Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Først føl, så ingen føl. regne med dyrlæ
Forfatter: 
Dato:  08-07-2010 19:17

Ja, hvad skal man regne med? for vi er ved at være godt forvirrede her i stalden

Jeg har nemlig en hoppe, som jeg lånte ud til min søster. hun havde dyrlæge ude til den her for et par måneder siden og der konstaterede dyrlægen at hoppen var ifol (på trods af at den ikke har været ved hingst!). ifølge den dyrlæge var der max 2 måneder til foling. Han håndprøvede den og fik en urinprøve, som viste positiv.

nu har jeg så fået hoppen hjem igen, da vores fold/flok var bedre til føl.

Der er så ikke sket noget endnu og hoppen ser heller ikke som om der sker noget. og da vi havde en dyrlæge i stalden her den anden dag, bad jeg hende om at se på hoppen. den blev håndprøvet igen og denne gang kunne dyrlægen ikke finde noget.

Så hvad skal jeg regne med? er der nogle kloge hoveder som har bud på hvad det handler om?

MVH

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Øf dog altså..
Forfatter: 
Dato:  08-07-2010 19:22

Jeg tror du skal regne med at dyrlæger er mennesker....og nogle gange er mennesker dumme.

Spørgsmålet er blot hvem af dem der vinder titlen!

Formidler 2010 sæd efter:

FB Gangster
"Eine Portion, d.h. 8 Pailetten, haben einen Inhalt von 800 Millionen vorwärtsbewegliche Samenzellen", Hengststation Meyer
0
0
Svar på denne tråd

Dumme...
Forfatter: 
Dato:  08-07-2010 21:01

At dyrlægen er dum, er måske så meget sagt :) Hvis testen har vist positiv, så har dyrlægen vel været i sin ret til at konstatere den drægtig. Sandsynligheden for, at testen viser positiv, fordi den er drægtig, er nu engang større end sandsynligheden for, at den viser falsk positiv.

Mvh

Sandra

0
0
Svar på denne tråd

prøvet det sammen!
Forfatter: 
Dato:  08-07-2010 21:18

Jeg har prøvet det sammen med en pensionærhoppe her i år. Hoppen er konstateret drægtig ved skanning og ca. 1 måned før ved håndprøve. Dog synes jeg ikke at den så drægtig ud, i hvert fald ikke som hun så ud året før.

Så kom den i brunst og selvfølgelig uden føl. Her kan dyrlægen heller ikke forklare hvad der er sket.

Jeg har haft hoppen i hånd hver dag og den er hvid så jeg ved at den ikke har folet.

Jeg synes at det er meget mystisk hvor det føl er blevet af.

0
0
Svar på denne tråd

urinprøve
Forfatter: 
Dato:  08-07-2010 22:27

vi fik at vide da vi fik svar på urin-prøven at der skulle være 99% sikkerhed for at hoppen var ifol.

men ved nogen om hvad sådan en test siger hvis hoppen er indbildt drægtig?

jeg syntes at det ville være ret underligt hvis hoppen skulle have kunnet smide føllet så langt henne i drægtigheden uden at vi har opdaget det. Hun kommer ind om natten og bliver tilset flere gange om dagen.

ja, selvfølgelig er dyrlæger bare mennesker og kan tage fejl... men hvem er det, som har taget fejl?

sidste år var der faktisk en i stalden som havde en hoppe, der blev håndprøvet og dyrlægen sagde at der var føl, men der kom aldrig noget.

så hvad er det egentlig dyrlægen mærker ved en håndprøvning?

(og bare for en god ordens skyld, vil jeg gøre opmærksom på at alle de omtalte dyrlæger er uddannet til heste)

MVH

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Urinprøve
Forfatter: 
Dato:  09-07-2010 08:53

En urinprøve er i bedste fald meget usikker. Eller det vil siger hvis resultatet er negativt, så er det 100% sikkert at hoppen IKKE er drægtig. Hvis resultatet er positivt, så siger det bare at hoppen på et eller andet tidspunkt har været drægtig, ikke om den er det endnu.

Problemet med håndprøver er, at er drægtigheden forholdsvis fremskreden, så kan det være svært at vurdere om fosteret har den rigtige størrelse og dermed vil ende op som et levendefødt føl. Prøv at lukke øjnene og så mærk størrelsesforskellen på en tennisbold og en grapefrugt, det giver ingen problemer. Prøv så med en håndblod og en fodbold, det kan være et problem men med lidt øvelse går det. Men når vi når op i 2 forskellige størrelser badebolde, så bliver det svært.

Vi havde en hoppe som vi 2 gange havde fået checket midtvejs i drægtigheden, da vi troede hun havde kastet. Begge gange meddelte dyrlægen at den var god nok, og begge gange endte jeg med at få ret, der kom intet føl. Så det er sværere end man umiddelbart tror.

Mvh.
Charlotte

Til salg:

3-års DV-hoppe, 164 cm, e. Itsabrahma xx - Heslegårds Louis

3-års DV-hoppe, 160 cm, e. Wolkentanz II - Heslegårds Rubin

2-års WM-hoppe, 121 cm, e. H-S Janus - Ovington Remus

0
0
Svar på denne tråd

Drægtighedstest
Forfatter: 
Dato:  11-07-2010 22:33

Der findes 2 drægtighedsteste på markedet. Hvis man vælger at teste efter dag 120 (WeeFoal 120)er testen 98% sikker da den måler et homon fra fosteret. Hvis der ikke længere er et levende foster vil testen vise negativ og "lider" derfor ikke af fejlagtig visning.

www.avlshoppen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider