|
|
| Slagt/afliv: Hestepas eller pas din hest |
|
|
Hermed fortsættelse af tråden: Lad de stamtavleløse heste leve! En HEST er en HEST og er et levende dyr, der skal behandles ordentligt, uanset hvor kort eller lang en stamtavle den har, og uanset hvor mange pas med medicinsider den har eller ikke har. Ovennævnte tråd også har taget en drejning omkring den nye hestelov 2010 vedrørende registrering, chipmærkning, medicinsider og mulighederne for - eller ikke - at slagte et dyr, der er egnet til konsum, og af en eller anden grund har nået den afsluttende fase i livet. Jeg vil her gerne fortsætte diskussionen af den efter min mening meget uhensigtsmæssige lov, som jeg synes er umulig i praksis at efterleve for almindelige heste elskende mennesker. Nogle af intentionerne med Loven har sikkert været gode nok, men jeg ville ønske at loven ville blive udformet sådan, at det rent praktisk kan lade sig gøre at efterleve den uden at det skal blive så besværligt, at det bliver sådan at man 'holder hestePAS' - i stedet for at 'holde hest'. Jeg vil gerne delagtiggøre jer i et spørgsmål og svaret fra VidensCentret for Landbrug, Heste (har skiftet navn - før hed det LansCentret for Heste). Mit spørgsmål til VidensCentret for Landbrug, Heste: Jeg har fået min hest registreret, så den overholder hesteloven, der er blevet vedtaget for nylig. Jeg har fået ombyttet hestepasset med medicinsider og har også fået hesten registreret som konkurrencehest og betalt en masse penge for begge dele. (Men hesten selv er da heldigvis den samme som før). Min hest skal i ridning og berideren skal så have hestepasset, for at må opstalde hesten, transportere hesten, starte stævne eller tilkalde dyrlæge til den osv. osv. Nu er mit spørgsmål så: Hvad nu hvis berideren, hans chauffør eller hestepasser kommer til at smide hestepasset væk? Skal jeg så hele møllen igennem igen, bestille nyt pas, have besigtiger på hesten, dyrlægekontrol osv? Hvad med medicinsiderne? Og vaccinationspåtegningen? Så er det jo så også væk! Hvordan vil jeg så kunne dokumentere, at hesten er korrekt vaccineret, som kræves for at man må starte stævner? Hvis hesten skulle få en skade eller andet, der gør at den skal slagtes - hvordan kan jeg så dokumentere, at den er medicinfri? Svaret fra VidensCentret for Landbrug, Heste: En genudstedelse af et bortkommet pas er en både omfangsrig og bekostelig affære. Hesten skal besigtiges til check af dens identitet; kan identiteten ikke bekræftes, skal der laves DNA og endelig koster det kr. 1070 at få genudstedt passet. En hest, hvor passet har været væk, bliver automatisk udelukket fra konsum, dvs. den kan ikke slagtes - netop fordi der kan have været ført medicin ind i passet. Vaccinationerne kan dyrlægen typisk føre ind igen; det kan dog være en god ide at have en kopi af vaccinationssiden liggende. Mit spørgsmål til jer og til de politikere, der har lavet den Lov. Det er da fuldstændig umuligt at håndtere/overholde sådan en meningsløs og total upraktisk lov. Det er da helt umuligt, at sikre at det hestepas ikke bliver væk før eller siden - specielt når man dårlig nok må trække hesten ud og ind af folden, uden at man skal gå med det pas i den anden hånd. Man må jo hverken få hesten transporteret, trænet, starte stævner, komme på dyrehospital, opstalde den osv. uden at have det pas i hånden. Er der overhovedet nogen af de 'kloge' hoveder, der har tænkt over, hvordan den lov rent praktisk kan efterleves? Jeg er selvfølgelig enig i, at man som menneske ikke skal spise medicinrester i alle de lækre hestebøffer, som politikerne eller hvem? skulle være så vilde med at guffe i sig. Men det må da kunne lade sig gøre at finde på en mere praktisk løsning på det problem - f. eks. at analysere kødet, når heste ER slagtet. Inden der er gået særlig lang tid, så HAR alle hestepas da været væk. Og så kan man slet ikke skaffe hestekød mere, fordi hesten - uanset hvor sund og rask den er - ikke må slagtes, men skal på DAKA(indtil de heller ikke må tage den der længere). Sikke et ressource spild i en verden, hvor milliarder af mennesker sulter!! Ja, eller som du skriver TinaVe: 'at vi nu atter skal til at se større transporter af Danske heste til de udenlandske slagtemarkeder...'