Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Kolik var fyldt blære
Forfatter: 
Dato:  02-05-2010 12:42

Hej lige lidt om min hoppes sygdomsforløb.


På 2 dagen efter hun har folet, vil hun ikke spise,hun skraber lidt og jeg kan se den ikke er noget @!#$ i boksen.Kontakter dyrlægen og siger jeg tror jeg har en kolik hest og de kommer så ud. Hun får olie og væske og vi trækker med hende mange gange ,men der sker ikke noget.Dyrlægen kommer igen og hun får kalk i blodet, det sker stadig ikke noget. Vi vælger at indlægge hende da vi godt er klar over at nu skal der snart ske noget for ellers mister hun også mælken og så har vi jo et flaske føl.

Hun kommer på hestehospital og der for hun igen olie, drop, kalk og flere slags medicin og undersøgt på kryds og tværs. Her bliver det så opdaget ved invendig undersøgelse at hendes blære er vild udspilet. Hun får kateter op og der bliver tømt lidt over 7 liter ud af blæren.Det bliver lavet en dyrkning af blærens inhold og det viser sig der er kolibakterier, altså hun står med en blære betændels.

Da blæren er tømt kommer der logisk også gang i maven, hun har bare haft så ondt.

Det er faktisk ikke så unormalt som jeg troede, føllet har nok de sidste dage lagt og lammet musklen til blæren og dette er er derved sket.

Jeg ville bare fortælle det så andre også kan være obs på at sådan noget kan være galt.

Hopper det tisser eller sjat tisser når de løber har faktisk tit sådan et problem så nu er jeg ihvert fald selv blevet meget klogere på det.

Hoppe og føl er Kommet hjem og har det godt igen, men havde jeg ikke kørt den afsted, tror jeg kunne have resikeret at blæen i min hoppe var sprunget.


Venlig hilsen Helle Markussen.

www.123hjemmeside.dk/oldenborgavl




Magic 3 års vallak sælges:




0
0
Svar på denne tråd
 
 god info
Forfatter: 
Dato:  02-05-2010 17:31

1000 tak for info! Nogle gange står man jo bare og ligner et stort ? - så det er rart at have nogle ideer at komme med...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider