|
|
| pirat-hingste, hvor??? |
|
|
Hmm mig og mine forkerte placeringer.. Jeg hører til en af dem der har en hoppe, uden papire, og hende vil jeg godt have ifolet, men med en pirat-hingst. Er der nogen der kender til en pirat-hingst i nærheden af Horsens/Vejle? Har nogle enkelte krav bl.a højden som skal være mellem 163-167 stg og så et par stykker mere som jeg altid kan komme ind på. Grunden til jeg ikke vælger en hingst med papire er at jeg ganske enkelt ikke vil give både 3-4-5000kr og opefter for en bedækning. Så kender du en eller har du en er du mere end velkommen til at sende en mail, evt med billede og beskrivelse..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du kan evt |
|
|
få bedækket ved en frederiksborghingst med papirer for omkring 2000- 2500 kr.
Så ved du hvad der ligger bag på farsiden 
Du kan se en masse lækre hingste på www.fhf.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ham her står godtnok v. ålborg... |
|
|
....men jeg syns lige at du skulle se ham. jeg skal have min hoppe bedækket med ham i år. det koster kun 800kr.han er 165 i stg
der er selvfølgelig også kam her. han avler flotte velspringende heste. det koster ca 900kr med ham.
han er 168 i stg
mvh nina 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hmmm... |
|
|
ja og jeg siger som Kouise, brug en hingst med papirer så har du starten på noget med dokumenteret afstamnnig på. Der er mange kårede hingste som ikke koster en formue.
Har DU husket at ejerskifte din hest i LR databasen??
En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.
Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
nu vil jeg bare prøve med ham her første gang men skal have føl for at se hvordan hun avler. så vil jeg ikke bruge ret mange penge på det første gang. så ved jeg også lidt mere om hvad type jeg skal bruge næste gang af knabstrupper og hvad str.
en frieser er jeg rimelig sikker på hvordan den avler så det vil blive spændende at se...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øh- du vælger |
| Forfatter:  |
xtiny |
| Dato:  |
23-03-2004 15:00 |
|
en ikke særlig god hingst, så du kan se hvordan hoppen avler?
Det første føl er ofte det bedste, så det vil være umagen værd, at vælge så god en hingst som muligt.
Ja, undskyld men det lyder ikke så gennemtænkt, det du vil. Hingsten skal bare være høj- og billig?
Jeg håber, jeg har misforstået noget?!
MVH xtiny * @Lan plays with his privates. < Rintaun > ... < @Lan > I got these new toy soldiers < @Lan > They are really neat bash.org
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvorfor |
Hanne!! |
23-03-2004 15:40 |
|
ja jeg forstår ikke helt hvorfor man vil blive ved at spørge om pirathingste her inde. Det er så få mennekser der går ind for det og hvorfor pokker ikke bruge en hingst der passer til sin hoppe. Føllet koster lige meget i vaccination og opstaldning de næste mange år. Hvis man bare kan sige at den er efter den og den hingst. F.eks. frederiksborg som en foreslår, så er det da lidt nemmere at sælge den. Jeg fatter det bare ikke helt. Og som en anden siger, hvorfor bruge en dårlig hingst, så får du bare at se at hoppen ikke avler ret godt. Du kan lige så godt bruge en god hingst der jo har de egenskaber din hoppe ikke har. Jeg forstår mig bare ikke på piratheste avl.
Kram Hanne!!
"Jeg besvimer dig med min kærlighed, du starter mit liv igen med din. Indrømmet: Jeg er færdig" Michael Strunge 1984 Marsvin sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så er det lige jeg spørg |
nanni |
23-03-2004 16:04 |
|
ja nu bliver jeg altså nød til at spørge.
hvorfor er det altid bedst at bruge avlsgodkendte hingste?
også lidt fordi jeg kan se at så mange herinde har bl heste ,er de ikke gode nok?
og er de ikke hvorfor køber så mange så blandinger.
hvis man skal bruge dem el afkom selv så er pirat hingste vel gode nok eller?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Avlssikkerheden |
|
|
... er for det første meget større hvis man bruger en anerkendt hingst.
Det koster en hulens bunke penge at avle, uanset om man bruger en godkendt eller ikke-godkendt hingst. Så kan man da ligeså godt prøve at få bedst muligt resultat udaf det.
Forskellen på om du bruger en ikke-godkendt hingst eller fx. en kåret frederiksborg hingst, er i omegnen af 2000 kr udaf et budget på 35.000 for en 3 års salgsbar hest. Så er det måske lidt sjovere hvis man kan få bare 25-30.000 for hesten i stedet for under det halve. Og hvis man er heldig kan man endda redde sig et lille overskud.
Derudover har der i det sidste stykke tid været en del indlæg fra folk der godt kunne tænke sig at få bedømt/udstillet deres heste, det er man fuldstændig afskåret fra når ikke hesten har papirer.
Grunden til at folk køber blandinger er helt åbenlys, de er BILLIGERE.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| den eneste |
|
|
grund til jeg ønsker en pirat hingst er at den avl jeg godt vil begynde på ikke tillader at bedække skimmeler, så derfor kan min hoppe ikke bruges andet end til et hygge afkom. Som senere skal bruges i ride verden. Derfor ser jeg heller ingen ide i at bruge adskillige tusinde kroner på et afkom. Så kunne jeg ligeså godt gå ud og købe en plag. Ved ikk om der er nogen der kan følge mig i det..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt måske |
Hanne!! |
23-03-2004 17:31 |
|
kan godt følge dig i at du ligeså godt kan gå ud og købe en plag. Tror egentlig der er flere penge i det. Men kan stadig ikke forstå hvorfor du ikke bare lægger de 2000 ekstra på bordet og så bruger en godkendt hingst. Der er grunde til at den hingst du netop bruger ikke er godkendt. Min egen er også en blanding, men har ikke selv avlet den, men jeg gav 2000 kr. for han som 2 års. Havde han været efter f.eks. new forest hingsten malibu, men stadig en ukendt mor, så havde jeg nok måtte give 6-8000 som 2 års mindst. Kan bare ikke se formålet med at avle på ikke anerkendte heste, så er det at man lige så godt kan købe en plag. Men nu er jeg også "opdraget" i DTH der under ingen omstændiger godkender fremmedblod og kan derfor slet ikke forstå hvorfor man vil blande sådan med det hele.
Kram Hanne!!
P.S. Noget andet er.....hvad vil du avle? En ridehest? Kan du selv bedømme hingstens bygning ud fra en rideheste model? Hvis der fremligger en kæringsbeskrivelse er det noget nemmere at komme i nærheden af det man gerne vil avle og se hvad der er godt og skidt ved hingsten.
"Jeg besvimer dig med min kærlighed, du starter mit liv igen med din. Indrømmet: Jeg er færdig" Michael Strunge 1984 Marsvin sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du ved aldrig hvad du får |
|
|
avl uden papir er et spil i lotteriet - endnu mere end avl med papirer
MED papirer får du en hingst som er afprøvet og hvor forældredyrene er afprøvet. Du kan vurdere ud fra en nøgtern beskrivelse hvordan hingstens eksteriør plusser og minusser er. Den mulighed har du ikke med en pirat, der skal du selv eksteriørbedømme eller vælge at tro på ejernes lovprisninger
Med en pirathingst ved du ikke om der er sygdomme som bukkehov eller allergi den giver videre... en kåret hingst vil blive afkåret hvis der er sygdomsproblemer i dens afkom.
Derudover er det de færreste pirathingste der forlanger svaberprøve af hopper, så reelt kan din hoppe risikere at komme hjem med sygdomme.
Jeg har INTET imod blandingsheste - men det betyder ikke jeg synes man partout skal lave flere af dem.
v.h. Ane
Det er altid for tidligt at give op
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xtiny.. |
|
|
det er nu en helt ny teori for mig at det første føl skulle være det bedste  så den vil jeg gerne høre mere om??
Det har altid heddet sig at det første føl ikke bliver så godt som nr. 3-6
En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jytte- det var |
xtiny |
23-03-2004 18:46 |
|
et rigtig godt spørgsmål, for jeg kan simpelthen ikke huske, hvor jeg har læst det henne ad. Der er en svag mulighed for, at jeg er stødt på det i forbindelse med varmblodsavl. Men det er rigtig mange år siden, jeg læste på det.
Det er kan være, det er "gammel overtro" nu. Det har formentlig været in på bjerget, da jeg læste det. Det viser bare, at man skal blive ved med at undersøge og stille spørgsmål til tingene.
MVH xtiny * @Lan plays with his privates. < Rintaun > ... < @Lan > I got these new toy soldiers < @Lan > They are really neat bash.org
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilhænger af pirat avl |
|
|
Hejsa
Jeg hører til dem der er tilhænger af pirat avl, lige så meget som jeg er tilhænger af registreret avl, for at bruge det ord.
Grunden er simpelthen, at jeg har haft en registreret traver med løbskarriere, tilmed kåret i DV, og avlet 3 føl efter gode kårede hingste i DV og Old.
Det i sig selv at man i DV kårer en traver eller alt ravl og krat for at sige det mildt, gavner jo ikke ligefrem avlen mod den gode ridehest.... efter min mening.
BLA. Derfor kan jeg absolut ikke se noget galt i at benytte en pirat hingst, som en kåret hingst.
Og ja ja, jeg har hørt forklaringer på hvorfor DV tillader bla. travere i Dv, men holder ikke efter min mening.