. Selvfølgelig vil det komme til at ske! Hvor skal folk ellers gøre af deres slagtehest? Til jer politikere, der har fundet på den Heste Lov: 'Flot' Lov! Men hvad med hestevelfærden? Fokus er nu på hestePAS, regler, love, registrering, chipmærkning, administration osv. i stedet for at tænke på HESTEN. Hvorfor gør I livet så besværligt for os almindelige heste elskende mennesker, der gør alt for at vore heste skal have optimale livsbetingelser og hver dag kæmper for hestevelfærd? Den Heste Lov går i fuldstændig modsat retning...ØV!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja jeg ser nu |
| Forfatter:  |
JLH ♥Wannamus♥ |
| Dato:  |
07-07-2010 19:07 |
|
ikke noget i den nye lov der tvinger folk til at sende deres heste på lange transporter ned igennem eu for at få dem slagtet, så er det da bare at bestille dyrlægen til aflivning hjemme, men det er klart hvis de lige vil hive de sidste 3000 kr ud af deres udtjente hest så bliver det jo nok desværre sådan. Jeg synes det er ganske udmærket at alle heste skal have pas og chippes = genkendes - det mener jeg af den årsag at hvis de løber ud af indhegningen og er årsag til store skader materielle som person skader, så skal de kunne identificeres, så regningen kan sendes til rette vedkommende/forsikringsselskab. Meget medicin kender man ikke langtidsvirkningerne af og ja det er udmærket at varetage fødevaresikkerheden  Men jo der er da lidt bøvl med det 
MVH Janni Nu med kage i ovnen Ja altså hesten :-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg forstår ikke |
|
|
hvad du mener problemet er?? Hvis hesten er chippet så koster det nu en gang det det koster at få et nyt pas.. Sådan er livet.. vær glad for at du ikke har PRE.. der har vi i mange år skulle betale 1500 kr for et nyt pas hvis det gamle blev væk. og den skulle vel og mærke også undersøges af de dyrlæger PRE har godkendt i DK., lad mig sige det sådan.. mine pas lå de første år i banken. og de blev IKKE udleveret.. Nu med DNA er det noget billigere at få et nyt pas,da vi ikke skal den store tur igennem med dyrlægen. Men det ligger stadig omkring de 1500 kr.. Lige nu og de næste par år vil der komme en del ekstra udgifter for de heste som pt ikke er reg. men på sigt kommer det jo til at give helt sig selv.. og det kommer til at fungere helt på sammen måde som det gør indenfor alle heste der i dag har papire så jeg kan simpelthen ikke se problemet.. På sigt må det alle dage give ØGET hestevelfærd. Jeg kan se et par væsentlige fordele.. - Reproduktion af heste der ikke kan bære en udgift på chipning og pas holder med tiden op.. - Chek af store transportere bliver væsenligt lettere, og dermed er der en del både inport og eksport der holder op.. Lige nu er det træls ja.. men kigger vi lige udover det næste års tid så skal det nok blive godt på sigt.. og mere kompliceret er det jo ikke.. Folk med heste med papire har gjort det i flere år uden at brokke sig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mon ikke |
|
|
der vil gå mange heste rundt uden pas og chip? Som jeg skrev i den anden tråd, står der 14 heste/ponyer i den stald min hest er opstaldet uden stamtavle, og jeg er ret sikker på, at ikke en af dem er klar over at de skal ha pas til deres hest... Og kan da næppe tro at vi er de eneste i Dk som ikke har sat os ind i det.
Venlig hilsen
Susanne
Den heldige ejer af Anton
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlægen |
|
|
De vil sandsynligvis opdage det første gang de skal have dyrlæge til hesten uanset årsag, for så skal dyrlægen spørge om at se passet. Hvis ikke der findes et pas, så skal dyrlægen udfylde ansøgning som så skal sendes ind.
Mvh. Charlotte
Til salg: 3-års DV-hoppe, 164 cm, e. Itsabrahma xx - Heslegårds Louis 3-års DV-hoppe, 160 cm, e. Wolkentanz II - Heslegårds Rubin 2-års WM-hoppe, 121 cm, e. H-S Janus - Ovington Remus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flere blanke medicinsider |
|
|
Mine heste er jo registrerede i forvejen og HAR hestepas i forvejen med 19 sider til vaccinationer og medicin. Siden til vaccinationer bruges, men de 18 andre er blanke. Det vil forhåbentlig vare mange år inden de er udfyldt med medicinregistreringer til mine heste, som heldigvis sjældent er syge. Hvad skal det hjælpe på hestevelfærden, at der skal sættes 10 blanke sider mere ind i det hestepas, de har i forvejen? Ja, det var en god ide, at opbevare hestepasset i en bankboks - hvis man bare kunne det. Men man skal jo have det pas med alle vejne og kan blive afkrævet at vise det til hver en tid. Og papir der hele tiden skal gå gennem mange hænder har det jo med at blive væk. Jeg er selv god til at passe på mine ting (og heste), men man er jo nødt til at aflevere passet til ridestævner, kåringer mv. Og når det så bliver væk, så skal hesten chippes (igen) for at blive udelukket fra konsum. Altså, hesten kan jo ihvertfald ikke gøre for det vel? Men det er den det går ud over! De 'kloge' mennesker, der har fundet på den lov, kunne da f. eks. have fundet på en tidssvarende registrering. Chip, som alle heste jo SKAL have fremover kan jo indeholde mega store mængder af data. Hvorfor har de ikke fundet på at bruge en lille opdaterbar chip, der kunne opdateres via en mobiltelefon. Så kunne dyrlægen lige sende en SMS til eller fra chippen og få oplysninger eller opdatere med vaccination- eller medicinregistrering. Så ville hesten selv gå rundt med sit PAS hele tiden - istedet for alt det andet bøvl, der er med at holde øje med pas hele tiden. For alle de penge, som alle vi hesteejere nu skal smidde ud af vinduet til ingen nytte (nye pas med endnu flere blanke medicinsider), kunne der sagtens være udviklet et praktisk anvendeligt system, som er egnet til dyreregistrering. Bare ET forslag. Jeg kan nok nemt finde på flere.... Det er jo ikke den gode intention med loven jeg kritiserer - det er jo det umulige, upraktiske, besværlige og ugennemtænkte i måden Loven skal håndhæves på - plus at det er hesten det går ud over, når passet bliver væk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pas eller chip som ID |
|
|
Nu siger du NÅR passet bliver væk - jeg ved godt det engang imellem er sket at et pas er forsvundet, men jeg tror immervæk det er en forsvindende lille procentdel af de pas der har været i omløb indtil videre der er blevet væk! Som StaldRohan skriver, så er idéen med pas jo ikke ny - det har fungeret sådan i mange år efterhånden (istarten kun som konkurrencepas, men siden 2001 (?) har alle registredede heste haft pas) og siden det ikke har givet de store problemer indtil videre kan jeg simpelthen ikke se hvorfor problemet skulle opstå fordi alle heste istedet for kun nogle skal have pas. Jeg foretrækker da langt pas fremfor andre mærkningsmetoder som f.eks. de grimme gule øremærker køer og får render rundt med! Mht chip så vil jeg kæmpe voldsomt imod hvis den skulle blive eneste mærkningsmetode - jeg synes faktisk det er problematisk nok som det er nu! Jeg har personligt oplevet en forsvunden chip og har da hørt om flere andre, så det stoler jeg altså ikke alt for meget på! Jeg tror chippen har en større sandsynlighed en passet for at forsvinde, og hvis nu chippen var eneste mærkning og den forsvandt, så skulle man over DNA osv for at bevise at hesten vitterlig var den rigtige. Det kan jo lade sig gøre hvis hesten har papirer, men hvis den ikke har - så står man reelt med en hest man ikke kan bevise hvem er - upraktisk!
