Jeg tænkte en gang lige som dig, og førte drømmen ud i livet.
Jeg havde en rundkørsel som jeg den dag i dag elsker utrolig meget. Hun er i dag 19 år, og har i år lige fået et dejligt oldebarn 
Jeg satte hende i fol ved en DV hingst, med det mål for øje, at avle min egen kommende ridehest. Hun fik et dejligt hoppeføl, som bare har været sød og fantastisk. Den blev alt det jeg gerne ville, fik bedre gangarter, mere fylde (min egen er halvblods og meget splejset), men ikke mere højde (den gamle er 158 og hendes afkom 160).
Pga. børn valgte jeg at låne hende ud til en veninde da hun skulle tilrides, og jeg er den dag i dag super glad for at min veninde stadig vil låne den. Afkommet har nemlig vist at have noget mere temperament end hendes mor. Den er noget så temperamentsfuld og slet slet ikke en hest for mig. I det hele taget er der ingen af de afkom i den hoppelinie som passer til mig, eller har et temperament som deres "stammor".
Så selvom du syntes du har verdens dejligste hest, så er det ikke sikkert at temperament og sind er det der avles videre!
Vi købte en avlshoppe i 2006 og den passer mig meget bedre rent ridemæssigt. Den har et dejligt temperament, går lige ind i traileren, kan rides nemt for hånden og er meget selvgående - alt i alt den perfekte hest for mig den dag jeg selv skal i gang igen.
Så mit råd er - det er billigere og nemmere at finde en super unghest til relativt få penge, og man er mere sikker på man passer sammen, end hvis man selv avler.
Desuden er der jo også risikofaktorer ved at avle på sin hoppe. Hvert år hører vi om avlere der mister hoppe, føl eller begge, og er du evt. klar til at stå tilbage med ingenting, hvis uheldet skulle være ude. Ved godt at man ikke skal tænke sådan, men jeg er glad for at jeg ikke kendte noget som helst til avl og alt det der kan gå galt, da jeg ventede mit første føl.
Og så er der også prisen på et føl. Mit første føl løb op over kr. 18.000,- inden der overhovedet var kommet et føl ud af maven på min hoppe. Hun kom ikke naturligt i brunst, og det betød en masse opstaldning, en masse kørsel, en masse brunstsprøjter og en masse andre ting. Det tog 5 mdr. fra jeg sendte hende afsted første gang, til jeg stod med en positiv scanning.
For de penge som det afkom har kostet fra jeg sendte hoppen til hingst første gang, til jeg stod med en ridehest på 3 år (som jeg i øvrigt ikke havde lyst til at sidde på), kunne jeg havde fået en fantastisk ridehest som bare kunne det hele - tankevækkende 
Den hest i min stald, som jeg allerhelst vil have som ridehest, er tilkøbt og ikke avlet på min gamle hest, som jeg ellers ville have troet da jeg startede mit forregister-projekt.
Held og lykke uanset hvad du vælger