Har selv brugt en pirat frieser til min hoppe, og fik da et kanon føl ud af det, som blev solgt til en yderst god pris.
Ok var ikke lige meningen hun skulle have været solgt, men flere omstændigheder gjorde det nødvendigt.
Så hvis folk har lyst til at bruge en pirat hingst, så fred være med det, og vær dog glad for I selv ofrer de mange penge på et føl med papirer.
Mvh
Janni
Halvpart søges til stor dejlig frisk hoppe. Opstaldet v. Mørkøv m gode ridefacilliteter og dejlig natur.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er også forskel på pirathingste |
|
|
Hej Reikke
Jeg havde en ukåret DV hoppe der gik sammen med min kårede DV hoppe.
Da den kårede blev bedækket af en kåret hingst, synes jeg det kunne være sjovt at have to føl som kunne have glæde af hinanden, men jeg havde ikke råd til at sætte den anden i fol ved en kåret hingst også.
Jeg faldt så over en DV hingst som selv havde været til forbesigtigelse med en elitefar og sølvmedaljemor.
Jeg ved godt, at det stadig er en pirathingst, men dens bagland var i hvert fald i orden.
Udgiften for dette føl blev minimalt, og resultatet blev særdeles godt.
Da jeg solgte følle, fik jeg selvfølgelig ikke så meget for hende, men gjort op imod hvilke udgifter jeg havde haft var overskuddet højere end ved et middel DV føl med papirer.
Følle er i dag 2 år gammelt og ser det som en sport at hoppe over alle hegn. Mon ikke hun bliver en springstjerne ligesom sin mor og far en dag?... trods de manglende papirer. I hvert fald er hun elsket af sin nye ejer som har købt hende som ridehest, ikke som avlshoppe.
Nå, men det jeg egentlig ville sige, var at man sagtens kan mindske risikoen for dårlige føl, hvis man f.eks vælger en hingst med stamtavlen i orden.
MVH Nanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Janni.. |
|
|
Ja det er da rigtigt at du stort set kan få alt registreret i DV - men der er da stor forskel om det er en reg. hoppe eller en DH-hoppe man får ud af det. Jeg mener også at vil man bare gerne have et føl for hyggens skyld, ja så må folk da selv om de gider bruge pirat eller ej, omvendt må man også regne med at som salgsvare er prisen også derefter. Jeg har tidligere haft en vallak af ubestemmelig herkomst, hvilket jeg aldrig ville købe igen, da jeg synes det er rart at vide, hvad der ligger bag ved hesten.
 Bianca
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pirat hingste her... |
anne AAQUIST |
23-03-2004 23:07 |
|
jeg vil bare sige at pirat hingste ikke er ringere end hingste med papirer.
vi har 4 stk og de er bare i top.
desværre uden papirer og afstamning (hvad jeg ved af)
men alligevel pragtfulde dyr som jeg agter at avle på.
vi venter et rigtigt blandings føl her snart : fuldblod/holstener-nordbakke.
og vi har ikke købt vores heste fordi de var billige men for at hjælpe dem til et bedre liv (ikke dem alle var mishandlede men største delen)
hvis to heste har ens gener bliver det noget rod at avle på dem, men hvis de har vidt forskellige gener, får man som regel noget godt ud af det.
derfor pirat avl (kald mig bare skør men jeg gør det ikke for profittens skyld)
*rigtige "horse lovers" har heste i alle størrelser*;-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok med pirat |
|
|
Har et lille opdræt hvor vi har 2 hopper som vi avler på. Har 2 åringer og venter føl igen i år efter avlsgodkendte hingste.. alle dejlige heste.. det sjove kommer så nu!!
da jeg var 17 år fik jeg min DV hoppe bedækket af "naboens" hingst, den havde fine papirer men var kun 2år og ikke særlig korrekt exteriør mæssigt kan jeg se idag!
føllet som nu er 6 år er en super hest og har bedre gangarter end heste med de fineste papirer!
hun fik bl.a. 8 i skridt og 9 i trav til 5 års championatet!!
vil man derfor avle en ridehest kan pirat være lige så godt, jeg kan dog godt ærgre mig over hendes manglende papirer som udelukkede hende fra egnethedstest, finalen i 5 års championatet og videre benyttelse af hende i avlen!!
det er af denne grund at jeg fremover bruger avlsgodkendte hingste, men kan absolut ikke se noget galt i en pirathingst og kunne også godt finde på at gøre det engang igen!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anne.... |
|
|
Et hest uden papirer behøver ikke være et ringere individ end en hest med, men det er en ringere avlshest.
Hvis to heste har vidt forskellige gener, så aner man overhovedet IKKE hvad man får. Du kan på to heste på fx. 160 i stang risikere alt fra en I'er pony til en hest på 180, fordi du ikke aner hvad der ligger i dem. Det er IKKE avl, men formering.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fin nok Anne |
|
|
men du kan ikke dokumenter noget som helst, du ved ikke hvad arvelige sygdoomme som evt. kunne ligge bagved i anerne på dine hingste.
Er de tejkket for testikelfejl?, Mus?, OCD? m.v.
sikkert ikke det er de færreste pirat hingste..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har man råd til at avle?? |
|
|
Efter at have fulgt med i debatten om pirathingste, vil jeg nu give min mening og et eksempel på en bedækning ved en kåret hingst.
Nins88 anbefaler f.eks. en plettet hingst til KUN 900,- kr. som er velspringende.
Jeg ville i stedet anbefale en kåret Knabstrupperhingst, afprøvet og med fuld stamtavle, som er ud af meget velspringende linie, her skal lige indskydes at hingsten ikke er min, bedækningen koster 1875,- kr. + attest (ca. 250,-) altså en bedækning koster 2125,-.kr. Differencen bliver 1225,- kr.
Set med mine øjne, hvis man ikke har råd til at ofre 1225,- kr, mere på en bedækning, ja har man så råd til at avle? Hvad hvis man skal have dyrlæge? De er ikke de billige at få besøg af. Der kan hurtigt komme ekstra udgifter ved hestehold.
Jeg kan kun anbefale at bruge avlsgodkendte hingste, der kan sagtens findes en hingst som ikke koster flere tusinde kroner. For dem som står med en hoppe af ukendt afstamning, så er det en fordel at bruge en godkendt hingst. Man ved hvad hingsten kan give, man aner ikke hvordan hoppen avler.
Hvis vi vender tilbage til økonomien igen, så mener jeg bestemt at f.eks. de 1225,- kr. meget let kan hentes ind igen, jeg er mere tilbøjelig til at sige at der kan tjenes en lille skilling, køberen kender i det mindste hingsten.
Jeg kunne personligt ikke drømme om at købe en hest uden afstamning, ja jeg er så ”hysterisk” at jeg forlanger fuld afstamning.
MVH
Jenda Sanderson
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang hingste. |
|
|
jeg ved hvad for nogle føl der kommer ud af at avle med knabstrupperen. har set virkelig mange føl efter ham. og de er virkelig lækre.
hvis man nu har en lu-hoppe hvorfot så bruge en dyr hingst på den når den så ikke kan kåres alligevel?
jeg vil gerne lave en lidt anderledes hest til mig selv med den frieser.
det er grunden til at jeg godt vil bruge ham. man rider ikke på papirerne men hesten!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du rider på papirerne |
|
|
Jeg har altid synes det var noget mærkeligt noget det der "du rider jo ikke på papirerne"
Det gør man da  man rider på et seriøst avlsarbejde hvor generationer af avlere forhåbentligt har valgt det bedste af det bedste ..
Ane
Det er altid for tidligt at give op
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| piratknald |
|
|
Anne......jeg kan ikke forstå at du siger at pirat hingste ikke er ringere end kårede hingste. Hvis det var tilfældet, så var der vel ingen grund til fx DVs store ståhej i Herning, materialprøver, røngten -og kliniske undersøgelser og alt det der hører med til en kåret hingst. Det er jo ikke for sjov, det er jo netop for at vide hvad det enkelte individ indeholder.
Ingen tvivl om at der af og til kommer en super hest ud af bondens hoppe og naboens hingst, men jeg vælger at tro på at det ikke sker så tit som med den organiserede avl.
Mange hilsner Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| man kan ligeså godt får en skævbenet krikke ud af. |
|
|
en bedækning til 10000kr som man kan til en bedækning tik 1000kr. det er 50/50 om du får et godt føl ligemeget hvad hingst du bruger da det ikke er hingsten der har mest at sige. det er hoppe der bestemmer størstedelen af hvordan et føl bliver. hingsten leverer bare sæden. hingsten har da lidt at sige men det er ikke meget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej der |
|
|
er nu stadig større chance for noget godt, som ikke lander på markeder ved registreret avl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang frieser |
|
|
det er nok en af de mest gennemavlede heste du overhovedet kan få. du kan ikke sige at en frieser ikke er en god hest. ham ger er en af de barokke typer som jeg godt kan li. han er en virkelig lækker hingst og har stor gang og perfekt bygning til ridebrug.
jeg håber på at han kan levere bare ligt af han gode højtstillede bygning til min hoppe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| de er... |
|
|
bare ikke gode nok til at bliver kåret !!
for så havde der vel været kårede hingste i DK ... Ikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fifty - fifty |
|
|
Generne fordeler sig da med 50% til hhv. hoppen og hingsten.
Der hvor hoppen har mere at sige, det er mht. ting, som er miljøbetingede fx. temperament. Og så har man da selv en del at skulle have sagt. Hvor ofte smeden beskærer og hvordan har da en frygtelig bunke at gøre med føllets benstilling senere hen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har for sjovt |
|
|
prøvet at tælle for og imod,og det blev indtil videre dødt løb.Med min egen mening som er for piratavl med måde,bliver det 9 for piratavl og 9 imod pirat avl.
Dorte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| de har .. |
|
|
bare meget strengere krav til deres frieserhingste end DV har til deres. derfo er der kun en kåret hingst i DK. DV kårer jo alt muligt skravl og giver dem en krone og bølge. hvis en hest ikke kan kåres i rene racer eller forbund kan man altid få den kåret i DV.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nins88 |
|
|
hvor er den så lige???
Der er ingen registreeret på frisernes hjemme side.
Der har været et par stykker som har haft avlsgodkendelse gennem årene.
Og ja de er strenge i deres vurdering af avlsdyr i frierserne, men det er de også nød til, med alle de problemer der har været med bl.a. Indavl og drålig sædkvalitet.
og at reglerne er strenge berettiger ikke mere til Piratavl.
Og uanset avlsretning så er AVL kun noget som er ordentlig dokumenteret og anerkendt, alt andet er formering som charlotte siger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jytte.. mht. friesere |
|
|
Hejsa
Der er en helt klar årsag til hvorfor der ingen kårede Frieser hingste er i DK, nemlig at Holland forbyder det, da de mener at hoppe stammen er for lille i DK til at rumme en kåret hingst.
Det har intet at gøre med om de lever op til kravene.
Avler man ren frieser, er det en noget pebret affære.
Flere frieser hingste i DK kunne være avlsmateriale, men skulle de være det, ja så var det afsted til Holland.
Mvh
Janni
Halvpart søges til stor dejlig frisk hoppe. Opstaldet v. Mørkøv m gode ridefacilliteter og dejlig natur.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen jeg synes |
Dorte H. |
24-03-2004 11:59 |
|
det lyder som en god ide at købe en plag eller helt lade være.... for det lyder ikke som om du overhovedet har råd til at have hest. Bedækningsprisen udgør kun en brøkdel af de omkostninger der er ved at have hest. Så at forsøge at spare et par 1000 kr. på hingsten er rene peanuets i forhold til de omkostninger der er ved at lave/have en hest.
Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| janni.. |
|
|
det er nu ikke den forklaring jeg har fået af garvede frieserfolk, folk som har været med fra starten, og som selv har deltaget i diverse udstillinger i holland og i DK.
Hollænderne forbyder det ikke, men hestene i DK har endnu ikke været gode nok.
Der har været mange til kåring men ingen er gået igennem nåleøjet.
Man ser da heldigvis bedre og bedre frieser i DK, men når man for få år siden sammenlignede de danske frisere med dem hollænderne havde med herop til opvisninger, så var der meget lang vej.
Men når man hele tiden bruger de bedste udenlandske hingste vil frieserne i DK en dag (forhåbentlig inden længe) blive gode nok, og så ham med de nye store stutteri på sjælland sagde han ville gerne lave en kåret hingst hvert 5 år, det håber jeg for ham kan lade sig gøre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Friser gennemavlet....?? |
Dorte H. |
24-03-2004 12:15 |
|
Der har da i masser af år været problemer med vejrtrækningen på grund af en stor population med små og smalle brystkasser.
Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jammen dog!!! |
|
|
Sikke dog en lang tråd for noget så "smags bestemt"!
Lad mig lige sige at det ikke er alle der har RÅD til at få deres hingste kåret, selvom den har de fineste papirer på begge sider. At få kåret en hingst løber let op i 100.000,- Træning, opstaldning, fremvisning, kåring, dyrlæge... ja listen er tæt på uendelig!
Mange pirathingste HAR kårede forældre, men er ikke selv kåret grundet økonomi eller simpelthen fordi folk ikke GIDER alt ræset omkring en kåring! Piraten kan derfor have lige så veldokumenteret afstamning som en kåret hingst!
ARVELIGE SYGDOMME: Det kan du s.. ikke sige ret meget om! Jo jo hvis du har noget af helt totalt ukendt afstamning, okay måske! Men hvis der på modsiden og på farsiden (som der oftest er) er dokumenterede heste, hvor skulle sygdommene så komme fra????
ENDVIDERE! Hvis du vælger at få føl efter en nykåret hingst, så kan du jo ikke studere dens afkom ud fra kåringsbeskrivelser osv osv. Der kna du lige så vel ende op med et kikset føl! Så da hellere bruge en pirat som du VED avler godt! Og IKKE bruge en formue!
OG NEJ det er s.. ikke papirerne du rider på... Du kan lige så godt ende op med noget skidt efter en kåret hingst som efter en pirat! Også selvom hoppen har fine papirer! Det er meget meget svært at forudsige! Mange avlere har ofret formuer på at bedække med Don Schoufro (stave?) men afkommet har ikke endgang kunne tjene deres egen bedækningspris ind når de er blevet solgt! Og der taler jeg af erfaring!
Hvad man så vælger, tja det er op til én selv, men jeg mener at man kan tale lige så godt om pirat som om kårede hingste!
Venlig hilsen Katrine Klitgaard.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina???? |
|
|
Har du nogensinde været til kåring i DV og hvis du har, har du så prøvet at tage solbrillerne af???
DV kårer absolut ikke revl og krat. Faktisk bliver dyr der er kåret i et raceforbund, oftest kåret med lavere karakterer i DV end de er blevet i deres eget forbund. Fordi DV's krav er strengere.
Jeg har også læst mange steder at DV kårer travere. Det er en sandhed med modifikationer. DV's hoppestambog er delt op i 2, et hovedafsnit(DH,DS og DR) og et bilag(F3, F2 og F1), og enkelte travere er blevet optaget i F1, men det er absolut ikke typiske travere. Derimod er det højtstillede lidt rideprægede modeller. De bliver optaget på lige fod med andre heste uden papirer, og først efter 3 generationer kan deres afkom kåres/optages i hovedafsnittet. På det tidspunkt er 87½ % af blodet i afkommet ridehesteblod.
Derimod godkender frask varmblodsavl travere på lige fod med alm. rideheste. Det ses ofte at franske hingste eller toprideheste er ½ traver. Fx. Galoubet, der bl.a. var WC-vinder, er ½ traver og han har absolut sar sit præg på europæisk ridehesteavl.
Bl.a. via sin sønnesøn Quattro B
eller sin søn Quick Star
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kender godt de der hingste og ham quattro |
|
|
og han er da ganske pæn. men jeg er altså ikke fan af dv. jeg har været til kåringer at kigge og jeg syng godt nok ikke at ret mange af de hopper der bliver kåret er de superheste som de gerne selv vil have at de er.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| helt ærligt |
|
|
er det så ikke ved at være tid til at konkludere, at nogen er til en type hest og nogen er til en anden?
Nins88 : hvis du er til friesere, kan jeg godt forstå, at du ikke kan se dig imponeret i DV heste. Der er da ret stor forskel på de to racer!
Jeg har selv en "pirat hest", Mille har kostet mig 750kr i bedækningsomkostninger, men idag er jeg egentlig lidt ærgelig over, at jeg ikke valgte en hingst med papirer. Især nu, hvor næste generation er på vej. (denne gang har jeg benyttet en kåret pinto hingst)
Og tro mig. Jeg overvejede meget og længe, om jeg burde sætte Mille i fol, men hun er så lig sin mor, og de har haft det helt rigtige temperement for mig, så når jeg engang skal have en ridehest igen, har jeg tænkt mig at lave den på Mille igen, men denne gang med en kåret DV hingst. (hvis ellers det ventede føl falder heldigt ud!)
mvh Maria
Lysten til at kritisere er omvendt proportiornal med evnen til at gøre det bedre selv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der var en der sagde kode ordet!!! |
anne AAQUIST |
26-03-2004 20:31 |
|
at man ikke GIDER reset med en kåring. hvorfor stresse sin hest unødigt??
vi har da også en palomino plag med de fineste papirer, men helt ærligt, så ser jeg ikke charmen i at rende til kåring...
og jeg ved at han er af fin afs. da jeg selv har kåret hans mor, og hans far er også kåret, og han ejes af den samme mand der har avlet silvers mor.
men alt der på det er en føl attest.
og mere bliver der ikke gjort ved den sag.
og mht at i vil avle med henblik på fortjeneste, har jeg jo allerede skildt mig ud der...
jeg gør det ikke for andres skyld men for min egen, og ikke for at sælge følle viddere endag.
men for at have et føl jeg helt og holdent ved hvem der er far og mor til.
og omgås disse heste hver eneste dag og kender gode og dårlige sider på.
hvor mange kender en kåret avlshingsts væremåde??
hvem ved om den har et strejf af onskabsfuldhed??
ingen, for det er ikke det ejeren tjener fedt på...
det kommer hvertfald ikke ud.
derfor pirat avl, men det er ikke jeres problem, for der er imgen der kommer til at købe et pirat føl af mig alligevel...
knuz anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad kalder |
|
|
du det så når du bedækker med 4 stk. uk¨rede hingste, det er PIRAT avl, så det batter...
og sæden er købt af dig... så du sælger piratføl hvergang du sælger en bedækning...
og ræs eller ej...det kan ingen bevise når de ikke kommer frem, det kan jo være det arveste lort..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad snakker du om??? |
anne AAQUIST |
26-03-2004 22:03 |
|
selvfølgelig er det pirat avl, jeg har aldrig sagt andet.
og til din oringtering (staves)
har mine hingste endnu ikke bedækket andre end mine egne hopper.
og overvejer virkelig i øjeblikket at blive ved sådan, fordi verden er jo fuld af ryttere der ikke gider pirat avl...
men rid i bare rundt på jeres papirs heste for jeg rider/avler pirat.
du kan ikke se på en hest om den har en fin stamtavle alligevel.
en hest der er af ubestemt herkomst kan være lige så flot og velgående som en af bestemt herkomst.
og kom ikke og sig at der ikke er "kiksere" inden for kårede avlsforbund, for det er der altid, ellers kunne de jo ikke sortere de knapt så gode fra...
sjovt nok er den eneste hest vi har med papirer, også den med genfejl og fransk stilling på forbenene...
det er en vallak, men havde han været en hingst havde jeg fået kastereret ham, pga synlige fejl.
og de fleste af vores heste/ponyer er blandinger har kun to ren racede nordbakke og haflinger.
og sjovt nok går de lige godt selv om de er blandinger!
det ærger mig at der står mellem linierne at dem der har en hest med kårede forældre, har en hest der er "bedre" på de fleste punkter end os der har blandinger.
du kunne ligeså godt have sagt at min(e) hest(e) ikke er værd at samle på.
men jeg har ikke heste for papirernes skyld eller for at tjene penge på dem, men for at gi et hjem til dem ingen mere vil have!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis du ikke... |
|
|
har dem for at tjene penge på dem, hvorfor så lade dem bedække, så tjener du jo alligevel penge på dem eller hvad...
Hilsen Britt
Selv den længste rejse på tusinde mil, starter med et lille skridt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Papiheste vs piratavl |
xtiny |
26-03-2004 23:28 |
|
>>men rid i bare rundt på jeres papirs heste for jeg rider/avler pirat.
du kan ikke se på en hest om den har en fin stamtavle alligevel.
en hest der er af ubestemt herkomst kan være lige så flot og velgående som en af bestemt herkomst.
og kom ikke og sig at der ikke er "kiksere" inden for kårede avlsforbund, for det er der altid, ellers kunne de jo ikke sortere de knapt så gode fra...>>
Hvis man ikke kan se forskel på en racehest og en blanding, så har man nok et problem.
Ja en hest uden papirer kan være god, sandsynligheden for, at du får en god ridehest er bare meget større, når der er papir.
Det er det, der ligger bag avlsarbejdet: Man avler på det bedste materiale, og udskyder det mindre egnede.
Det er kernen i al avl. Målet med avlen af rideheste er at opnå sunde, stærke, velegnede rideheste med et ggdt temperament.
Selvfølgelig sortere man ud i avlsforbund, det er det avl handler om. Man har nogen mål med sin avl, dem opnår man ikke ved at indkrydse heste med ukendt afstamning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anne.... |
|
|
Du tilbyder jo selv dine hingste til Pirat avl på din præsentation. Så du sælger piratavl.
Og selvom du ikke har nogetn papir på afkommene og roser piratvl/heste og heste uden papir lægger du glad og fro den organiserede avls beskrivelser af racer på dine heste også dem som er uden afstamning som du ikke kan bevise n oget som helst om... noget dobbeltmoralsk.
Desuden har du endnu aldrig svarte mig på om dine hingste er tjekket for diverse arvelige fejl??
Bla. sidder stenene som de skal, er de lige store, hvordan er sædkvaliteten , er de CEM fri.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kiksere |
|
|
Citat:
og kom ikke og sig at der ikke er "kiksere" inden for kårede avlsforbund, for det er der altid, ellers kunne de jo ikke sortere de knapt så gode fra...
Jeg ved ikke lige om det avlsforbundene sorterer fra kan kaldes kiksere, det er jo bl.a. de hingste/vallakker, der senere starter VM, EM og OL. Så helt kiksede er de vist ikke. Niveauet for selektion er idag vanvittigt højt, det nytter IKKE bare at komme med en god eller endda meget god hingst, afstamning bl.a. også konkurrenceresultater skal være iorden.
Det er ihvert fald sjældent at det er avlshingstene man ser ved de store stævner, da de ofte har får travlt med deres arbejde til seriøs ridning. Dog har man i de senere år set flere kårede hingste.
at man ikke GIDER reset med en kåring. hvorfor stresse sin hest unødigt??
Kåring er jo også så frygteligt meget mere stressende end stævner, men det kan man selvfølgelig også undgå????
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja stævner kan undgåes! |
anne AAQUIST |
27-03-2004 21:18 |
|
ja stævner starter jeg heller ikke hver anden weekend som så mange andre gør.
jeg har ikke hestene for at de skal yde på den måde for mig.
jeg har dem fordi jeg kan li det.
fordi jeg syntes at der er alt for mange heste der har det skidt i danmark, og fordi jeg syntes at det er dejligt at se fremskridt hos en hest der er blevet opgivet!!
men det er vel også forkert i jeres øjne.
men det er ikke så tit(stod længere oppe i indlægende)
at en hest med papirer ender på en markedsplads, men der i mod står der stribevis af heste alligevel der er mishandlede og i så dårlig stand at de er opgivede.
det er sådanne heste vi får ind og hjælper.
mht pirat avl, så har nogle deres egen mening og jeg har vist en anden.
og lad det så blive ved det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| den evige debat |
|
|
Uha, fronterne er trukket skarpt op i den evige debat, hva'?
Sagen er, at nogle uansvarlige piratavlere, frembringer jammerlige blandinger, der ikke kan bruges til noget som helst.
Sagen er, at nogle uansvarlige DV-avlere bare sender deres hopper til den nærmeste/billigste/hotteste hingst - alt efter temperament. Hvorved der OGSÅ frembringes "bovlamme krikker".
Sagen er, at der findes fremragende heste uden papir, og at også ryttere på meget højt plan udtaler, at de er ligeglade med papirerne.
Sagen er, at fremragende avlsarbejde inden for DV har bragt mange, usandsyligt skønne heste til verden.
De fleste ryttere foretrækker formentlig at købe en fremragende hest MED papirer, hvis de har penge nok (eller bare "prioriterer rigtigt").
De fleste ryttere, der måske kun har 25.000 kr. at købe hest for, foretrækker formentlig en god hest uden papirer fremfor en "bovlam krikke" MED papirer.
Og det står nok ikke til at ændre de første mange år, uanset hvor meget man argumenterer imod det ene eller det andet.
Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anne AAQUIST |
|
|
Jamen det er da også meget bedre at krybe uden om og stoppe debatten.. istedet for at svare på det du bliver spurgt om.
Det er bl.a. med til at jeg bliver endnu mere mod pirathingste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anne... |
pauillacine |
28-03-2004 13:56 |
|
Har du ikke tilbudt dine hingste til piratavl?
(for sådan læser jeg din præsentation)
Og er du ikke således med til at producere flere sekunda-heste til markeder - og dermed (med rigtig stor sandsynlighed) ringe liv?
-¤-
Med venlig hilsen Pauillacine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skruen uden ende... |
anne AAQUIST |
31-03-2004 16:48 |
|
Jeg kryber ikke udenom. jeg har vel til hver en tid lov til at lade være med at deltage i en debat længere???
mht. at mine heste ender på et marked, det er sansynligheden lig nul for.
for vi sælger ikke vores heste.
vi har hestene for vores egen skyld ikke for at de skal indbringe os penge.
det er der muligvis nogle der ikke kan forstå, men sådan er det.
det er første gang vi skal ha føl i år, så det er ikke fordi vi avler ti pirat føl om året.
( vi venter eet føl i år)
men hvis nu alle heste havde fine papirer (og pirat avl ikke fantes længere)
så ville heste med papirer falde så meget i pris at det ikke kunne betale sig at være avler længere.
alting kræver et modstykke for at være i balance...
anne aaquist
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| folk er forskellige |
|
|
Jeg har kårede og ukårede dv'ere og andre blandingsheste. Jeg har også en ukåret "pirathingst" som tilbyder kåring (Dv). Om folk har lyst til at give fra 3000 og opefter for at få deres hoppe bedækket ved en kåret dansk varmblodshingst er vel deres eget valg? Personligt kan jeg godt forstå dem der bare gerne vil have et føl efter deres hoppe, ikke gider ofre så meget på en bedækning.
Min frederiksborg/arabervallak er da en lige så god dressurlærehest for mig som en hest med papirer. Og på det niveau jeg rider (lc-lb) kunne jeg aldrig komme til at udnytte de evner en rigtig god hest med papirer har. Men idag er der prestige i at have en hest med papirer, og sådan er det bare!
Mange heste med papirer bliver ikke brugt til andet end skovture og lidt stævneridning (som jeg selv), og til det brug kan en hest uden papirer efter min mening være lige så god. Det var noget andet hvis det var de høje klasser, så ville mange heste med papirer sikkert være mere egnede.
I det daglige tænker jeg alligevel aldrig på om den hest jeg har med at gøre nu har papirer eller ej.
Så hvorfor ikke bare acceptere at folk er forskellige, og nogle er for kårede heste andre for pirat heste?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|