The great tragedy of Science - The slaying of a beatiful hypothesis by an ugly fact. Thomas Henry Huxley
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line - alle heste |
JLH ♥Wannamus♥ |
07-07-2010 22:52 |
|
skal chippes fremover - brændemærkning er forbudt. Passet er ikke en mærkningsmetode, men et bevis på at hesten er den du påstår den er 
MVH Janni Nu med kage i ovnen Ja altså hesten :-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| JLH ♥Wannamus♥ |
|
|
Ja, det ved jeg godt - desværre Men heldigvis er det da endnu ikke sådan at chippen er den eneste informationskilde - vi skal dog stadig have et pas. Men du har nok ret i, at hvis chippen forsvinder kommer man ikke udenom DNA osv ligegyldig hvor mange pas man kan fremvise... Jeg synes så også at det er endnu mere ærgerligt med kun chip, nu hvor hestene ikke skal besigtiges længere for at blive konkurrenceheste - jeg ved godt det sparer et led, men mine drenge har altså ændret deres aftegn en del siden de blev tegnet ind i følpasset. Det må så også betyde at TD'ere til stævner enten skal have en scanner med, eller også skal nogle af dem bløde en del op for deres gennemgang af hestene inden stævnestart - men det er en helt anden diskussion... Du har selvfølgelig ret mht pas og mærkningsmetoder Nogle gange kan jeg køre ud af et sidespor når jeg skriver 
The great tragedy of Science - The slaying of a beatiful hypothesis by an ugly fact. Thomas Henry Huxley
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rolig nu |
|
|
Jeg har endnu tilgode at miste et pas og jeg har haft dem med til rigtigt MANGE stævner, afleveret dem der, sendt dem til tyskland etc. Der hvor folk mister flest pas er hjemme hos dem selv hvor de ikke kan finde ud af hvor de har lagt dem. Jeg ser det som en stor fordel at alle heste nu skal registreres. De skal jo ikke være registrerede som konkurenceheste, de skal bare være registrerede i LU og det er ikke det samme. De 10 nye medicinsider indeholder nogle andre informationer end dem du allerede har i dit pas, derfor skal de sættes ind. i holland har man gjort det i mange år og heldigvis for det, for så slipper man for at sende sit hollandske pas til holland. Det giver da lidt bøvl lige her i opstarten, men det tror jeg går hurtigt over og om et år eller to har alle vænnet sig til det. Vi slipper for snyd med alder og det bliver noget sværere at snyde med identitet. med hensyn til chips der vandrer diskuterede jeg det for en månedstid siden med jørgen falk-rønne i forbindelse med at vi fik chippet en ældre hest som vi ikke kunne forstå ikke var chippet (15 års tidligere konkurrencehest). der var ikke registreret en chip i passet, men den havde jo næsten med 100% sikkerhed tidligere fået buta eller lignende. han scannede med scanneren over hele kroppen, helt fra bagkoden til mulen. han havde fundet chips alle mulige steder. og nogle heste havde han fundet så mange som tre chips i fordi dyrlægen bare isatte en ny istedet for at chekke efter en gammel. Han fortalte at specielt de gamle chips var slemme til at vandre, men at den nye model var lavet på en anden måde så den lettere satte sig fast i fedtvævet og dermed ikke vandrede overhovedet. han havde endnu ikke set nogle af de nye vandre og han havde brugt dem et lille årstid. De chips der insættes kan iøvrigt sagtens opdateres. Og bliver det også. Ud over medicinciderne i passet skal udfyldes, så skal chippen også opdateres. Det er ikke sådan at den først får en chip og den dag den så ikke længere kan bruges til konsum får den en ny. den gamle bliver bare opdateret, dette gøres meget nemt ved hjælp af den scanner dyrlægen har. der koder han ind, finder chippen og trykker 'send' eller 'opdater' og vupti, nu er det registreret i chippen at den ikke må bruges til konsum.
Med venstre hånd Line og Calano GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste Wenn Fliegen fliegen hinter Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske..... |
Jean39 |
08-07-2010 11:42 |
|
..vil man også se mange grave STORE huller i baghaven til at begrave det stakkels kræ der ikke skulle lide længere, men som ikke havde noget pas, chip...hvad ved jeg....så man ikke kan komme af med den på lovlig vis 
Hilsen Jeanette.....der helt sikkert ikke er perfekt....er du?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nye regler og gamle heste.. |
|
|
Jeg hilser de nye regler velkommen; MEN overgangsperioden er for kort! Der burde være en alders grænse for, hvor gamle heste der skal igennem denne mølle. Det kunne jo nemt gøres ved at sige at heste over x antal år som kun bliver brugt som klappe og hygge dyr, ikke skal chippes eller have pas så fremt de har stamtavle. Således at de kan fortsætte på de gamle regler så længe de lever. For dem som vil tage deres hest med til stævner, kåring, dyrskuer osv. må man så også bare tage konsekvensen og få papirbøvlet på plads. Vi har to gamle heste på 16 og 20 år som jeg ikke ser nogen som helst fornuftig grund til at få chippet. De vil aldrig blive slagtet, men jeg er ikke afklaret med om de skal ende som løvemad eller kremeres. Ud i fremtiden når alle heste er registeret og der er lavet registre over dem så kan vi så sikkert se frem til en hesteskat.
Et menneske på en hest er en rytter. Et menneste uden hest, er kun et menneske...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Shagya.... |
Jean39 |
08-07-2010 12:15 |
|
..ja, eller en vægtafgift på heste....se..så bliver shettere populære igen  Jeg kan heller ikke se hvad denne lov skal nytte, jo fair nok, hvis en hest skal slagtes er det vigtigt at vide hvad der er proppet i den af medicin. Men DAKA...hvorfor vil de ikke tage den uden pas? Og hvad gør man med en hest der i så fald er sprøjtet med noget ikke-spiseligt? Og til syvende og sidst er det da begrænset hvor mange løver der findes i DK . Desuden er det nemt, for os hernede i Sønderjylland, at bruge tyske dyrlæger (hvor loven om medicinsider ikke findes) og/eller hente medicin uden recept, eks. ormekur. Man kan sikkert også købe det på postordre i andre lande....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Shagya......... |
|
|
du har ret, overgangen er for kort - men - hvorfor skulle heste over x år der kun bruges til hygge, slippe for chip eller pas - såfremt de har stamtavle? Hvorfor måtte en sådan overgang ikke være for de "tavleløse"? .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Noget af |
|
|
det sjove er så, at det jo har været på tale i mange år, at alle heste skulle registreres. Da vi startede op i sin tid, og var lidt uerfarne, fik vi to føl... Det ene efter en registreret palominohingst, hvor indberetning osv. var som det skulle være, det andet var en lille ponyhingst, hvor moren var vores egen lille hoppe og "naboens" hingst. Vi tænkte som så, at alle heste jo skulle registreres, så vi sendte fødselsanmeldeser ind på begge føl og regnede jo så med, at den lille jo bare ville få en grønt id pas og måske et LU-stempel på låret.... Vi blev klogere, da vi fik papirerne retur med besked om, at de kun registrerede føl, efter registrerede hingste... Hmmmm.... Og jeg har da ladet mig fortælle, at vi ikke er de eneste der har villet efterleve "loven" og godtreoende har sendt indberetninger ind på blandingsføl efter Musse og Klavs. Så er det jo at jeg tænker HVORFOR var de ikke så forudseende da de startede op med den lov i sin tid, at de så bare sørgede for at tage imod alle bastard-hestene (ligesom Dansk Hunderegister), og at det, som der står, er alle heste født efter 2001, for så havde de i hvert fald ikke haft nær så travlt nu... For nu er tilfældet jo det, at de skal have registreret alle levende dyr, både fra før og efter 2001. Jeg synes ikke at der er noget i vejen for at hestene skal have pas/ID... Der var et ramaskrig da alle køer i sin tid skulle registreres, men det har jo alligevel været nemmere med køerne, eftersom de ikke skifter ejer så tit, og de bærer landmandens CHR-nummer som en del af deres ID og derfor kan de spores tilbage, hvis de er syge eller der er medicinrester i kødet. Nu er tilfældet for os i DK jo det, at de fleste af os, kun har en hest, og heste skifter oftere ejer generelt, end produktionsdyrerne gør, derfor er det jo smart med hestepasset, hvor det er muligt at identificere hesten, samt ud fra dens ID-mærke. Vi er jo ikke mange der har så mange dyr, at vi har behov for vores eget CHR-nummer for at have heste, så det nummer kan jo ikke blive en del af hestens ID... Men overordnet synes jeg det er fint med registrering... At der så er nogle konflikter i forhold til EU-loven omkring transport er noget andet, og noget der åbentbart ikke er taget højde for i den lovgivning. Det største problem for mig at se, er for de folk der har 70 uregistrerede heste gående.... Det bliver en dyr affære for dem, at skulle registrere dem alle nu og her, og der tror jeg, at mange heste kan gå hen og blive aflivet i stedet for.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jean39 |
|
|
Tyske pas har da også medicinsider, og har vist haft i flere år.
Mvh. Charlotte
Til salg: 3-års DV-hoppe, 164 cm, e. Itsabrahma xx - Heslegårds Louis 3-års DV-hoppe, 160 cm, e. Wolkentanz II - Heslegårds Rubin 2-års WM-hoppe, 121 cm, e. H-S Janus - Ovington Remus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jean39, som Charlotte skriver, så har samtlige Tyske pas medicinsider indsat og det har det faktisk haft i årevis. Loven er nemlig implementeret i Tyskland forlængst, det er Danmark, som er haltet sørgeligt bagud af valsen der, muligvis som eneste EU land. Men derfor er jeg uanset enig i, at ældre heste over en vis alder burde være friholdt af alt det pashalløj, såfremt de i forvejen har papirer udstedt. det er komplet latterligt og helt til Klodshans, at heste på 17-20 år med adskillige kåringer bag sig skal trækkes igennem den mølle nok engang for at få udstedt hestepas i stedet for deres nuværende stamtavler. Man ser tydeligt, at det er skrivebordsrytteriet, der har lavet grundlag for hele denne farce. Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Hvis man er så dum/sjusket/rodet/glemsom at man smider sit eget rødebede farvede menneskepas væk, ja så skal man også betale for at få udstedt et nyt. Jeg kan ikke se hvorfor det er et problem at det samme gør sig gældende hos passene til hestene. Det er ikke gratis at lave passet, så selvfølgelig skal man da ikke bare kunne smide det væk gang på gang og så gratis få lavet et nyt. Jeg kunne ikke drømme om at smide min hest's pas væk - det er et værdipapir og på samme måde som jeg heller ikke efterlader mit dankort, mit kørekort, mit eget pas eller mine bilnøgler rundt omkring på tvivlsomme steder lader jeg naturligvis heller ikke hestens pas ligge og flyde et sted hvor det kan blive væk. Det samme gælder for ejercertifikatet i øvrigt. Hvis man er så sjusket at man smider sine hestes pas væk og tilmed flere gange, så kan man måske lære at passe på sine ting, hvis man skal betale for at få udstedt et nyt. Hvis hesten er chippet som den skal er det ikke så besværligt at få udstedt et nyt pas men blot smådyrt. Jeg synes det er ganske rimeligt at hestene skal være registrerede. Både for vores egen sikkerheds skyld, så man altid kan identificere hesten og finde frem til retmæssige ejer, så man ikke risikerer ens hest bliver slagtet/behandlet/aflivet ved en fejl og ikke mindst så man kan registrere medicin hesten evt. har fået. Både i forbindelse med slagtning, konkurrencer, evt. yderligere tildeling af medicin eller i forbindelse med ejerskifte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ok ok.... |
Jean39 |
08-07-2010 16:36 |
|
...så gælder reglerne måske ikke altid på tværs af grænsen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tusindfryd mfl. |
|
|
Det behøver jo altså ikke at være sjusk, der ligger til grund for et mistet hestepas.. Jeg har mange gange afleveret mit til stævne eller kåring, hvor sekretariatet har beholdt det og opbevaret det sammen med en masse andre. Selvfølgelig er der nok ikke nogen, der med vilje tager ens pas, men hvis de bare ligger i en stak til afhentning, er der da en reel risiko for bortkomst. Det samme gælder ifm. heste, der fx sendes til berider (se trådstarters indlæg). Hvis det var mig, der skulle aflevere mit pas til fx en berider eller et andet opstaldningssted, ville jeg nok kræve et papir på, at passet skulle erstattes ved bortkomst. Udover disse praktiske problemer er jeg bestemt for registrering af hestene - bortset fra de helt gamle - og jeg ser det klart som en positiv ting, at brændemærkning er forbudt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| god lov |
|
|
Jeg synes at reglerne er gode. Det er godt at heste skal chippes og registreres. Mine var det inden loven!! 2 af de 3 har stamtavle, men er ikke kåret, men det har ikke haft nogen betydning for mit valg. Jeg synes at loven højner hestevelfærden i DK. Det er bare ærgeligt at folk er for nærige til at smide 1500-2000 efter en chip og et nyt pas til deres hest(e). Et Rambo Duo dækken koster 2500 og dem ser jeg mange af i diverse stalde, så det kan vel ikke komme ned til summen af penge? For så er det da direkte latterligt!! Også når det kommer til et erstattet pas. Det er godt at vi får styr på hestene i DK - og meget på tide!! Jeg er lykkelig for mine chippede heste, mine medicinsider og hvad der ellers er i det hestepas. SÅ god lv!! At screene kødet - en mere bekostelg affære!
Lækker Dressursadel SÆLGES NU - Lemtex Cresta: YDERST VELHOLDT!! - Se også mine andre annoncer. Bla. Cavallo Weltmeister- SOM NYE!! Send en PB ved interesse )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 20 år ung |
|
|
Ja, nu er min gamle frieser rundet de 20 år. Hun har stamtavle og er tatoveret i tungen som andre friesere. Med andre ord så kan hun ikke lyve sig fra, hvem hun er eller sin alder. Jeg har haft hende i 17 år og hun bliver aldrig slagtet. Selvfølgelig ville det være rart, hvis de bare indførte at ALLE føl fra nu af skulle indberettes og chippes uanset herkomst. Så løser problemerne jo af sig selv, men det er jo de tavle løse heste som der snydes mest med. Heldigvis kan man nogenlunde bestemme alderen på en hest så for min skyld kan man sagtens droppe pas på alle heste over feks. 15 år. Min første pony havde stamtavle, men den blev ikke købt med for vi havde ikke noget at bruge den til. Han blev næsten 40 år! Desværre kender jeg en hel del heste som er uden stamtavle og som lever et mere eller mindre kummerligt liv. Heste som det er mig en gåde, hvorfor ejeren har dem! Hvem skal håndhæve den nye lov? Doktor dyr som jeg betaler for at komme og se til mine dyr, ringer jeg jo ikke efter igen, hvis han for min regning "melder mig" for manglende ejerskifte, medicinsider, chip, pas, loftshøjde eller hvad der nu er på politikerens dagsorden. Jeg tænker lidt på om det nytter at lave en underskrift indsamling? Feks. for at få pas og chip på alle heste født fra 2010 + heste som skal eksporteres eller deltager i stævner, dyrskuer, markeder, kåringer mm. Med en levealder på 12-15 år i gens. (eller deromkring) så er det jo til at se en ende på og så kunne de jo koncentere sig om at lave et mere udbytterigt hunderegister i stedet for. . .
Et menneske på en hest er en rytter. Et menneste uden hest, er kun et menneske...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg... |
|
|
- vil lige bemærke, at det er ikke alle Dyrlæger som spørger efter passet. Jeg har en 3 års, som for kort tid siden havde akut brug for Dyrlæge - hun blev behandlet og medicineret og her var der ingen der spurgte efter passet. Jeg vil dog lige bemærke, at Dyrlægen kom fra min faste klinik,men var ikke min sædvanlige Dyrlæge. Jeg syntes,at det er ok - at hestene skal registreres, men for mit eget vedkommende har jeg ikke endnu orket at læse reglerne igennem,men det skal jeg have gjort i nærmeste fremtid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Shagya.... |
Jean39 |
09-07-2010 08:16 |
|
...giver dig helt ret...det ville være langt mere overskueligt hvis registreringsloven kun gjaldt de heste der bliver født fra 2010 og frem + at man ville ikke føle sig så "overrumplet" når endnu en lov og udgift bliver trukket end over hovedet på én. De får alligevel ikke alle heste med...der vil være mange heste som går udenom chipningen og gravet ned i baghaven når de dør. Men jeg håber da at alle avlere tænker sig om en ekstra gang inden de sætter føl i verden, da der jo kommer en ekstra udgift på (som køberne nok skal betale for), men håber at det afholder nogle fra at avle bare fordi føl jo er så nuttede ....men at man istedet tænker sig om og finder ud af om der overhovedet er brug for flere heste af den art.... og avler lidt mere fremtids-bevidst
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg vil stadig hævde at det er uansvarlighed hvis passet bortkommer (selvfølgelig kan der ske brand, inbrud osv. men så dækker ens forsikring udgifterne til erstatning af den slags). Hvis man afleverer sin hest i ridning, låner den ud eller lignende, så får man da lavet en kontrakt, hvori man også skriver at dem der har hesten i ridning eller hvad det nu er hæfter for bortkomst og skader (udover almindelig slidtage) på hestens udstyr og pas? Eller er det bare mig, der gør det? Og hvis man står til et stævne hvor nogen ved en fejl har taget det forkerte pas så er det da rimelig nemt at finde ud af hvem der har det, da deres eget pas jo så vil ligge tilbage når alle pas er afhentede. Jeg har dog til dato aldrig oplevet at nogen tog det forkerte pas - tværtimod plejer der at være rimelig kontrol med hvilket pas, der udleveres til hvem , ligesom hesteejerne jo osgå selv kontrollerer hvilket pas de tager, da det jo netop er en udgift at få lavet et nyt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| EU-regler |
|
|
Problemet er jo at DK har været meget langsomme i optrækket, der er en EU-bekendtgørelse som i første omgang sagde at alle føl født i 1998 eller derefter skulle have pas. Den bekendtgørelse har DK siddet overhørig i alle disse år. Siden er der kommet en bekendtgørelse om at alle heste skulle have pas inden udgangen af 2007?, den har DK også siddet overhørig. Sverige derimod har lavet pas til alle heste for mange år siden. Alle dyrlæger er blevet gjort bekendt med at alle heste skal kunne identificeres vha brændemærke eller chip + tilhørende pas. Jeg har da set at flere dyrlæger har en plakat hængende i deres konsultation, hvor der gøres opmærksom på det.
Mvh. Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et spørgsmål |
|
|
Hvad gør en opstaldningsejer med en hest som vedkommende har måttet tage "pant" på fordi ejer af hesten er forsvundet under jorden. Ejer har ikke betalt opstaldning i over 3 mdr og denne besvare ikke telefonopkald, sms, mail eller breve. (Ej anbefalet breve). Nu står stald "opstaldnings" ejer med en hest uden pas og papir. Han har efter loven nu ret til at tage "pant" i hesten og sælge den til tredje mand (hestehandler)? (Oprigtige ejer af hesten har fået den anbefalet (ifølge hesteadvokat) tid til at bringe tingene iorden udfra den opstaldningskontrakt der foreligger, men man hører intet). Spørgsmål: Skal/kan staldejer så lave nye papir (Pas) på hesten for at kunne sælge den videre. I så fald at hesten bare bliver stående og stald ejer passer hesten i den tro at ejer nok dukker op en dag, hvad så hvis hesten blir syg og dyrlægen skal bruge passet? Det har stald ejer ikke og man kan ikke få fat på hesteejer? Hvordan gælder loven så? Mvh Trine
Græsset bli´r ikke længere af du hiver i det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|