Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

hjælp/erfaring med adoptivføl søges
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 12:01

Hej

Håber på lidt hjælp fra jer alle, da vi har lidt af en udfordring i gang herhjemme.

Sagen er den, at vi søndag ved middagstid modtog et adoptiv hoppeføl som havde mistet sin mor. Føllet er en haflinger og fra den 12. april. Vi har en haflingerhoppe med hingsteføl fra den 17. april, så derfor forsøger vi at få hende til at tage sig af dem begge.

Indtil videre har adoptivføllet fået mælk ved hoppen ca hveranden - tredje time, men vi skal holde hoppen imens. Hun er ikke direkte agrasiv (staves?) over for hende, men hun gør det ikke frivillig. Det første døgn havde vi også lidt et problem med det andet føl, for han ville ikke dele. Men det går fint nu. Men hoppen har stadig ikke ladet hende kommet til frivillig, og nu er det 2 døgn siden de blev bragt sammen.

Adoptivføllet har ikke stået i samme boks, men lige ved siden af. Men nu går de allesammen ude - sammen med vores anden voksne hoppe. Det virker til at gå ok, bare hun ikke kommer for tæt.

Men tror I det kan lykkedes at få hoppen til at acceptere det ekstra føl? Dyrlægen sagde at det sagtens kunne lykkedes, men vi skulle nok regne med at det ville tage 2-3 døgn. Jeg har så hørt om et andet tilfælde, hvor det tog 4 døgn.

Vi vil jo meget gerne give hende mælkeerstatning som suplerende, men vi kan overhovedet ikke få det i hende. Hun nægter simpelthen. Til gengæld spiser hun godt med følfoder og drikke vand - men hun skulle jo gerne have mælken. Skulle hun ikke?

Har i nogle guldkorn til at få hende til at tage mælkeerstatningen. Vi har prøvet både flaske og spand.

Sidst men ikke mindst, håber jeg i kan bidrage med en ligende lykkelig historie, så vi får lidt fornyet håb. For det er meget hårdt lige nu, så det ville være fedt at høre det kan lykkedes.

Vi har også overvejet om vi i stedet skulle prøve at finde en ammehoppe som har mistet...

Håber i kan bidrage med lidt guldkorn.

På forhånd tak

Ann

0
0
Svar på denne tråd

Adoptivføl
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 12:22

Jeg har ikke erfaring med et adoptivføl, hvor man forsøger at få hoppen til at acceptere det som sit eget. Men vi mistede en hoppe med et føl ved siden, så jeg har da lidt erfaring med mælkeerstatning.

Vi kunne absolut heller ikke få føllet til at tage flasken. I stedet blandede vi mælkepulveret sammen med foderet, altså tilsatte vand og mælkepulver, så det blev sådan en slags grød. Så røg det lige ned.

Vores føl var dog noget ældre. På folden gik hun med vores anden følhoppe, og hun passede fint på sit ekstra føl, men die måtte det altså ikke.

Held og lykke!

mvh Stine

http://www.sk-farm.dk

Nu med avlshingst! New Park Tamerlane 82 cm

0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 13:10

Bliv ved som i gør, i kan ikke gøre meget andet.

Jeg kender en der gjorde noget linende. Jeg kan ikke lige huske alle detajler men i store træk. Hendes hoppe døde, hoppen havde et føl på max en uge. Hun købte en ny hoppe, den hoppe havde et føl der var klar til fravending. Føllet blev hos sælger og hun fik den nye hoppe hjem, tvang hoppen til at lade føllet, med den døde mor, die. Efter et stykke tid var der ingen problemer.

I 2008 fik jeg en hoppe hjem, hun havde et føl som var blevet fravendet (føllet blev hos sælger) Sælger havde en anden hoppe med føl, på ca samme alder som min hoppes føl. Min hoppes føl fik lov til at få en tår hos den anden hoppe.

Så det kan godt lade sig gøre.

Venlig Hilsen

Anni og Sava!!

Kat.1 knabstrupper avlshingst sælges.

Avls/ridehoppe og føl sælges.

Stald Dunkans

0
0
Svar på denne tråd

det varmer
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 13:13

Det er godt at høre lidt positivt. Tak for opmuntringen :0)

Jeg vil lige prøve at blande mælken i foderet og så give hende om lidt. Tak for rådet

Knus Ann

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 13:25

Jeg har gjort det samme for 4 år siden bøvled og bøvled gik ide på marken og hver gang det føl som var pleje føl ville hen til hoppen holdt vi hoppen.det blev bedre og bedre det tog godt nok 3 uger.

Vores hoppe fik hævet øjn af dyr og sol så vi gav den en fluemaske på og det førte til at den ikke kunne se hvilket føl der gik til patten så vupti så stod der en og pattede på begge sider. Hoppem kom dog aldrig til at aseptere det inde i boksen men på marken var det helt ok når hun havde maske på, da tiden kom og de to skulle fravendes var hun lige så glad for pleje føllet som sit eget.

Så mit råd er læg en flue maske på hoppen.Og hold også gerne hoppen ude på marken så føllet tør at gå i patten.

Venlig hilsen Helle Markussen.

www.123hjemmeside.dk/oldenborgavl

Magic 3 års vallak sælges:

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider