Jeg vil prøve at hjælpe dig så godt jeg kan.
Jeg kan ud fra det du skriver se at du spørger til kåringsgraderne i DV, så det fortsætter jeg med.
I DV har de mange kåringsgrader, men jeg håber at jeg huster dem alle.
Der er FOR, som er forregister, og dette er ind delt i tre, nemlig F1, F2 og F3
Vælger du at lade en FOR hoppe stille til sadelkåring eller rideprøve og den består, så for den betegnelsen ROR.
Så har vi DS, som er dansk stambog. Her få hoppen også et R foran (RDS) hvis den klare en rideprøve.
Så er der DH, som er hovedstambog, altså det næstbedste. Her kommer begtegnelsen RDH frem hvis hoppen har en rideprøve.
Så er der EDH og EDS (ERDH og ERDS - hopper med rideprøve) som er hopper der er har fået betegnelsen elitehopper.
Jeg har sakset lidt fra
DV's HP, som fortæller lidt dybere om de forskellige kåringsgrader.
Kåringsklasser
Stk.1: For kåring til DH kræves:
en størrelse på min 160 cm i stangmål
et særdeles godt eksteriør og en god elastisk bevægelse
fremstilling for og bedømmelse ved en kåringskommision godkendt af DV
helhedskarakter mindst 8. Ingen enkeltkarakterer under 5.
kåring i tre led.
Stk. 2: For kåring til DS kræves:
en størrelse på min. 155 cm i stangmål
et godt eksteriør og en acceptabel bevægelse
helhedskarakter på mindst 6.
kåring i min. hvert andet led.
Stk. 3: For kåring til DR kræves:
en størrelse på min. 148 cm i stangmål
kvaliteter, i eksteriør og bevægelse, som berettiger til at indgå i ridehesteavlen, men som ikke opfylder kravene til kåring i DH eller DS.
helhedskarakter på mindst 4.
kåring i min. hvert andet led.
Stk.1: For optagelse i bilaget til stambogens hovedafsnit, benævnt forregister (FOR) kræves:
en størrelse på min. 148 cm i stangmål
kvaliteter, i eksteriør og bevægelse, som berettiger til at indgå i ridehesteavlen, men som ikke opfylder kravene til kåring i DH, DS eller DR.
fremstilling for og bedømmelse ved en kåringskommission godkendt af DV
helhedskarakter på mindst 4.
Stk. 2:Bilaget opdeles i tre afsnit, afhængig af antal krydsningsgenerationer: Afsnit F3, F2 og F1.
I afsnit F1 optages hopper, der er godkendt af Dansk Varmblod, og som er uden anerkendt afstamning.
I afsnit F2 optages hopper, godkendt af Dansk Varmblod, hvis fader opfylder betingelserne for optagelse i Dansk Varmblod's hovedafsnit, og hvis moder er optaget i bilagets afsnit F1.
I afsnit F3 optages hopper, godkendt af Dansk Varmblod, hvis fader opfylder betingelserne for optagelse i Dansk Varmblod's hovedafsnit, og hvis moder er optaget i bilagets afsnit F2.
Jeg håbet at du kan bruge det.