Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

hovedtøj hvornår?????
Forfatter: 
Dato:  10-04-2004 22:00
Hejza allesammen!

Jeg skal til at købe at føl på 7 månneder.

Da den kommer til at stå meget tæt på skoven havde jeg tænkt mig at gå en masse ture i skov og på vej, så den lille bamse kan vænde sig til alle de "farlige" ting den kan møde på sin vej. Med tiden kan han jo godt blive en stor mundfuld at gå med i grimen. Derfor vil jeg meget gerne høre jeres menninger om hvornår man bør vænde den til hovedtøjet?

Håber mange vil svare.'

Mange knuz fra Stella
0
0
Svar på denne tråd

Spændende
Forfatter: 
Dato:  10-04-2004 22:27
Med sådan et lille føl.
Det med hovedtøj syntes jeg du skal glemme alt om foreløbelig.
Det du bør gøre er at "opdrage" lære føllet til at gå pænt ved siden af dig, det skal være sådan at føllet følger dig hele tiden ved din højre side skulder ved skulder med løs snor.
Du skal lære den at hvis du stopper så skal den også stoppe, hvis du går frem skal den også gøre det osv.
Når den først har lært det og er helt tryg ved dig kan du begynde at gå små turer ikke før, for hvis den er 100% tryg ved at gå ved siden af dig og du ikke med dit kropssprog signalerer at biler er farlige vil den til den tid højest sansynligt ikke tage notits af det.
Hilsen.
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Ikke før...
Forfatter: 
Dato:  11-04-2004 10:44
Du bør nok ikke begynde at lægge trense på den før den tidligst er 2 år.

Hvis man kigger i diverse regler for fremvisninger af føl og plage, så står der at 1-års ikke må fremvises med bid i munden. Men mange gange bliver de 2-års fremvist med trense - ja det er vel egentlig et krav.

Hilsen
Tina
;-)
0
0
Svar på denne tråd

en sidebemærkning
Forfatter: 
Dato:  11-04-2004 12:53
Har hørt at man ikke bør trække sit føl udelukkende fra højre, men skal skifte mellem at gå på højre og venstre side. Årsagen skulle være at de bliver skæve i halsen. Dette kunne jeg forestille mig var relevant hvis man ofte går tur med sit føl.
Nogen der har kommentarer/erfaringer ?

Hilsen Bluebell (som selv har købt et føl på samme alder) :-)
0
0
Svar på denne tråd

Ikke trække
Forfatter: 
Dato:  11-04-2004 14:58
Man skal ikke trække et føl skal lære at gå med hovedet lige frem, og med løs snor.
Hvis man vil kan man jo skifte; men det er ikke så smart at føllet går på venstre side på vejen, for så skal det gå ud mod vejbanen hvor bilerne kører.
Hvis man fra starten vil lære føllet i hvilken side det normalt skal befinde sig, når det siden hen skal rides eller køres hen af vejen.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Yankee..
Forfatter: 
Dato:  11-04-2004 20:12
... Det skal det da ikke. Du skifter jo side så du går på højre side af hesten.

Under alle omstændigheder bliver du vel rent færdelslovsmæssigt også anset for at være en fodgænger når du bare trækker hesten, og så skal du jo være i venstre side af vejen.

Dertil kommer at jeg synes det er en glimrende ide at skifte side engang imellem. Det er sgu træls at få fat i en hest der ikke kan trækkes fra højre side (ja jeg har mødt én). Ligesom jeg egentlig heller ikke har forstået hvorfor man skal sidde op fra venstre side.

Men det er jo et sidespring fra det oprindelige spørgsmål. Jeg tror ikke man skal hænge sig så meget i alder i dette tilfælde. Hvis du kan holde hesten bare i grimen, så er det jo optimalt. Hvis du ikke kan - så må der jo en trense til...

0
0
Svar på denne tråd

Louise...
Forfatter: 
Dato:  11-04-2004 21:19
Jeg går i den forkerte side af vejen så hesten lærer at gå i den side af vejen den skal når den siden hen skal køres for vogn. Der for.
App. at sidde op fra den anden side, er faktisk noget der bliver brugt meget her hos os.
Hilsen.
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

mange tak
Forfatter: 
Dato:  11-04-2004 21:35
for svarene. Har altid lært at man skal side op på hesten fra forskellige sider. så undgår man at trække hesten skæv i ryggen og sadlen har også godt af det... mange hilsner

stella
0
0
Svar på denne tråd

En hest på vejen...
Forfatter: 
Dato:  12-04-2004 09:53
... bliver regnet for at være et køretøj, og skal altså befinde sig i højre side af vejen - uanset om man trækker, rider eller kører.

Derfor er det også en dum ide at gå på højre side af hesten, når man befinder sig på vejen - men er man på sin egen mark, eller i skoven, så er jeg da enig i, at det er en god ide at lære hesten at mennesket kan befinde sig på begge sider af den.

Som de andre mener jeg heller ikke at du skal lægge hovedtøj på en åringsplag. Hvis du har problemer med at holde ham, så læg hellere grimeskaftet omkring næsen på ham, så har du lidt mere "magt". Der er også nogle, der bruger en kæde (en mønstringstøjle med en kæde i enden, og fører den ind under hagen på hesten, men efter min mening virker det ikke ret godt. Det får hesten til at slå hovedet i vejret, når du trækker i den, og det er en dum vane at give den (som kan være svær at vænne den af med igen).

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider