Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hingstet hingsteføl
Forfatter: 
Dato:  25-06-2010 10:43

Jeg har et hingsteføl fra 9. maj 2010 - han er altså ikke engang 2 måneder endnu - som opfører sig ekstremt hingstet.

I går da jeg skulle trække en hoppe fra folden farede han efter hende - sprang på hende med fuldt udstyr - skaftet ud og alting. Han nappede og cirklede omkring hende som en hingst, der samler sit stod - han brummede, gjorde sig til og var generelt en minikopi af en brunstig hingst.

Har haft ringet til dyrlægen her til morgen - og hingste er født kønsmodne - det vil sige, at når de kan ejakulere i hoppen - så kan der også komme føl - det er bare ekstremt tidligt at han udviser denne adfærd. Hun spurgte til, hvorvidt hans sten er faldet ned - men nævnte også, at det faktisk ikke har betydning for hans evne til at lave føl. Det var mere af hensyn til om det var muligt at kastrere ham allerede nu.

Jeg er fuldstædnig målløs - jeg var overhovedet ikke forberedt på, at han kunne vise hingste adfærd i denne alder, og jeg ved næsten ikke hvad jeg skal gøre. Ville gerne have haft ham til følskue og have en vurdering af, hvorvidt han er hingste emne - men jeg risikerer jo, at han bedækker mor i mellemtiden.

Skal jeg få ham kastreret - eller bare splitte dem op, så han ikke går med andre hopper end mor - og så risikere at lave en mor/barn føl? Får han lov at bespring mor, når hun kommer i brunst - eller afviser hun ham fordi han er hendes afkom?

Er der andre der har hørt om noget lignende eller oplevet noget lignende?

VH Kira

0
0
Svar på denne tråd

ifol hoppen
Forfatter: 
Dato:  25-06-2010 13:32

igen.. Så kan han få nogle klø og lære at passe på sig selv..

Hvis du virkelig mener han er hingsteemne.. så ville jeg gøre ovenstående, hvad enten det var planen eller ej med hoppen. Hvis han kun er middelmådig. så ville jeg kastere på stedet.

Min hoppe skulle desværre ikke ifoles sidste år men hingsteføllet der var dog 5 md. før han begynte på det samme.. de blev skildt af på stedet.. men det er ret svært at fravænne så ung som din.. og i min verden også uansvarligt.

Personligt ville jeg kastere!! Hvis han allerede i den alder er så meget hingst er jeg ikke sikker på jeg ville mene han havde temperement til at forblive hingst. Den vigtigste del der er jo også hvor meget tid du har til at træne ham væk fra den adfærd. Det kaqn trænes væk men det er hårdt arbejde hver dag de næste mange år.. og spørgsmålet er om det er tiden værd!

Pura Raza Española

http://www.staldrohan.dk

Trainers Jessica dressur sadel sælges. udskift

kopfjern og speciel skum. super lækker se præs

0
0
Svar på denne tråd

Kastrere
Forfatter: 
Dato:  26-06-2010 15:58

Hej

Tak for dit input - jeg er efterhånden også nået frem til kastraktion - selvom han måske er hingstemne, så er der mange ting der skal på plads for at han får noget ud af det - og for at det er arbejdet og pengene værd - og han skal i hvert fald ikke lide under det, hvis han ikke magter i sit hoved at forblive hingst.

Den hoppe han forsøger at bespringe er ikke hans mor - men en af mine andre hopper - og hun skulle ikke ret gerne ifoles i år. Men sender nok hans mor til hingst ved næste brunst, så han i det mindste ikke bedækker hende - selvom det ikke var planen hun skulle ifoles i år. Så kan jeg i det mindste isolere ham og hans mor på folden.

Har nu tjekket om stenene er faldet ned - det er kun den ene - kan mærke den anden sidder lige over - men det er jo ikke helt nok til kastraktion uden stor operation.

Men er det forsvarligt at kastrere et føl på under 2 måneder - og så her i den værste sommervarme med inseker og fluer? Dyrlægen var bestemt ikke begejstret for ideen.

VH Kira

0
0
Svar på denne tråd

hvis du ifoler hans mor..
Forfatter: 
Dato:  26-06-2010 16:01

køber du jo noget tid der så ville jeg vente med at kasterer indtil han er blevet lidt ældre, Det kan også være at når begge sten falder ned at han så flader lidt til ro igen.. Jeg ville skille dem ad fra de andre.. og så lade ham gå sammen med "en sur mor" det hjælper som regel en DEL på deres hingsteri at få lidt klø af "sure hopper"

Pura Raza Española

http://www.staldrohan.dk

Trainers Jessica dressur sadel sælges. udskift

kopfjern og speciel skum. super lækker se præs

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  26-06-2010 16:11

hejsa,

som sagt var hans far også ret fremme i skoene.... og han har absolut ingen adfærdsproblemer nu selv om han stadig er hingst og bedækker.

om du vil kasterere eller ej, syntes jeg er helt op til dig selv, men nej jeg syntes ikke det er et ret heldigt tidspunkt at gørre det på... der er alt for mange insekter for tiden.

der er mange hingste derude, det koster mange penge at nå frem til en avlshingst, og det kræver en del ekstra forbehold og håndtering... og selv med alt dette er det ikke sikkert man lige falder i hoppeejernes interesse.

og med hensyn til Becce, jo, når hun går i brunst vil hun give ham lov til at prøve at bedække hende.

hvis du kan mærke begge sten uden nærmest at skulle trykke en finger op i ham, så kan han godt kastereres, hvis ikke din dyrlæge kan så kender jeg 2 der kan til ca 1600kr alt incl.

knus Jane

Little Arabians

Passion for Polish

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider