|
|
| Liwe Star/Roots XX/Dan Senator |
|
|
En lille solstrålehistorie Den 23. april kl. 23:45 kom lille Edwina til verden. Folingen gik umiddelbart godt og forholdsvist let, men bagefter ville Edelweiss ikke rejse sig. Dyrlægen kom og Edelweiss var tydeligt i store smerter, så vi malkede ud og den lille fik råmælk gennem sonde. Edelweiss fik smertestillende og hen på morgenen kom hun på benene. Den lille fandt patten, men Edelweiss var tydeligt stadig i store smerter og lagde sig igen. Dyrlægen kom og hun fik mere smertestillende og føllet fik igen mælk gennem sonde. I løbet af formiddagen blev Edelweiss bedre og den lille fik pattet lidt. Dyrlægen og jeg var enige om at de skulle på fold, når hoppen blev bedre, så omkring kl. 16 trak jeg dem de få meter til folden. Men det skulle jeg aldirg ha' gjort, for så snart vi nåede derned, lagde hun sog med næsebor så store som tekopper. Jeg for ind og ringede til dyrlægen igen og i mellemtiden rejste hoppen sig og ville ind i stalden igen. Vi fik hende og føllet ind og hun havde meget kraftige smerter, trods alt det smertestillende hun havde fået. Så kunne jeg pludselig se, at nu var hun ved at dø. Hun udåndede inden dyrlægen kom, og jeg malkede alt det ud jeg kunne af hende, som dyrlægen så gav føllet gennem sonde. Nu var den lille så blevet moderløs og at se hende patte på den døde mor kunne da ha' fået en sten til at græde. Jeg søgte overalt på nettet efter ammehoppe og fandt frem til Hanne Pedersen ved Langå, som satte alt i værk for at det skulle lykkes med en af hendes hopper, som havde mistet føl 3 uger før. Så lørdag aften knap et døgn efter folingen stoppede vi lille Edwina ind i bilen og kørte op til Hanne. Desværre lykkedes det ikke med hoppen, men Hanne havde både råmælk og alm. hoppemælk i fryseren, så den lille blev godt forsynet, inden vi drog hjem igen. Hele vejen hjem lå hun og sov i bilen. Da vi kom hjem var vi nødt til at lægge hende ind til den døde mor. Det var meget makabert, men vi havde ikke andre muligheder og så var hun på en måde heller ikke helt alene. Næste dag ville vi prøve at præsentere hende for en af goldhopperne. På vej gennem stalden til hende gik vi forbi følhopperne og de første så som ventet meget sure ud. Men Donna Ray, som havde folet en måned før, stak hovedet ud og var meget interesseret og begyndte at slikke på føllet. Stor var vores undren og vi prøvede at lukke føllet ind i boksen og hun fik lov at patte. Næsten for godt til at være sandt. Og ja et døgn efter fortrød hun og blev meget agressiv. Så mandag hentede jeg en hoppe som efter sigende skulle være rigtig sød overfor føl og som gik med en meget stor plag, som styadig pattede. Desværre havde hun slet ikke tænkt sig at give det lille føl lov at patte. Så følhoppen var stadig det bedste bud. Jeg havde lige nogle få svære dage, hvor jeg bandt hoppen op i boksen om natten, så hun ikke kunne skade føllet og siden har hun accepteret føllet som sit eget. Men desværre patter det ikke, da det har lært at lade være på den hårde måde. Heldigvis var lånehoppen nem at malke, så i føllets første levemåned malkede jeg en 3-4 liter ud hver dag, som Edwina så fik sammen med erstatningsmælken. Hun lærte meget hurtigt at drikke af en skål og godt for det, for det er store mængder hun sætter til livs. Herunder 1½ døgn gammel og med de blødeste koder jeg endnu har set. Samtidig var hun lidt skæv og windswept, så det var svært at være optimistisk. Her ses hun med sin nye lille familie mens der stadig idyl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 2 måneder |
|
|
Nu er hun blevet 2 måneder og er bare alt besværet værd Et mere kærligt og kælent føl findes ikke og alligevel er hun en "rigtig" hest, der er fuldt integreret i resten af hesteflokken.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ja, det må da siges at være en solstrålehistorie, og hvor er det dejligt at læse at du synes hun har været besværet værd. Frustrationen omkring ammehopper kender jeg alt for godt. Jeg har et flaskeføl, der mistede sin mor 8 dage gammel. Vi forsøgte med flere ammehopper, men føllet opgav simpelthen at patte, efter alt for mange afvisninger på den helt hårde måde. Heldigvis har jeg en skøn islændervallak som jeg kan bede om alt og som jeg stoler 100% på i alle henseender. Ham satte jeg føllet til, og han har passet på hende fra dag et. De mange fodringer synes jeg ikke har været så slemt som nogen gør det til, men jeg bor, arbejder og har heste på samme adresse, hvilket, sammen med en forstående chef, nok har gjort det hele lettere for mig. Min pige synes jeg derfor ikke jeg har haft det store besvær med, og jeg tror også hun er det hele værd, men det vil tiden jo vise. Held og lykke med hende fremover.
Hilsner Anja Sølvmedaljehoppen Bakkens Marlice fik 15 maj 2010 et hoppeføl efter Mister Malthe NFHR-E 108. Nu som flaskeføl Strandagers Madonna er scannet drægtig ved Sophienhof´s Maroon NFHR 135
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sikke et stort |
| Forfatter:  |
JLH ♥Wannamus♥ |
| Dato:  |
25-06-2010 17:29 |
|
arbejde du har udført - tillykke med resultatet; hun ser rigtig fin ud 
MVH Janni Nu med kage i ovnen Ja altså hesten :-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da op |
|
|
det må være ens værste mareridt. Fandt du ud af hvad der gik galt med Edelweiss?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mareridt |
|
|
Ja det var en rigtig grim oplevelse. Ifølge Ansager døde Edelweiss af indre blødninger. Det var et typisk forløb og de dør ofte ½ - 3/4 døgn efter foling. Edelweiss har gennem hele drægtigheden været frisk og rask. Hun var verdens rareste hoppe, og hvor var jeg ked af, at hun skulle dø på den måde. Men hun gav mig heldigvis dette dejlige lille hoppeføl, og så får det hele alligevel lidt mening. Edelweiss var 20 år, så for en gangs skyld blev der taget fra den rigtige ende. Jeg kan næppe sælge hende her, for man får altså et helt særligt forhold til sådan et føl. Men hun skal bestemt i sporten når den tid kommer, for jeg har jo en drøm om, at hun bliver en stjerne ligesom sin halvsøster Evita Imhoff  www.heste-nettet.dk/nyheder/6360/ www.heste-nettet.dk/nyheder/6350/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Helt fantastisk Ann, hvor ser hun godt ud.  Det man være rart for dig at se, når man tænker på det kæmpe arbejde du har lagt i hende. Hun bliver en stjerne. Iøvrigt et sejt navn du valgte til hende. MVH Hanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sikke en historie |
|
|
kan levende forestille mig aspekterne i forløbet. Dejligt at det blev et hoppeføl, hvis du vil føre generne videre, og du har ret, hun ser ud til at være kampen værd, man kan jo heller ikke andet end kæmpe for dem, vel? Hilsen Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sikke en historie |
|
|
Hej Ann, sikke da en historie, men hvor er det dejligt at høre den har udviklet sig så positivt. Skønt din anden hoppe gider passe på hende, og thumbs up for det store arbejde med at malke og gi den skønne lille pige... Hun ser bestemt også ud til at være besværet værd, sikke da en charmerende pige,... det må ha' givet noget seriøst livsmod, og hun skal da med sikkerhed nok bli en stjerne med de forældre... tillykke m hende, og klap dig selv på skulderen for det store arbejde.
"Hvo intet vover - Intet vinder" Anne Krogh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak skal I ha' |
|
|
Jeg synes nu ikke arbejdet har været så overvældende. Det var værst de første dage, indtil vi fandt en god løsning for føllet. Efterfølgende kommer man ind i en rutine og med mange heste er man jo alligevel altid hjemme Desuden tager det ingen tid at fodre. De 3 liter hun indtager af gangen lige pt. er væk på få minutter. Det er også et arbejde der i den grad bærer en belønning i sig selv. Jeg ville derfor ikke tøve med at gøre det samme igen, hvis jeg skulle være så uheldig en anden gang. Eneste minus er at det er skrækkelig dyrt med erstatningsmælken. Det løber op i omkring 10.000 for mælken alene. Men hende her er det hele værd, både pengene og "besværet" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et medlem af familien |
|
|
Jeg havde ikke lige set de nye billeder af hende, men hun er godt nok blevet utroligt fin at se på. Dejligt at hun trives - og godt at du, som Anja, har haft mulighed for at gøre alt hvad der er nødvendigt for sådan et lille my  Og nej.. Jeg kan søreme godt forstå, hvis salg ikke lige er det første der falder dig ind!!
*** Formidler 2010 sæd efter: FB Gangster "Eine Portion, d.h. 8 Pailetten, haben einen Inhalt von 800 Millionen vorwärtsbewegliche Samenzellen", Hengststation Meyer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et medlem af familien |
|
|
Ja det er det jo lige præcis. Vi har jo alle været involverede i denne lille dame og vi elsker hende alle sammen  Tak for rosen til hende. Herunder et billede fra i dag. Synes man fornemmer en fin lille hest under den vamsede følpels, som hun heldigvis er i fuld gang med at smide. Og godt for det, for hun har det alt for varmt disse dage.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nye billeder af den lille dame |
|
|
Nu er Edwina blevet 3 måneder og hun udvilker sig rigtig fint synes jeg. Hun har hele vejen igennem været utrolig livskraftig. I dag er hun et meget aktivt føl med en utrolig energi og nu har jeg tilmed observeret at hun går og patter ved sin reservemor Håber derfor det er dne sidste sæk erstatningsmælk vi har taget hul på, for det er godt nok noget dyrt stads.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jamen hvor er hun bare fin. Lidt sjovt at hun begynder at patte så sent. Ja, mælkeerstatningen er en dyr fornøjelse. Min er også en beholder, derfor har jeg slet ikke villet regne på udgifterne. Jeg er også igang med den sidste sæk mælk, fordi min pige spiser alt hvad jeg servere, inkl. valset havre, følpiller, snørrebånd, træktove m.v. . Min er også fuldt integreret i flokken, og er tæt knyttet til sin adoptivfar. Hun fungerer helt almindeligt med andre heste . Dog leger hun ikke ret meget, og jeg er sikker på at det er fordi hun kun går sammen med kedelige voksne heste. Jeg arbejder på en løsning med en jævnaldrende legekamerat. Dejligt at disse oplevelser falder positivt ud, og at der kommer gode "rigtige" heste ud af det. Held og lykke med dit føl fremover.
Hilsner Anja Med flaskeføl efter Bakkens Marlice og Mister Malthe Strandagers Madonna er drægtig ved Sophienhof´s Maroon Elmholts Diamant er drægtig ved Firfod Jetset
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kun græs |
|
|
Min får ikke andet end græs og mælk og mineraler. Det trives hun fint på og nu er hun jo så begyndt at tage lidt af det friske hoppemælk Grunden til at hun ikke har prøvet før, er at hun i starten lærte på den hårde måde, at hun skulle lade være. Både med denne hoppe, men også de andre hun blev præsenteret for. Også held og lykke til dig med dit føl 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hvor er hun bare blevet smuk, det er et helt specielt forhold man får til sådan et føl. Dejligt med en succeshistorie af denne slags. Hilsen Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hold da op hvor er hun bare blevet en rigtig smuksak  Havde min tvivl, men æder enhver tvivl i mig igen Vi ses i næste uge.
Hilsen Helle Vinge ................................... AJ Fammar ox - stjernen i mit liv Velkide - stjernen på himlen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flaskeføl på vej til at blive ridehest |
|
|
Nu er Edwina blevet 5 år og er ved at udvikle sig til en rigtig fin ridehest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tillykke |
|
|
Hvor er hun bare blevet en flot hest, en dejlig solskinshistorie 
Med Venlig Hilsen Rosita Velvet de la Vie hoppe 26/4-15 e. Schwarzgold, Vogue de la Vie hoppe 24/4-13 e. Herbstkönig,Voyage de la Vie hingst 19/4-12 e. AstonMartin, Virage de la Vie hingst 2/5-11 e.AstonMa ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Smukke Kuhlmann-heste |
|
|
Kæreste Ann.
Hvor er hun bare blevet en stor og smuk hest. Det er jo fantastisk, når ulykke bliver vendt til lykke  Ønsker dig og dine smukke heste alt det bedste  Kærlige hilsner Margrethe 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|