Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvad farve er hun?
Forfatter: 
Dato:  30-05-2010 20:13

Hej HN´er

Nu kom det længe ventede føl endelig, men bliver pludselig i tvivl om hvad farve hun egentlig er...

Hun er rød i ørene, grå på¨maven, sort i hovedet og på benene ;)

Lidt billeder af vidunderet :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-05-2010 20:31

Hvilken farve har far og mor?

www.shadyacres.dk

Avl af mini shetlændere i spændende farver

0
0
Svar på denne tråd

Faderhingsten
Forfatter: 
Dato:  30-05-2010 20:42

er Damsey og ham vil jeg kalde brun :)...og som du kan se er hoppen rød :) tror hun er sort meeeen er ikke sikker

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-05-2010 21:21

Ja jeg synes også hun ser mest ud til at være sort ;)

Men det ser godt nok sjovt ud med det røde inde i ørene....

www.shadyacres.dk

0
0
Svar på denne tråd

mit bud er
Forfatter: 
Dato:  30-05-2010 21:27

Buskind (staves den der polmino farve:) men efter hvad forældrene er så er jeg i tvivl men mit første blik på følle sagde buskind.

og tillyke med hende :)

Venlig Hilsen

Bolette

Nedlagt landbrug eller hus m. stald søges til leje

på fyn til familie på 3 m. hund og 2 heste + en hest på vej.

High Carat (S)

du vil altid ha en stor plads i mit hjerte

(L)(F)

0
0
Svar på denne tråd

Bolette »HighCarat
Forfatter: 
Dato:  30-05-2010 22:04

Hun kan ikke være buckskin med en brun far og en rød mor, da ingen af dem bærer et creme gen ;)

www.shadyacres.dk

0
0
Svar på denne tråd

farven er
Forfatter: 
Dato:  30-05-2010 22:33

sortbrun...

Michael Moesby-

nu uden billeder i sin præsentation, efter HN, i deres nye regler vil have man giver HN fuld brugsret så de kvit og frit kan anvende brugernes billeder som de vil...

蛋糕
(Kage)
0
0
Svar på denne tråd

tillykke..
Forfatter: 
Dato:  31-05-2010 14:50

jamen Rikke så fik du endelig dit hoppeføl ha ha..

tillykke med hende..

farven.. ja jeg vil mene hun bliver sortbrun.. men om hun evt kan blive sort skal jeg ikke kunne afvise..

0
0
Svar på denne tråd

Ja sortbrun...
Forfatter: 
Dato:  31-05-2010 16:22

....vil jeg også sige den er.

Hun vil højst sansynligt få denne farve som voksen:

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

Rasmine søger part v. Fjerritslev snarest!

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  31-05-2010 22:17

Så må jeg næsten bare skrive Sortbrun i hendes følanmeldelse. Her er lidt flere billeder af hende udenfor måske det er nemmere at se hendes farve??

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 06:47

Jamen udover de sjove små orangerøde totter i ørene... ligner hun bare et ganske almindeligt sort føl ;)

www.shadyacres.dk

0
0
Svar på denne tråd

lalala
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 10:36

hvor er det altså bare en spøjs farve hun har fået

helt uvidende - kunne det så ikke være hun var meget meeeeget mørk rød?? eller er det slet ikke en mulighed med så mørk en følpels??

sød ser hun da ud med de røde ører

Manilla Birkedommergård - nu som foldbums... og FØLMAVE - YAY... termin 15. juni

Balingo Birkedommergård - hvil i fred min ven :'(

Deimi - det nye ridedyr :D

0
0
Svar på denne tråd

røde ører
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 16:34

Det føl her er født lysegrå, er helt klart sort idag, den var også rødlig i ørerne som helt ny

Ny hjemmeside

www.stald-ovenskov.dk

hingstelisten er stadig i luften her

0
0
Svar på denne tråd

Til Arian
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 16:38

Hej

Hvor lækkert et føl dejligt at se at der er andre der har haft "farveproblematik" end mig ;)

Her er et billede fra idag :)

Men hvad pokker skal jeg skrive på følanmeldelsen? Sortbrun eller sort?

Dyrelægen siger at han ikke vil begi sig i kast med hvad farve hun er men mener hun er sort eftersom hun har sorte ben, hoved, hale og man meeen er jo stadig lidt i tvivl.

0
0
Svar på denne tråd

farveekspert
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 17:54

er jeg ikke..

men med hurtig skimming i bogen hestens farver..

er der kun rød og brun som mulighed når mor og far er rød og brun..

så mit hurtige bud må så være sortbrun..

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 19:05

I mange tilfælde er der ingen genetisk forskel på sorte og sortbrune heste. De "sortbrune" er ofte bare sorte heste der eks. er bleget lidt af solen, eller ikke er helt så intenst sorte som eks. homozygot sorte eller sorte heste med sooty faktor.

Så om du kalder den sort eller sortbrun er i reglen næsten lige meget.

Med den typiske grå farve føllet har, ville jeg bare kalde den sort.

www.shadyacres.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 19:47

...sortbrun og sort er da ikke det samme genetisk!

Sortbrun er da brun og sort er sort....

Mvh Nina Nielsen

0
0
Svar på denne tråd

Nøj for en
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 21:26

uenighed der er ;) Men dejligt jeg ikke er ene om at være i tvivl med hendes farve...Hvad hvis jeg skriver sort i følanmeldelsen og det viser sig hun er brun?

0
0
Svar på denne tråd

PLETHESTEN
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 21:32

Det jeg prøver at sige er at mange af de heste der kategoriseres som sortbrune, i virkeligheden bare er sorte.

Men selvfølgelig er der rent genetisk forskel på farverne. Det er bare ofte at hestene fejlregistreres, idet mange genetisk sorte heste, ser mere sortbrune ud.

www.shadyacres.dk

0
0
Svar på denne tråd

Mizzuniverze
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 21:34

Det har ingen betydning. Du kan jo nå at ændre det når hun skal besigtiges, chippes og registreres ;)

www.shadyacres.dk

0
0
Svar på denne tråd

nu gravede
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 08:51

jeg en del i det, da jeg var noget i tvivl med min nuværende unghest og fandt frem til en ting..

en sortbrun hest er en sort hest med et gen der giver lidt brunt ved "åbningerne" f.eks lysken.. hvis hesten er kulsort overalt men bare har lidt lyst ved lysken, mulen eller kønsåbningerne er den absolut ikke sort men sortbrun.. ifølge bogen hestens farver..

og jeg har lidt skimmet lidt mere.. at to brune hest kan godt lave et sort føl.. men en rød og en brun hest kan lave rød og brun føl.. derfor vil jeg mene at hvis føllet er sort (har jeg overset noget ) eller også er Damsey ikke faderen..

jeg mangler lige lidt hjælp fra farveeksperterne her..

0
0
Svar på denne tråd

Eiii Lene
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 14:42

du sætter tvivl hos mig ;) Jeg har snakket med LR og de siger er hesten sort om øjne/næse/mund/skede og endetarm ja så defineres den som sort.

Meeen igen en rød og en brun hest kan jo ikke lave et sort føl?

Ei hvor er det mystisk.

VH Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Rød + brun = sort
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 14:54

En rød og en brun kan sagtens lave et sort afkom.

Den røde kan have eeaa/eeAa og den brune EeAa, så står alle mulighder åbne.

Mvh.
Charlotte

Til salg:

3-års DV-hoppe, 164 cm, e. Itsabrahma xx - Heslegårds Louis

3-års DV-hoppe, 160 cm, e. Wolkentanz II - Heslegårds Rubin

2-års WM-hoppe, 121 cm, e. H-S Janus - Ovington Remus

0
0
Svar på denne tråd

Genetik
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 14:56

Hej Rikke

En brun og en rød hest kan godt få en sort. Hvis far Damsey nu f.eks. er EEAa og mor er eeaa er der faktisk en pæn sandsynlighed for at følle er Eeaa = sort (dette er bare et tænkt eksempel,jeg har jo ingen anelse om genotypen på disse heste)

Jeg har en 2- års hoppe e. Campbell som er skimmel. Hun så faktisk sådan derud ved fødsel, sådan lidt buckskin agtig :-)

Mvh Katharina

Si vis pacem, para bellum

0
0
Svar på denne tråd

Charlotte
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 14:57

Det var vi da enige om :-)

Mvh Katharina

0
0
Svar på denne tråd

rød+brun=sort
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 15:02

www.vgl.ucdavis.edu/services/ coatcolortable.php

Altså jeg ville jo sige at det kan en rød og brun hest godt.

Og dette passer også i følge dette skema, hvor alle kombinationerne af sorte, brune og røde heste er angivet.

fx så giver denne kombination 12,5% sandsynlighed for sort afkom:

Bay or Brown B/N EeAa + Chestnut C eeAa

37.5% B/N (bay or braun)
12.5% K ( Black)
50% C (Chestnut)

og denne kombi giver 25% sandsynlighed for sort afkom:
Bay or Brown B/N EeAa + Chestnut C eeaa

25% B/N
25% K
50% C

og denne kombi giver 50% sandsynlighed for sort afkom:
Bay or Brown B/N EEAa + Chestnut C eeaa

50% B/N
50% K

og til sidst denne kombination giver også 25% sandsynlighed for sort afkom:

Bay or Brown B/N EEAa + Chestnut C eeAa

75% B/N
25% K

Så som du kan se kommer det helt sikkert an på hvilken rød og hvilken brun der blandes :)

Inde på den side hvor jeg har linket farvekombinationerne, der kan man sende en prøve over og få tjekket føllets pelsfarve.
det er ret nemt og inden der er gået 14. dage har man svaret. Har lige selv sendt over og fået svar på min hoppe.
Jeg ved dog ikke hvor jeg har læst det henne, men hvis det er et føl som skal tjekkes SKAL det være halehår der sendes over med rod.

held og lykke med det.

Mvh. Rosita

0
0
Svar på denne tråd

Damsey
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 15:03

I øvrigt er Damsey's far Dressage Royal sort.

Mvh.
Charlotte

Til salg:

0
0
Svar på denne tråd

enige..
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 15:04

hehe kan se der var flere der var på banen samtidig med mig omkring dette og enige

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 15:27

...en sortbrun hest er som hesten på det billede jeg har sat ind. Sort på kroppen og lys brun i de naturlige åbninger som lyske og mule. Den kan da ikke forveksles med en sort.....

Mvh Nina Nielsen

0
0
Svar på denne tråd

Nina...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 15:31

Nina det eneste sted hun IKKE er sort er i ørene eller er hun sort over alt det er det der får mig til at tvivle på farven :)

0
0
Svar på denne tråd

Plethesten
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 15:33

Jeg synes den du har sat ind ser mørkebrun ud, ikke sortbrun.

Mvh.
Charlotte

Til salg:

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 01:05

Hej :)

Jeg vil ikke blande mig i, hvilken farve dit fine føl har, men jeg vil dog konstatere, at en rød hoppe og en brun far (eller omvendt) sagtens kan få et sort eller sort-brunt føl.

Jeg har selv en hoppe med en meget lys rød mor og en kulsort far, og selv blev hun født sort og gik over i sort skimmel :) Men det er jeg så kun glad for, da skimler er nogen af de fineste heste efter min mening ;)

Så hvis den sorte eller sort-brune farve ligger længere ude i generne som f.eks. Damseys far, som jeg lige skimtede et billede af, så kan et føl fra den nyere generation vel få samme farve som sin farfar eksempelvis?

Mvh. Berit

0
0
Svar på denne tråd

Berit...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 02:43

En hest med en rød mor og en sort far kan IKKE blive skimmel, så enten er en af forældrene skimmel eller også har din hest en anden far end den opgivne.

Mvh.
Charlotte

Til salg:

0
0
Svar på denne tråd

så blev
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 08:49

jeg da lidt klogere..

men så indberet hende som sort og tag en vurdering når hun lige vokser til.. og hvis du senere bliver sikker på hende at hun er sort.. så skal du holde fast ved den beslutning når føllet besigtes..

jeg har måtte have en hest til ombesigtelse fordi besigteren skrev Pranay som mørkebrun pga den afblegede følpels...

men man siger altså også at sorte føl nærmest er grå ved fødslen..

det kan godt være billederne snyder men jeg synes hun ser brunlig ud på kroppen.. og dermed sortbrun..

men min Dolitta er registreret som mørkebrun.. og hun er altså sort.. så når hun skal besigtes (pga hun skal have pas) er jeg spændt på om det giver problemer..

0
0
Svar på denne tråd

sort...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 09:39

Du kan være ganske rolig - hun ER sort.

Sorte heste fødes oftest musegrå ligesom din, det gør brune føl IKKE . -og som de andre siger kan en brun far og en rød mor sagtens give sorte afkom, da det kommer an på hvad der bæres skjult i forældrene.

Berit - Wanessa

Dit afkom kan umuligt blive skimmel efter to farvede forældre. Så som Charlotte skriver så er enten én af forældrene skimmel, eller også er det ikke den far du tror det er.

Mvh

Anette

Super dejlig ox-hingst fra 2008 søger et nyt hjem. International anerkendt stamtavle - forventet at blive min. 160 i stang.

0
0
Svar på denne tråd

facinerende
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 11:37

Her er lidt at studere i farve avlen.

http://www.hestefarver.dk/

Ville nu ikk selv vudere hun er sort, men derimod brun.- Meen- kan godt forstå du er i tvivl. Er stadig lidt i tvivl..

Farven kan jo ændre sig i løbet af vækst og alt efter deres føde.

Tillykke med den flotte pige

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 13:13

Jeg er ked af at skulle skuffe jer med, at jeg er 100% sikker på, at den sorte hingst er faderen til min hoppe.

Den tidligere ejer af min hoppe, som jeg købte hende af, var selv i tvivl, for han troede ærlig talt ikke, at hans hingst kunne lave føl, så han fik dyrlægen til at lave en faderskabstest, og der var slet ingen tvivl om, at han var faderen til hende, og jeg har selv papirerne på dette samt hans stamtavle ;) Så uanset hvad I vil sige til dette, så må hun have sprunget et led over med hendes farve. Jeg skal ikke kunne sige, om der forefindes skimler på moderens eller faderens side, men jeg er komplet sikker på forældrene ;)

Jeg må jo bare have været heldig med, at hun har skilt sig ud af jeres såkaldte farvegenitik denne ene gang :)

Og jeg har altså ofte før set det samme ske med andres heste, så det kan altså ske :)

Men dette er ikke noget, jeg vil diskutere på nogen måde, for en faderskabstest på hende beviser jo, at jeg har ret :)

0
0
Svar på denne tråd

Der må da være fejl
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 13:23

Berit:

Der må da være lavet en fejl i den faderskabstest du har. For som de andre siger, så kan skimmelgenet altså ikke hoppe en generation over. Så hvis jeg var dig, ville jeg nu ikke stole på den test. Og det er ikke for at diskutere det, men det kan bare ikke lade sig gøre..... Du kan evt søge på ældre indlæg om farvegenetik, så kommer der en masse frem om det.

Med venlig hilsen Pernille
:-D

Lækker 1 års hoppeplag til salg efter Happy Hero, se annonce

Lækker 3 års vallak sælges efter Happy Hero, se annonce

0
0
Svar på denne tråd

Berit...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 14:20

Den kan fx være stikkelhåret eller sabino, men skimmel KAN den ikke være. Det ville være en verdenssensation.

Mvh.
Charlotte

Til salg:

0
0
Svar på denne tråd

Charlotte
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 14:37

Du kan se hende på min præsentation.

Hvis hun ikke er skimmel, så vil jeg da utrolig gerne vide, hvad hun ellers er ;)

0
0
Svar på denne tråd

Ingen diskussion
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 14:42

Så er der ingen diskussion, den ene af hendes forældre er IKKE den du tror, eller også har den sorte hingst været meget ung, så den ikke har været begyndt at skimle endnu.

Mvh.
Charlotte

Til salg:

0
0
Svar på denne tråd

Charlotte
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 14:55

Det må han have været så, for han er faderen til hende. Og moderen døde kort efter, hun havde født Wanessa, da det var for hårdt for hende. Hun var trods alt også mellem 19 og 21 år, så der er heller ikke nogen tvivl der ;) Men alderen på hingsten skal jeg ikke kunne sige.

0
0
Svar på denne tråd

Til Trådstarter
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 14:58

Fint føl du har fået. Hun minder meget on Anton i farven.

Her er han ved at smide føl pelsen, men der er det eneste jeg har på nettet hvor farven ikke snyder (det var et gammelt skodkammera jeg havde da han var føl)

Med du får et fra da han var helt lille, husk farven synder

Her er Anton som 1 års.

I dag er han 2 år, han har stadig samme grundfarve som på billedet men da han er knabstrupper, er han snart helt fuld med hvide pletter (man kan lige se de første på hans skulder)

hvis jeg var dig ville jeg skrive brun eller mørkebrun.

Venlig Hilsen

Anni og Sava!!

Kat.1 knabstrupper avlshingst sælges.

Avls/ridehoppe og føl sælges.

Stald Dunkans

0
0
Svar på denne tråd

Berit og helene
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 15:19

Kunne du ikke lige komme med et eksempel på at farven ahr snydt genetikken? Det er sådan at genetik er hvilke gener der ligger i DNA'en. som jo bestemmer alt om hvordan alle væsner udvikler sig. Når endag hele genomet for hesten er kortlagt. vil man kunne tage en celleprøve af fosteret få dage efter den er befrugtet og kunne fortælle hvad farve føllet får og hvor høj man kan regne med den bliver, såfremt naturligvis den fodres ordentligt.

Helene: hvad mener du med at foderet kan få dem til at skifte farve? hvis de genetisk er bestemt til at blive røde kan du fodre med lige det du vil. sort bliver den altså ikke. medmindre man naturligvis fodrer den med sort farvestof ligesom flamingoer der bliver røde af paprika. iøvrigt kunne det værre interessant at give BEC farvede heste paprika i store mængder og se om de blev lyserøde...

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Opstaldning af islænder/pony i Helsinge, skriv for info

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 17:32

Ja den med at to ens farvet har fået en skimmel, svarer nogenlunde til når to blåøjet mennesker får et brunøjet barn.

Det hører man om, hvortil man tænker ja faderen er godt nok "blåøjet"

Jeg tror den sorte far er en skimmel.

MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd

mørkebrun
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 18:09

Hej.

Jeg vil skyde på at han er/bliver mørkebrun..

mvh Dorte Lindegaarden

0
0
Svar på denne tråd

Ej ...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 18:58

Jeg kan slet ikke forholde mig til den snak , om at det ikke kan lade sig gøre med to ens farvede forældre , at få et skimmelt føl .

For det første har begge min mor har brune øjne og min far har grønne , og jeg selv er født knald blå øjne , så det KAN altså godt lade sig gøre - og lad nu vær' med at sig at jeg så er adopteret ;)

Udover det har jeg haft en brun hoppe igennem 6 år , som fik føl med vores EGEN OG ENESTE hingst som altså var rød og det lille hoppeføl som kom ud , var altså skimmelt og er det stadig .. Så nogle gange sker der altså ting som ikke kan forklares .. Dertil skal det dog siges at vores hingst havde en skimmel mor !

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 19:12

SasjaJ: Nu har din far jo ikke brune øjne som i eksemplet. Jeg mener at have lært at BB = brun Bb = brun bb = alle andre farver end brun. Så hvis din mor har haft et gen for blå øjne har der jo ikke været et brunt gen fra din far, og derfor passer det fint med genetik-læren.

- Ret mig hvis jeg tager fejl =)

- Kathrine..

To appreciate the beauty of a snowflake, it is necessary to stand out in the cold..
Min blog :)

geticecubes.blogspot.com/

Ridelejr-ophold i sommerferien sælges billigt!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 19:14

SasjaJ, for det første har jeg aldrig sagt at en brunøjet og en grønøjet ikke kan få en blåøjet Det svarer nemlig til at en brun hest og en skimmel hest får et rødt afkom - sådan lidt løst oversat.

Og at du ikke kan forholde dig til genetik ændrer ikke på at den eneste "legale" måde at to blåøjede kan få en brunøjet er via Korea og lignende steder

Mizzuniverse : Dit føl tror jeg blir sort :-) Og tillykke med hende.

MVH Hanne

0
0
Svar på denne tråd

Genetik
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 19:22

Berit, det er altså en sensation du har dig der :-)

Jeg synes, at du skal skaffe et billede af faderen. Der må være lavet DNA på alle parter når du har en faderskabstest. Jeg kender et par professorer i Genetik her på KU-LIFE som ville være meget interesseret. Med det sagt, så har de andre fuldstændig ret. Skimmelgenet er dominant, det kan IKKE gemme sig. I hvert ikke hidtil - deraf sensationen.

Og Rikke, uanset farve på dit søde Damseyføl, skal hun nok blive smuk.

Mvh Katharina

0
0
Svar på denne tråd

line..
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 19:39

det eneste jeg mener med foder kan ændre pelsfarven, er det her special foder man giver palminoer kan gøre en forskel i. men i denne sag er det tvivlsom at foderet kan ændre andet end glans. hehe. fx min hoppe kom sidste år på noget kraftig græs hvilket hun blev helt mørk fuks af, hvor hun normalt er rød med tendens til lysere man (afbleget af solen). (moren er palmino faren sort)

men nåå genetik er noget spøjs noget. det er ikke altid let at forudsige. der er mange generationer der kan træde igennem uventet!!!

0
0
Svar på denne tråd

farveregel
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 20:40

der er en gammel farve regel der hedder at har hesten sort mule dvs. uden lyse farver i næsebor og på benene så er hesten sort, også selvom farven på selve hesten rent faktisk er en nuance lysere end den dybe sorte man ser på man og hale, men bliver spændende at se når hun bliver lidt ældre :)

og hjertelig tillykke, hun er et pragteksemplar :)

Storm(coach)

0
0
Svar på denne tråd

Send DNA til life
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 21:07

Det ville de være MEGET interesserede i hvis du sådan kan bevise at faderen er rød og moderen brun og føllet skimmel.

Det kan godt ske at nogle af jer ser det her genetik som noget hokus pokus og ikke er i stand til at forstå det. Det er også temmelig svært, så jeg kan sagtens forstå at man skal bruge en del tid på at sætte sig ind i det.

Men der er nu engang temmelig solid videnskabelig evidens for at gener er det eneste der tæller i forhold til udseenet. Der er lavet endog MANGE tests på farver hos heste og man har derigennem fundet ud af at nogle gener er dominante, nogle er recissive og atter andre er codominante.

Et af de gener man har fundet er dominant er Gr. dvs gråskimmel genet. Det gen der på en hvilken som helst grundfarve giver først en gråskimmel hest, som med årene bliver lysere og lysere til den tilsidst er hvid (nogle gange med flueprikker). At det gen er dominant betyder at det blot skal optræde i en dosis for at man fænotypisk får en skimmel. Dvs skimmel kan IKKE bæres skjult.

Jeg vil endnu engang opfordre jer der har skimler efter ensfarvede forældre til at sende lidt hår fra alle tre dyr ind til KU life og få testet dem. Jeg er sikker på at der gemmer sig noget der minder om en nobelpris i det hvis man kan finde et skimlet afkom efter to ensfarvede forældre. Det skal i hverttilfælde nok blive offentligtgjort i diverse videnskabelige tidsskrifter verden over.

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

SasjaJ
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 22:27

Har du et billede af dette såkaldte skimle føl?

Nogle kalder jo deres hest for skimmel bare den er en smule stikkelshåret ;)

www.shadyacres.dk

0
0
Svar på denne tråd

Bare et pip
Forfatter: 
Dato:  04-06-2010 02:54

Om blåøjede mennesker: I 1 ud af en million tilfælde kan 2 blåøjede få et brunøjet barn. Det er meget sjældent, men det *kan* ske. Det skyldes en spontan mutation.

---

Jeg vil mene, følle er sort- netop pga de sorte ben og det helt sorte ansigt/farven ved kropsåbninger.

Er det ikke ved Frieser, at sorte heste kan have et rødt skær i pelsen- uden de er solblegede? Men at farven simpelthen skinner over i rødt. Det var vistnok uønsket (hos Frieser), men nok ikke hos andre racer.

Min søsters Old var født sort (rap), skiftede til knaldsort, men som voksen var han omtrent mørk koksgrå- en ret sjov farve- men her var der ikke skimmel på nogen sider.

Med væmlig hilsen
xtiny

"Den, der kun venter på, hvad fremtiden vil bringe- har ingen"

0
0
Svar på denne tråd

permanent skimmel
Forfatter: 
Dato:  04-06-2010 11:09

Så vidt jeg kan se, er din hest det man kalder permanent skimmel, det vil sige hun vil aldrig blive hvid. Men jeg kan ikke huske forskellen på den genetiske kode for normal skimmel og permanent skimmel.

Det er da forøvrigt en smuk farve

BirteB
Husk at leve mens du gør det,
Husk at ride mens du tør det!
0
0
Svar på denne tråd

hvilken en Birte?
Forfatter: 
Dato:  04-06-2010 13:19

jeg er ikke lykkedes i at finde billeder af sasjas og berits er temmelig almindeligt gråskimmel.

både skimmel og farveveksler (permanent skimmel) er dominante gener. men det er rigtigt at permanente skimler kan se helt ensfarvede ud halvdelen af året. Det er ikke det samme gen der giver de to iøvrigt. derfor bryder jeg mig ikke specielt om at kalde farvevekslerne for skimler. det giver så meget rod og forvirring. ligesom med dun, buckskin og blak.

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

Tror hun bliver
Forfatter: 
Dato:  06-06-2010 18:37

MEGET MEGET mørk brun selvom hun på skuldrene er meget sort...Når solen skinner sirekte på hende syntes jeg at jeg kan ane lidt mere brun end sort ;)

0
0
Svar på denne tråd

sortbrun
Forfatter: 
Dato:  06-06-2010 20:54

hun ligner mine fra i år og sidste år, og de ligner også sorte rigtig meget, men har et strejf af brun i den grålige pels, og de må jo så betegnes som sortbrune...

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Sælges:

DV hingst ´10 e Itsabrahma x RDH x BH Romancier, ufattelig lækker model med særdeles gode gangarter. Rød med to sokker og blis.

0
0
Svar på denne tråd

kjhagshjdgash
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 14:40

Genetik er herligt super god læsning - minder mig endnu engang om min bibel - hestens farver!

Som tinkerejer er jeg i hvert fald glad for at vide noget om farver for hold da fast der findes både brune føl efter sorte heste, brogede heste efter splashfarvede forældre osv - tja jeg kan altid gennemskue om forældrene nu også er forældrene...

Eller om det "brune" føl efter 2 sorte forældre bare skal indbringe 5000 kr mere end, hvis det blev solgt med sin rette farvebeskrivelse - SORT.

Xtiny - jeg er bange for det sker endnu sjældenere at 2 blåøjede får et brunøjet barn ved spontan mutation - dette vil jeg begrunde i at man som blåøjet godt kan have en minimal brun plet - og dermed "tilbøjelighed" til brunøjede børn (altså lidt mere sandsynlige mutationer).

Jeg har faktisk mødt hele 3 forældrepar med blå øjne og et brunøjet barn - ærlig indrømmet nænnede jeg ikke at sige noget..... For barnets skyld, men man må da ikke håbe det engang får biologi

Slutteligt her jeg kendskab til en mand der var en del grønlænder og brunøjet, men omkring 20 års alderen forsvandt farven? Så han i dag er helt blå øjet...

Det må jo være en "sygdom", men mon ikke han godt kan få brunøjede børn selv om han er blåøjet?

Jeg har skam set billeder af ham som barn og ung - for jeg troede sku ikke på ham da han sagde det..

0
0
Svar på denne tråd

kjakjhdaskj
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 14:44

For resten - tjek dit føl bagi - der er det lettere at se end ved mulen når de er helt små og meget mørke.

Løft halen - tag et billede og smid herind :) Så er det lettere at løse mysteriet ;)

Jeg ville ud fra dine billeder (men jeg mangler alvorligt et af mulen fra siden udenfor og et af bagenden ligeledes udenfor!) sige hun er BRUN - men hun er faktisk rigtig svær :)

Hun er et af de føl jeg har været mest i tvivl om er brun eller sort (sortbrun er en BRUN hest - så jeg gradbøjer ikke som start).

Den lysegrå der også vises i tråden er helt sikkkert sort - den er jo grå som lille så ingen tvivl overhovedet. Hingsten er sort og de 2 sidste er brune (kald dem sortBRUNE)..

0
0
Svar på denne tråd

bortset
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 14:57

fra tvivlen om farven..

skal vi ikke snart se nogle nye billeder af vidunderet..

velholdt brun kentaur athen dressursadel sælges

0
0
Svar på denne tråd

Line og sasja
Forfatter: 
Dato:  23-06-2010 14:05

Jeg ville med glæde bevise det med hendes ensfarvede forældre, hvis de da ellers stadig levede. Og jeg har set billede af faderen (kan ikke huske om vi fik det med eller om vi bare så det, da vi købte hende), og han er MEGET sort. Og der kan heller ikke være nogen tvivl om faderen, da det var en ældre mand, som vi købte hende af, og han havde på det tidspunkt kun moderen og faderen til min hoppe til at gå sammen :)

Så jeg ville da hellere end gerne sende beviser, men det bliver lidt problematisk eftersom begge forældre ligger i graven hhv. af en påkørsel bagfra og død som følge af folingen :)

Og jeg vil gerne lige have lov at sige, at hun altså er mere over i sortskimmel på de billeder, der ligger på min profil ;) Hun er dog almindelig gråskimmel nu, men hun bliver aldrig hvid :)

Sasja: Det er rart at vide, at det ikke kun er mig, der har været udsat for en såkaldt "sensation" ;)

0
0
Svar på denne tråd

Så er der nye billeder :)
Forfatter: 
Dato:  25-06-2010 14:23

Hej Folkens

Så er der lidt nye billeder. Så sendt følanmeldelsen ind og skrevet sort brun så må vi se hvad de siger :=

Lidt billeder af skønheden som du hedder; Starlight´s La Nova :)

Sådan ser hun ud når solen bager på hende :)

Det var lidt nye billeder af hende :)

VH Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider