Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvordan fravænner du?
Forfatter: 
Dato:  12-06-2010 15:24

Hvordan og hvornår fravænner du et føl? Hvilke oplevelser har du med forskellige metoder?

Mvh Jannie

Hvor der er hjerterum er der husrum

Hvem er Jeppe på bjerget?

0
0
Svar på denne tråd

Oktober
Forfatter: 
Dato:  12-06-2010 17:32

Generelt fravænner vi medio oktober, der skal hopperne nemlig på stald og føllene skal i løsdrift.

Vi giver dem normalt en "kold tyrker", dvs vi fjerner føllene fra hopperne, og så er det det.

Jeg har prøvet at fravænne føl som 8 mdr. det gav en slem yverbetændelse hos hoppen.

Jeg har prøvet at lade være med at fravænne, men selvom hoppen var drægtig pattede føllet indtil samme dag som den næste ankom.

Mvh.
Charlotte

Til salg:

3-års DV-hoppe, 164 cm, e. Itsabrahma xx - Heslegårds Louis

3-års DV-hoppe, 160 cm, e. Wolkentanz II - Heslegårds Rubin

2-års WM-hoppe, 121 cm, e. H-S Janus - Ovington Remus

0
0
Svar på denne tråd

jeg fravænner
Forfatter: 
Dato:  12-06-2010 18:14

når føllet er ca 6 md. den kommer fra om natten i ca 2 til 3 uger og så helt fra. da jeg som regl kun har en enkelt at fravænne giver den måde, mindst uro for de andre.

janni

Nu med 5 skønne heste:)

0
0
Svar på denne tråd

gør det
Forfatter: 
Dato:  12-06-2010 18:37

gør det langsomt, med at starte med at følle overnatter i boksen ved siden af. Senere så væk fra mor på fold og til sidst ind i den anden stald med foldkammerat. Hvis jeg har forholdene til det.

frederiksborger.dk

en linksamling til frederiksborghestesider på nettet

0
0
Svar på denne tråd

Fravænning
Forfatter: 
Dato:  12-06-2010 18:48

Da jeg fravænnede sidste år, startede jeg med at føllet stod i sin egen boks et par timer hver aften. Derefter pillede jeg hoppen ud af flokken, så føllemand kunne blive sammen med sin legekammerat og flokken han kendte.

Det fungerede virkelig godt, så sådan vil jeg klart gøre fremover

Mvh

Mette

Sommergræs i Kolding tilbydes

Se mere her

0
0
Svar på denne tråd

fravænning
Forfatter: 
Dato:  12-06-2010 21:41

jeg er begyndt på at jeg sørger for at alle hestene er samlet (er de ikke altid hen over sommeren), og så tager jeg hopperne væk fra flokken efter hånden som føllet er ca 6 mdr. Og tilsidst har jeg hele 'løsdrift' flokken samlet i løsdriften, og hopperne samlet hjemme ved stalden så de kan komme på stald om natten fra ca november.

Det er gået rigtig fint, da føllene jo bliver i den vante flok, og jeg tager ikke alle hopper på en gang, så nogle gange opdager føllene slet ikke at deres mor er kørt.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Sælges:

DV hingst ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier, ufattelig lækker model med særdeles gode gangarter. Rød med to sokker og blis.

0
0
Svar på denne tråd

Hi hi metjen
Forfatter: 
Dato:  13-06-2010 09:38

Det gjorde vi også med vores føl sidste år, der startede vi med at vores pensionær hentede sin hoppe. Derefter fjernede vi den gamle hoppe og så hylede BÅDE hendes eget føl OG pensionærens, men han havde også hængt mere op af hende end af mor.

Mvh.
Charlotte

Til salg:

3-års DV-hoppe, 164 cm, e. Itsabrahma xx - Heslegårds Louis

3-års DV-hoppe, 160 cm, e. Wolkentanz II - Heslegårds Rubin

2-års WM-hoppe, 121 cm, e. H-S Janus - Ovington Remus

0
0
Svar på denne tråd

lige et spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  13-06-2010 12:06

er det ikke lidt risikabelt at tage føllet fra om natten? Tænker at jeg jo ikke er der til at holde øje hvis de flipper helt ud-nok mest føllet.

Har en pony som følle skal gå med. Tænker at jeg fjerner mor "helt" - altså i hver deres boks og ikke sammen på mark.

Mor skal vel væk fra sit foder og kun på hø og vand?

Jeg har kun to marker - kan mor godt gå på den ene efter et stykke tid? Tænker at jeg ikke vil risikere at de går gennem hegnet for at nå hinanden.

0
0
Svar på denne tråd

stille og roligt
Forfatter: 
Dato:  13-06-2010 22:52

For mange år siden tog jeg føllene fra så de ikke kunne se deres mor, det er forkert!

Som de andre skriver stille og roligt, jeg starter med at stille føllene i en boks ved siden af moderen om natten ( gerne 2 føl sammen), så tager jeg hoppen ud af flokken og lader hende gå i en fold lige ved siden af, føllene har mere brug for den sociale kontakt/ nærhed and at kunne drikke fra deres mor!, jeg har aldrig nogen der løber gennem hegnet, de har alt for travlt med at lege med kammeraterne, at de så engang imellem kan løbe hen til hegnet og se mor er fint.

Ingen stressede føl eller hopper!

Bent

Welsh Cob avler

http://www.kildegaardstud.com

0
0
Svar på denne tråd

njuknvg
Forfatter: 
Dato:  13-06-2010 23:05

Når føllet er 5-6 mdr. (før hvis det er nødvendigt for hoppen) ryger føllet i en anden løsdrift end hoppen, dog helt op ad hinanden så de kan se hinanden og så ser de ikke hinanden mere før næste års føl er kommet til, og alle lukkes sammen igen.

Vi har aldrig haft problemer med at nogen er løbet igennem hegnet.

Efter fratagning er det dog vigtigt at motionere hoppen, og holde øje med evt. yverbetændelse (vi har dog aldrig haft problemerne)

Hvis føllet bliver længere hos hoppen end de 6 mdr. tager det unødvendigt på hoppens kræfter, så det kan ikke anbefales.

Vi har en enkelt gang måtte tage en 3 mdr. gammelt føl fra, fordi hoppen tabte sig ekstremt meget, dette gjorde vi på samme måde, uden problemer.

0
0
Svar på denne tråd

vænne...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2010 14:38

jeg er stadig lidt forbløffet. Har fravænt mit føl, godt nok blev hun vist 9 måneder, før det skete, men det tog kun 14 dage. Vi tog moren og en kammerat på en anden fold.

De så ud til at savne hinanden, så jeg troede, der ville blive drukket mælk igen. Men nix - moren var mega sur, og sparkede efter føllet, hvis den nærmede sig. og hun var ellers ALT for sød ved føllet før fravænning. Hun havde stadig KÆMPE yver, så det undrer mig.

Men er glad for, det ikke tog lang tid.

Græs/Løsdrift 500 /1000 vinter /boks, vest for Århus, med ridebane. Link

Rækkehus fra 2005, ved Århus. Link

0
0
Svar på denne tråd

så det I siger er
Forfatter: 
Dato:  14-06-2010 21:23

at jeg lader følle gå med ponyen, som skal "hjælpe"til. Med mor gående på den anden fold?

Fint i boksen vil pony stå imellem, så det satser jeg på går?

Ang motion til hoppen - hun er skadet og rides ikke.Er det ikke nok at tage foder fra hende og så kun hø?

Er ret uerfaren derfor alle de spørgsmål

0
0
Svar på denne tråd

Tak for
Forfatter: 
Dato:  15-06-2010 13:51

alle jeres beretninger

Til jer der har avlet i mange år, har I oplevet at måden føllet er blevet fravænnet på har haft betydning for den senere i livet?

Mvh Jannie

Hvor der er hjerterum er der husrum

Hvem er Jeppe på bjerget?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider