Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Følfarve - for dummies
Forfatter: 
Dato:  19-05-2010 22:29

Er et føl, der bliver sort altid født sort/musegrå??

Jeg har jo lige fået føl, efter 2 sorte forældre, men jeg synes hun ser mørkebrun ud nu.

Havde her til aften "barselsbesøg" af en veninde, der var overbevist om, at hun blev sort/sortbrun under følpelsen.

Hvordan er det lige med de følfarver - og hvad farve er/bliver hende her?

Mange hilsner

Sofie

Oldenborg heste er bare det bedste

Nu med hoppeføl efter Sanddallunds Coney/Milan af Kloster

0
0
Svar på denne tråd

farven
Forfatter: 
Dato:  19-05-2010 22:33

Den ser ganske rigtigt lidt brun ud, men svaret er simpelt: Hvis hun er efter sorte/sortbrune forældre, bliver hun sort/sortbrun :-)

0
0
Svar på denne tråd

tja altså
Forfatter: 
Dato:  19-05-2010 22:38

hvis det er føllet efter coney så er der ingen garanti for føllet er sort.

Coney er reg sortbrun.

for mig at se er føllet sortbun - slet ikke sort

Vicky Mathiesen
& dejlige Dejó

Welsh bedækninger 2010:

Sepstrups Casanova & Fronbach Hello Casanova

0
0
Svar på denne tråd

Farven
Forfatter: 
Dato:  19-05-2010 22:50

Er det altid forældrene, der er dominerende for farven?

Min hoppe er reg. som sort, men dens mor er mørkebrun, og Coney ja, han er sortbrun.

Er der nogle "regler" for hvordan man ser, om den bliver mørkebrun/sortbrun? Synes jo føllet er temmelig lys på inderlår, men mørk om mulen.

Men hvis besigtigeren ikke er enig i den farve på følanmeldelsen, bliver det vel rettet eller hvordan?

Mange hilsner

Sofie

Oldenborg heste er bare det bedste

Nu med hoppeføl efter Sanddallunds Coney/Milan af Kloster

0
0
Svar på denne tråd

altså farve nedarves jo
Forfatter: 
Dato:  19-05-2010 23:08

genetisk ligesom alt muligt andet. højde, springegenskaber, gangarter, benstilling etc.

altså er det jo forældrenes gener der afgør hvilken farve afkommet får. Ligesom mennesker har hesten par af kromosomer. den får en fra hver af sine forældre. du ve det sikkert med kønnet der jo bestemmes af x og y kromosomer hvor en kvinde har xx og en mand xy. når de så får børn så giver kvinden det ene af sine kromosomer videre og manden giver et af sine. kvinden har to x'er så hun kan kun give x videre. manden har både et x og et y og kan således enten give det ene eller give det andet. det er altså manden der afgør hvorvidt barnet bliver en pige eller en dreng. giver han sit x videre bliver det en pige, giver han sit y videre bliver det en dreng.

tilsvarende gælder for alle andre genpar. Snakker vi hestens farver så er der overordnet to genpar at holde styr på. det ene kalder vi for E lokus og det andet for A lokus. Et tændt gen betegner vi med et stot bogstav og et slukket gen betegner vi med et lille bogstav.

først kigger vi på E-lokus. det er den der afgør om der er tale om en rød hest eller en sort hest. E dominerer over e. hvor E betegner den sorte hest og e betegner den røde. da der jo er to gener i hvert par har vi følgende muligheder for par

EE - Sort

Ee - Sort

ee - rød

to røde heste kan altså ikke lave et sort føl. men to sorte heste begge med genotypen Ee kan altså godt lave et rødt afkom. det kræver at både mor og far giver e videre.

nu kigger vi videre på A lokus. Dette gen fortrænger den sorte farve til randområderne. Det har således INGEN effekt på en rød hest, fordi den jo ikke har noget sort at fortrænge til yderområderne. Som før betegner A det tændte gen og a det slukkede. Et tændt gen fortrænger sort til randområderne hvorved hesten bliver brun. Som før får vi altså følgende muligheder på A lokus

AA

Aa

aa

For at sige noget om hvilken farve hesten har ud fra disse er vi nød til at vide hvad den er på E lokus. Her har vi ikke snakket om nuancer dvs vi er ligeglade med om den er sortbrun eller almindeligt brun. det er det samme gen der giver brun og noget andet der giver nuancer.

Til føllet vi her snakker om. hoppen er sort. hun er altså enten EE eller Ee på E lokus. vi ved ikke hvilken hvorfor vi bare skriver det som E-. hoppen er aa på A lokus, ellers ville hun have været brun. hingsten er brun, altså E- A- genotypisk. Hingsten kan således give brunt videre ved at give A videre. føllet her har temmelig sikkert fået et A fra far og er således også E- A-

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Opstaldning af islænder/pony i Helsinge, skriv for info

0
0
Svar på denne tråd

lalala
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 08:54

Line (Calano): super god forklaring somregel kan det godt blive noget forvirrende at læse om genetik - men det du har skrevet er bare super let forståeligt - tak for god læsning

til trådstarter - jeg vil mene at dit føl er meget brun om hun så bliver mørk eller lys, det må tiden jo vise - jeg tror hun bliver mørk

Manilla Birkedommergård - nu som foldbums... og FØLMAVE - YAY... termin 15. juni

Balingo Birkedommergård - hvil i fred min ven :'(

Deimi - det nye ridedyr :D

0
0
Svar på denne tråd

mit bud er mørkebrun
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 09:11

Efter som mit føl blev rettet til sortbrun, selv om jeg synes hun ser sort ud, vil jeg kalde din mørkebrun. Din er noget mere brun i det.

Og jo de retter det selv, hvis ikke de mener farven passer.

KAT I SPRING PONY TIL SALG, SPRINGER ALT..GIV ET BUD..!

0
0
Svar på denne tråd

NEJ.....
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 18:07

NEJ! Mit føl er et bevis på det. Jeg skrev til lr., da mærkeren havde skrevet mørkebrun. Hun nåede ikke at smide følpelsen, så den blev også vinterpels. Lr skrev, at nogle mente, at er føllet født SORT, er det homozygot, men det var ikke bevist.

Hun var født KULsort, og jeg vidste jo, hun var sort. :) Så fik lavet en farvetest, og hun er homozygot sort. Jeg fik ret, og fred. Hehe.

Hun er i øvrigt først ved at blive sort nu, i sommerpelsen. 11 måneder gammel!!!

Græs/Løsdrift/boks, vest for Århus, med ridebane. Incl. hø, halm, mineraler. 500 /1000 vinter

Rækkehus fra 2005, ved Århus. Link

0
0
Svar på denne tråd

pels..
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 18:11

ja, man forstår godt mærkeren .. ;)

Mangler at smide det sidste.

I øvrigt er både far og mor sorte. Og der er overvejende sort i stamtavlen.

Lone

Græs/Løsdrift/boks, vest for Århus, med ridebane. Incl. hø, halm, mineraler. 500 /1000 vinter

Rækkehus fra 2005, ved Århus. Link

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider