier hos hende.. Det ved jeg nemlig ikke noget om..

0
0
Svar på denne tråd

Hoppe.
Forfatter: 
Dato:  26-07-2010 22:07

Der er vidst noget hun har misforstået alligevel så! De fleste ormekure er helt sikre at give til drægtige/diegivende hopper. Mine hopper har altid - på dyrlægens anbefaling - fået ormekur kort tid inden folingen, og så får jeg iøvrigt altid taget gødningsprøve, når dyrlægen alligevel har en arm i dem på 70. dagen i tilfælde af, at de også skal have der (det har så aldrig været nødvendigt).

Mange hilner Mette

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  26-07-2010 22:11

Hmm, ja så kan jeg godt se, at det er temmelig svært for dig at gøre mere.. Stakkels hoppe, hvis den ligefrem er ekstremt tynd. Jeg ved heller ikke noget om ormebehandling når de dier, men hvis hun har spurgt dyrlæge til råds er der jo nok ikke noget du kan gøre.

Det er bare virkelig noget skidt, hvis den har så ekstremt mange orm, det er vel ikke kommet sådan ligepludselig, og det kan jo ødelægge den helt indvendigt, så den nemmere får alle mulige sygdomme.

0
0
Svar på denne tråd

Sitta...
Forfatter: 
Dato:  26-07-2010 22:13

Lyder næsten som om du skriver om mig... Nu kender jeg dig ikke, og vi er ikke venner på FB, men min hoppe Sitta er også ekstrem tynd. Hun er altid i elendig stand når hun har føl ved siden, til gengæld skulle man tro hendes afkom var halv belgier (ikke noget ondt om dem) men hun malker sidsygt godt, bliver fodret meget og går på godt græs samtidig med at det er bekendt for os at hun har dårlige tænder (jo, der gøres noget ved tænderne 2 gange årligt, ellers ville vi jo ikke have den viden).

Hm.. Så hvad mere kan jeg mon gøre?? Håber da ikke der er nogen der melder mig til poltiet...

0
0
Svar på denne tråd

Orm...
Forfatter: 
Dato:  26-07-2010 22:18

Jeg tænker også, hvad er det for en dyrlæge der hellere ser hoppen ekstremt tynd og afpillet i stedet for at give den en ormekur.. Nu kan føllet vel også have orm?

Den ligner en der har tabt over 100 kg.. :(

Mvh. Anne Kathrine Jensen

Sygeplejestuderende, hestetøs og bonderøv...

0
0
Svar på denne tråd

Sitta..
Forfatter: 
Dato:  26-07-2010 22:23

Nej kefir, det er ikke dig jeg hentyder til, og jeg gør heller ikke dette for at hænge nogle ud overhoved.. Jeg ville bare lige høre andres mening.. Man er vel en dyreven..

Hmm hvis jeg havde en hoppe der altid så elendig ud når hun havde føl, ville jeg overveje om det var det værd.. Ærlig talt.. Det slider meget på dem og hvis de ikke kan holde sul imens så ville jeg hellere lade være.. Men det bare min mening :)

Mvh. Anne Kathrine Jensen

Sygeplejestuderende, hestetøs og bonderøv...

0
0
Svar på denne tråd

hmm....
Forfatter: 
Dato:  26-07-2010 22:39

Netop en god reaktion at spørge ejeren og spørge til det med ormekur herinde blandt en masse avlere (og dem der er med på en lytter) før du hænger ud med billeder, politi osv.

Dejligt at der findes opmærksomme mennesker, og for dem der netop har gjort alt muligt og fortsat gør hvad de kan for at afhjælpe problemet, er det vel heller ikke spor fornærmende at blive spurgt.

Men måske skulle du hvis det er så slemt så kontakte igen og sige at den altså (muligvis) godt må få ormekur. Jeg ved ikke noget om de diegivende må - men det er foresten rigtigt, at de skal have kort før foling i hvert fald, det har min dyrlæge også sagt til mig (skal snart have første føl). Så burde den vel for pokker ikke have en hel masse orm kort efter?

0
0
Svar på denne tråd

jeg har
Forfatter: 
Dato:  26-07-2010 22:55

Min hoppe har også været helt ekstrem tynd, og så simpelthen forfærdelig ud.

Hun havde fået ormekur ca. 1 mdr. før forventet foling, men da hun ikke tog på valgte jeg at give hende en ormekur mere.

Nu er hun endelig begyndt at se lidt pæn ud. Man kan kun ane hendes ribben og hun er knap så kantet.

Hun bliver så samtidig fodret ret hårdt 3-5 gange dagligt, med alt hvad den kan trække af vitaminer, havre, byg, olie og majsflager - derudover har jeg givet en B-vitamin kur, for at give lidt energi.

Mit problem har nemlig også været at jeg er nødt til at ride hoppen, da den skal gå kåring i slutningen af august. Jeg satte hende i gang i longen i starten af juni, men måtte efter 14 dage opgive, da hun ikke tog på. Så fik hun 3 ugers pause, og en masse foder inden jeg satte hende i gange igen.

Jeg ville da anbefale at du foreslår din FB-veninde at tage en gødningsprøve fra hoppen, for at få analyseret om det er det der er galt, og så derudover spørge ind til, hvad hoppen får at spise, og hvor tit den bliver fodret. Mange mindre måltider skulle også hjælpe på problemet.

Jeg er ihvertfald overrasket over, hvor meget foder min hoppe skal have på nuværende tidspunkt, og er helt ked af at jeg ikke fik lagt mere foder på hende, for hun blev tynd så snart hun havde folet (førstegangsfolende).

Ingen af mine andre hopper har været så svære at holde i huld - næsten tværtimod - men hun er også lidt en anden type end dem.

Helena

2 års vallak efter BH Don Romantic/Donato/Michellino

1 års hoppeplag efter BH Don Romantic/Donato/Michellino

3. maj 2010 - Hoppeføl efter Romanov/Leredo/Romancier

www.gghorses.dk

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 08:24

Nu er det ikke for at lyde bedrevidende, men der er altså rigtig mange der fodrer der hopper tynde! Forstået på den måde, at giver man dem det forkerte foder så går det direkte til mælkeproduktion og ikke til huld på hoppen.

Det skyldes at yveret ikke er afhængig af insulin for at få "tildelt" blodets indhold af sukkerstoffer, men blot kan optage det til mælkeproduktion. Og stivelse optages i kroppen som en sukkerform, så derfor går alt korn, majsprodukter, til dels ærter, melasseprodukter o.l. i stor stil til mælkeproduktion, og ikke til huld og muskler.

Så drop korn og kornrigt kraftfoder til den lakterende hoppe, og giv hende i stedet førsteklasses cellevægge, som er det der findes i prima hø, grønne produkter, kunsttørret hø, lucerne, græs og lignenede. Især er kunsttørret hø en rigtig god idé, for det har en meget høj foderværdi. Lidt olie er også fint, samt en rigtig god vitamin og mineralblanding. Hørfrø, lidt klid eller en lille smule kraftfoder med førsteklasses råvarer og evt. lidt gærkultur er også en god idé.

Og så er der meget få heste der bør have mere end 3 kg. krybbefoder om dagen, mine får når det er allerkoldest og de er højdrægtige max. 1,5 kg kraftfoder på et døgn, og de er i flot foderstand med blank pels og sunde hove.

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

Til salg; hingsteføl efter Blue Hors Rosoff/Donnergraf og 4-års hoppe efter Londonderry/Bernstein

0
0
Svar på denne tråd

Reni er inde på det helt rigtige
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 09:03

supert godt råd at gi Reni og enda med en rigtig god forklaring.

Jeg har heller aldrig problemer med at holde huld på mine hopper, en masse græs, hø og wrap, samt meget lidt foder i krybben.

IMC

SADEL KØBES.

KIEFFER GENF DRESSUR ELLER COMBI.

VÅRBYG HALM SÆLGES NY HØST CA AUGUST

WRAP SÆLGES 300-350 KG.

afhentet pris 350 kr.

0
0
Svar på denne tråd

Det er
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 10:38

Jeg har heller aldrig før haft problemer medat holde mine hopper i huld, med græs og vitaminer. Heller ikke selv om de er redet.

Men hende jeg har i år, ja hun er bare ikke som de andre. Derfor har der måtte fodres lidt hårdt. Hun går på døgngræs, og fodres som sagt 3-5 gange dagligt, og først nu er hun ved at være nogen lunde hæderlig at se på. Og føllet er ikke specielt stort/tyk eller noget. Men hoppen har så også de sidste 2 år skulle have en del mere at spise end de andre.

Hun er en forholdsvis stor hoppe, som er vokset meget over det sidste år, så derfor har hun også skulle bruge mere.

Hun kommer ind 3-5 gange dagligt. Adskilles fra føllet, som har sit eget foder, i sammenlagt 3 timer pr. dag mindst. Har adgang til hø når hun står inde, og der er rigeligt med græs. Nu har jeg endelig fået lidt sul på kroppen af hende, og så fortsætter jeg sådan. Hendes humør og energi-niveau er også ved at være oppe igen, så det er sådan hun åbenbart skal have det.

Jeg er ikke tilhænger af korn, og bruger det helst ikke, da ingen af de andre heste har brug for det, men med hoppen her er det altså anderledes.

Helena

2 års vallak efter BH Don Romantic/Donato/Michellino

1 års hoppeplag efter BH Don Romantic/Donato/Michellino

3. maj 2010 - Hoppeføl efter Romanov/Leredo/Romancier

www.gghorses.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 12:49

Det kunne også godt være mig der blev skrevet om i dette indlæg, selvom jeg heller ikke kender trådstarter.

Min hoppe fik kolik en måned efter foling, og det tog virkeligt hårdt på hende, af den grund tabte hun sig helt ekstremt, og er stadig ikke for køn at se på, selvom det går stille og roligt fremad. Og jeg har fortalt alle og enhver der ser min hoppe at der er en grund til at hun ser sådan ud, så der netop ikke skal herske nogen tvivl. For det kan hurtigt blive historien om den ene fjer der blev til 10 høns;o)

Jeg synes du sku spørge din veninde om hoppen har været syg, det er jo helt almindelig interesse. Og det er bedre at høre hende direkte ad, istedet for at gå til nemme metode og "hænge" personen ud på nettet, hvor der er 10.000 der helt sikkert har en mening, uden at de kender den egentlige probelmstilling.

0
0
Svar på denne tråd

helt enig Charlotte
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 14:34

Hej

Helt enig Charlotte(parfait)

Vi skal passe på det ikke bliver ren Se og Hør uden at vide grunden.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd

læs dog...
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 15:18

charlotte og merete læs dog hvad trådstarter skriver...!

Anne-K har netop spurgt til om hoppen har været syg fordi det jo kunne være grunden til den er så tynd!

og desuden hænger hun da ikke nogen ud på nettet når der hverken er billeder eller navn nævnt hér!

Med venlig hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa Reni
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 16:46

Jeg er også med i klubben "tynde avlshopper"det er en ny hoppe jeg købte i december drægtig,mit problem består i at hun begyndte at tabe sig ca 2 md før foling og hun er en værre kræsenpind. Hvad gør jeg så når "skaden" er sket? Har haft Brogården inden over.

Venlig hilsen

Pia Lundqvist

Stutteri Meklenborg

stutterimeklenborg.dk/

0
0
Svar på denne tråd

Tynde avlshopper
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 18:30

Jeg synes det er et utrolig godt råd Reni er kommet med. Det er jeg helt enig i, og det er også den form for fodring, jeg benytter mig af. Jeg har selv en af de meget problematiske hopper, som dels har ekstremt dårlige tænder (jeg startede med at få fjernet 2 kindtænder på hende, da jeg købte hende, og nu har hun tabt en 3.) dels malker hun virkelig godt og i år er hun 17 år og går med sit 11. føl ved siden. 5 uger før foling havde hun tilmed en svær gæringskolik. Alligevel synes jeg det er lykkes mig at holde hende i fin form, trods det at hun går med et "føl" ved siden, som er meget stort og han mangler bestemt ikke noget

Hun bliver om vinteren fodret med roepiller og linamix, mineraler og prima wrap ad libitum. Nu går hun på døgn græs med tag selv mineraler og bliver ikke fodret ekstra.

Billederne er fra i dag.

Billede

Billede

Billede

Jeg synes man skal passe utrolig meget på med at gå og melde hinanden for det ene og det andet. De fleste ofrer rigtig meget tid og mange følelser på deres heste og vil dem det bedste, så ofte er det et spørgsmål om manglende viden og så er det altså meget mere værd, at man tager en snak om tingene. Men det er fint at du er opmærksom på problemet.

0
0
Svar på denne tråd

ja nu spørger jeg så lige
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 19:46

min hoppe folede for godt 2 een halv uge siden og selvfølgelig kan det ses hun har tabt sig men jeg vil gerne at hun ikke taber sig så hun bliver tnd tynd lige som den tråd starter nævner. har jo selvfølgelig sat hende op i foder og hun får foruden det også hø selvfølgelig ad libitum på marken, alt hvad hun overhovedet kan tække, hun går på døgnfold. får også tilskud kaldet breeding som hendes opdrætter har god erfaring med.fri adgang til mineralsten på marken.

hvis jeg nu skal give hende noget ekstra kunne det være linamix eller hvad det nu hedder har efteerhånden læst at mange bruger det med god erfaring?? i så fald hvor meget skal en hoppe med fø have og nogen der kan fortælle prisen på dette produkt, ikke at det har betydning men rart at vide

håber at høre fra jer

knus loui

Billede

0
0
Svar på denne tråd

hopper er jo forskellige
Forfatter: 
Dato:  30-07-2010 03:29

Både her og hos flere avler-kollegaer kan man se, hvor forskelligt hopperne "fodrer" deres føl og selv holder huld. der skal jo noget erfaring til og man skal kende sine hopper for at holde dem i fin form hele tiden - jeg mener her især dem, som slår sig lidt fra foderet op til folingen og dem, som malker det hele af sig. Super indlæg af Reni med rigtigt gode forklaringer.

Til de kommentarer, at man da ikke bør avle på hopper, som malker det hele af sig - og dermed har super velnærede føl: er det egentlig ikke de bedste avlshopper når man skal se på det fra føllets side? Det er jo føllet, som er produktet - som skal have kvalitet...

Hvis man tager et kik på malkekøer - så synes jeg jo , at de ser herrens ud: knoklede og tynde op om - men med kæmpe yvre! Og har hørt mere end 1 landmand sige, at den bedste ko - ja det er hende den knoklede der - hun sætter det hele ned i mælken - og det er jo det en malkeko skal ?

Til trådstarters ven på FB: hun har vist ikke så meget viden - og har måske derfor ikke fået fodret hoppen optimalt i den sidste del af drægtigheden. Når så dyrlægen ovenikøbet ikke vil give ormekur (????) så er det jo næsten også håbløst at få fodret hoppen op igen - ihvertfald ikke før føllet er vænnet fra!

Men igen - al den snak om at melde for det ene og andet - tag en snak med folk - enten er der en god grund til at dyrene ser ud som de gør - eller også kan man måske hjælpe een, som ikke har så meget viden! Det ville være en meget bedre indstilling at have (er ikke ment til trådstarter - mere generelt)

hilsner

Sussie

Stutteri Følholm

Følholm avler Haflingere og Varmblod.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider