Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Tyske ponyavls matadorer
Forfatter: 
Dato:  23-05-2010 22:42

Hej

Det er tydeligt at der er nogle bestemte tyske hingste, der har haft særlig stor positiv indvirken på sportsponyavlen:

• FS Don't Worry
  • Dressman I
  • FS Champion de luxe
  • Golden Dancer

Men hvad er det de hverisær er gode til at forbedre?

Og hvilke mindre heldige egenskaber risikerer man at få?

Det kunne være spændende at høre jeres erfaringer og iagttagelser om disse hingste.

(der er muligt at jeg overser vigtige hingste - lad os høre om dem også)

Håber på en spændende tråd.

Mvh

Lene

Stutteri Englykke
Avl og opdræt af Welsh B og sportsponyer.

0
0
Svar på denne tråd

kun de 4?
Forfatter: 
Dato:  25-05-2010 00:22

Når du nævner de 4 er det så sportsponyavlen i Danmark, du mener at særligt disse 4 har haft indflydelse på? Alle 4 er jo repræsentanter for det berømte Rhinske Bönnigerblod.

Hvordan kommer du lige frem til at nævne disse som tyske avlsmatadorer i ponyavl?

Jeg mener du glemmer mange. Dornik B, Deinhard B, Brillant, Constantin, Downland Folklore, Power Boy, Conquistador, Derano Gold, Derby. Ja der er mange flere, og jeg vil henlede opmærksomheden på Cornelia Endres den tyske landstræner har skrevet en bog Das Deutsche Reitpony - en dejlig bog ligesom Ausgewählte Reitponyhengste Deustchlands også rummer gode artikler om reitponyavlen.

Jeg har forsøgt mig med en oversættelse af en artikel skrevet af Dr. Martin Spoo, som er formand for Pferdestammbuch Rheinland. Den kan du læse på min hjemmeside under menupunktet 40 års udvikling DR.

Venlig hilsen

Ane

Stutteri Stillebækken

avler wpbr på europas bedste blodlinier

avler i welsh-regi for at opnå størst mulig frihed

www.stutteri-stillebaekken.dk

www.stutteri-stillebaekken.dk/ picture.aspx

0
0
Svar på denne tråd

Korrektion
Forfatter: 
Dato:  25-05-2010 07:19

Undskyld - jeg har lavet en bøf - Dr. Martin Spoo er formand for Rheinische Pferdestammbuch...

Venlig hilsen

Ane

Stutteri Stillebækken

0
0
Svar på denne tråd

UUUUpps
Forfatter: 
Dato:  25-05-2010 12:22

Beklager hvis mit indlæg har virket som om at jeg lå inde med speciel stor indsigt i emnet, det gør jeg bestemt ikke - men netop derfor denne tråd

Jeg kan blot se at der er bestemt hingste der optræder ganske hyppigt som enten far eller morfar, når man kigger på resultatlisterne fra championater, kåringer mm.

Listen herover illustrere blot hvilke hingste jeg ved denne, "husmands"-analyse har observeret som værende gode producenter af rideponyer.

Hvad man ikke kan se, er så hvad det er, hver enkelt hingst slår igennem med og det er emnet for denne tråd.

'Mvh

Lene

Stutteri Englykke
Avl og opdræt af Welsh B og sportsponyer.

0
0
Svar på denne tråd

Det er meget
Forfatter: 
Dato:  25-05-2010 13:00

svært at se hvad den enkelte hingst slår igennem med -

Jeg synes fx FS Champion de Luxe er kæmpe producent at avlshingste ... derimod synes jeg ikke han optræder overbevisende meget i stamtavlerne hos dressurponyerne på topplan.

Derimod som Ane nævner - ser vi Constantin som er i flere A trup ponyer i DK og Sverige og Tyskland - Derano Gold optræder også som far eller morfar hos flere top ponyer og p.t ser vi Golden Moonlight ( Golden Dancer )i flere af stamtavlerne på de ponyer som tager top placeringernebåde hos kat II og kat I.

FS Don´t Worry bidrager også til kat. I ponyerne både i avl og sport og igen synes jeg Dressman bidrager mest som far eller morfar til flere kårede avlshingste end til dressurpony fabrikken ..... men det er bare min opfattelse.

www.rawasport.dk

flere spændende ponyer sælges

3 års Hilkens Black Delight hoppe

1 års hingsteplag f: Brooklands Moonwalker

0
0
Svar på denne tråd

STADIG ???
Forfatter: 
Dato:  25-05-2010 21:38

Hej Lene

Jeg vil stadig gerne vide om det er den danske sportsponyavl du mener at netop disse 4 hingste har præget.

Hvis det er det, så kan det skyldes at netop disse 4 kan eller kunne man få sæd fra til Danmark.

De 2 hingste fra FS har ikke de helt store sportslige triumfer selv, men det skyldes måske travlhed med bedækningerne...

Don't Worry var med i Italien det år, hvor Deinhard vandt individuel guld første gang 6 år gammel. Don't Worry blev skadet og sendt hjem. Nogle mente at han ikke kunne måles og derfor blev "skadet"...

Golden Dancer har set gennem mine briller ikke kunnet måles som pony i den tid jeg har kendt ham; men han er meget ædel og har fine gangarter. Dressman I har jeg kun set med spat i begge bagben - slidt op af mange år på topplan i sporten. Champion de Luxe har jeg set til Bundeschampionatsfinalerne, hvor han som 5årig røg i b-finalen fordi han hoppede ud af banen midt i programmet. Han virkede meget tændt.

Dornik virker hver gang - han er så lidt tung i det men smidig og præcis og holdbar. Derfor, men især på grund af hans sind/paratvillighed valgte vi ham. Problemet med ham er, at han kun bedækker naturligt og det er langt at køre med hoppe og føl...

Venlig hilsen

Ane

Stutteri Stillebækken

0
0
Svar på denne tråd

ja, der er mange gode tyske hingste.
Forfatter: 
Dato:  28-05-2010 12:08

FS Champion de luxe ser ud til at slå meget igennem i springning. Da er i hverfald mange af hans afkom der er med i toppen i springning til bundeschampionatet.

FS Don't Worry laver også rigtig mange som gør det rigtig godt til bundeschamionatet.

Jeg syntes også at hingste som Brooklands Moonwalker være at nævne, ligesom Nantano.

MVH

Heidi Haabendal, Stald Tai

Avl af rideponyer til fremtidens rytter.
glem din import vi har avl til sport.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider