|
|
| Så var der føl.. |
|
|
Fik onsdag en lille hingstebasse, han kom kl 4 om eftermiddagen, og jeg var på arb så måtte vente 2 stive timer på at se ham.. jeg var RASENDE på mine kollegaer fordi ingen ville ta min vagt.. øøøv...
Men han er bare skøn, ligner sin mor på en prik, lysebrun med små sokker og lidt hvidt i panden, dog lidt lille på grund a den tidlige fødsel:)
Har lige et spørgsmål, hvornår kastrerer man hingste? jeg regner med at give hm en chance som hingst, men ville gerne vide hvornår man plejer at gøre det!
der kommer billeder af den skønne om et par dage..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ang. Kastrering... |
| Forfatter:  |
Estella |
| Dato:  |
10-04-2004 15:20 |
|
Først tillykke med den lille "ny"..kunne være sjovt at se et lille billede af den..
Ang. kastrering af hingste, så kan man kastrere dem lige så snart begge "sten" er nede.
Det er lidt forskelligt fra hingst til hingst, hvornor de "falder" ned, men i regel som 1-1½ års alder.
Nogle gange ser man at den ene eller måske begge "sten" ikke falder ned, da betegnes hesten som "klaphingst", man kan dog stadigvæk få den kastreret, men det er dog et større indgreb.
Men HVORNÅR man kastrerer dem, det er op til den enkelte ejer...nogle vil have dem som hingst så lang tid som muligt og nogle "kutter" "nødderne" lige så snart de "er der".
Min personlige mening er at, hvis hesten har mentaliteten til at forblive hingst, kan den lige så godt forblive hingst. ( Men det er dog de færreste der har denne mentalitet, en hingst er og forbliver en hingst, og det er absolut ikke noget "legetøj" )
Men hvis den unge hingst,begynder eller allerede er til fare for mennesker eller andre dyr, så synes jeg at man kraftigt skal overveje at få hesten kastreret.
Og så synes jeg at man skal stille sig selv spørgsmålet - Hvad er formålet til at have hesten som hingst? Vil man avle? Har man den fornødne viden om hvordan man opdrager en hingst og hvordan den skal håndteres i det daglige...har man fasiliteterne, dvs. folde osv...der kræves for at på en sikker måde kunne holde en hingst?
Held og lykke!
/ Heidi
Ps) har også lige fået en lille føllebølle....Oliwer Twist..hedder han...kig ind på min presentation...der er billeder...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tillykke |
| Forfatter:  |
Lisbeth & Alexander |
| Dato:  |
10-04-2004 17:40 |
|
med den lille skabning
Held og lykke med ham 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet